اسپری نازوفلو چیست و در چه مواردی استفاده می‌شود؟

منبع: ستاره

178

1398/8/5

08:35


اسپری نازوفلو از داروهای ضدالتهاب استنشاقی و موضعی است که به منظور کاهش التهابات مجاری تنفسی ناشی از حساسیت یا آسم استفاده می‌شود. سرگیجه و تب از عوارض مصرف این داروست.

اسپری بینی

ستاره | سرویس سلامت - حساسیت‌‌ها از مشکلات بسیار شایعی هستند که بزرگ و کوچک نمی‌شناسند. این عارضه معمولا با عطسه و آبریزش بینی همراه است و می‌تواند فعالیت‌های روزمره افراد را تحت تاثیر قرار دهد. اگر بخواهیم به سرعت این علائم را از بین ببریم بهترین راه استفاده از داروهای ضدحساسیت است. آبریزش بینی یکی از این علائم محسوب می‌شود که برای متوقف کردن آن می‌توان به اسپری‌های موجود در داروخانه‌ها اعتماد کرد. اسپری نازوفلو یکی از این اسپری‌ها است که در ادامه قصد داریم بیشتر با آن آشنا شویم.

در این مطلب می‌خوانید:


علت ابتلا به حساسیت یا آلرژی

ساده است، زمانی که در محیط‌های آلوده قرار می‌گیریم یا در معرض گرده گل و گیاهان هستیم، ذرات ریز وارد مخاط بینی می‌شود. مشکل زمانی آغاز می‌شود که سیستم ایمنی با این ذرات به عنوان یک عامل خارجی تهدید کننده برخورد کرده و برای مبارزه با آن‌ها پادتن‌هایی تولید می‌کند. این امر باعث می‌شود که سلول‌های بدن مواد شیمیایی ملتهب کننده مانند هیستامین آزاد کنند که همین امر باعث ایجاد علائمی مثل عطسه و خارش می‌شود. برای پیشگیری از بروز مجدد این حالت در وهله اول باید عوامل حساسیت‌زا را شناسایی کرده و از آن‌ها دوری کنیم. این عوامل برای هر فردی می‌تواند متفاوت باشد. حتی تغییرات آب و هوایی هم می‌تواند در بروز علائم آلرژی سهیم باشد. در قدم بعدی برای رفع این علائم ناگزیر هستیم از داروهای آنتی‌هیستامین استفاده کنیم. این داروها اسامی مختلفی دارند و باید با توجه به شرایط بیمار، مورد استفاده قرار گیرند.

اسپری بینی

 

معرفی اسپری نازوفلو

اسپری نازوفلو که با نام‌های دیگری همچون فلومیست و فلوتیکازون هم شناخته می‌شود؛ از داروهای ضدالتهاب استنشاقی و موضعی است که به منظور کاهش التهابات مجاری تنفسی ناشی از حساسیت یا آلرژی، استفاده می‌شود. این دارو همچنین برای کاهش علائم آسم نیز، تجویز می‌شود.

اسپری بینی آوامیس، فلوکسی نیز، فلوکسی تاید، فلیکسوتاید، فلکسوتاید، فلوتیزوکس، فلونیکس، فلوتیکومکس، فلازون و فلوزینوز از دیگر نام‌های این اسپری بینی هستد که هر کدام توسط یک شرکت دارویی خاص تولید شده‌اند. اسپری نازوفلو توسط داروسازی جابربن حیان تولید شده است.

 

نام های دیگر، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

نام های دیگر
Fluticasone
موارد مصرف کاهش التهابات مجاری تنفسی
عوارض

سرگیجه، تب، دیسمنوره یا قاعدگی دردناک، درد مفاصل و اندام‌ها، برونشیت، احتقان سینه، درماتیت تماسی آلرژیک، بی‌حسی انگشتان

 تداخل دارویی
کتوکونازول

 

مقدار و نحوه مصرف

مقدار مصرف این دارو برای هر فردی متفاوت بوده و با توجه به سن، میزان شدت علائم، واکنش به اولین دوز مصرفی و شرایط پزشکی، تعیین می‌شود. به طور معمول برای بهبود علائم رینیت آلرژیک و غیرآلرژیک فصلی و دائمی، ۲ اسپری در هر سوراخ بینی یک بار در روز یا ۱ اسپری در هر سوراخ بینی دوبار در روز، مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای بهبود علائم فصلی، ۲ اسپری در هر سوراخ بینی به صورت روزانه تجویز می‌شود.

اسپری نازوفلو

 

نکات قابل توجه در ارتباط با استفاده از اسپری نازوفلو

  • این دارو را دقیقا طبق دستور پزشک، استفاده کنید.
  • اگر به این اسپری یا هریک از ترکیبات موجود در آن حساسیت دارید؛ نباید از آن استفاده کنید. همچنین در صورت داشتن هرگونه حساسیت دارویی، با پزشک مشورت کنید.
  • در صورتی که پس از اسپری کردن دچار گرفتگی شدید معده، تنگی نفس یا درد شدید، به پزشک معالج خود اطلاع دهید. همچنین در صورت مشاهده بثورات پوستی، کهیر و یا هر گونه واکنش آلرژیک به این دارو، از مصرف دارو خودداری و به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر همزمان داروهای دیگری مصرف می‌کنید برای جلوگیری از تداخلات احتمالی به پزشک یا داروساز، اطلاع دهید.
  • در صورت بارداری یا شیردهی، قبل از مصرف این دارو پزشک را در جریان قرار دهید.
  • چنانچه به مشکلاتی مثل نقص کلیوی یا کبدی مبتلا هستید؛ قبل از مصرف دارو به پزشک یا داروساز، اطلاع دهید.
  • دوره درمان دارو را مطابق تجویز پزشک تکمیل و از قطع خودسرانه دارو، پرهیز کنید.

 

سخن آخر

حساسیت فصلی از آن بلاهایی است که نمی‌توان به آسانی از آن فرار کرد. این عارضه چنان فراگیر است که بر طبق مطالعات از هر پنج نفر، یک نفر به آن مبتلاست. به هر حال احتمال دارد شما هم چند روزی در سال را، مخصوصا به هنگام تغییر فصل، درگیر این موضوع باشید. علاوه بر مصرف دارو برای رفع علائم حساسیت، می‌توان از راهکارهای خانگی هم در این زمینه استفاده کرد. اگر با این راهکارهای آسان آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب با عنوان درمان آلرژی فصلی با استفاده از روش‌های خانگی را مطالعه کنید. در شرایطی که چنین روش‌هایی کارساز نبوده و همچنان گرفتار علائم هستید، ناگزیر باید به سراغ مصرف داروهایی مثل اسپری نازوفلو بروید. آیا شما هم تجربه استفاده از این چنین داروهایی را داشته‌اید؟ آیا مصرف آن‌ها برای شما نتیجه‌بخش بوده است؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو