«الکساندر لاورِنتی یِف» فرستاده ویژه روسیه در امور سوریه روز دوشنبه اعلام کرد که مقامات مسکو امیدوارند شبه نظامیان کُرد در سوریه بتوانند نیروهای نظامی خود را به موقع از منطقه مرزی و مجاور با ترکیه خارج کنند.

لاورنتی یِف در شهر ژنو به خبرنگاران گفت: «بیایید امیدوار باشیم. خواهیم دید. نمی گویم که تضمین هایی وجود ندارد [که آنها در بازه زمانی ۱۵۰ ساعته برای عقب نشینی نیروها زمانی نداشته باشند]. توافقی میان رؤسای جمهور ما [روسیه و ترکیه] حاصل شده که به این معناست هر دو رئیس جمهور تضمین های مشخصی داده اند. باید صبر کرد و دید».

این نماینده ویژه روسیه در امور سوریه همچنین در مورد طرحهای آمریکا برای حفاظت از میادین نفتی در شمال شرقی سوریه گفت که این منطقه باید تحت کنترل و نظارت دولت سوریه باشد.

این در حالی است که اوایل روز دوشنبه، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که واشنگتن به نیروهای روسیه و سوریه اجازه دسترسی به این میادین نفتی را نخواهد داد و در عوض، اطمینان می یابد که نیروهای کُرد کنترل و نظارت بر این منطقه را در دست بگیرند.

در توافق حاصله میان روسیه و ترکیه، مهلت قانونی برای عقب نشینی نیروهای کُرد از منطقه مرزی ۳۰ کیلومتری در شمال شرقی سوریه ساعت ۶ بعدازظهر روز سه شنبه به وقت مسکو به اتمام می رسد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه ای وی روز ۲۲ اُم اکتبر طی نشستی در تفرجگاه ساحلی روسیه در شهر سوچی به توافق رسیدند.