همه چیز درباره جشن هالووین و لباس ها و آرایش جذابش

همه چیز درباره جشن هالووین و لباس ها و آرایش جذابش


1,024

1398/8/4

21:30


همه چیز درباره جشن هالووین و لباس ها و آرایش جذابش

هالووین چیست ؟! جشن هالووین Halloween یک مراسم و جشن سالیانه است که در روز سی و یک اکتبر ( ۹ آیان ) هر سال برگزار می گردد. این مراسم ریشه در سنت های اروپایی دارد. در ادامه با لوکس تهران همراه باشید تا هرآنچه لازم است درباره این جشن سنتی بدانید در اخیارتان بگذاریم.

امروزه در کشورهای آمریکا، ایرلند ، اسکاتلند ، کانادا و سایر نقاط جهان برگزار می شود. اصل و ریشه این جشن به سنت های فستیوال مربوط به قوم سلتیک ( ساکنان اولیه جزایر بریتانیا ) به نام سمهین ( Samhin )  باز می گردد .

تاریخچه جشن هالووین

آداب و رسوم این جشن بیشتر از مردمان ایرلند و اسکاتلند آورده شده است. در آن فستیوال مردم برای دور کردن ارواح آتش روشن می کرده اند. در قرن هشتم میلادی پاپ گرگوری سوم روز اول ماه نوامبر میلادی را به عنوان روزی برای یک جشن مذهبی به احترام به همه  قدیسان معرفی نمود. پس از گذشت مدت زمان کوتاهی در این روز قسمت هایی از سنت های فستیوال سمهین نیز اجرا گردید.

مراسم هالووین

جشن هالووین شب قبل از روز همه قدیسان برگزار می گردد. کلمه Hallow  به معنای مقدس و E’en  که در واقع مخفف کلمه Evening است به معنی سر شب با لهجه ایرلندی است. در روزگاران گذشته روز Halloween به عنوان روز آخر تابستان و زمان درو و برداشت محصول علامت گذاری شده بود و این روز آغاز زمستان سرد و زمانی بود که بسیاری از مرگ و میرهای انسان ها در زمان های گذشته در این فصل اتفاق می افتاد.

جشن هالووین چه روزی است ؟

روزهای هیجان انگیز اواخر پاییز و شروع زمستانروزهای نزدیک به مراسم هالووین است در گذشته این روز ها پایان پاییز و آغاز تاریکی و سرما بوده و در آ« زمان مرگ و میر انسان ها بر اثر سرما و بیماری زیاد می شد و مردم گمان میکردند فرشته های مرگ برای بردن روح انسان ها به زمین می اید در این روز ها مردم لباس های عجیب و ترسناک میپوشیدند تا ارواح خبیث را از خوشتان دور کنند

سلتیک ها اعتقاد داشتند که در شب قبل از شروع سال آنها مرز میان جهان های مرده ها و زنده ها نامشخص و محو می گردد. در شب ۳۱ام ماه اکتبر آنها فستیوال سمهین را جشن می گرفته اند و اعتقاد داشته اند که در این شب روح های افراد مرده به زمین باز می گردد.

شیرینی در جشن هالووین

هالووین و اعتقاد به حضور ارواح

سلتیک ها در مورد این شب این اعتقاد را داشتند که با حضور ارواح در بین انسان ها به محصولات کشاورزیشان آسیب میرسد ولی از سوی دیگر حضور این ارواح باعث میشود دید کشیش هایشان به آینده باز شود و بتوانند پیش بینی کنند که بعد از زمستان برکت و فراوانی به خانه هایشان باز میگردد از آنجایی که زندگی انسان ها در گذشته بسیار وابسه به شرایط آب و هوا بوده شنیدن این حرف ها و پیش بینی های امید بخش باعث میشد سختی زمستان را راحت تر تحمل کنند

از جمله کارهای خرافاتی که سلتیک ها در این شب انجام میداند گذاشتن میز شام برای ارواح و روشن کردن شمع برای آن ها بوده تا مسیر خود را در تاریکی گم نکنند و از گربه های سیاه دوری میکردند روی ترک های زمین راه نمیرفتند و از ریختن نمک اجتناب میکردند و دقت میکردند تا آینه ای نشکند

لباس هالووین سلبریتی ها

حتما بخوانید :

استایل ها و آرایش هالوینی در کت واک ها

گشتی در لباس سلبریتی ها در شب هالووین ۲۰۱۸

لباس های مخصوص جشن Halloween

در روزگاران قدیم در مراسم هالووین کشیش ها آتش های بزرگی ایجاد کرده و بسیاری از مردم محصولات کشاورزی و حیوانات را برای قربانی کردن در راه خدای سلتیک ها می سوزاندند. در طی این مراسم سلتیک ها لباس هایی شامل سر و پوست حیوانات می پوشیدند و پیش گوها سعی می کردند که آینده افراد را پیش گویی کنند. و برخی روایت ها حاکی از آن است که در گذشته لباس هایی از پوست حیوانات میپوشیدند تا ارواح خبیث را از خودشان دور کنند

گریم هالووین کلاسیک

سلتیک ها بعد از این که با لباس های عجیبشان جشن گرفتند در انتهای مراسم اجاق هایشان را که خاموش کرده بودند کشیش ها و روحانی ها اجاق ها را باز روشن میکنند که در طول فصل سرما از آن ها در برای سرما مرگ و اتفاقات بد محافظت کند

آرایش صورت هالووین

( مدل آرایش جشن هالووین )

هالووین و خرافات

جشن هالووین ، اگر  چه با تغییر لباس و زدن ماسک های جذاب و شادی اور اما ترسناک هراه می شود، اما مملو از خرافه  هایی  است که شنیده  می شود. مثلا داستان گربه سیاه، داستان جاروهای بلند پیر زنی که از دیار مردگان می آید  و امثالهم! سنت های هالووین با تغییر زمان به سرعت تغیر می کند و آنچه بیش تر بر جای مانده  است، جشنواره ای از طراحی استایل و مدو لباس است که با حضور قدرتمندانه سلبریتی های عرصه  موسیقی و سینما و ورزش و حتی سیاست، بخش جدایی  ناپذیری از  سبک زندگی دیجیتالی مردمان روزگار  ما شده است.

لباس، آرایش و استایل هالووین

به طور سنتی لباس های خاص این مراسم از شخصیت های ماوراء الطبیعه مانند خون آشام ها، دیوها، ارواح، اسکلت ها، جادوگرها و شیاطین آمده است. اما در طول زمان در آمریکا و نقاط مختلف جهان این لباس های خاص به شخصیت های مردمی تر مانند شخصیت های داستانی و افسانه ای، افراد مشهور در رسانه ها و سلبریتی ها و غیره گسترش پیدا کرده است.

لباس هالووین کارتونی

امروزه نیز بسیاری از مردمان در جشن هالووین از لباس ها و آرایش های عجیب و ترسناک استفاده می کنند. اکثر بچه ها را نیز با گریم های مختلف به شکل شخصیت های مختلف کارتونی، عروسکی خنده دار یا ترسناک در می آورند.

گریم هالووین سه بعدی

مد جدید استایل هالووین در کشورهای مختلف جهان

بزرگترها نیز در این جشن لباس های مخصوصی می پوشند و به جشن ها و میهمانی های می روند. ایده های مد جدید Halloween هر ساله متفاوت است و شامل استایل هایی مانند استایل هنرپیشه ها و خواننده های قدیمی، شخصیت های عروسکی و کارتونی، تیپ های مختلف شخصیتی مانند زامبی، اسکلت، پرنسس، خون آشام، سوپرمن، جادوگرهای پیر و زشت، حیوانات مختلف، شخصیت های مختلف سیاسی و فیلم ها و غیره است.

نیکول ریچی در لباس هالووین

( تصویر نیکول ریچی در لباس هالووین )

امروزه نه تنها در آمریکا، اسکاتلند و بریتانیا بلکه در نقاط مختلف جهان و حتی ایران نیز جشن های هالووین برگزار می شود.

گریم هالووین آرایش هالووین

استایل سلبریتی ها و معروف ترین لباس ها در هالووین

این جشن در سال های اخیر تبدیل به جشنی شده است که بسیاری از سلبریتی ها با پوشیدن لباس های جالب، عجیب و جنجال برانگیز در آن مردم و رسانه ها را سرگرم می کنند.

تیلور سوئیفت در لباس هالووین

( تیلور سوئیفت در لباس هالووین)

از جمله معروف ترین استایل های هالووین لباس خواننده معروف کیتی پری به شکل پفک چیتوز است. این لباس جالب در رسانه ها بسیار سر و صدا کرد. در مراسم سال ۲۰۱۶ نیز کیتی پری با گریمی سنگین و استایلی جالب خود را به شکل هیلاری کلینتون نامزد انتخابات آمریکا در آورد.

گریم کیتی پری در جشن هالووین

یکی دیگر از استایل های هالووین که بسیار معروف گردید لباس و گریم هایدی کلام سوپر مدل و سلبریتی معروف هالیوود بود. او در سال ۲۰۱۴ در لباسی به شکل پروانه در این مراسم حضور پیدا کرد.

هایدی کلوم با آرایش و لباس هالووین

هایدی کلوم با آرایش و لباس هالووین

در سال ۲۰۱۱ گوئن استفانی خواننده معروف در استایل پرنسس در جشن های هالووین شرکت نمود. مایکل کورس دیزاینز و صاحب برندهای معروف کیف و لباس نیز در همان سال در استایل گروه های نوازنده اسپانیایی ماریاچی ظاهر شد. آن هاتاوی هنرپیشه معروف هالیوودی نیز در سال ۲۰۰۴ استایل یک ملکه زیبایی یونانی را برای خود برگزید.

استایل هالووین کیم کارداشیان

کیم کارداشیان نیز از جمله سلبریتی هایی است که لباس های هالووین او همیشه پر سروصدا و حاشیه ساز بوده است. او در سال های اخیر در استایل های گتسبی، پلنگی و گربه سیاه Cat woman ظاهر شده است. در سال ۲۰۱۴ او گریمی سنگین انجام داده و استایل و گریم اسکلت را برای خود  انتخاب کرد.

لباس هالووین کیم کارداشیان

امسال نیز با استایلی شبیه به خواننده قدیمی معروف شر Cher با لباس زرد رنگ ظاهر شد. حتی یک سال در هنگام حاملگی کیم کارداشیان یکی از لباس های زشت خود را به عنوان لباس مخصوص هالووین انتخاب کرد.

لباس های کیم کارداشیان در جشن هالووین

استایل امل کلونی همسر جرج کلونی در این جشن سنتی

امل کلونی (Amal Clooney) همسر هنرپیشه معروف جرج کلونی یکی از وکلا و حامیان حقوق بشر معروف در جهان است. او استایلی شیک و با کلاس دارد. برای هالووین سال ۲۰۱۷ او در لباسی فوق العاده زیبا به سبک دیسکو در جشن ها ظاهر شد. او یک سرهمی دکلته به رنگ سبز براق همراه با کلاه گیسی فرفری به تن کرد. همچنین او از گوشواره های دایره ای بزرگ نیز استفاده نمود و ستاره جشن های هالووین هالیوودی امسال بود.

امل کلونی (Amal Clooney) در لباس هالووین همسر جرج کلونی

استایل و آرایش ادل خواننده معروف بریتانیایی

ادل (Adele) خواننده زیبا و معرف بریتانیایی در هالووین امسال با استایلی خاص و متفاوت ظاهر شد. او یک لباس برق برقی به رنگ سبز زیتونی با آرایشی خاص را پوشید. او برای آرایش هالووین خود از آرایش غلیظ اکلیلی با خط چشم مشکی همراه با موهای ژولیده و فرفری استفاده کرده است. همچنین ادل در استایل  خود از کمربند قهوه ای و آستین های پفی بهره برده است.

ادل خواننده در لباس هالووین

مراسم Trick or Treat یا قاشق زنی

رسم قاشق زنی Trick or Treat  در جشن هالووین از رسم های مردمان ایرلند و انگلیس گرفته شده است. در این رسم کودکان و دختران لباس های عجیب پوشیده و به در خانه ها می روند و از صاحبان خانه ها طلب پول یا مواد غذایی مانند شکلات، آبنبات و غیره می کنند. دختران جوان اعتقاد دارند که در شبHalloween با انجام پیش گویی و شعبده بازی توسط آینه ها، الیاف و تراشه های سیب می توانند نام یا ظاهر شوهر آینده خود را پیش گویی کنند.

این رسم قاشق زنی در این مراسم  امروزه بدین شکل است که کودکان برای گرفتن آبنبات، شکلات و آجیل به خانه های آشنایان و همسایه ها می روند و لباس هایی جالب و عجیب به تن می کنند.

آرایش چشن هالووین

میهمانی ها و جشن ها در هالووین

در اواخر سال های ۱۸۰۰ میلادی در مراسم هالووین تغییراتی رخ داد. از این زمان به بعد جشن هالووین به صورت تعطیلاتی شکل گرفت که بیشتر باعث خوش گذرانی و دورهم بودن همسایه ها و خانواده ها در کنار هم گردید و از جنبه مرتبط با ارواح و جادوگری آن کاسته شد.

گریم جشن هالووین

در شروع قرن بیستم جشن هالووین در واقع به مراسمی تبدیل گردید که در آن بچه ها و خانواده ها این روز تعطیل را به شادی و میهمانی می پرداختند. بیشتر تمرکز این شب بر روی غذاها، بازی ها و لباس های عجیب و جالب قرار گرفت. از آن زمان به بعد دیگر از جنبه مذهبی و خرافاتی این جشن کاسته شد.

میکاپ هالووین

سمبل ها و نماد ها

سمبل ها و علامت های مرتبط با جشن هالووین در طول زمان به شکل های مختلفی شکل گرفته است. یکی از این سمبل ها جک فانوسی یا Jack-o’-lantern است. در این شب مردم داخل کدوهای نارنجی یا کدو تنبل ها را به شکل های مختلفی بریده و توخالی می کنند. سپس داخل آن ها شمعی می گذارند، به طوری که شکل آن شبیه به یک فانوس می شود.

کدو تنبل هالووین

در گذشته از این فانوس ها برای ترساندن و دور کردن ارواح استفاده می شده است. در کشورهای ایرلند و اسکاتلند در گذشته از ترب به عنوان فانوس استفاده می کردند اما بعد ها با رسیدن جشن هالووین به آمریکا کدو تنبل ها به دلیل بزرگتر بودن و راحت تر بودن نسبت به ترب جای آن ها را به عنوان فانوس گرفتند.

گوئن استفانی هالووین لباس سیندرلا

گوئن استفانی در لباس پرنسسی

مایکل کورس در لباس هالووین

مایکل کورس

کیم کارداشیان در لباس بارداری

کیم کارداشیان

کیتی پری در هالووین 2014

کیتی پری در مراسم سال ۲۰۱۴

آن هاتاوی در لباس هالوین

آن هاتاوی در لباس پرنسسی

استایل هالوویینی

تصاویر بیشتر از آرایش و میکاپ هالووین

امروزه آرایش و گریم این مراسم به صورت خیلی مفصل انجام میشود زنان  مردان در این مراسم از کلاه گیس هایی با رنگ موی فانتزی ، لنز های رنگی ترسناک و گریم های عجیب استفاده میکنند در ادامه تصاویری بیشتری از آرایش هالووین را میبینیم که اکثرا شخصیت های افسانه ای داستان ها و فیلم های چند دهه اخیر است

گریم هالووین صورتی

آرایش صورت برای هالووین

گریم صورت برای جشن هالووین

آرایش زنانه هالووین

گریم دخترانه هالووین

تصاویری از آموزش گریم و آرایش هالووین

در ادامه تصاویری از روش های گریم سنگین هالووین روی صورت را میبینید کهاین سبک از گریم همچون گریم هایسینمایی رنگ های آرایشی مخصوص به خود را دارد .

آموزش گریم جشن هالووین جمجمه

(آموزش گریم با طرج جمجمه روی صورت )

تنوع در ارایش هالووین

گریم های ترسناک هالووین

( انواع آرایش صورت و لب ها برای هالووین )

آرایش ترسناک صورت برای هالووین

آموزش میکاپ هالووین

روندها در برگزاری جشن هالووین

پیش از برگزاری این اتفاق دیدنی، باید کارهایی انجام داد. مهم ترین آنها، خرید پوشاک  یا طراحی  پوشاکی متناسب با اهداف جشن است. نیاز به هزینه زیاد نیست. گویا عجیب ترین  و جذاب  ترین  استایل ها را می توان با کم ترین  هزینه بدست آورد. اینجا، نقش  رنگ و طرح و برش و دوخت مهم است. قاعده و استانداردی وجود ندارد. لباس  هایی  شبیه  موجودات ماورا طبیعی و خون آشام!، میتواند بخشی  از  طراحی  استایل شما باشد. البته در یک دهه اخیر شاهد پوشش هایی مثل  شخصیت های  کارتونی والت دیزنی  هستیم.

جشن هالووین در گذشته ها، تا حدودی با مراسم مذهبی آمیخته شده بود و کلیسا نیز با خواندن دعا، حضور فعالی در ان داشتند. اما به هر حال، از قاشق زنی هالووین بازها تا جمع آوری آب نبات کودکان و تغییر پوشش را می توان به نوعی برداشتی از جشن  های ایرانیان در عصر باستان تا کنون دانست. جشن ۳  روزه که آداب خاصی  داشته و البته با گذر  زمان، با فرهنگ ها و رسوم مردمان در قاره های مختلف  تلفیق شده است و امروزه، شاهد کسب و کار جدیدی  مثل کسب و کار ولنتاینی در روزهای نزدیک به هالووین هستیم.

گفته شده که بنیان نخستین جشن هالووین را مهاجران ایرلندی و اسکاتلندی در صده نوزدهم میلادی به  قاره آمریکا بردندو از آنجا، این رویداد بین المللی شادی و ترس، جهانی شد و قدرت رسانه ها و ابزار هالیوودی هم در گسترش آن تاثیر گذار بود. اکنون نیز که به مدد شبکه های اجتماعی به خصوص جادوی هشتگ ها و دنیای لایک و فالوها در صفحات پر بیننده اینستاگرام، شاهد انعکاس گسترده و وسیع جشن های هالووین در میان میلیاردها کاربر شبکه های اجتماعی هستیم.

نمادهای معروف جشن هالووین

یکی از نمادهای معروف جشن هالووین ، کدو تنبل است. کدو، خاصیت غذایی بسیار دارد و خیلی ها از آن غافل هستند. اما  در سبک زندگی سنتی اقوام ایرانی، استفاده از  کدو در انواع و اقسام غذاهای لذیذ، مرسوم  است. کدم تنبل، استایل خوبی برای طراحی و تغییر شکل دارد. حجم آن به گونه ای است که می توانید به راحتی آن را به اشکال مختلف تغییر داده و پس از تغییر  شکل، با رنگ بندی خاص، از آن به  عنوان بخشی از پوشش هالووین استفاده  کنید. چراغ و آتش داخلش بگذارید، شمع در داخلش  بگذارید و در واقع، با طراحی دو چشم و یک ابرو، دماغ و دهن و یک گوش، چهره ای ترسناک را از کدو تداعی کنید. چهره ای جذاب که ساده  ترین کار ممکن برای  حضور در این مراسم  به شمار می رود.

جشن هالووین در دنیای امروز، جشنی تجاری شده بوده و برندها و سلبریتی  ها و فعالان این عرصه، از رسانه ای به نام هالووین برای گسترش کسب و کار خود استفاده می کنند.

همان طور که گفتیم این جشن دیدنی و شاد، ریشه های  صدها ساله نداشته و مختص به  قرون معاصر می باشد و توسعه آن را باید مدیون  آمریکای شمالی دانست. اما این که هالووین تا چه اندازه  ریشه در  آداب و رسوم و مراسمات شرقی  ها به خصوص ایرانیان دارد، مقوله بسیار جذابی برای دانشجویان مد و گردشگری و بازاریابی و جامعه شناسی  است که در این زمینه  تحقیق کنند و مقاله و کتاب  منتشر کنند.

گفته شده که ریشه اصلی هالووین ، به فستیوال کهنی در منطقه سلتیک عصر باستان باز  می گردد  که سواین نام داشت. رویدادی برای نکوداشت پایان فصل برداشت محصولات کشاورزی. طبق نوشته  های موجود، ۳۱ اکتبر در  نظر مردمان روزگار خیلی دور، مرزی بین  دنیای زندگان و مردگان بوده  و مردگان در این زمان به سمت زمین  های کشاورزی بر می گردند.

لذا مردمان آن دوران  از ترس حضور مردگان سرزمین های کشاورزی، آتش بر افروخته  و  با پوشیدن  لباس های ترسناک و زدن ماسک (مثل  ماسک های ونیزی!)، مراسمی را ترتیب می دادند که تا به امروز به شکل و شیوه و سیاق امروز تبدیل شده است. در جشن هالووین ، علاوه بر تغییر پوشش و طراحی چهره با شکل های عجیب و غریب و ترسناک اما شادی آور، افراد مثل قاشق  زنی ایرانیان، به  شکل  دوره  گرد به سمت خانه های  مردم  رفته  و درخواست شیرینی و آب نبات می کنند.

رسمی که امروزه نیز در هزاران شهر  دنیا در ۳۱ اکتبر دیده می شود و مردم برای انداخت شکلات در ظرف کودکانی که شب هالووین به  سمت خانه های آنان می آیند، نسبت به خرید شیرنی اقدام می کنند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو