سونوی واژینال در بارداری، چرا توصیه میشود؟

منبع: نی نی بان

132

1398/8/4

22:21


سونوگرافی واژینال، اسکن سونوگرافی است که توسط یک پروب که به داخل واژن وارد می‌شود، انجام می‌شود. این یک تصویر واضح از جنین، دهانه رحم و جفت می‌دهد. به سونوگرافی واژینال، سونوگرافی داخلی نیز گفته می‌شود. اما آیا سونوگرافی واژینال در بارداری برای جنین مضر است؟ آیا در دوران بارداری می‌توان سونوگرافی واژینال انجام داد؟

سونوگرافی واژینال چیست؟
سونوگرافی واژینال به پزشک یا متخصص سونوگرافی اجازه می‌دهد جنین را ببینید و اندازه‌گیری کند. حتی ممکن است متوجه شود که شما دوقلو یا سه‌قلو باردار هستید. همچنین به پزشک یا سونوگرافیست اجازه می‌دهد تا واژن، جفت، دهانه رحم، لوله‌های فالوپ، رحم و تخمدان شما را بررسی می‌کند. می‌توان از سونوگرافی واژینال را می‌توان مانند سونوگرافی استاندارد شکم که در آن پروب روی شکم قرار می‌گیرد یا حتی به جای آن استفاده کرد.

چرا سونوگرافی واژینال توصیه می‌شود؟
سونوگرافی واژینال در موارد زیر توسط پزشک تجویز می‌شود:
پزشک یا ماما یک تصویر واضح‌تر از تصویری که از طریق سونوگرافی استاندارد شکمی دریافت می‌کند، می‌خواهد.
زمانی که پزشک می‌خواهد بارداری شما را خیلی زود بررسی کند.
سونوگرافی واژینال چه زمان در بارداری استفاده می‌شود؟
سونوگرافی واژینال می‌تواند در موارد زیر استفاده شود:
تایید بارداری
تشخیص زودهنگام ضربان قلب
ثبت محل و اندازه جنین
تشخیص بارداری دوقلویی یا بیشتر
سونوگرافی واژینال همچنین می‌تواند برای تشخیص مشکلات احتمالی از جمله موارد زیر به کار برود:
تشخیص حاملگی خارج رحمی
اندازه گیری گردن رحم تا خطر زایمان زودرس مشخص شده و مداخله لازم انجام شود
تشخیص ناهنجاری در جفت یا دهانه رحم

سونوگرافی واژینال چطور انجام می‌شود؟
سونوگرافی واژن توسط پزشک یا سونوگرافیست در بیمارستان، کلینیک یا مطب انجام می‌شود. احتمالا قبل از شروع سونوگرافی از شما خواسته می‌شود که مثانه خود را خالی کنید یا اگر از تامپون استفاده می‌کنید، آن را خارج کنید.
لباس زیر خود را درآورده و در صندلی مخصوص سونوگرافی واژینال دراز می‌کشید. در این حالت زانوها کمی خم است تا فشار کمتری به باسن وارد شود.
متخصص سونوگرافی یک پروب که با ژل آغشته شده را به آرامی حدود 5 تا 8 سانتی‌متر داخل واژن می‌کند. در این حالت شما کمی احساس فشار خواهید کرد.
متخصص پروب را به اطراف می‌چرخاند تا دید بهتری از ناحیه لگن به دست آورد. این معاینه حدود 15 تا 30 دقیقه طول می‌کشد.
مادامی که استرس نداشته باشید این سونوگرافی به هیچ عنوان دردناک نیست اما اگر عضلاتتان را سفت کنید، این سونوگرافی ممکن است دردناک باشد. بهتر است قبل و در طول انجام سونوگرافی نفس عمیق بکشید.
غالبا هنگام اسکن می‌‎توانید تصاویر را روی مانیتور مشاهده کنید و نتیجه سونوگرافی فورا بعد از معاینه آماده می‌شود. نتایج حاصل از این نوع سونوگرافی دقیق‌تر و قابل اطمینان‌تر است.

آیا سونوگرافی واژینال در بارداری خطرناک است؟
سونوگرافی واژینال برای شما و جنین کاملا بی‌خطر است، البته مادامی که کیسه آب شما نترکد. اگر به لاتکس حساسیت دارید، به سونوگرافیست اطلاع دهید تا بتواند از یک غلاف بدون لاتکس برای انجام سونوگرافی استفاده کند. عوارض جانبی خاصی برای سونوگرافی واژینال وجود ندارد بنابراین می‌توانید بلافاصله بعد از آزمایش به فعالیت‌های عادی خود بازگردید.

آیا سونوگرافی واژینال باعث سقط جنین می‌شود؟
تا زمانی که سونوگرافی واژینال را یک سونوگرافیست متخصص و حرفه‌ای انجام دهد به هیچ عنوان خطر سقط جنین وجود ندارد. مانند سونوگرافی شکمی، سونوگرافی واژینال نیز در دوران بارداری امن است و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو