علت گریه نوزاد، قبل از خوابیدن

منبع: نی نی بان

119

1398/8/5

14:55


با وجود اینکه کودکان ممکن است به دلایل مختلفی شروع به گریه کردن نمایند، اما چند دلیل اساسی برای گریه کردن کودک قبل از خوابیدن، وجود دارد مانند: تلاش برای برقراری ارتباط اجتماعی و... قنداق کردن از راه های آرام کردن گریه کودک است.
وقتی والدین با این موضوع روبرو می شوند که کودکشان ساعتها قبل از خواب گریه می کند، بسیاری از آنها نمی دانند که در این شرایط چه باید کرد. شما ممکن است بدلیل نگهداری از کودکتان در طول روز خسته شده باشید و مایل باشید هر چه سریعتر به استراحت بپردازید اما به نظر می رسد کودک شما در چنین شرایطی قرار نداشته و تمایلی به خوابیدن ندارد. نوزادان تمام مدت قبل از تولد را در رحم مادر سپری می کنند، جایی که در آن همه چیز برای راحتی آنها فراهم می باشد. در نتیجه، بایستی با کمی تلاش، پس از تولد محیطی را برای وی فراهم آورید که همانند رحم مادر در آن احساس آسایش و آرامش داشته باشد.

چرا کودکان قبل از خواب گریه می کنند؟
با وجود اینکه کودکان ممکن است به دلایل مختلفی شروع به گریه کردن نمایند، اما تنها چندین دلیل اساسی وجود دارد که برای آنها بویژه در هنگام خوابیدن مشکل آفرین می باشد.
1. ناتوانی در خوابیدن در هنگام شب
برای بسیاری از کودکان به نظر می رسد مشکل خاصی برای آنها بوجود نیامده باشد. با این وجود آنها بی دلیل قبل از خوابیدن در هنگام شب شروع به گریه کردن می نمایند. این امر بوِیژه در نوزادان کمتر از 3 ماه رایج است. این گریه در واقع واکنشی است که نوزادان در قبال تلاش برای تنظیم چرخه خوابشان در محیط بیرون رحم مادر از خود بروز می دهند. تعداد زیادی از روال های بدنی و ارگان ها از قلب گرفته تا مثانه و سیستم هاضمه بایستی با سیستم خواب تنظیم شوند. پس از گذشت سه ماه، معمولاً بدن می تواند بتدریج این هماهنگی را تکمیل کند.
2. وجود نوعی ناراحتی جسمی
گریه کردن تنها راه برقراری ارتباط کودکان با دیگران است و به همین دلیل است که آنها هر زمان می خواهند چیزی را به دیگران بفهمانند شروع به گریه کردن می کنند. در بیشتر مواقع چیزی باعث ناراحتی آنها شده است و آنها از طریق گریه کردن سعی در بیان این مطلب دارند. این مساله ممکن است در زمان خوابیدن به دلیل اینکه محیط به اندازه کافی برای خوابیدن آنها مساعدت نمی باشد روی دهد. قرار گرفتن کودکان در محیطی سرد یا بیش از حد گرم می تواند دلیل گریه کردن آنها باشد. شدت رشد دندان ها در هنگام شب بیشتر بوده و در نتیجه درد حاصل از آن نیز در این زمان بیشتر خواهد بود. همچنین کثیف کردن پوشک یا تنگ بودن بیش از حد لباس ها نیز می توانند از عوامل گریه کردن کودک باشند.
3. تلاش برای برقراری ارتباط اجتماعی
یک دلیل دیگر برای گریه کردن کودک قبل از خوابیدن ممکن است مرتبط با رفتارهای وی باشد. نیاز وی به توجه و احتمال تمایل به برقراری ارتباط اجتماعی می تواند باعث شود که وی از طریق گریه کردن تلاش کند تا با شما ارتباط برقرار نماید. بعضی کودکان این گونه احساس می کنند که زمان خوابیدن به این معنی است که آنها مادرشان را نخواهند دید و این امر نیز می تواند آنها را به گریه وادارد. کودکانی که پس از یک روز طولانی خسته شده باشند یا در طول روز با محرک های زیادی سروکار داشته باشند، ممکن است آرامش شب کمی برای آنها آزاردهنده باشد. هر گونه بیماری یا گرسنگی نیز می تواند آنها را بیدار نگه دارد و حتی تمایل به کمی بازی قبل از خواب نیز می تواند باعث شود او حضور شما را در کنارش با گریه طلب کند.

نکاتی برای آرام کردن گریه کودک
آرام کردن گریه کودک بویژه در زمان قبل از خواب می تواند برای والدین بسیار مهم باشد. در اینجا چند نکته را که در اکثر مواقع جوابگوی این مشکل می باشند، ارائه می دهیم:
1. ایجاد محیطی دلپذیر
برای اینکه کودک به آسانی بخوابد، دمای محیط اطراف وی بایستی در حالت بهینه باشد. این مساله را می توانید به خوبی با بررسی دمای بدن نوزاد در ناحیه شکم یا پشت بررسی کنید. لباس کودک را بر اساس آب و هوا انتخاب کرده و روانداز وی را نیز مناسب انتخاب نمایید. از پیچیدن کودک در پتو حتی در زمستان پرهیز کنید زیرا این مساله می تواند باعث سختی تنفس وی و حتی گاهی خفگی شود. سعی کنید در زمستان از بخاری با شعله مناسب و در تابستان از یک پنکه با دور آرام برای به حرکت درآوردن هوا در اتاق وی استفاده کنید.
2. قبل از خوابیدن کودکتان را به درستی قنداق کنید
حتی در هنگام خواب کودک شما نیاز دارد احساس امنیت و آرامشی که در آغوش مادرش دارد را تجربه کند. این مساله ار معمولاً می توانید با پیچیدن وی در یک پتوی سبک بدست آورید. این مساله همچنین باعث می شود حرکات تصادفی دست و پای وی باعث بیدار شدن کودک از خواب نشود. به سراغ پوشش های کتانی بروید که سبک هستند و کودک را به نوعی در آنها بپیچید که چانه، گوش ها و سر وی پوشیده نشود. داشتن یک سبد خواب نیز می تواند گزینه مناسبی برای این منظور باشد.
3. انتخاب لباس های مناسب برای خوابیدن
کودکان بسیار در قبال کوچکترین انتخاب هایی در قبال آنها حساس می باشند. حتی کوچکترین آشفتگی می تواند مانع خوابیدن آرام آنها شود. انتخاب لباس کودک نقش مهمی در این زمینه دارد. هر چند در طول روز استفاده از لباس هایی که اندازه بدن کودک باشند قابل قبول است اما در هنگام خواب بهتر است لباس ها کمی برای کودک گشاد باشند. لباس هایی را انتخاب کنید که به اندازه کافی ضخیم بوده و وی را در طول شب گرم نگه دارند (علی رغم شل و آزاد بودن). بجز در مواقع بیماری از پوشش سر استفاده نکنید زیرا این مساله می تواند برای کودک آزاردهنده باشد. از انتخاب لباس هایی که دارای آویز یا رشته های بلند می باشند که ممکن است در هنگام خواب وارد دهان کودک شوند، پرهیز کنید.
دانستن اینکه چرا یک کودک قبل از خواب گریه می کند می تواند خیال شما را راحت کرده و نگرانی شما را در قبال کودکتان به حداقل برساند. بسیاری از کودکان پس از رسیدن به 4 تا 6 ماهگی با خوابیدن در هنگام شب تطبیق پیدا می کنند. اکر گریه شبانه کودک شما پس از این مدت کماکان ادامه داشت بهتر است به پزشک مراجعه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو