رانیتیدین‌های موجود در بازار مشکلی ندارند

منبع: برترین ها

58

1398/8/7

11:14


سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: حدود یک ماه پیش موضوع سرطان‌زا بودن برخی داروهای رانیتیدین بررسی و به شرکت‌های تولیدکننده این دارو اعلام شد و تاکنون گزارشی درباره وجود ناخالصی در این دارو ارائه نشده است و رانیتیدین‌های موجود در بازار مشکلی ندارند.

خبرگزاری ایرنا: سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: حدود یک ماه پیش موضوع سرطان‌زا بودن برخی داروهای رانیتیدین بررسی و به شرکت‌های تولیدکننده این دارو اعلام شد و تاکنون گزارشی درباره وجود ناخالصی در این دارو ارائه نشده است و رانیتیدین‌های موجود در بازار مشکلی ندارند.

کیانوش جهانپور درباره موضوع مطرح شده درباره سرطان‌زا بودن برخی از انواع داروی رانیتیدین که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام شده، افزود: اگر مشکلی در زمینه این داروها وجود داشته باشد، به محض مشاهده ریکال دارو انجام می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو حدود یک ماه پیش در این زمینه به شرکت‌های تولیدکننده داروی رانیتیدین هشدار لازم را داده است و در این زمینه جای نگرانی وجود ندارد.

سازمان غذا و دارو در ۷ مهر ماه ۱۳۹۸ نامه‌ای به شرکت‌های داروسازی تولید کننده رانیتیدین ابلاغ کرد که بر اساس آن شرکت‌ها باید نمونه‌ای از داروی خود را به سازمان غذا و دارو ارسال کنند.

در این نامه آمده است: «با توجه به گزارشات ارائه شده از سوی سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا (FDA) مبنی بر شناسایی ناخالصی نیتروزامین از نوع (NDMA) در فرآورده‌های رانیتیدین، لازم است آزمایشات لازم جهت بررسی میزان ناخالصی فوق در فرآورده‌های رانیتیدین ساخت آن شرکت صورت گیرد. بدین منظور مقرر فرمایید ظرف مدت ۳ روز نمونه‌هایی از محصولات رانیتیدین ساخت آن شرکت (قرص و شربت) جهت انجام آزمایشات به این اداره کل ارسال گردد، همچنین اگر شرکتی برای ساخت محصولات رانیتیدین از منابع ماده اولیه متفاوتی استفاده می‌کند، لازم است نمونه‌های محصول برای هر منبع ماده اولیه (با ذکر نام منبع) جداگانه ارسال گردند.»

محققان و پژوهشگران سازمان غذا و داروی آمریکا در نتایج تحقیقات اخیر خود دریافته‌اند که احتمالاً برخی از داروهای رانیتیدین از جمله برخی از محصولاتی که معمولاً با نام تجاری دارویی Zantac شناخته می‌شوند، سرطان‌زا هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو