علائم مسمومیت با مواد مخدر را بشناسید + اقدام اولیه در زمان اوردوز

127

1398/8/8

11:51


یک متخصص سم شناسی به علائم و عوارض سو مصرف مواد مخدر اشاره کرد و گفت: فرهنگسازی نقش موثری در پیشگیری از اعتیاد دارد.

علائم مسمومیت با مواد مخدر را بشناسید + اقدام اولیه در زمان اوردوز

به گزارش بهداشت نیوز: کامبیز سلطانی نژاد، متخصص سم شناسی با اشاره به پیشگیری از بروز مسمومیت‌های ناشی از سوء مصرف مواد مخدر اظهار کرد: یکی از راه‌های کاهش مصرف مواد مخدر و پیشگیری از بروز مسمومیت‌های ناشی از آن فرهنگسازی و ارتقای مسائل اعتقادی و مذهبی در بین افراد جامعه است، زیرا اگر افراد به اصول و قوانین پایبند باشند و فرهنگسازی به خوبی در این خصوص انجام گرفته باشد سوء مصرف مواد مخدر و عوارض آن به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

او ادامه داد: من معتقدم  خانواده‌ها در مراقبت از فرزندان نقش پررنگ و بسزایی ایفا می‌کنند، زیرا با تربیت درست و مواظبت از فرزندان هیچ وقت آن‌ها به سمت مصرف مواد مخدر نمی‌روند، با فرهنگسازی و مراقبت خوب خانواده‌ها از فرزندان، هیچ وقت در جمع‌های دوستانه هم یک بار اقدام به مصرف انواع مواد دخانی نمی‌کنند؛ متأسفانه برخی از مواد دخانی باعث بروز اعتیاد شدید در بین فرزندان می‌شود.

این متخصص سم شناسی تأکید کرد: مصرف مواد مخدر از روی کنجکاوی عواقب ناگواری برای جوانان و نوجوانان بر جای می‌گذارد، هنگامی که فرزندان یا دیگر افراد مواد مخدر مصرف می‌کنند عوارض متعددی بر روی جسم آن‌ها می‌گذارد؛ از جمله تنگی مردمک چشم، کاهش میزان تنفس، افت فشار خون، کاهش سطح هوشیاری عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر است  که باعث بروز مسمومیت‌های مختلف بر روی افراد می‌شود.

او گفت: در هنگام برخورد با سموم ناشی از مصرف مواد مخدر اولین اقدام مؤثر این است که راه تنفس این افراد باز گذاشته شود، این کار با انجام تنفس مصنوعی انجام می‌شود و سپس باید هر چه سریع‌تر بیمار را به اولین مرکز درمانی منتقل کنیم.

مصرف مواد مخدر زیاد سبب مرگ مصرف کننده می شود

این متخصص سم شناسی یادآوری کرد: اگر فردی بیش از حد مواد مخدر مصرف کند، حالت اوردوز در بدنش ایجاد می شود و همین مسئله متأسفانه می‌تواند منجر به مرگ فرد مصرف کننده شود.

سلطانی نژاد افزود: از جمله عوارض دیگر ناشی از مصرف مواد مخدر می‌تواند به تغییرات خلق و خو، کاهش میل جنسی در مردان و انواع عفونت‌ها مانند هپاتیت و ایدز، مشکلات کبدی و کلیوی است.

او در پایان گفت: افرادی که مواد مخدر مصرف می‌کنند، ممکن است از جامعه دور شده یا شغلشان را به دلیل شرایط جسمی از دست بدهند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو