معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان قزوین روز شنبه با اعلام این خبر افزود: در پی تماس اورژانس با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر استان قزوین، مفقودی چهار کوهنورد به دلیل شرایط جوی نامساعد، سرمازدگی و مصدومیت یکی از آنان اعلام شد.

حکمت الله هاشمی بیان کرد: با هماهنگی‌های انجام شده یک تیم تخصصی کوهستان بلافاصله از دفتر نمایندگی معلم کلایه به محل حادثه اعزام شد و بعد از گذشت سه ساعت کوهپیمایی در مسیر سخت و دشوار به یکی از کوهنوردان گم‌شده که برای درخواست کمک به میانه مسیر آمده بود رسید.

وی اضافه کرد: تیم اعزامی پس از دریافت اطلاعات از وضعیت جسمانی کوهنوردان مفقود شده به محل مورد نظر حرکت کردند که بعد از گذشت یک ساعت کوهپیمایی متوجه شدند مسیر طی شده توسط کوهنورد اشتباه بوده و از مسیر اصلی خارج شده اند.

این مسئول گفت: نیروهای هلال احمر با استفاده از تجربه خود و با اتکا بر آموزش‌های تخصصی پس از  دو ساعت جست و جوی میدانی و بررسی نشانه‌های گزارش شده موفق شدند به جان پناه کوهنوردان برسند و بعد از بررسی وضعیت جسمانی کوهنوردان و انجام اقدام‌های پیش بیمارستانی برای انتقال یکی از کوهنوردان که دچار سرمازدگی و مصدمیت شده بود اقدام کردند.

هاشمی افزود:  تیم عملیاتی بعد از گذشت چهار ساعت در مسیر برگشت به پایین کوه در شرایط سخت و دشوار ‌که مصدومیت یکی از کوهنوردان نیز بر سختی حرکت افزوده بود با توجه به تاریک شدن هوا، مه گرفتگی، سرمای شدید و باراش باران از مسیر اصلی خارج شدند.

وی اضافه کرد: این امر باعث شد که فرمانده تیم تصمیم بر توقف و ایجاد جان‌پناه برای کوهنوردان گرفته و ۲ نفر از نجاتگران تیم کوهستان به مسیر حرکت جهت درخواست کمک به پایین کوه ادامه دهند.

این مسئول گفت: آنها موفق شدند با کمک نیروهای محلی و راه بلد به نقطه مورد نظر بازگشته و کوهنوردان مفقود شده را به روستای وناش بازگردانند.

وی ادامه داد: نجاتگران جمعیت هلال احمر، کوهنورد مصدوم را پس از رسیدن به روستا برای انتقال به بیمارستان تحویل نیروهای اورژانس مستقر در روستا دادند.  

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان قزوین از کوهنوردان درخواست کرد: با توجه به آغاز بارش‌ها، سرما و نامساعد شدن هوا به ویژه در کوهستان قبل از حرکت به سمت کوه‌ها و انجام فعالیت‌های کوهپیمایی مراکز امدادی را از فعالیت‌های خود با خبر کنند تا در صورت بروز چنین حوادثی در کمترین زمان ممکن عملیات امداد رسانی انجام شود.  

منطقه الموت در ۶۵ کیلومتری شمال شهر قزوین واقع شده است.