دسته بندی : پزشکی و سلامت

علت دندان قروچه چیست؟ + (درمان بزرگسالان و کودکان)

دندان قروچه نوعی از بیماری‌ است که افراد در خواب دندان‌هایشان را به هم می‌کشند. اگر دندون قروچه طولانی شود آسیب جدی به دندان‌ها وارد می‌کند. مشکلاتی را برای سلامتی بوجود می‌آورد. ولی اصلا جای نگرانی نیست و شما می‌توانید با استفاده از یکسری درمان‌های خانگی به تسکین این درد کمک کنید.

bruxism teeth

چطور بفهمیم دندان قروچه داریم:

۱- اطلاعات شما درباره دندان قروچه چقدر است؟

دندان قروچه وضعیتی در شب می باشد که فرد دندان‌های خود را بطور ناخودآگاه روی هم می‌کشد یا می‌فشارد. یکی از علت ‌های وجود آمدن دندان قروچه، استرس است. دلایل مختلف فیزیکی و شیمیایی برای ایجاد دندون قروچه وجود دارد که عبارت‌اند از: برخورد دندان‌ها به هم.یکسری از افراد دندان‌های خود را روی هم فشار می‌دهند. سپس با فشار دندا‌هایشان را روی هم حرکت می‌دهند ولی دندون‌ قروچه عموما در خواب اتفاق می‌افتد. به همین دلیل تشخیص دندان قروچه برای فرد مشکل است.

۲- نشانه های دندان قروچه چیست:

به علت اتفاق افتادن دندان قروچه در شب، شما باید از نشانه های آن آگاه باشید و آن ها را بررسی کنید. به هر حال تشخیص آن برای فرد مشکل ساز است ولی نشانه هایی که به شما خواهیم گفت کمک حالتان است:

  • سردرد‌های متداوم
  • حساسیت های دندانی به سرما و گرما
  • التهاب لثه
  • فَک درد
  • زخم شدن گونه ها از داخل
  • کشیده شدن دندان ها روی هم
  • شنیدن صدای دندان قروچه توسط خودتان

۳- از همسر خود بپرسید

اگر که همسر شما یا هر فرد دیگری کنار شما یا در اتاق خوابیده است از او بپرسید که آیا صدای دندان‌ قروچه شما به گوش او رسیده است یا خیر؟ می‌توانید از او درخواست کنید که یا زودتر از شما بیدار شود و یا دیرتر از شما بخوابد تا متوجه صدای دندون قروچه شما شود. اگر این فرد وسط شب از خواب بیدار شد، می‌تواند علائم بوجود آمدن دندان قروچه را در شما بررسی کند.

ولی اگر شما تنها هستید و کسی در اتاق شما نیست و می‌خواهید بدانید که دندانقروچه دارید یا نه، بهترین روش این است که صدای خود را با موبایل ضبط کنید و سپس گوش دهید و متوجه خواهید شد که دندون قروچه دارید یا خیر؟

۴-به دندانپزشک مراجعه کنید و از او بپرسید

اگر شما شک دارید که دندان قروچه دارید یا نه، به پزشک مراجعه کنید و از او بخواهید که دهان و دندان‌های شما را چک کند و وجود نشانه‌هایی مثل: حساسیت‌های دندانی، پوسیدگی دندان‌ و وجود دندان قروچه را بررسی کند. بعد از اطمینان از وجود دندون قروچه می‌توانید درمان‌‌های خانگی و تخصصی را انجام دهید تا این مشکل برطرف شود.پزشک با معاینه می‌تواند شما را از دیگر بیماری‌ها در امان نگه دارد که در زیر آن‌ها را معرفی کرده ایم:

  • تریسموس یا قفل کردن فک
  • TMJ و TMD
  • عوارض داروهایی که استفاده کردیم
  • مشکلات شنوایی و عفونت

درمان دندان قروچه

درمان‌های خانگی دندان قروچه

استرس خود را کم کنید اما چطور؟ استرس و نگرانی یکی از علت های مهم وجود دندان قروچه می باشد پس نباید استرسی به خودتان وارد کنید. شما قادرید با انجام یکسری کارها مانند ورزش، تفریح به کاهش استرس خود کمک کنید. در این مسیر از دمنوش‌های گیاهی مانند گل‌گاو‌زبان و اسطخودوس هم برای درمان استرس استفاده کنید.

 

روش‌های کاهش استرس کدامند؟

  • هرچیزی که به شما استرس وارد می‌کند را حذف کنید:

اگر وجود یک شخص خاص در خابگاه و یا دوستی باعث آزار و اذیت و استرس شما می شود حذف کنید.

  • همیشه بموقع بخوابید و از خواب بیدار شوید:

انجام این کار باعث افزایش انرژی شما می شود و باعث می شود راحتتر مشکلات را حل کنید.

  • با دوستان خود وقت بگذارید و از زندگی لذت ببرید:

خنده و شادی بخودی خود باعث کاهش استرس می شود.

  • درست غذا خوردن و خوب غذا خوردن باعث کاهش استرس می شود: 

در برنامه غذایی خود هرروز سه وعده غذایی سالم داشته باشید تا سلامت شما تضمین شود و اعصاب‌تان خورد نشود. سعی کنید از غذاهایتان را با میوه و سبزی میل کنید و ورزش را فراموش نکنید تا این روش ها به شما در درمان دندان قروچه کمک کند.

  • موادغذایی کافئین دار استفاده نکنید:

از مصرف نوشابه، نسکافه و قهوه اجتناب کنید. شکلات هم نخورید. کافئین به علت داشتن محرک های زیاد باعث می شود ذهن و ماهیچه های فک شما بخوبی کار نکند و به نوعی قفل کند. توجه کنید که در شب به هیچ عنوان نوشیدنی های کافئین دار ننوشید تا در طول روز دچار استرس نشوید.

  • الکل مصرف نکنید:

مصرف الکل افسردگی را بیشتر می کند و کیفیت خواب را پایین می آورد و دندان قروچه شما را زیاد می کند. شاید تصور کنید که الکل باعث راحت خوابیدن شما شده است ولی کیفیت خواب شما را پایین می آورد و دندون قروچه را بیشتر می کند.

  • کمتر با دهان خود بازی کنید:

از بازی کردن با دهان خود مانند گازگرفتن، فشار دادن لپ ها و غیره پرهیز کنید. این حرکات نشانه استرس شما می باشد. بعنوان مثال اگه عادت دارید که مداد خود را مدام بخورید، این عادت بد را ترک کنید.اگر حذف کردن این عادت‌ها برای شما مشکل بود، آدامس بجوید تا ذهن شما برای پاک شدن این رفتار عادت کند.

  • در طول روز مدام تمرین کنید تا دندان‌های خود را به هم نسابید:

اگر فهمیدید که به فک شما فشاری وارد شده است و درحال فشاردادن دندان‌های خود هستید، فک‌تان را ریلکس کنید. بعنوان مثال زبان‌تان را در بین دندان‌تان قرار دهید.

  • از مکمل‌های کلسیم و منیزم دار استفاده کنید:

منیزیم و کلسیم هر دو برای ماهیچه ها و سلامت بدن بسیار مفید است و اگر آن ها را به اندازه کافی استفاه نکنید برای ماهیچه هایتان مشکل ایجاد می شود.توجه کنید که قلب شما نیز مانند یک ماهیچه می باشد و قادر است از کمبود کلسیم و استرس اذیت شود. این درمان خانگی امکان دارد تا ۵ هفته بطول انجامد.

  • قبل از خواب فکرتان را از هرچیزی پاک کنید:

اسنرس خود را تا حد امکان کم کنید و همین کار باعث ریلکس شدن شما و کمتر سابیده شدن دندان‌هایتان می شود.

با چه روش هایی ریلکس کنیم ؟

  1. ماساژ کردن عضلات شانه، گردن و صورت بسیار حائز اهمیت است.
  2. انگشتان و کف دستان خود را بصورت گردشی به اطراف سر و فک و پیشانی خود بمالید.
  3. حوله ای را بردارید و در درون آب داغ بگذارید و روی گونه خود بکشید.
  4. این کار باعث آرام شدن ماهیچه های صورت می شود.
  5. حوله ای را گرم کنید و روی صورت خود قرار دهید.
  6. این کار ذهن شما را آرام و ماهیچه های صورت‌تان را ریلگس می کند.
  7. از شنیدن موسیقی‌‌های آرام غافل نشوید. این کار به خودی‌ خود آرامش ذهنتان را افزایش می دهد.
  8. سعی کنید قبل از خواب چند دقیقه کتاب مطالعه کنید.
  9. چند دقیقه مطالعه خواب شما را با کیفیت می کند و سبب می‌شود خواب سنگین داشته باشید.
  10. حدود یک ساعت قبل از خواب از وسایلی که روشنایی زیادی دارند مانند تلویزیون وکامپیوتر استفاده نکنید‌.
  11. چند دقیقه قبل خواب موبایلتان را کنار بگذارید تا ذهنتان آرام شود.
  12. سعی کنید از مرور کردن تجربه هایی مثل ترس و عشق دوری کنید.

دندون قروچه

درمان های تخصصی دندون قروچه 

کمک‌هایی که دنداپزشک به ما می‌کند، چیست؟

اگر دندان‌قروچه شما متداوم بود حتما به پزشک مراجعه کنید. زیرا دندان قروچه مزمن سبب شکستن دندان‌ها و آسیب آن‌ها می شود. در صورت تداوم دندان قروچه شما نیاز به روکش‌های دندانی، پل دندانی و عصب کشی خواهید داشت.اگر دندان‌های نامرتبی دارید فشار روی دندان‌هایتان بیشتر می شود و با مراجعه به پزشک از براکت‌های ارتودنسی استفاده کنید تا دندان قروچه‌تان برطرف شود.

کارهایی که ممکن است دندانپزشک پیشنهاد کند:

  • شل کننده عضله ها:

خیلی کم پیش می‌آید که دندان قروچه به دارو نیاز داشته باشد ولی گاهی اوقات پزشک یکسری داروهای عضلانی و بوتاکس تجویز می‌کند که باعث شل شدن فک و درمان دندان‌قروچه می شود.

  • گاردهای دهانی یا اسپلینت مصرف کنید:

امکان دارد دندانپزشک بخاطر پیشگیری از دندان قروچه برای شما گارد دهانی تجیوز می کند. شما باید در قبل از خوابیدن و در شب از این گاردها استفاده کنید.

اسپلیت و گاردهای دهانی چیست؟

گاردهای دهانی را از اکلیریکِ سخت می سازند بطوریکه روی دندان‌های بالایی و پایینی قرار می گیرد. همچنین می‌توان آن‌ها را شب در داخل دهان قرار داد تا دندان‌هایمان آسیب نبینند. گاردهای دهانی هم بصورت اختصاصی توسط دنداپزشک ساخته می شود و هم بصورت آماده از داروخانه ها می توانید آن را بخرید. گاردهای دندانی که دنداپزشک آن را تهیه می کند بسیار گران قیمت هستند و مناسب اندازه فک و دهان شما می باشد. درصورتی که گاردهای آماده این مزیت را ندارند که همین ممکن است مشکل ساز شود.

توجه کنید که گاردهای دهانی فقط برای تمیز کردن دهان و دندان هستند و برای درمان دندان قروچه و ازبین بردن آن توصیه نمی شود.

اگر دندان قروچه ظاهر دندان هایتان را خراب کرده چکار باید بکنید؟

دندان‌های خود را درست کنید تا زیباتر شوند. اگر دندان قروچه ظاهر دندان‌های شما را زشت کرده است برای زیباتر شدن آن می توانید روش های مختلفی مانند لمینت، ارتودنسی و غیره استفاده کنید . اگر دندان‌های شما به علت داشتن دندان قروچه کوتاه شده اند، دندانپزشک با انجام یکسری کارها مانند روکش و فرم دادن دندان به زیبایی آن کمک کرده است.

نکات مهم برای پیشگیری از دندون قروچه 

  • زمانی که دهان شما بسته است اجازه ندهید دندان‌هایتان باهم در تماس باشند.
  • بلکه فقط هنگام خوردن این کار را انجام دهید.
  • اگر دندان قروچه دارید به هیچ عنوان یخ مصرف نکنید.
  • زیرا که باعث می شود فک سفت شود و مشکلات زیادی به بار می آورد
  • اگر فک درد دارید می توانید از آنتی‌بیوتیک ها و مسکن ها برای تسکین درد استفاده کنید.
  • یکسری از افراد هستند که وقتی داروهای ضد افسردگی می خورند به دندان قروچه دچار می شوند.
  • اینطور مواقع باید با پزشک مربوطه مشورت کنید تا دارویی تجیوز کند که مشکل دندون قروچه ‌تان را حل کند.
  • با دست خود روی فک و سر خود فشار نیاورید.
  • همیشه ریلکس بودن را تمرین کنید.

دندون قروچه در بچه ها

علت و درمان دندان قروچه در کودکان

کودکان در سنین چهار تا شش سالگی بیشترین احتمال ابتلا به مشکل دندون قروچه یا بروکسیم را دارند. عادت ساییدن دندان ها به هم «دندان قروچه» نامیده میشود که بانام علمی «براکسیزم» شناخت میشود. دندان قروچه بیشتر در خواب رخ میدهد اما ساییدن یا به کوبیدن دندانها درطول روز نیز در برخی افراد وجود دارد. در کودکان نیز این پدیده در خواب شبانه و بیداری دیده می شود.حدود ۱۰درصد از کودکان دندان قروچه دارند. کودکان در سنین بین چهار تا شش سالگی بیشترین احتمال ابتلا به این مشکل را دارند. در دو زمان (رویش دندانهای شیری ورویش دندانهای دائمی) کودکان بیشتر دندون قروچه می کنند. البته در بیشتر موارد، پس از رویش کامل دندانها (شیری یا دائمی) این عادت در کودکان ازبین میرود.

طبق تحقیقات به عمل آمده، این عارضه در پسربچه ها بیشتر از دختربچه ها گزارش شده است. ردیف شدن نامناسب دندانها با تماس غیرطبیعی بین دندانهای پایینی و بالایی، کمبودهای تغذیه ای، مشکلات اضطراب و استرس کودکان، انگل های دستگاه گوارش، آلرژی و… از علتهای این اختلال برشمرده شده است.

 

آیا بچه ها هم دندان‌قروچه دارند؟

  • مشکل دندان‌قروچه فقط مختص افراد بزرگسال نیست.
  • مطالعات نشان داده است که ۱۵ تا ۳۳ درصد کودکان نیز دچار این مشکل هستند.
  • کودکان بیشتر در دو مرحله از زندگی خود دندان‌قروچه می کنند:
  • یکی موقع بیرون آمدن دندان های شیری و دیگری موقع بیرون آمدن دندان های دائمی.
  • بیشتر بچه ها بعد از بیرون آمدن کامل دندان های شیری یا دائمی، عادت دندان‌قروچه را ترک می کنند.
  • معمولاً کودکان در خواب دندان‌قروچه می کنند.
  • دلیل دندان‌قروچه کودکان به طور کامل مشخص نیست،
  • ولی می توان گفت نامنظم قرار گرفتن دندان ها، تماس نامناسب بین دندان های بالایی و پایینی و بیماری هایی مثل سوء تغذیه، آلرژی و اختلالات غدد و نیز عوامل روحی مثل استرس و اضطراب می تواند باعث دندان‌قروچه در کودکان شود.
  • سایش دندان های شیری به هم به ندرت مشکلی به وجود می آورد.
  • اما دندان‌قروچه باعث درد آرواره، سردرد، تحریک و دندان درد و نیز مشکلات مفصل و عضلات فک می شود.
  • اگر دندان کودک شما پوسیده به نظر می رسید، یا دچار درد و حساسیت دندانی بود، او را نزد دندانپزشک ببرید.

دندون قروچه کودک

علت دندان قروچه در بچه ها 

دندان قروچه کردن بچه ها میتواند علت های زیادی داشته باشد که بعضی روحی و بعضی جسمی هستند اینجا چند مورد از این علت ها را نام میبری:

  • فشارهای روحی
  • نگرانی، استرس، اضطراب
  • بیخوابی
  • مشکلات دندان
  • مشکلات اکلوژنی ناشی ازجفت شدن ناصحیح فکها و دندانها روی هم
  • آلرژی،
  • انگلهای روده ای.

اما بعضی عوامل میتوانند نقش تشدید کننده در این مشکل داشته باشند. عواملی مثل:

  • اضطراب و درگیری های فکری
  • مصرف غذا و نوشیدنی های حاوی کافئین
  • موادی مثل:کولاها، شکلات، قهوه و مصرف نوشیدنی های الکلی

دندان قروچه شبانه کودک

در این حالت دندانپزشک برای شما، وسیله ای به نام «نایت گارد» می سازد که نوعی پروتز متحرک از جنس پلاستیک مقاوم است که باقالبگیری ازدندان شخص ساخته میشود و باید شبها در دندان قرار دهید. این وسیله باعث جلوگیری از فشارهای نادرست و مضر روی دندانها می شود. البته در بسیاری ازموارد، استفاده از این وسیله، به مرور باعث کاهش و حذف عادت دندان قروچه های شبانه نیز شده است. قیمت این وسیله زیادگران نیست و استفاده از آن جهت پیشگیری از عواقب دندان قروچه ضروی است.

عوارض و خطرات دندان قروچه

شاید متوجه نباشید اما دندان قروچه مداوم،عوارض جدی دارد. به عنوان مثال ممکن است باعث ساییده شدن دندان به ویژه دندانهای جلو، آسیب به لثه ها، سست شدن استخوان های نگهدارنده، لق شدن، افتادن دندان، دردناک شدن دندان،کوتاه شدن ارتفاع صورت، شکل نازیبای فکها و دندانها، شکستن مینای دندان و پرکردنی ها، مشکلات مفاصل فک، حساس شدن دندانها،سردرد و… شود.

البته خطرات دندان قروچه در کودکان کمتر از بزگسالان است و به ندرت موجب مشکلات و اختلالات جدی میشود، اما ضروری است در صورتیکه دندان کودک به نظر ساییده یا از بین رفته می آید، حساس شده و درد میکند یا کودک دچار درد فک و مفاصل فک شده است، به دندانپزشک مرجعه شود. ممکن است در نوجوانان نیاز به روکش موقت یا «نایت گارد» (محافظ شبانه) باشد. برای جلوگیری از این عارضه و کاهش استرس کودک کوشش کنید، رژیم غذایی کودک حاوی مقدار آب کافی و فراوان باشد و او را به ورزشهای کششی یا ماساژ ترغیب کند.

 

دندون قروچه بچه ها

روش های درمان دندون قروچه کودکان

بعضی موارد میتواند باعث کاهش دندان قروچه در بچه ها شود مثل خودداری از جویدن آدامس و خودداری از جویدن مداد یا خودکار یا هر چیزی به جز غذا اما برای درمان صحیح دندون قروچه باید ابتدا علت آن را متوجه شوید ، بچه ها به علت های مختلفی دندان قروچه میکنند مثلا:

  • برخی وقتی می خواهند چیز سنگینی بلند کنند، دندانهایشان را به هم می فشارند.
  • برخی وقتی فکر می کنند، ناخودآگاه دندانهایشان را بهم می سایند.
  • برخی هنگام عصبانیت، استرس یا اضطراب، دندانهایشان را می فشارند.
  • گاهی وقت ها کوتاه و بلند بودن دندانها (به طور طبیعی یا ناشی از ترمیم نادرست یا نبود چند دندان بر اثر کشیدن)، باعث می شود که زمانی که دهان بسته است، دندانها روی هم قرار نگیرند و به هم ساییده شوندم
  • بعضی افراد هنگام فکرکردن یا اضطراب، ناخودآگاه با دندانهایش بازی میکند.

بنابراین هر کودکی ممکن است به دلیل متمایزی دندان قروچه کند. اگر دندن قروچه بر اثر مشکلی در دندان است باید با مراجعه به دندان پبزشک درمان را پیدا کرد و اگر مشکل ناشی از اضطراب و استرس است و ریشه های عصبی دارد مراجعه به یک روان پزشک کودک میتواند راه گشا باشد.