صداقت ایشان مرا به یاد برادر بزرگوار ایشان حجه الاسلام ابوترابی که اسوه مقاومت و اخلاق در عرصه جبهه جنگ و اسارت بود و نیز شهید رجائی که خلوص او زبانزد خاص و عام است انداخت. از ویژگی های این خطبه به اختصار به مواردی اشاره می کنم که:

۱- دلسوزانه بود. حرفهای ایشان به گونه ای بود که گویی از عمق جانش برمیخیزد و انتظا ر این است که بر عمق جان افراد دلسوز مملکت بنشیند.

۲-کارشناسی شده بود. ایشان نه فقط به عنوان یک خطیب جمعه از دور، و از زبان مردم مسائل را می بیند بلکه به عنوان فردی که سالها در مقام نایب رئیس مجلس به اهم امور کشور واقف و مشرف است سخن گفت.

۳- دسته بندی شده و مبوب و به ترتیب بود. و این نشان میداد که بر روی آن مطالعه و ملاحظه دقیق داشته و برای آن وقت گذاشته  است.

۴- جامع بود. هم به مسائل برنامه ای توجه داشت و هم به مسائل اجرائی و برای هر یک راه حل های مشخص ارائه کرد.

۵- پیشنهادهایش مبنی بر قطع وابستگی به نفت و حفظ ذخائر ارزی و راه کارهای وی شنیدنی و اجرائی بود.

۶-شفاف بود و بر شفافیت اصرار ورزید. اصرار وی بر شفافیت و ارائه راهکارهای مناسب برای اینکه هم مردم و هم خود مسئولان بر امور اجرائی واقف باشند. به گفته وی بسیاری از مسئولان چیزهایی را که نمی دانند امضا می کنند و از هر کس هم که می پرسند خودش هم همانند اوست و این عین عدم شفافیت است.

۷- حرفهایش فارغ از جریان وخط سیاسی بود. او به مثابه طبیب دلسوزی که بیمار در حال مرگ است و همه باید در اسرع وقت به مداوای وی بپردازند و از تلف کردن فرصت بپرهیزند سخن می گفت. کشور از نظر اقتصادی بیمار واقعی است فرصت بحث های انحرافی و جناح بندی نیست. باید سریعاً چاره جست.

۸- بر پایداری درآمدها نأکید داشت. نکته ای که معمولاً مسئولان از آن غفلت می کنند و گرفتار روزمرگی می شوند. در امور کشور باید به درآمد های پایدار و نه موقتی و باری به هر جهت توجه کرد.

۹- از ظرفیت دانشگاه استفاده و سیاستمداران به صورت توأمان استفاده کنید. امری که مدتی است قطع شده و یا طیف خاصی فقط درگیر کارند. البته این همکاری به هم افزایی ظرفیت دو طرف می انجامد.

۱۰- از حاشیه سازی بپرهیزید. وی با اشاره به منشور رهبری کشور و راهبرد اعلام شده در آن بحث های حاشیه ای را که هر از گاهی بعضی مطرح می کنند که دو طرز تفکر وجود دارد یک عده موافق تعامل با دنیا و عده موافق تقابل با دنیا هستند را به خوبی تحلیل و رد کرد.

۱۱- توجه به اشتغال و کار، رفع فقر، عدم اضرار به کسبه جزء و توجه خاص به آنان داشته باشید.

۱۲- بر اخذ مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی و اصرار بر شناسائی فراریان و اخذ مالیات از آنها که حق عموم است تأکید داشت.

۱۳- یارانه های پنهان را بررسی و ساماندهی کنید. و اینکه مبلغ سرسام آور آن معادل بودجه کل کشور است و باید با برنامه ریزی و جسارت برخورد با آن که اغلب به سود پردرآمد هاست تعیین تکلیف کرد.

۱۴- دولت باید به جای حاشیه کاری وظیفه خود را بدون صرف وقت برنامه برای اجرای همه این امور داشته باشد.

به نظر می رسد صحبتهای ایشان لازم است که بدون فوت وقت مورد توجه و تجزیه و تحلیل دقیق قرار گیرد. همه آن را بخوانند و در هر اداره ای از فردا بر روی آن بحث جدی کنند. آنکس که با آن مخالفت کند و به قول معروف «ان قلت وقلت» در آورد یا ناشی است یا مغرض است ویا منافعی در جائی دارد که نمی خواهد آن را از دست دهد.

پیشنها من این است که این بسته پیشنهادی ایشان باید سرلوحه برنامه هر نامزدی انتخاباتی هم قرار گیرد. من قبلاً پیشنهاد داده بودم که خوبست نامزد های انتخاباتی نسبت به قوانینی که در حوزه ای که می خواهند در مجلس فعالیت کنند را بررسی و ارزیابی و به مردم در زمان تبلیغات انتخاباتی ارائه کنند تا میزان توانمندی و اثرگذاریشان در مجلس معلوم باشد. این مجموعه ایشان هم می تواند محک خوبی برای ارزیابی نامزدها باشد ضمن اینکه مردم هم باید آن را خوب بخوانند و از متقاضیان نمایندگی طلب کنند.

* دکترای کتابداری و اطلاع رسانی و استاد تمام دانشگاه تهران