بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما

بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما


495

1398/8/5

16:51


نگاهی به بهترین فیلم های ژانر وسترن از فیلم های صامت مثل طمع و ژنرال تا شاهکارهای ماندگاری مثل خوب، بد، زشت

بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما

یک روز پیش
نگاهی به بهترین فیلم های ژانر وسترن از فیلم های صامت مثل طمع و ژنرال تا شاهکارهای ماندگاری مثل خوب، بد، زشت

بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما

اختصاصی سلام سینما-وسترن ژانری است که معرف سبک زندگی غرب است و به نیمه دوم قرن نوزدهم در غرب وحشی برمی گردد. این گونه از فیلم ها دربردارنده شیوه زندگی گاوچران ها (کابوی ها) و هفت تیرکش هایی است که معمولا سوار بر اسب هستند و کلاه استتسون (کلاه لبه دار گاوچرانی) به سر می گذارند؛ دستمال گردن و شنل دارند و چکمه های گاوچرانی می پوشند که معمولا مزین به مهمیز است.  

شخصیت های این داستان ها هم شامل: کابوی ها، بومی های آمریکایی، راهزن ها، کلانترها، جایزه بگیرها، قماربازها، سربازها و کشاورزان و مردم عادی است. موسیقی این گونه فیلم ها، موسیقی غربی آمریکایی مثل کانتری و گاهی موسیقی های فولکلور مکزیکی است.  

محیط معمولا دشت و بیابان های لم یزرع و یا کوهستان های خلوت است که در میان آن شهر های کوچک با قمارخانه، میخانه، فاحشه خانه و گاهی راه آهن وجود دارند.

پلات معمول و متداول در داستان های وسترن این گونه است: ساخت راه آهن و یا خط تلگراف در مرزهای وحشی و یا هر ساخت و سازی که برای منطقه نو باشد؛ افرادی که از خانواده خود در مقابل تهدیدهای زمین داران حفاظت می کنند و یا در حال برپایی قدرت اند؛ داستان های انتقام گیری فردی که به او ستم روا شده؛ داستان هایی درباره نبرد سربازان با بومی های آمریکایی؛ توطئه گنگ های خلافکار و یا داستان هایی از مردان قانون و جایزه بگیرها.

محبوب ترین فیلم های وسترن هالیوودی مربوط به دهه 1960 هستند. به طور کلی فیلم های وسترن در دهه 1930 میلادی محبوب و پرطرفدار شدند. شاید بهترین نمونه آن «دلیجان/ Stagecoach» از «جان فورد» محصول سال 1939 باشد که «جان وین» را به ستاره صحنه ها تبدیل کرد. محبوبیت این فیلم ها تا دهه 40 و اکران فیلم هایی چون «رودخانه سرخ/ Red River» ادامه داشت. اما اوج محبوبیت این فیلم ها همان دهه 50 و 60 بود و فیلم هایی مثل «نیمروز/ High Noon»، «جویندگان/ The Searchers» و «بوچ کسیدی و ساندنس کید/ Butch Cassidy and the Sundance Kid» محصول آن سال ها هستند. وسترن های کلاسیکی مثل این ها بودند که الهام بخش فیلم های بعد شدند.

در این مطلب، بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما را معرفی می کنیم؛ از وسترن های کلاسیک تا وسترن های اسپاگتی و نئووسترن.

 

1-خوب، بد، زشت/ The Good, the Bad and the Ugly 

بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما-خوب بد زشت

امتیاز: 8.8               ژانر: وسترن                 سال نمایش: 1966

کارگردان: سرجیو لئونه

سومین قسمت از سه گانه دلار که نمونه اعلایی از ایتالیانو وسترن یا همان وسترن اسپاگتی است و در دوران طلایی و اوج محبوبیت وسترن ها ساخته شد. خوب (بلوندی)، بد (انجل آیز) و زشت (توکو) هر سه به دنبال گنجی مدفون در یک قبرستان اند و داستان از این قرار است که هرکدام نیمه یک پازل هستند و باید با هم کار کنند تا به محل مورد نظر برسند.

بسیاری از نشریات و سایت های معتبر سینمایی فیلم «خوب، بد، زشت» را شاهکار ژانر وسترن خواندند و آن را در صدر بهترین های این ژانر قرار داده اند. موسیقی این فیلم اثر «انیو موریکونه»، شاهکار موسیقی وسترن است و در فیلم های بسیاری از آن استفاده شده است. همچنین تم داستان الهام بخش کارگردان های بزرگی مثل «کوئنتین تارنتینو» و «برادران کوئن» بوده است.

 

2-روزی روزگاری در غرب/ Once Upon a Time in the West 

بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما-روزی روزگاری در غرب

امتیاز: 8.5               ژانر: وسترن                 سال نمایش: 1968

کارگردان: سرجیو لئونه

«لئونه» که در سه گانه دلار حسابی گل کاشته بود تصمیم داشت بعد از «خوب، بد، زشت» دیگر وسترن نسازد و سراغ ژانرهای دیگر برود اما وقتی پارارمونت پیشنهاد تامین بودجه و قرارداد با بازیگری مثل «فوندا» را به او داد؛ پروژه را به تعویق انداخت تا بالاخره چند سال بعد درام جنایی «روزی روزگاری در آمریکا» را ساخت.

این فیلم حاصل همکاری «برتولوچی»، «آرژنتو» و «لئونه» است و بار دیگر موسیقی تاثیرگذار «موریکونه» به آن جان داده است. «هنری فوندا» بدون تغیر بارزی در ظاهر و گریمش برای اولین بار در این فیلم بود که نقش منفی بازی کرد و خوش درخشید.

شاید این فیلم جایزه معتبر سینمایی نگرفته باشد اما در میان مردم و منتقدان محبوب واقع شده است.

 

3-جنگوی زنجیر گسسته/ Django Unchained 

بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما-جنگوی زنجیرگسسته

امتیاز: 8.4                ژانر: درام ، وسترن                 سال نمایش: 2012

کارگردان: کوئنتین تارنتینو

جنگو یک وسترن مدرن است که در میانه غرب وحشی و با استایل وسترن اسپاگتی ساخته شده است. داستانی از زندگی، آزادی، انتقام و مثل همیشه پر بازیگر و پر سر و صدا. «تارنتینو» فکر ساخت این فیلم را از 2007 در سر داشت تا اینکه بالاخره 2011 به مرحله انتخاب بازیگر رسید و فیلمش با بودجه ای 100 میلیون دلاری کلید خورد. این فیلم 1 سال بعد اکران شد و با بیش از 425 میلیون دلار، به یکی از پرفروش ترین های کارنامه «تارنتینو» تبدیل شد.

ماجرا از این قرار است که شکارچی جایزه بگیری به نام «دکتر کینگ شولتز» برده ای به نام «جنگو» را می خرد تا به او در کارش کمک کند اما بعد تصمیم می گیرد او هم به «جنگو» کمک کند تا زنش را از چنگال برده داری بی رحم به نام «کلوین کندی» آزاد کند.

این فیلم در 5 رشته در اسکار نامزد شد و از این بین 1 جایزه برای فیلمنامه به خود «تارنتینو» و 1 جایزه برای ایفای نقش مکمل به «کریستوف والتز» رسید.

 

 

4-بخاطر چند دلار بیشتر/  For a Few Dollars More 

بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما-بخاطر چند دلار بیشتر

امتیاز: 8.3               ژانر: وسترن                 سال نمایش: 1965

کارگردان: سرجیو لئونه

«بخاطر چند دلار بیشتر»، دومین فیلم از سه گانه دلار است که با همکاری سه کشور اسپانیا، ایتالیا و آلمان غربی ساخته شده است. این فیلم در شهر ساحلی «آلمریا» در اسپانیا فیلمبرداری شده و «کارلو سیمی» طراح صحنه ایتالیایی شهر «ال پاسو» را در بیایان های این شهر ساحلی پیاده کرده است.

فیلم شناس آمریکایی، «ریچارد شیکل» در بیوگرافی که از «کلینت ایستود» نوشته است اذعان دارد که این فیلم به لحاظ ساختاری بهترین اثر در این سه گانه است. همچنین «الکس کاکس» کارگردان انگلیسی درباره «بخاطر چند دلار بیشتر» می گوید که سکانس کلیسا در این فیلم یکی از ناگوارترین صحنه های مرگ در فیلم های وسترن است و «ولونته» در نقش «ال ایندیو» را یکی از شیطان صفت ترین شخصیت های منفی در تاریخ فیلم های وسترن می خواند.

ماجرا از این قرار است که کلنل داگلاس مورتیمر در پی دستگیر کردن دزد و قاتل بی رحمی به نام ال ایندیو است که با جایزه بگیر جوان و بی نامی آشنا می شود. 

 

5-نابخشوده/ Unforgiven

بهترین فیلم های وسترن -نابخشوده

امتیاز: 8.2               ژانر: درام، وسترن                 سال نمایش: 1992

کارگردان: کلینت ایستوود

چند سال از مرگ «سرجیو لئونه» گذشته و «کلینت ایستوود» که تا قبل از آن ستاره فیلم های او بود حالا خودش مردی جا افتاده شده که فیلم خودش را می سازد. در این وسترن نو، او بار دیگر در نقش اصلی بازی می کند؛ مردی مسن اما با همان نگاه نافذ و جدی همیشگی که می خواهد برای آخرین بار هفت تیر به دست شود و زنی بی دفاع کمک کند.

 در سال 2004 ، فیلم «نابخشوده» به فهرست آثار ملی كتابخانه كنگره در ایالات متحده اضافه شد چرا كه از نظر فرهنگی، تاریخی و زیبایی شناختی مهم تلقی شد.

این فیلم در اسکار 1993 در 9 بخش نامزد شد و 4 جایزه به دست آورد؛ جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی به «کلینت ایستوود» رسید؛ جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل به «جین هکمن» تعلق گرفت و «جوئل کاکس» جایزه بهترین تدوین را گرفت. 

 

6-گنج های سیرا مادره/ The Treasure of the Sierra Madre

بهترین فیلم های وسترن-گنج های سیرا مادره

امتیاز: 8.2               ژانر: ماجراجویانه، درام، وسترن                  سال نمایش: 1948

کارگردان: جان هیوستون

«گنج های سیرا مادره»، یک نئو وسترن دراماتیک و البته ماجراجویانه از «هیوستون» است که برداشتی از یک رمان با همین نام نوشته «ب. تراون» است. هیوستون، بعد از خواندن این رمان تصمیم گرفت فیلمش را بسازد و پدرش را در نقش اصلی آن قرار دهد.

این فیلم درباره تاثیر حرص و طمع بر افراد است؛ «راجر ایبرت» منتقد سینما درباره این فیلم می گوید: «این فیلم درباره طلا نیست درباره افراد است؛ طمع به دست آوردن طلا و تاثیر آن بر عملکرد افراد.»

قسمت هایی از این فیلم در ایالت «دورانگو» در مکزیک ساخته شد و بقیه در استودیویی در آمریکا ضبط شد.

این فیلم در 4 رشته در جوایز اسکار نامزد شد و 3 جایزه به دست آورد. اسکار بهترین کارگردان و فیلمنامه به خود «جان هیوستون» رسید و اسکار بهترین بازیگر مکمل را پدرش، «والتر هیوستون» از آن خود کرد.

 

7-مردی که لیبرتی والانس را کشت/ The Man Who Shot Liberty Valance

بهترین فیلم های وسترن-مردی که لیبرتی والاس را کشت

امتیاز: 8.1               ژانر: درام، وسترن                 سال نمایش: 1962

کارگردان: جان فورد

این فیلم بر اساس داستان کوتاهی از «دوروتی. ام جانسون» ساخته شده است و سال 2007 به فهرست آثار ملی كتابخانه كنگره در ایالات متحده اضافه شده است.

بر خلاف فیلم های قبلی «فورد» مثل «جویندگان» و «دختر که روبان زرد می بست»، این فیلم به صورت سیاه و سفید تولید شد. نظرش در این باره این بود که در ساخت فیلم به صورت سیاه و سفید باید حسابی کار بلد باشی، باید سایه ها و نور و رنگ ها را بشناسی و به درستی از آن استفاده کنی اما در فیلم های رنگی اینطور نیست.

داستان فیلم از این قرار است که، سناتور «استودارد» به همراه همسرش «هالی» برای شرکت در مراسم تشیع جنازه ششلول‌بند پیری به نام «تام دانیفن» وارد شهر می‌شوند اما برای همه عجیب است که چرا یک سناتور با چنین مقام و مرتبه ای در خاکسپاری چنین مردی شرکت می کند. خبرنگار یک روزنامه محلی در این باره با سناتور گفتگو می کند و از او علت آمدنش را جویا می شود و او شروع به تعریف کردن می کند.

 

8-ژنرال/ The General

بهترین فیلم های وسترن-جنرال

امتیاز: 8.1              ژانر: اکشن، ماجراجویانه، کمدی                 سال نمایش: 1926

کارگردان: کلاید براکمن-باستر کیتون

این فیلم صامت با الهام از اتفاقات واقعی در زمان جنگ داخلی آمریکا ساخته شده است که «ویلیام پیتنگر» آن را در قالب کتابی به نام «تعقیب بزرگ لوکوموتیو» نوشته بود. این فیلم که در اواخر عصر فیلم های صامت ساخته شده است در زمان خودش موفق واقع نشد و از سوی مردم و منتقدان بازخوردهای خوبی دریافت نکرد. در واقع «کیتون» بعد از شکست بزرگی که از این فیلم به او تحمیل شد از قالب یک کارگردان مستقل خارج شد و با « MGM» وارد همکاری شد.

این فیلم در سال 1989 به فهرست فیلم های ثبت شده ملی كتابخانه كنگره در ایالات متحده اضافه شد.

«جنرال» یا «ژنرال» لوکوموتیو و در واقع عشق زندگی مردی به نام «جانی گری» است. از طرفی هم او دلبسته دختری به نام «آنابل لی» است. در میانه جنگ داخلی آمریکا، نیروهای نفوذی شمالی جنرال را می دزدند آن هم در حالی که آنابل لی سوار بر آن است. حالا «جانی» باید عشق های زندگی اش را از چنگال دشمن نجات دهد.

 

9-طمع/ Greed

بهترین فیلم های وسترن-طمع

امتیاز: 8.1               ژانر: درام، مهیج، وسترن                 سال نمایش: 1924

کارگردان: اریش فن اشتروهایم

نسخه اورجینال این فیلم صامت، 426 دقیقه است اما چیزی که در نهایت از آن اکران شد 140 دقیقه بود؛ نسخه ای که خودِ کارگردان از آن ناراضی بود اما با کمپانی MGM بر سر آن توافق کرده بود. بعضی امروزه از قسمت های حذف شده این فیلم با عنوان جام مقدس سینما یاد می کند و کار کمپانی MGM را جنایتی بزرگ در حق کارگردانی می دانند که 2 سال از عمرش را صرف تهیه این فیلم کرد.

 این فیلم بر اساس رمان «مک تیگ/ McTeague» از «فرانک نوریس» ساخته شده است. نسخه پیش از تدوین این فیلم که در دست «اشتروهایم» بود 85 ساعت بود. او و گروه فیلمبرداری، 2 ماه تمام را برای ساخت سکانس آخر در دره مرگ (Death Valley) کالیفرنیا سپری کردند. دمای هوا بسیار بالا بود و شرایط کار سخت و دشوار، در نهایت عده زیادی بعد از آن 2 ماه بیمار شدند. «اشتروهایم» برای ساخت این فیلم وسواس زیادی به خرج داد تا آن را در نهایت شبیه به یک تراژدی یونانی در بیاورد؛ تراژدی ای که در مراحل تدوین، گریبان گیر خودِ فیلم هم شد. 

«طمع»، روایتگر زندگی یک دندان پزشک به نام «مک تیگ» و همسرش است که با حرص و طمع زندگی خود را به ویرانی می برند.

 

10-جایی برای پیرمردها نیست/ No Country for Old Men 

بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما-جایی برای پیرمردها نیست

امتیاز: 8.1               ژانر: جنایی، درام، مهیج                 سال نمایش: 2007

کارگردان: جوئل کوئن و ایتن کوئن

این نئو-وسترن جنایی بر اساس رمانی با همین نام از «کورمک مک کارتی» ساخته شده است. بسیاری این فیلم را بهترین اثر برادران کوئن می دانند. 

فیلم روایتگر یک داستان موش و گربه بازی بین «اد تام بل» و جایزه بگیری به نام «آنتون شیگور» است. «اد تام بل» خیلی تصادفی به پولی باد آورده رسیده و نمی خواهد آن را از دست بدهد. از طرفی یک جایزه بگیر بی رحم (شیگور) که آدم کشتن برایش مثل آب خوردن است و خیلی راحت سر جان آدم ها با آنها قمار می کند؛ به دنبال او است. این تعقیب و گریز که به قول منتقد نشریه «رولینگ استون» برای بیننده تا حد مرگ سرگرم کننده است به قیمت جان خیلی ها تمام می شود.

«جایی برای پیرمردها نیست»، در 8 بخش نامزد جایزه اسکار شد و 4 جایزه در بخش های بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (خاویر باردم) را دریافت کرد.

 

11-رقص با گرگ ها/ Dances with Wolves 

بهترین فیلم های وسترن-رقص با گرگ ها

امتیاز: 8                ژانر: ماجراجویانه، درام، وسترن                  سال نمایش: 1990

کارگردان: کوین کاستنر

این وسترن حماسی، اقتباسی از رمانی با همین نام از «مایکل بلیک» است. «کاستنر»، در این فیلم در نقش ستوانی است که به غرب وحشی می رود و در آنجا با گروهی از سرخپوست های لاکوتا مواجه می شود.

این فیلم 2 زبانه است؛ بسیاری از دیالوگ ها به زبان داکوتا است و با زیرنویس انگلیسی نشان داده می شود. فیلم «رقص با گرگ ها»، در بین مردم و متقدان بسیار محبوب واقع شد و در گیشه بسیار موفق بود. «کاستر» در اولین تجربه کارگردانی اش با بودجه ای 15 میلیون دلاری به فروش بیش از 424 میلیون رسید. این فیلم در سال اکرانش چهارمین فیلم پرفروش سال شد.

فیلم «رقص با گرگ ها» پیوند مردی سفیدپوست با سرخپوست های داکوتا را نشان می دهد. نمایش پذیرش این مرد در جامعه داکوتا و در ادامه رد شدن او از سوی مردم خودش مساله مورد توجه در این فیلم است.

«رقص با گرگ ها»، در فصل جوایز هم موفق ظاهر شد. این فیلم در 12 بخش در جوایز اسکار نامزد شد و توانست 7 جایزه به دست بیاورد. این جوایز در بخش های بهترین فیلم، فیلمنامه، کارگردان، تصویربرداری، صدا، تدوین و موسیقی متن بودند.

 

12-بخاطر یک مشت دلار/ A Fistful of Dollars 

بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما-بخاطر یک مشت دلار

امتیاز: 8                ژانر: درام، وسترن                 سال نمایش: 1964

کارگردان: سرجیو لئونه

اولین فیلم از «سه گانه دلار» یا «مرد بی نام» که محصول ایتالیا، اسپانیا و آلمان غربی است. این فیلم که سال 1964 در ایتالیا و سال 1967 در امریکا اکران شد؛ آغازگر ژانر محبوب وسترن اسپاگتی بود. «لئونه» این فیلم را بر اساس «یوجیمبو» از «آکیرا کوروساوا» محصول سال 1961 ساخته است. آن زمان وسترن اسپاگتی برای آمریکایی ها زیاد شناخته شده نبود؛ حتی خودِ «لئونه» هم برای آنها شناس نبود.

نماهای بسته که امضای «لئونه» روی کارش محسوب می شود آن هم در حالی که موسیقی «موریکونه» در حال پخش است و صحنه های جذاب دوئل در شهری که اسلحه حرف اول و آخر را می زند؛ شاید توصیف مناسبی از حال و هوای «بخاطر یک مشت دلار» باشد.

در این فیلم، غریبه ای (مرد بی نام) وارد شهری می شود که 2 خانواده «روخو» و «باکستر» بر سر اداره آن با هم در جنگ و نزاع اند. او می خواهد از این درگیری ها به نفع خودش استفاده کند و این تازه اول ماجرا است...

 

13-بوچ کسیدی و ساندنس کید/ Butch Cassidy and the Sundance Kid

بهترین فیلم های وسترن-بوچ کسیدی و ساندنس کید

امتیاز: 8               ژانر: بیوگرافی، جنایی، درام                  سال نمایش: 1969

کارگردان: جرج روی هیل

فیلمنامه آن به قلم «ویلیام گلدمن» و بر اساس برداشت آزاد از اتفاقات واقعی است. او درباره ایده نوشتن این فیلمنامه گفت: «وقتی درباره کسیدی و لانگبو و فرارشان به آمریکای جنوبی (بولیوی) شنیدم و اینکه آنها 8 سالی که در آنجا بودند حتی بیشتر از زمانی که آمریکا بودند اسم و رسم دار شدند؛ به نظرم داستان فوق العاده ای آمد.»

ماجرا ازاین قرار است که 2 راهزن معروف به «بوچ کسیدی» و «ساندنس کید» به دزدی از قطارها مشغول اند تا اینکه در یکی از این راهزنی ها، اموال شخص مهمی را می دزدند و او برای جبران خسارت چند جایزه بگیر را مامور می کند تا به دنبال آنها بروند. آن دو از شهر خارج می شوند و سعی می کنند زندگی جدیدی را شروع کنند اما دوباره دزدی را از سر می گیرند و سراغ غارت بانک می روند.

شاید قهرمان های این داستان در آخر با لبخندی شیطنت آمیز از چنگال عدالت فرار نکنند و پایان داستان به کام آنها نباشد اما بی شک سکانس پایانی این فیلم یکی از ماندگارترین های تاریخ سینما است. این فیلم در سال 2003 به فهرست فیلم های ثبت شده ملی كتابخانه كنگره در ایالات متحده اضافه شد.

«بوچ کسیدی و ساندنس کید» نامزد 7 جایزه اسکار و برنده 4 جایزه در بخش های بهترین فیلمنامه، بهترین فیلمبرداری، بهترین موسیقی متن و بهترین ترانه شد. 

 

14-ریو براوو/ Rio Bravo 

بهترین فیلم های وسترن-ریو براوو

امتیاز: 8               ژانر: اکشن، درام، وسترن                  سال نمایش: 1959

کارگردان: هاوارد هاکس

فیلم بر اساس داستان کوتاهی با همین نام از «بی اچ مک کرامپبل» ساخته شده است. «هاکس» در این فیلم، «جان وین»، «دین مارتین» و «ریکی نلسون» را گرد هم آورده تا داستانی از کلانتر شهر ریو براوو بگوید که  برادر یکی از گردن کلفت های شهر را دستگیر می کند و حالا باید جلو گنگ آنها بایستد.

«ریو براوو»، یکی از آثار برجسته «هاکس» است و سکانس آغازی طولانی، زیبا و بی دیالوگی دارد. این فیلم، در استودیو «توسان قدیم» در جایی بیرون از شهر توسان در ایالت آریزونا فیلمبرداری شده است. «دین مارتین» در این فیلم آهنگ « My Rifle, My Pony and Me» را خوانده است.

«ریو براوو» در سال اکرانش بسیار پرفروش بود و سال 2014 این فیلم به فهرست فیلم های ثبت شده ملی كتابخانه كنگره در ایالات متحده اضافه شد.

 

15-حادثه آکس بو/ The Ox-Bow Incident

بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما-حادثه آکس بو

امتیاز: 8               ژانر: درام، وسترن                 سال نمایش: 1942

کارگردان: ویلیام ولمن

در عبارت تبلیغاتی این فیلم نوشته: «شوکه کننده است! مثل برخورد شلاق به صورت!»

این فیلم بر اساس رمانی با همین نام از نویسنده آمریکایی «والتر ون تیلبورگ کلارک» ساخته شده است. منتقد نشریه «نیویورک تایمز» درباره این فیلم نوشت: «این فیلمی نیست که شما را سر ذوق بیاورد و روزتان را بسازد اما درامی قوی است که شکست ناپذیر است.»

در خلاصه داستان «حادثه آکس بو» آمده: در ایالت نوادا، 3 مرد به اتهام قتل و سرقت به دار آویخته می شوند اما بعد ثابت می شود که بی گناه بودند...

این فیلم در سال 1944 نامزد اسکار بهترین فیلم شد اما جایزه را به «کازابلانکا» باخت. سال 1998«حادثه آکس بو» به فهرست فیلم های ثبت شده ملی كتابخانه كنگره در ایالات متحده اضافه شد.

 

16-بازگشته/ The Revenant 

بهترین فیلم های وسترن-بازگشته

امتیاز: 8               ژانر: اکشن، ماجراجویی، بیوگرافی                 سال نمایش: 2015

کارگردان: الخاندرو گونزالز اینیاریتو

داستان این درام وسترن برگرفته از رمانی با همین نام از «مایکل پانک» و درباره سرگذشت مردی به نام «هیو گلس» است که از حمله یک خرس گریزلی نجات پیدا کرد.

«آکیوا گلدزمن» سال 2001 حق استفاده از متن این رمان را از «پانک» خرید؛ 10 سال بعد در آگوست 2011، «ایناریتو» به کارگردانی این فیلم منصوب شد و بالاخره آوریل 2014 این کارگردان «دی کاپریو» را برای نقش اول انتخاب کرد و  فوریه 2015 پروژه کلید خورد زیرا هم بازیگران و هم خود کارگردان درگیر پروژه های دیگر بودند که باید به اتمام می رسید.

فیلم در 12 لوکیشن مختلف و در 3 کشور آمریکا، کانادا و آرژانتین فیلمبرداری شد. از آنجا که «ایناریتو» در نظر داشت تا از نور طبیعی روز برای فیلمبرداری استفاده کند و لوکیشن اصلی فیلم جایی بود که در آن فصل، طول روز بلندی نداشت؛ این فیلم با دشواری های بسیاری روبه رو بود. به خصوص اینکه گریم «دی کاپریو» در فیلم بسیار سنگین بود و اجرای هرروز این گریم کار آسانی نبود.   

«بازگشته» در اسکار 2016 در 12 بخش نامزد دریافت جایزه شد و از این میان برنده جایزه بهترین کارگردانی برای «ایناریتو»، بهترین فیلمبرداری برای «امانوئل لوبزکی» و بهترین بازیگر نقش اول مرد برای «لئوناردو دی‌کاپریو» شد؛ این جایزه اولین و تنها اسکار این بازیگر تا به امروز است.  

 

17-این گروه خشن/ The Wild Bunch 

بهترین فیلم های وسترن-این گروه خشن

امتیاز: 7.9               ژانر: اکشن، ماجراجویانه، وسترن                 سال نمایش: 1969

کارگردان: سم پکینپا

سال 1913 غرب در حال مرگ است و انگار تنها بازمانده این عصر یک گروه خشن هستند. آنها در اقدام به سرقت از قطار ناموفق می مانند پس به مکزیک می روند تا کار نیمه تمامشان را تمام کنند.

 

18-نیمروز/  High Noon 

بهترین فیلم های وسترن-نیمروز

امتیاز: 7.9                ژانر: درام، مهیج، وسترن                 سال نمایش: 1952

کارگردان: فرد زینه مان

این فیلم با عنوان «جدال در نیمروز» در ایران پخش شده است. کلانتر «ویل کین» به تازگی ازدواج کرده و قصد دارد با همسرش شهر را ترک کند اما باخبر می شود که «فرانک میلر»، تبهکاری که چند سال پیش دستگیر کرده بود؛ قرار است با گنگ خلافکارش با قطار نیمروزی به شهر برسند. علی رغم اصرار بقیه به ترک شهر، کلانتر می ماند تا با آنها مواجه شود.

 

19-جویندگان/ The Searchers 

بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما-جویندگان

امتیاز: 7.9               ژانر: ماجراجویانه، درام، وسترن                  سال نمایش: 1956

کارگردان: جان فورد

«ایتن»، کهنه سرباز جنگ داخلی آمریکا است. بعد از جنگ او به خانه برادرش می رود اما چند روز بعد سرخپوست های کومانچی به آنها حمله می کنند و بعد از کشتن اعضای خانواده؛ دخترشان «دبی» را می برند. حالا «ایتن» باید به جستجوی برادرراده اش برود.

 

20-جوسی ولز یاغی/ The Outlaw Josey Wales

بهترین فیلم های وسترن-جوسی ولز یاغی

امتیاز: 7.9               ژانر: وسترن                  سال نمایش: 1976

کارگردان: کلینت ایستوود

«جوسی ولز» مزرعه داری اهل میزوری است که سربازان شمالی در طی جنگ داخلی امریکا، خانواده اش را قتل عام کرده اند. حالا او در صدد انتقام گرفتن است.

 

21-دلیجان/ Stagecoach

بهترین فیلم های وسترن-دلیجان

امتیاز: 7.9                ژانر: ماجراجویانه، درام، وسترن                  سال نمایش: 1939

کارگردان: جان فورد

چند مرد و زن، مسافر دلیجانی هستند که به لدزبرگ می رود. در میان راه، با گروهی سواره نظام روبه رو می شوند که به آنها هشدار می دهند آپاچی ها به رهبری «گرینگو» در همین حوالی در کمین اند. حالا آنها باید تصمیم بگیرند به مسیر ادامه دهند یا برگردند.

 

22-کشور بزرگ/ The Big Country

بهترین فیلم های وسترن-کشور بزرگ

امتیاز: 7.9               ژانر: عاشقانه، وسترن                 سال نمایش: 1958

کارگردان: ویلیام وایلر

مردی به نام «جیمز مک کلی» برای ازدواج با نامزدش «پت» از نیوانگلند به غرب وحشی می روند و درگیر دشمنی دیرین 2 خانواده بر سر قطعه ای زمین می شود.

 

23-هاد/ Hud

بهترین فیلم های وسترن-هاد

امتیاز: 7.9               ژانر: درام، وسترن                 سال نمایش: 1963

کارگردان: مارتین ریت

«هومر بانن» مردی سخت کوش و درستکار است که پسری خودخواه، خودبین و متکبر به نام «هاد» دارد. «هاد» ناخواسته باعث مرگ برادرش در یک سانحه رانندگی شده و بعد از آن دائم الخمر شده است.

 

24-رودخانه سرخ/ Red River

بهترین فیلم های وسترن-رودخانه سرخ

امتیاز: 7.8               ژانر: اکشن، ماجراجویانه، عاشقانه                 سال نمایش: 1948

کارگردان: هاوارد هاکس

«توماس دانسون» و وردستش «گروت» به تگزاس می روند تا کسب و کاری به راه بیندازد. در همین حین متوجه می شود که عشقش «فن» در حمله سرخپوست های کومانچی کشته شده است و تنها نوجوانی به نام «مت» از این قتل عام زنده مانده است.

 

25-کلمنتاین عزیزم/ My Darling Clementine

بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما-کلمنتاین عزیزم

امتیاز: 7.8               ژانر: بیوگرافی، درام، وسترن                  سال نمایش: 1946

کارگردان: جان فورد

بعد از یک روز طولانی، «وایت ارپ» تصمیم می گیرد تا شب را در شهر تومستون سپری کند. فردای ان روز متوجه می شود که از او دزدی کردند و یکی از برادرانش را کشته اند. او به یک خانواده مشکوک است اما می خواهد قانونی انتقام بگیرد پس کلانتر تومستون می شود و صلح و آرامش را برقرار می کند تا نوبت به انتقام برسد.

 

26-هشت نفرت انگیز/ The Hateful Eight

بهترین فیلم های وسترن تریخ سینما-هشت نفرت انگیز

امتیاز: 7.8               ژانر: جنایی، درام، اسرارآمیز                  سال نمایش: 2015

کارگردان: کوئنتین تارانتینو

یک مامور اعدام خلافکاری را برای دار زدن به شهر صخره سرخ می برد. در راه او با یک جایزه بگیر که می گوید قرار است کلانتر صخره سرخ شود همسفر می شود. کولاک می شود و آنها مجبورند تا شب را در خواربار فروشی بگدرانند. در آنجا چند نفر دیگر هم حضور دارند. مامور اعدام که می داند که آن خلافکار یک همدست هم دارد؛ در پی او است.

 

27-سنگ قبر/ Tombstone 

بهترین فیلم های وسترن-سنگ قبر

امتیاز: 7.8                ژانر: اکشن، بیوگرافی، درام                 سال نمایش: 1993

کارگردان: جرج پی.کوزماتوس

«وایت ارپ» و برادرانش «مورگان» و «ویرجیل» به شهر تومستون می رسند. ظاهرا آنها دنبال دردسر نیستند اما دردسر دنبال آنها است. یک گروه کابوی بی رحم آنها را هدف گرفته اند و حالا با کمک دوستشان «داک هالیدی» باید نظم را به این شهر بی در و پیکر برگردانند. 

 

28-کابوی نیمه شب/ Midnight Cowboy

بهترین فیلم های وسترن-کابوی نیمه شب

امتیاز: 7.8               ژانر: درام، وسترن                 سال نمایش: 1969

کارگردان: جان شلزینگر

«جو» پسر جوان تگزاسی که ظرف شور است؛ به امید پول در آوردن به نیویورک می رود اما آنجا نه تنها به هدفش نمی رسد بلکه جیبش را هم می زنند. او با آن جیب بر، که ظاهرا بیمار است دوست می شود و تصمیم می گیرند شهر را ترک کنند.

 

فیلم های برتر در این ژانر محبوب زیاد اند؛ بنابراین از توضیح درباره آنها می گذریم و در ادامه تنها به نام بردن فهرستی از بهترین ها بسنده می کنیم.

 

29-هفت شگفت انگیز(1960)/ The Magnificent Seven /امتیاز: 7.7

30-سرت را بدزد احمق(1971)/ Duck, You Sucker/ امتیاز: 7.7

31-تیرانداز(1967)/ The Shootist / امتیاز: 7.7

32-سکوت بزرگ(1968)/  The Great Silence/ امتیاز: 7.7

33-وینچستر73 (1950)/ Winchester '73 / امتیاز: 7.7

34-جانی گیتار(7954)/ Johnny Guitar/ امتیاز: 7.7

35-زین شعله ور(1974)/ Blazing Saddles/ امتیاز: 7.7

36-مک کیب و خانم میلر(1971)/ McCabe & Mrs. Miller/ امتیاز: 7.7

37-غول(1956)/ Giant/ امتیاز: 7.7

38-تفنگدار(1950)/ The Gunfighter/ امتیاز: 7.7

39-روز بد در بلک راک(1955)/ Bad Day at Black Rock / امتیاز: 7.7

40-دستری دوباره می راند(1939)/ Destry Rides Again/ امتیاز: 7.7

41-کوهستان بروکبک(2005)/ Brokeback Mountain/ امتیاز: 7.7

42-شهامت واقعی(2010)/ True Grit / امتیاز: 7.6

43-مرد مرده(1995)/ Dead Man/ امتیاز: 7.6

44-ال دورادو(1966)/ El Dorado/ امتیاز: 7.6

45- 3:10 به یومبا(1957)/  3:10 to Yuma / امتیاز: 7.6

46-شین(1953)/  Shane/ امتیاز: 7.6

47-جرمایا جانسون(1972)/ Jeremiah Johnson / امتیاز: 7.6

48-بر دشت مرتفع بتاز(1962)/ Ride the High Country / امتیاز: 7.5

49-غریبه دشت های بالا(1973)/ High Plains Drifter / امتیاز: 7.5

50-دژ آپاچی(1948)/ Fort Apache/ امتیاز: 7.5

51-اسم من هیچکس(1975)/ My Name Is Nobody/ امتیاز: 7.5

52-ال توپو(1970)/ El Topo/ امتیاز: 7.5

53-به من میگن ترینیتی(1970)/ They Call Me Trinity / امتیاز: 7.5

54-سر آلفردو گارسیا را برایم بیاور(1974)/ Bring Me the Head of Alfredo Garcia/ امتیاز: 7.5

55-از کلانتر محلی خود حمایت کنید(1969)/ Support Your Local Sheriff!/ امتیاز: 7.5

56-علامت زورو(1940)/ The Mark of Zorro / امتیاز: 7.5


زهرا توللی

زهرا توللی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو