بیکاری عامل نسل کشی پرندگان در خوزستان

108

1398/8/4

14:10


بیکاری عامل نسل کشی پرندگان در خوزستان

سلامت نیوز-*جواد کاظم نسب الباجی:از گذشته‌هاي دور استان خوزستان به واسطه طبيعت و تالاب‌هاي بکرش ميزبان پرندگان مهاجر بوده و کمتر زماني مردم دوستدار محيط‌زيست اين استان در زمينه شکار پرندگان فعاليت جدي داشته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،اين در حالي است که ايران در زمينه پرنده‌ کشي رتبه دوم را در جهان دارد و شکار غيرمجاز همواره در استان‌هاي شمالي وجود داشته، اما اين روزها متاسفانه معضل بيکاري و نبود شغل در استان خوزستان باعث شده که بسياري از جوانان و اهالي بومي منطقه براي تامين معاش زندگي به شکار پرندگان روي بياورند.

اين روزها فروش بي‌سابقه پرندگان زنده و کشته شده در استان خوزستان و مخصوصا بازار کيان اهواز يک موضوع نگران‌کننده است، در حالي که وضعيت در بازارهاي اغلب شهرستان‌هاي استان به‌ويژه شهرهاي مرزي نيز بهتر نيست و همه مملو از پرندگان مهاجر شکار شده است.

در گذشته مردم ساکن در اطراف تالاب‌ها از پرندگان ارتزاق مي‌کردند اما در حال حاضر عده‌اي سودجو از شکار با به نوعي قتل عام پرندگان درآمدزايي مي‌کنند که بايد دستگاه‌هاي مربوطه جديت بيشتري در اين رابطه نشان دهند.

بيکاري در استان بيداد مي‌کند و علي‌رغم وجود تاسيسات نفتي در اطراف هورالعظيم و ساير مناطق استان، جوانان با بيکاري دست و پنجه نرم مي‌کنند و مجبور هستند براي تامين معيشت و درآمدزايي به اين سمت و سو روي بياورند. محيط زيست استان تلاش‌هايي براي مقابله با نسل‌کشي پرندگان مهاجر داشته اما اين تلاش‌ها کافي نبوده و نياز است تلاش‌هاي آنها افزايش يابد.

محيط زيست استان به‌عنوان متولي بايد از حالت بي‌‌‌توجهي و انجماد خارج شده و با ورودي جدي براي جلوگيري از کشتار و قتل عام پرندگان مهاجر گام بردارد. شکارچيان و افراد سودجو با انواع روش‌ها نسبت به شکار و کشتار پرندگان اقدام مي‌کنند و نسل برخي پرندگان مهاجر به‌دليل صيد بي‌‌‌رويه در معرض انقراض قرار دارد و به‌طور قطع اگر با اين وضعيت پيش برويم در آينده اي نزديک نسل اغلب پرندگان مهاجر منقرض مي‌شود.

نبود اراده قوي و عزم جدي در مسئولان ذي‌ربط به کشتار پرندگان مهاجر دامن زده است. از رئيس سازمان محيط زيست مي‌خواهم به مسئولان استاني دستور دهند نظارت‌ها را افزايش دهند و چنانچه از اعتبار و نيروي انساني کافي براي مديريت اين معضل برخوردار نيستند، نسبت به افزايش تعداد نيروي انساني و اعتبارات محيط زيست استان اقدام کند تا نسل‌کشي پرندگان کاهش يابد.

نياز است سازمان تعزيرات و بازرسي همکاري لازم را با محيط زيست استان داشته و از اين فاجعه بزرگ زيست محيطي جلوگيري کنند. سازمان محيط زيست اگر مشکلي در رابطه با مقابله با شکارچيان غيرمجاز و جلوگيري از قتل عام پرندگان مهاجر دارد آنها را به نمايندگان استان منتقل کند تا شاهد اين مشکلات در سطح استان فرهنگي و دوستدار محيط زيست خوزستان نباشيم.

*عضو کمیسیون کشاورزی و محیط زیست مجلس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو