دیوید لینچ و لینا ورتمولر جایزه اسکار افتخاری دریافت کردند / جایزه جین هرشولت برای جینا دیویس

120

1398/8/7

13:33


برندگان یازدهمین دوره جوایز سالانه هیئت‌رئیسه آکادمی علوم و هنرهای سینمایی تقدیر شدند.

دیوید لینچ و لینا ورتمولر جایزه اسکار افتخاری دریافت کردند / جایزه جین هرشولت برای جینا دیویس

سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم یازدهمین دوره جوایز سالانه هیئت‌رئیسه یکشنبه 27 اکتبر (بامداد دوشنبه به‌وقت ایران) در ری دالبی بالروم در هالیوود اند هایلند سنتر در هالیوود، کالیفرنیا برگزار شد.

در این مراسم دیوید لینچ کارگردان و فیلمنامه‌نویس آمریکایی، لینا ورتمولر کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی و وس استودی بازیگر آمریکایی- چروکی جایزه اسکار افتخاری دریافت کردند و جایزه انسان‌دوستانه جین هرشولت به جینا دیویس بازیگر آمریکایی اعطاء شد.

لینچ 73 ساله برای فیلم‌های "مرد فیل‌نما" (1980)، "مخمل آبی" (1986) و "جاده مالهالند" (2001) نامزد اسکار بهترین کارگردانی شد. او برای "مرد فیل‌نما" در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی نیز نامزد بود. "وحشی در قلب" (1990)، "توئین پیکس: با من بر آتش برو" (1992)، "بزرگراه گمشده" (1996)، "داستان استریت" (1999)، "ایلند امپایر" (2006) و سریال "توئین پیکس" از دیگر ساخته‌های اوست.

جایزه لینچ در حضور ایزابلا روسلینی، کایل مک‌لاکلان و لورا درن ستاره‌های فیلم "مخمل آبی" که در تعداد دیگری از آثار او نیز نقش‌آفرینی کرده‌اند، اعطاء شد. سخنرانی لینچ پس از دریافت جایزه کوتاه و به شیوه خودش بود. او گفت: از آکادمی و همه کسانی که در این راه به من کمک کردند تشکر می‌کنم. تو (اسکار) صورت خیلی قشنگی داری، شب خوش!     

ورتمولر 91 ساله که متولد شهر رم است، اولین زنی بود که در تاریخ جوایز آکادمی نامزد اسکار بهترین کارگردانی شد. او برای فیلم "هفت خوشگل" (1977) نامزد دریافت این جایزه شد و در بخش اسکار بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی نیز نامزد بود. "مارمولک‌ها" (1963)، "عشق و هرج‌ومرج" (1973)، "گم‌گشته" (1974) و "کامورا (داستانی درباره خیابان‌ها، زنان و جنایت)" (1985) از دیگر فیلم‌های اوست.

به گزارش هالیوود ریپورتر، ایزابلا روسلینی که حرف‌های ورتمولر را پس از دریافت جایزه به انگلیسی ترجمه می‌کرد، گفت: او دوست دارد یک اسم زنانه برای اسکار انتخاب شود. دوست دارد آن را "آنا" صدا بزند. خانم‌های حاضر در سالن، لطفاً جیغ بزنید، "ما آنا می‌خواهیم، یک اسکار خانم!"  

جین کمپیون کارگردان نیوزیلندی و سازنده فیلم "پیانو" (1993) که بعد از ورتمولر دومین زن در تاریخ برگزاری جوایز اسکار بود که نامزد اسکار شد (و تنها فیلمساز زن که برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن شده است)، به همراه گرتا گرویگ کارگردان فیلم "لیدی برد" (دیگر کارگردان زن نامزد اسکار بهترین کارگردانی) با حضور روی صحنه، درباره زنانی که نامزد اسکار بهترین کارگردانی شده‌اند، صحبت کردند.

کمپیون 65 ساله گفت: چطور می‌توانید قرن‌ها سلطه مردانه را درست کنید؟ در جوایز اسکار این کار با لینا ورتمولر شروع شد.

او با اشاره به این که تاکنون 350 مرد نامزد اسکار بهترین کارگردانی شده‌اند، در حالی که فقط پنج زن (از جمله خودش و گرویگ)، شانس دریافت این جایزه را داشتند، گفت: سابقه زنان در این بخش بسیار کوتاه است، بیشتر شبیه یک هایکو.

گرویگ هم از ورتمولر به‌عنوان "مادربزرگ همه ما" یاد کرد.     

استودی 71 ساله در بیش از 30 فیلم از جمله "با گرگ‌ها می‌رقصد" (1990)، "آخرین نفر از موهیکان‌ها" (1992)، "جرونیمو: یک افسانه آمریکایی" (1993) و "دنیای تازه" (2005) بازی کرده است. او اولین بازیگر سرخ‌پوست است که اسکار دریافت می‌کند.

او پس از دریافت جایزه گفت: خیلی ساده دوست دارم بگویم که مسئله زمان مطرح است. یک سفر پرهیجان و شگفت‌انگیز داشتم، و واقعاً خوشحالم که امشب اینجا هستم تا به‌عنوان اولین آمریکایی سرخ‌پوست یک جایزه اسکار دریافت کنم. با فروتنی می‌گویم افتخار بزرگی است که برای کاری که عاشق آن هستم این جایزه را می‌گیرم.

کریستین بیل که در فیلم "دشمنان" با استودی همبازی بود، جایزه اسکار او را اعطاء کرد. او با اشاره به حضور کم‌رنگ بومی‌ها در هالیوود گفت: هنرمندان سرخ‌پوست یا بومی فرصت‌های بسیار کمی در اختیار داشته‌اند، و ما در اتاقی پر از آدم‌هایی هستیم که می‌توانند شرایط را تغییر بدهند.

دیویس 63 ساله برای فیلم "توریست تصادفی" (1988) برنده اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل شد و برای فیلم "تلما و لوییز" (1991) نامزد اسکار بهترین بازیگر زن بود. "مگس" (1986)، "بیتل‌جوس" (1988)، "لیگ خودشان" (1992)، "قهرمان" (1992) و "بدون نطق" (1994) از دیگر فیلم‌های اوست.

دیویس سی و نهمین دریافت‌کننده جایزه انسان‌دوستانه جین هرشولت است که برای تقدیر از خدمات چشمگیر در راه اهداف انسان‌دوستانه در نظر گرفته شده است. او جایزه خود را از تام هنکس همبازی خود در فیلم "لیگ خودشان" گرفت.  

او که در سال‌های اخیر به‌دفعات درباره ضرورت برابری جنسیتی صحبت کرده است، پس از دریافت جایزه گفت: "تلما و لوییز" کاری کرد که من متوجه بشوم چه فرصت‌های کمی به زنان داده می‌شود تا از بازی در یک فیلم با محوریت شخصیت‌های زن، هیجان‌زده بشوند. پیام ما این است که در این صنعت مردان و پسران بسیار بیشتر از زنان و دختران برای ما اهمیت دارند. در حال حاضر هر کاری می‌کنید، تعداد شخصیت‌های زن در فیلم‌ها را بیشتر کنید... و بعد از من بخواهید در فیلم شما بازی کنم!      

تعداد دیگری از چهره‌های سرشناس دنیای سینما از جمله سوفیا لورن، پدرو آلمودوار، جیمی فاکس، مگ رایان، لئوناردو دی‌کاپریو، آنتونیو باندراس، ویلم دافو، رنی زلوگر، کوئنتین تارانتینو، ادی مورفی، ویل فرل، اسکارلت جوهانسن، تیم رابینز، هاروی کایتل، ادوارد نورتن، آدام سندلر، شارلیز ترون و آدام درایور در مراسم یازدهمین دوره جوایز سالانه هیئت‌رئیسه آکادمی حضور داشتند.   

آکادمی می‌تواند هر سال از چهار نفر تقدیر کند: چند جایزه اسکار افتخاری، یک جایزه انسان‌دوستانه جین هرشولت یا یک جایزه تالبرگ. در سال‌های گذشته جوایز افتخاری آکادمی در روز برگزاری مراسم اسکار اعطاء می‌شد، اما آکادمی از سال 2009 تصمیم گرفت برای این جوایز یک مراسم جداگانه در نظر بگیرد.

ژان-لوک گدار، راجر کورمن، لورن باکال، اپرا وینفری، استیو مارتین، آنجلا لنزبری، آنجلینا جولی، هایائو میازاکی، اسپایک لی، جینا رولندز، جکی چان، دانلد ساترلند و آنیس واردا از جمله کسانی هستند که هیئت رئیسه آکادمی در سال‌های گذشته از آن‌ها تقدیر کرده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو