انواع سونوگرافی زنانه، کاربردها

منبع: نی نی بان

124

1398/8/5

13:10


سونوگرافی شکمی و واژینال چیست؟ سونوگرافی خود معنای عکس برداری از درون بدن را می دهد. احتمالا برای شما هم رخ داده است که در اثر یک بیماری به پزشک مراجعه کرده باشید و پزشک از شما بخواهد که یک سونوگرافی از خود انجام دهید. سونوگرافی معمولا در نواحی شکم رخ می دهد. سونوگرافی نیز از امواج صوتی کمک می گیرند و می توانند از واژن و شکم شما عکس برداری کاملی داشته باشند. به وسیله این عکس ها می توان اعضای داخلی بدن را به خوبی بررسی کرد و اگر بیماری خاصی در آنها وجود دارد، فهمید. سونوگرافی شکمی و واژینال هیچکدام خطر خاصی برای شما ندارند و نیاز به آمادگی قبلی نیست. شما به راحتی می توانید آنها را بر روی خود انجام دهید و هیچگونه مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد.

تعریف کامل سونوگرافی شکمی و واژینال
عده ای فکر می کنند که در سونوگرافی ها خصوصا سونوگرافی شکمی و واژینال قرار است از اشعه ها و لیزر های خاصی برای عکس برداری استفاده شود که هرکدام خطرات زیادی ایجاد می کنند. این عده کاملا در اشتباه هستند. سونوگرافی شکمی و واژینال نمی تواند خطری به همراه خود داشته باشد و از امواج صوتی استفاده می کند. اشعاتی که از آن در این دو نوع سونوگرافی استفاده می شود کاملا بی خطر هستند و به کمک ترانسدوکتور و ژل مخصوص می توان این سونوگرافی را انجام داد.
زمانی که عکس برداری ها به طور کامل تمام شود، چند تصویر بر روی یک سیستم رایانه ای که به دستگاه های سونوگرافی وصل است، نمایش داده می شود و شما در آن عکس ها می توانید بخش های مورد نظر بدن را به همراه رگ های خونی مشاهده کنید. بزرگ ترین مزیت عکس برداری به وسیله سونوگرافی این است که پزشک می تواند بیماری های درون بدن را بهتر تشخیص دهد و این در روند درمان شخص تاثیر بسیار زیادی دارد. سونوگرافی شکمی و واژینال هم می توانند انواع بیماری های درون شکمی را برای پزشک تشخیص دهند.
سونوگرافی شکمی و واژینال یک بخشی دیگر در خود دارند که سونوگرافی داپلر نام دارد. این بخش می تواند موادی که در بدن در جریان هستند را به طور کامل بررسی و اندازه گیری کند. همین باعث می شود که پزشک بتواند بداند که جریان خون شخص در چه وضعیتی قرار دارد.

دلایل انجام سونوگرافی شکمی و واژینال
گاهی شخص درد های مختلفی را درون شکم خود احساس می کند. این درد ها باید به طور تخصصی بررسی شوند زیرا مهم ترین اندام های شخص در شکم او قرار دارند. سونوگرافی شکمی و واژینال با عکس برداری از این بخش ها می تواند مرکز درد را به پزشک نشان دهد و پزشک بداند که مشکل از کدام اندام است. به همین دلیل بسیاری از افراد سونوگرافی شکمی و واژینال انجام می دهند. آپاندیس، روده ها، معده، واژینال، کبد و … همگی بخشی از اندام های مهم بدن در شکم هستند.
از سونوگرافی و سونوگرافی شکمی و واژینال تنها برای اندام های مهم بدن استفاده نمی شود. به وسیله این تجهیزات می توان بافت ها و رگ های خونی بدن را هم به طور کامل بررسی کرد. گاهی جریان خون مناسبی در رگ های شکمی ایجاد نمی شود که می توان به وسیله سونوگرافی شکمی و واژینال آنها را بررسی کرد که این خود مزیت بزرگی است.
همانطور هم که گفته شد سونوگرافی داپلر در این بخش کمک زیادی خواهد کرد. درد های شکم و معده، سنگ کلیه و بیماری های مربوط به کبد، تومور و … نیز مشکلاتی هستند که پزشک از سونوگرافی شکمی و واژینال برای یافتن آنها در بدن استفاده می کند.

نحوه انجام سونوگرافی شکمی و واژینال بر روی شخص
همانطور که در در بند های بالاتر هم مطرح شد شخص برای انجام سونوگرافی شکمی و واژینال نیاز به انجام کار خاص یا رژیم های سختی ندارد. در برخی موارد شخص کافی است چیزی در ساعات قبل از انجام سونوگرافی شکمی و واژینال میل نکند و در آرامش باشد. زمانی که شخص به اتاق سونوگرافی برای انجام عکس برداری می رود باید بر روی کمر خود بر روی صندلی دراز بکشد تا پزشک بتواند ژلی که قرار است امواج را درون شکم بفرستد روی شکم قرار دهد. سپس یک ترانسدوکتور هم بر روی آن ژل نصب خواهد شد.
چیزی که در این بخش مهم است و باید بدانید، میزانی دردی است که شما قرار است احساس کنید. برخلاف باور هایی که در میان مردم وجود دارد سونوگرافی شکمی و واژینال هیچگونه دردی را به همراه ندارند و اگر ترانسدوکتور بر روی شکم شما هم قرار بگیرد شما دردی را احساس نخواهید کرد. معمولا روند عکس برداری ها زود تمام می شود و هنگامی که پزشک بتواند عکس های مناسب خود را از شما تهیه کند دست از این کار برمیدارد. عکس ها چیز های شخصی و مهمی برای پزشک نیستند و شما می توانید آنها را برای خود هم نگهداری کنید.
هنگامی که عکس برداری ها و سونوگرافی برای شما تمام می شود، باید در همان حالت قبلی خود قرار داشته باشید تا شخصی بیاید و ژلی که بر روی شکم شما قرار دارد را پاک کند. مرحله بعد از سونوگرافی، رادیولوژی است. در حقیقت رادیولوژیست ها اشخاصی هستند که عکس های گرفته شده از شما را بررسی می کنند و می توانند عیب های درون بدن را تشخیص دهند. این افراد بعد از بررسی عکس ها یک نتیجه برای خود یادداشت می کنند و آن را به پزشک شما ارسال خواهند کرد تا پزشک بتواند بیماری موجود در بدن شما را به طور کامل تشخیص دهد.

کاربرد سونوگرافی شکمی و واژینال
هرکدام از سونوگرافی ها کاربرد های خاص خودشان را دارند که باید به آنها توجه کرد. در بخش زیر شما با این کاربرد ها به خوبی آشنا خواهید شد.
کاربرد سونوگرافی واژینال
به کمک این نوع سونوگرافی می توان تمامی درد هایی که در لگن وجود دارد را به طور کامل بررسی کرد.
زنان مشکلات زیادی در قاعدگی خود دارند. برخی از این مشکلات می تواند برای شخص دردسر های زیادی ایجاد کند. به کمک سونوگرافی واژینال می توان مشکلات دقیق قاعدگی را پیدا کرد.
به وسیله سونوگرافی واژینال می توان آزمایش های خاصی بر روی تخمدان ها انجام داد.
باردار شدن یکی از مهم ترین اتفاقاتی است که در یک زن رخ می دهد. برای بررسی رحم و وضعیت سلامتی رحم می توان از سونوگرافی واژینال استفاده کرد.
زمانی که شخص خونریزی های داخلی و بی دلیلی داشته باشد باید سونوگرافی واژینال انجام دهد تا متوجه دلیل آن شود.
به کمک سونوگرافی واژینال می توان توده هایی که در تخمدان وجود دارند یا توده هایی که سرطانی هستند را بررسی کرد. همچنین چسبندگی رحم چیزی است که تنها به وسیله سونوگرافی می توان متوجه آن شد.

کاربرد سونوگرافی شکمی
سونوگرافی شکمی تنها راه برای بررسی آئورت شکمی و آنوریسم است.
افراد سیگاری به وسیله بررسی هایی که درون سونوگرافی شکمی رخ می دهد می توانند وضعیت سلامتی خود را بررسی کنند.

فواید سونوگرافی شکمی و واژینال
مانند تمام روش های درمانی دیگر سونوگرافی شکمی و واژینال هم دارای فواید خاص خودشان هستند که هرکسی قبل از انجام باید با آنها آشنایی داشته باشد. در بخش زیر به برخی از مهم ترین فواید سونوگرافی شکمی و واژینال اشاره خواهد شد.
بسیاری از درمان ها و آزمایش ها دارای یک درد کوتاه یا تزریقات خاصی هستند که ممکن است برای بیمار ترسناک باشد. بخش مهم سونوگرافی شکمی و واژینال این است که دردی در آن وجود ندارد و شخص نیازی به وصل کردن سرنگ به خود نخواهد داشت. روش های دیگری هم برای عکس برداری یا فهمیدن بیماری درون شکم وجود دارد. سی تی اسکن و اشعه ایکس برخی از این روش ها هستند که همگی دارای عوارض های جانبی و خطرات خاص خودشان هستند.
سونوگرافی شکمی و واژینال از تمامی این خطر ها به دوری هستند و هیچگونه اشعه خطرناکی در آن وجود ندارد. به همین دلیل عوارض جانبی سونوگرافی بسیار کم است. اشعه ایکس هم مانند سونوگرافی می تواند عکس برداری های خاصی از بدن انجام دهد اما نمی تواند بافت های نرم بدن را در عکس های خود نشان دهد. مزیت سونوگرافی این است که بافت های نرم بدن را هم تشخیص می دهد.
سونوگرافی شکمی و واژینال کاملا راحت و در دسترس هستند. در تمامی بیمارستان ها چنین امکاناتی وجود دارد و می توانید از آنها استفاده کنید. همچنین سونوگرافی شکمی و واژینال قیمت بسیار کمی دارد. سونوگرافی در دقایق کمی انجام می شود. برخی از روش های عکس برداری و درمان ساعت ها طول می کشند تا انجام شوند اما سونوگرافی در عرض نیم ساعت انجام می شود و عکس ها برای شما آماده خواهند شد.

عوارض خاص سونوگرافی شکمی و واژینال
در متن های بالاتر خوانده شد که سونوگرافی عوارض جانبی خاصی ندارند و تاثیر بدی بر روی بدن نخواهد داشت. زمانی که شخص باردار باشد این فرایند تغییر پیدا می کند و ممکن است که سونوگرافی شکمی و واژینال خطراتی بر روی جنین و بارداری شخص داشته باشند. در این بخش به این خطرات اشاره می شود.
سونوگرافی از امواج صوتی برای عکس برداری استفاده می کنند. این امواج وارد بدن می شود و قطعا به جنین هم برخورد می کند. اگر سونوگرافی تنها یک بار انجام شود مشکل خاصی به وجود نمی آید اما نمی توان انجام ان را برای دفعات زیاد تایید کرد. شخصی به نام دکتر آندرسون وجود دارد که تحقیقات زیادی را در زمینه سونوگرافی و تاثیرات آن انجام داده است.
این شخص معتقد است که اگر کسی سونوگرافی را در هنگام بارداری انجام دهد نمی تواند به نتیجه مطلوب خود برسد زیرا بسیاری از مشکلات ناپدید خواهند شد. اگر نتیجه هایی که در هنگام بارداری از سونوگرافی شکمی و واژینال به دست می آید اشتباه باشند، استرس زیادی در فرد به وجود می آید و همین استرس هم باعث می شود که تاثیر بدی بر روی جنین وارد شود.

سونوگرافی شکمی و واژینال
در سونوگرافی شکمی و واژینال یک سری امواج فرا صوت برای عکس برداری وجود دارد. این امواج ها می توانند بافت های نرم را داغ کنند و باعث ایجاد مواد های شیمیایی خاصی در بدن شوند که خطرناک است. امواج فرا صوت می توانند سلول های شخص را تغییر دهند. این تاثیر بر روی معده انسان است و زمانی که رخ دهد معده شخص دچار خونریزی های خاصی می شود.
امواج فرا صوت می تواند سبب اختلالات خاصی در جنین شود. مثلا ممکن است کودک تغییر روند در یادگیری خود داشته باشد و یادگیری وی کمتر شود. امواج فرا صوت می تواند مطالعات ذهنی جنین را هم تغییر دهد. مثلا جنینی که قرار بوده دست راست شود ممکن است دست چپ شود و این به دلیل برخورد امواج های صوتی است.
به هر حال شخصی که باردار است باید سونوگرافی را تنها یک الی دو بار بر روی خود انجام دهد زیرا انجام بیشتر از این می تواند تاثیرات بدی بر روی جنین داشته باشد که تمامی آنها غیر قابل درمان و جبران ناپذیر هستند. البته بعد ها مشخص شد که برخی از تحقیقات دکتر آندرسون منبع های معتبری نداشته اند و تنها بر اساس فرضیه های خاصی بود اما باز هم نمی توان تاثیرات سونوگرافی شکمی و واژینال را بر روی جنین نادیده گرفت.

مراقبت های مورد نیاز برای انجام سونوگرافی شکمی و واژینال
تا زمانی که شخص باردار نباشد، انجام سونوگرافی شکمی و واژینال یک روش کاملا بی خطر است و هرچقدر هم که بخواهید می توانید آن را انجام دهید زیرا برای بدن مفید است. امواج فراصوت می توانند اطلاعات بسیار مهمی را به شما بدهند که در روند درمان شما کمک های زیادی خواهد کرد. البته تمامی این ها دلیل نمی شود که سونوگرافی شکمی و واژینال را بی دلیل یا بدون مراقبت های خاص انجام داد.
سونوگرافی شکمی و واژینال هم مانند روش های دیگر نیاز به یک سری احتیاطات لازم و مراقبت های خاصی دارد که باید آنها را به خوبی رعایت کنید تا آسیبی به شما وارد نشود. در بخش زیر به برخی از این موارد لازم اشاره شده است:
برخی با این تفکر که سونوگرافی شکمی و واژینال بدون عوارض است، همیشه آن را بر روی خود انجام می دهند و می خواهند نتیجه عکس ها را بررسی کنند. شما نباید این چنین رفتار کنید و تنها در مواقعی که احساس می کنید سونوگرافی شکمی و واژینال برای شما لازم است باید این روش را بر روی خو انجام دهید.
اگر باردار هستید و می خواهید برای خودتان یک سونوگرافی شکمی و واژینال انجام دهید باید حواس تان به هفته بارداری باشد. مغز جنین در هفته های هفده الی بیست رشد زیادی می کند و نباید امواجی به آن برخورد کند. به همین دلیل سعی کنید قبل از هفته بیست بارداری سونوگرافی شکمی و واژینال انجام ندهید یا اگر بسیار مهم است آن را در بارهای کمی انجام بدهید.

سونوگرافی شکمی و واژینال
سونوگرافی شاید عوارض کمی داشته باشد اما باید توسط یک پزشک ماهر انجام شود. اگر شما هم می خواهید سونوگرافی شکمی و واژینال را به خوبی انجام دهید حتما از آگاهی پزشک تان مطمئن شوید زیرا یک پزشک مبتدی ممکن است آسیب های زیادی به بدن شما وارد کند.
دستگاه هایی که به وسیله آنها سونوگرافی انجام می شود انواع مختلفی برای خودشان دارند. معمولا مدل های بالاتر شان ضرر های کمتری دارند و امواج های صوتی که از آن خارج می شود ضرر کمتری را به بدن می رساند. پس سعی کنید از دستگاه های مدرن برای سونوگرافی شکمی و واژینال خودتان استفاده کنید.
در کنار تمامی این ها مراقب مطالبی که در اطراف شما وجود دارد باشید. برخی از پزشکان به دلیل ترس های مختلفی که از سونوگرافی دارند دلایل غیر علمی زیادی برای انجام ندادن سونوگرافی آورده اند که نمی توان از آنها به عنوان یک حرف مستند استفاده کرد. باید بدانید که سونوگرافی یک علم پزشکی مدرن است و کاربرد های زیادی در علوم پزشکی دیگر دارد و کمک زیادی به یافتن بیماری شما خواهد کرد.

سونوگرافی برای چه اشخاصی مناسب است؟
برخی از افراد احساس می کنند که برای کشف تمام درد ها و بیماری ها باید از علم سونوگرافی استفاده کرد. این تفکر اشتباهی است که در میان مردم رایج شده است. برخی از بیماری ها و درد ها را می توان به راحتی متوجه شد و پزشک بدون استفاده از هیچ دستگاهی می تواند منبع آن درد را در بدن شما پیدا کند. سونوگرافی برای افرادی مناسب است که درد شکم شان مشخص نیست و پزشک نمی تواند حدس بزند که به کدام اندام مرتبط است.
به همین دلیل سونوگرافی را به او پیشنهاد می دهد. در کنار این ها افرادی هستند که هرزگاهی یک بررسی کامل از بدن خود انجام می دهند. برای این افراد هم سونوگرافی می تواند روش مناسبی باشد که وضعیت اندام های داخلی شکم خودشان را بررسی کنند. در نتیجه تنها زمانی سونوگرافی برای شخص مناسب است که پزشک صلاح نیاز به آن را بداند. انجام سر خود سونوگرافی می تواند عواقب بدی را برای شما داشته باشد.

زمان اعلام نتیجه سونوگرافی شکمی و واژینال
شخصی که سونوگرافی را بر روی خود انجام داده است، می خواهد بداند که چه زمانی نتیجه اش مشخص می شود. مشخص شدن این نتیجه به رادیولوژیست و عوامل زیادی بستگی دارد که برخی از مهم ترین دلایل در بخش زیر مطرح شده است:
در ابتدا رادیولوژیست باید ضرورت این آزمایش را بررسی کند. برخی از آزمایش ها ضرورت خاصی ندارند و در آخر کار بررسی می شوند و برخی دیگر نیاز دارند که در زمان کوتاهی به نتیجه برسند زیرا وضعیت بیمار وخیم است. برخی از عکس هایی که از سونوگرافی شکمی و واژینال به دست می آید کاملا ساده است و پزشک می تواند آن را به راحتی بررسی کند. برخی دیگر پیچیدگی های خاص خودشان را دارند که نیاز به بررسی و تحلیل های زیادی دارد و همین ممکن است که زمان بر باشد.
علاوه بر عکس های سونوگرافی، پزشک نیازمند به اطلاعات دیگری از خود بیمار است که بتواند به وسیله آنها عکس را بررسی کند و به اطلاعاتی که می خواهد دست پیدا کند. اگر بیمار در این راه کمک کاملی به پزشک کند زودتر به نتیجه خواهد رسید.
اگر تنها یک آزمایش و همان سونوگرافی را انجام داده باشید، در زمان کوتاهی به نتیجه خواهید رسید اما اگر قبل از آن هم آزمایش های دیگری مانند اشعه ایکس بر روی خود انجام داده باشید، زمان اعلام نتیجه بیشتر می شود. پزشک نیاز به بررسی دو آزمایش و مقایسه یکدیگر دارد که خود نیاز به زمان زیادی دارد.

سونوگرافی شکمی و واژینال
همانطور که گفته شد عکس های سونوگرافی در ابتدا برای رادیولوژیست فرستاده می شود و سپس رادیولوژیست نتیجه ها و بررسی های خود را به پزشک مورد نظر انتقال می دهد. شما می توانید از طریق بخش اطلاعات بیمارستان این زمان انتقال و بررسی ها را بپرسید تا بتوانید بفهمید که کی نتیجه شما اعلام می شود.
معمولا بهترین روش این است که بعد از انجام سونوگرافی خودتان را به پزشک تان برسانید و از او بخواهید که نتیجه را حضوری بیان می کند. این باعث می شود که شما اطلاعات دقیق تری داشته باشید و اگر سوالی در ذهن تان ایجاد شده باشد از پزشک تان بپرسید.
در نهایت باید بدانید که نتیجه های سونوگرافی زمان بر نخواهند بود. سونوگرافی عکس های واضحی از اندام های داخلی بدن تهیه می کند و می توان در زمان کمی مشکل بدن و بیمار را پیدا کرد و آن را بررسی کرد. به همین دلیل شما معطلی زیادی در بیمارستان نخواهید داشت و در زمان کمی به نتیجه دلخواه تان از سونوگرافی خواهید رسید. به شرطی که خودتان هم با پزشک و شخصی که می خواهد سونوگرافی را بر روی شما انجام بدهد همکاری کاملی داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو