آیا تلفن‌های هوشمند بر مغز کودکان تاثیر می‌گذارند؟

منبع: فرزند

144

1398/8/6

17:22


آیا تلفن‌های هوشمند بر مغز کودکان تاثیر می‌گذارند؟

تلفن‌های هوشمند بر مغز کودکان چه تاثیری دارند؟ منتقدان تلفن‌های هوشمند با استناد به تحقیقی در آمریکا بر این نظرند که این تلفن‌ها تاثیری مخرب بر هوش کودکان دارند.

آیا منتقدان نظر محققان را به خوبی منعکس می‌کنند؟

تنها یک مصاحبه با یک خانم محقق مغز و اعصاب کافی بود تا نگرانی بسیاری از والدین در سراسر جهان به اوج خود برسد. در این مصاحبه گفته می‌شود کودکانی که مدت زمانی طولانی را با تلفن‌های هوشمند، تبلت یا بازی‌های ویدیویی سرمی کنند، کورتکس مغزشان نازک‌تر می‌شود.

خانم گایا داولینگ، یکی از محققان انستیتوی ملی بهداشت (NIH) چند روز پیش در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه تلویزیونی “سی بی اس” آمریکا با بیان این موضوع سبب شد که رسانه‌ها از این جمله‌ی او استفاده کرده و نگرانی بسیاری از والدین را در سراسر جهان سبب شود.

روزنامه آلمانی “بیلد” این مطلب را در تیتر خود نوشته و اعلام کرده: «تلفن‌های همراه این‌گونه مغز کودکان ما را تغییر می‌دهند.» اما آیا واقعا این حرف صحت دارد؟

یک نکته در این باره روشن است: نتایج تحقیقی در سال ۲۰۱۵ میلادی نشان می‌دهد که کودکان دو ساله می‌توانند به خوبی با تلفن‌های هوشمند و تبلت ارتباط برقرار کنند و از هر دو کودک ۹ ساله یکی دارای تلفن همراه است. برمبنای این تحقیق ۹۲ درصد نوجوانان ۱۳ ساله دارای تلفن همراه هستند.

با این حال، چگونگی تاثیر استفاده از این رسانه‌ها در رشد مغز در بلندمدت هنوز ناشناخته است، زیرا در این زمینه تحقیقات قابل اعتماد بسیار کم هستند.

صدور حکم قبل از اعلام نتایج تحقیقات

تحقیق گسترده‌ای در ایالات متحده آمریکا می‌خواهد این کمبود را جبران کند. در این تحقیق رشد مغز بیش از ۱۱ هزار و ۸۰۰ کودک با سنی بیش از ۱۰ سال مورد بررسی قرار گرفته است؛ و هزینه این تحقیق ۳۰۰ میلیون دلار است.

خانم داولینگ که با مصاحبه‌اش نگرانی بسیاری از والدین را در سطح جهان بوجود آورده نیز در میان محققان این تحقیق است.

داولینگ در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه تلویزیونی “سی بی اس” آمریکا گفته است: «محققان دریافته‌اند که تغییراتی در مغز کودکانی که روزانه بیش از هفت ساعت در ارتباط با گوشی‌های هوشمند، تبلت یا بازی‌های ویدیویی قرار دارند، بوجود می‌آید.» او در ادامه گفته است کورتکس مغزی این کودکان به طور نمونه نازک‌تر می‌شود.

بسیاری از رسانه‌ها اما سخنان بعدی این محقق را نادیده گرفته‌اند؛ سخنانی که در ادامه آمده و این‌گونه تهدیدآمیز نبوده‌اند.

داولینگ در ادامه سخنان‌اش گفته است که محققان هنوز نتوانسته‌اند بگویند آیا استفاده از این رسانه واقعا سبب تغییر مغز می‌شود یا دلایل دیگری نیز برای این اتفاق وجود دارد. همچنین مشخص نیست که وظیفه این لایه نازک کورتکس مغزی چیست. او گفته است که این تحقیق تازه آغاز شده و برای نتیجه‌گیری‌های دقیق باید تا پایان آن صبر کرد.

تحقیقی که هنوز چند سالی ادامه خواهد داشت

همچنین مشخص نشده که در این تحقیق کورتکس مغزی نازک‌تر در چه تعداد از کودکان مشخص شده است. پزشکان در این تحقیق تاکنون اسکن مغز ۴۵۰۰ کودک را بررسی کرده اند. چند نفر از این افراد بیش از هفت ساعت در روز با تلفن های همراه، تبلت یا بازی‌های ویدیویی مشغول هستند نیز مشخص نشده است.

به نظر می‌رسد که این تعداد نباید چندان زیاد باشد، زیرا تحقیقات در آلمان نشان می‌دهند که جوانان بین ۱۰ تا ۱۷ ساله در این کشور به طور متوسط روزانه دو ساعت و نیم با تلفن‌های همراه، تبلت یا بازی‌های ویدیویی سرگرم هستند.

نتیجه این که هنوزمشخص نیست آیا تلفن‌های هوشمند واقعا بر مغز کودکان تاثیر می‌گذارند و اگر چنین است تا چه حد. خانم داولینگ خود می‌گوید که نتیجه این تحقیق بزرگ چندین سال دیگر به دست می‌آید.

اما نگرانی والدین همچنان باقی است. بسیاری از پزشکان و روانشناسان نیز بر این نکته توافق دارند که صرف وقت زیاد در مقابل صفحه بازی‌های کامپیوتری ممکن است به کودکان آسیب برساند، به خصوص اگر آنها با این اقدام تحرک خود را از دست بدهند.

منبع: موبومگ

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو