دیابت دوران بارداری، شش عارضه جدی

منبع: نی نی بان

137

1398/8/7

21:41


دیابت نوعی بیماری جدی است که بدن شما به دلیل داشتن انسولین کافی قادر به کنترل صحیح قند خون شما نیست. دیابت شایعترین عارضه پزشکی در دوران بارداری است که ۳/۳ درصد از کلیه زایمان ها را تشکیل می دهد . مهم نیست که چه نوع دیابت دارید ، مراعات و اقدامات درمانی شما برای داشتن یک بارداری ایمن و سالم می تواند انجام شود.

علت و علائم دیابت چیست؟
دو نوع اصلی دیابت وجود دارد. دیابت نوع ۱ یک بیماری خود ایمنی است که نیاز به استفاده روزانه از انسولین دارد. علائم نوع ۱ ممکن است شامل افزایش عطش و ادرار ، گرسنگی مداوم ، کاهش وزن ، تاری دید و خستگی شدید باشد . این نوع دیابت که اغلب در کودکی و در بزرگسالان تشخیص داده می شود ، حدود ۵ تا ۱۰٪ موارد تشخیص داده شده در ایالات متحده را تشکیل می دهد .
دیابت نوع ۲ شایعترین نوع دیابت است که حدود ۹۰-۹۵٪ از موارد دیابت را در ایالات متحده تشکیل می دهد . علائم نوع ۲ شامل عفونت مثانه یا کلیه است که به آرامی بهبود می یابد ، افزایش تشنگی و ادرار ، گرسنگی مداوم و خستگی. این شکل از دیابت اغلب با سن ، چاقی ، سابقه خانوادگی ، سابقه قبلی دیابت حاملگی ، عدم تحرک جسمی همراه است و در گروههای قومی خاصی شیوع بیشتری دارد.

چگونه دیابت دوران بارداری من درمان می شود؟
این که آیا شما در حال تلاش برای تصور یا در حال حاضر باردار هستید ، درمان دیابت در دوران بارداری برای سلامتی شما و کودک شما مهم است.
برای ساختن تیم مراقبت های بهداشتی خود وقت بگذارید و یک برنامه مراقبت برای مدیریت سطح قند خون خود تهیه کنید. تماس مکرر با ارائه دهنده خدمات درمانی در مدیریت سطح قند خون و نظارت بر سلامت شما و کودک شما ضروری است.
برای تهیه یک برنامه غذایی سالم با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا متخصص تغذیه خود صحبت کنید. اولویت بندی تغذیه مناسب به کنترل قند خون شما قبل و بعد از برداشت کمک می کند.
در مورد هر نوع داروی فعلی که برای دیابت و یا هرگونه بیماری سلامتی دیگری مصرف می کنید ، به پزشک خود بگویید تا بتوانید آنچه را که در دوران بارداری خود ایمن تر است مصرف کنید .
قرار ملاقات با متخصصان مناسب پرخطر انجام دهید. متخصصان ممکن است شامل یک متخصص پریاتولوژیک باشند که با خانمهایی که دارای حاملگی پرخطر هستند و یک متخصص غدد درون ریز که زنان مبتلا به دیابت و سایر شرایط بهداشتی را معالجه می کند ، معالجه کند.
از نظر جسمی فعال باشید. شما می خواهید در دوران بارداری در بهترین وضعیت جسمی باشید.

هیپوگلیسمی و هایپرگلیسمی چیست و چگونه می تواند بر بارداری من تأثیر بگذارد؟
هیپوگلیسمی و قند خون هر دو در زنان مبتلا به دیابت پیشرو شایع است. هیپوگلیسمی وقتی رخ می دهد که سطح گلوکز خون خیلی کم باشد. وقتی سطح گلوکز خون پایین باشد ، بدن شما نمی تواند انرژی مورد نیاز خود را بدست آورد.

عوارض دیابت بارداری جنین
تاری دید را تجربه می کنید
خستگی غیر قابل توضیح
در مورد تغییرات ناگهانی روحیه خود نگران هستید

عوارض دیابت بارداری جنین
پرش یا تأخیر در وعده های غذایی
خوردن بخش هایی که خیلی کم هستند
بیش از حد از لحاظ جسمی خود را تحریک کنید
به طور معمول هیپوگلیسمی با خوردن یا نوشیدن چیزی حاوی قند مانند آب پرتقال درمان می شود. قند خون زمانی است که بدن شما به اندازه کافی انسولین نداشته باشد یا نتواند از انسولین به درستی استفاده کند.
ممکن است این موارد را تجربه کنید:
همیشه تشنه
از دست دادن وزن ناگهانی
استفاده از حمام زیاد

هایپرگلیسمی را می توان با
تعادل نامناسب در مصرف مواد غذایی شما
از نظر میزان انسولین مصرف می کنید
فشار
بیماری
عدم حرکت بدنی
به طور معمول قند خون با تنظیم دوزهای انسولین شما درمان می شود.

خطرات وعوارض دیابت برای جنین من چیست؟
وقتی مادر مبتلا به دیابت است ، خطرات سلامتی منفی زیادی برای جنین وجود دارد.
ماکروزومیا شرایطی است که کودک شما به دلیل انسولین بیش از حد از جفت ، بسیار بزرگ می شود. یک نوزاد بزرگ می تواند زایمان واژن را دشوار کرده و خطر آسیب دیدگی به کودک را در طی مراحل تولد افزایش دهد.
هیپوگلیسمی یا قند خون پایین می تواند اندکی پس از تولد به دلیل سطح انسولین بالا ایجاد شود. کنترل قند خون خود می تواند به کاهش خطرات کمبود قند خون برای کودک کمک کند.
زردی رنگی زرد رنگ پوست و چشم است و بعضی اوقات در حین بارداری می تواند به دیابت نسبت داده شود. ارائه دهنده مراقبت از کودک شما به شما در برنامه کمک به منظور کمک به این شرایط برای نوزاد خود کمک می کند.

فشار خون بالا (پره اکلامپسی)
هنگامی که یک زن باردار دارای فشار خون بالا ، پروتئین در ادرار باشد و اغلب در انگشتان و انگشتان پا متورم می شود که از بین نمی رود ، ممکن است به پره اکلامپسی مبتلا شود. این یک مشکل جدی است که باید از نزدیک توسط پزشک وی مورد بررسی و مدیریت قرار گیرد.
فشار خون بالا می تواند به زن و نوزاد متولد نشده آسیب برساند. این ممکن است منجر به به دنیا آمدن نوزاد شود و همچنین می تواند باعث تشنج یا سکته مغزی (لخته شدن خون یا خونریزی در مغز شود که می تواند منجر به آسیب مغزی شود) در زن هنگام زایمان و زایمان باشد. زنانی که مبتلا به دیابت نوع ۱ یا نوع ۲ هستند بیشتر از زنان فاقد دیابت فشار خون بالا دارند.

تولد زودرس
خیلی زود متولد شدن می تواند منجر به مشکلاتی از قبیل مشکلات تنفسی ، مشکلات قلبی ، خونریزی در مغز ، مشکلات روده و مشکلات بینایی شود. زنانی که مبتلا به دیابت نوع ۱ یا نوع ۲ هستند بیشتر از زنان فاقد دیابت زودتر زایمان می کنند.

سقط جنین یا مرده زایی
سقط جنین از بین رفتن بارداری قبل از ۲۰ هفته است. مرده زایی به این معنی است که بعد از ۲۰ هفته کودک در رحم می میرد. سقط جنین و مرگ و میر به دلایل مختلف ممکن است رخ دهد. زنی که مبتلا به دیابت است که به خوبی کنترل نشده است ، شانس بیشتری برای سقط جنین یا زایمان دارد.
آزمایش قند خون نوزاد می تواند از مشکلات جدی مانند تشنج- کما- آسیب های مغزی که ممکن است در اثر کم توجهی اتفاق بیافتد جلوگیری کند. اگر قند خون مادر به خوبی تحت کنترل قرار نگیرد ممکن است نوزاد در هنگام تولد در خطر مشکلات تنفسی باشند.
برای نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می آیند رخ می دهد. از دیگر مشکلاتی که در اثر کنترل ضعیف قند خون مادر ممکن است برای نوزاد به وجود بیاید زردی و افزایش خطر پلی سیتمی ( نوعی بیماری خونی است که در آن مغز استخوان بیش از حد مورد نیاز گلبول قرمز میسازد) و هیپوکلسمی(کمبود کلسیم در خون) ست .
عملکرد قلب نوزاد نیز تحت تاثیر قرار می گیرد مطالعات اخیر نشان داده است که بین دیابت بسیار بالای بارداری و تولد نوزاد مرده در ۲ ماه آخر بارداری ارتباط وجود دارد. در نهایت خانم های بارداری که دچار دیابت بارداری هستند در خطر ابتلا به پره اکلامپسی به ویژه آنهایی که قبل از بارداری بسیار چاق بوده یا قند خون آنها به خوبی کنترل نشده است قرار می گیرند.

چند مورد دیگر باید در خاطر داشته باشید
در حین زایمان ، قند خون شما برای اطمینان از زایمان بی خطر از نزدیک مدیریت می شود. همکاری با تیم مراقبت های بهداشتی و شریک حامی شما به رفع نگرانی هایی که در طول زایمان می پردازید کمک می کند.
برای دستیابی به وزن سالم با ورزش روزانه و تغذیه صحیح ، حتماً مراقبت های پس از زایمان را انجام دهید. مراقبت از بدن پس از زایمان برای مدیریت سطح گلوکز و سالم ماندن از اهمیت بسیاری برخوردار است.
در مورد تغذیه کودک بعد از تولد ، موارد اصلی را تحقیق و تصمیم گیری کنید. برخی از مطالعات نشان می دهند که شیردهی می تواند خطر دیابت را در نوزاد شما کاهش دهد.
هزاران زن هر ساله قادرند با نتایج مطلوب ، دیابت را در بارداری هدایت کنند. به یاد داشته باشید که سطح گلوکز خود را مدیریت کنید ، تغذیه و ورزش مناسب را در اولویت قرار دهید و در تیم مراقبت های بهداشتی خود در ارتباط باشید. مدیریت پزشکی دیابت شما برای سلامتی شما و موفقیت بارداریهای آینده بسیار مهم است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو