چرا مصرف قرص های لاغری توسط پزشکان توصیه نمی‌شود؟

127

1398/8/8

15:48


چرا مصرف قرص های لاغری توسط پزشکان توصیه نمی‌شود؟

سلامت نیوز:برای بسیاری از آن‌هایی که به دنبال کاهش وزن هستند، قرص‌های لاغری و مکمل‌های غذایی یک راهکار جادویی به نظر می‌رسند. تولیدکنندگان این محصولات نیز با وعده‌هایی عجیب و غریب از خواص داروهای خود می‌گویند، ادعاهایی که هنوز توسط تحقیقات بالینی به اثبات نرسیده‌اند.
گزارشات نشان می‌دهند که روز به روز بر تعداد تقاضای این محصولات افزوده می‌شود، اما باید بدانید که چنین داروهایی که به شما وعده کمک به کاهش وزن‌تان را می‌دهند، خطرات پنهانی برای سلامتی‌تان دارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از لایف دایت تحقیقات نشان می‌دهد تقریبا ۵۰ درصد افرادی که اختلالات خوردن دارند و یا به دنبال کاهش وزن هستند، به سراغ داروهای تجویزی و یا مکمل‌های غذایی می‌روند. به جز مواردی که پزشک متخصص این داروها را تجویز کند، استفاده از آن‌ها ممکن است جان شما را به خطر بیندازد.


مصرف‌کنندگان باید بدانند که محصولاتی که به عنوان مکمل رژیم غذایی به بازار عرضه می‌شوند، تحت نظارت سازمان غذا و دارو ایالت متحده (FDA) قرار ندارند.
در واقع این داروها مورد تائید سازمان نظارت غذا و دارو قرار ندارند. بنابراین شرکت‌های مختلف از این فرصت استفاده کرده و مواد آلوده به مکمل‌های خود اضافه می‌کنند. آن‌ها تا زمانی که عوارض جانبی مکمل‌های‌شان به FDA گزارش شود، به کار خود ادامه می‌دهند.


افراد به دلایل مختلف از چنین مکمل‌های استفاده می‌کنند: از دست دادن و افزایش وزن، بازیابی مواد مغذی از دست رفته، ساخت بافت ماهیچه‌ای، پشتیبانی از عملکردهای جسمی هم‌چون بینایی، بهبود خواب و افزایش انرژی.


قرص‌های لاغری چگونه به کاهش وزن کمک می‌کنند

هم‌اکنون انواع مختلفی از قرص‌های لاغری در بازار توزیع می‌شوند که معتقدند می‌توانند وزن شما را کاهش دهند. آن‌ها معتقدند که ترکیبات موجود در مکمل‌های آن‌ها می‌توانند در دستیابی به نتایج زیر به شما کمک کنند:

  • تمایلات غذایی شما را کاهش می‌دهند.متابولیسم شما را سرعت می‌بخشند.
  • تولید چربی در بدن شما را آهسته می‌کنند.
  • میزان جذب چربی را از غذاهایی که می‌خورید، کاهش می‌دهند.

مکمل‌های رژیم غذایی تقریبا به هر شکلی که بتوانید از طریق دهان مصرف کنید، یافت می‌شوند: قرص، کپسول، پودر، مایعات و چایی‌ها.


بعضی از این محصولات با یک وعده‌ی غذایی مصرف می‌شوند و برخی دیگر به جای یک وعده غذایی. قرص‌های بدون نسخه و تائید پزشک متخصص تغذیه به ظاهر با تحریک متابولیسم شما و افزایش انرژی به کاهش وزن کمک می‌کنند، اما ماده اصلی موجود در آن‌ها کافئین است که یک محرک عصبی است و باعث می‌شود شما از طریف فرآیندی با عنوان ترموژنز به سوزاندان چربی‌ها اقدام کنید. اما خطرات استفاده از این محرک‌ها مسلما از مزایای آن‌ها فراتر است.
عوارض قرص های لاغری: چرا کاهش وزن با مکمل‌ها خطرناک است؟

اغلب مکمل‌های غذایی یا قرص‌های لاغری با ترکیبات مضر ساخته می‌شوند و چون FDA به آن‌ها نظارت ندارد، بعد از مصرف، آشکار شدن مضرات آن و شکایت به FDA، توزیع آن‌ها ممنوع می‌شود.


اما بسیاری دیگر از مکمل‌های غذایی نیز بی‌ضرر هستند و برخی حتی در ایجاد حس سیری، سوزاندن چربی یا تقویت سوخت و ساز بدن موثر هستند. در چنین مواردی نیز ممکن است داروی مورد نظر نیاز بدن شما را برطرف نکند. قبل از استفاده از مکمل‌ها پزشک متخصص باید شما را معاینه کند تا مطمئن شود که بدن شما تحمل آن مکمل‌ را دارد.
برخی از رایج‌ترین عوارض قرص های لاغری و سایر مکمل‌های غذایی در ادامه معرفی می‌گردند:

۱) افزایش ضربان قلب

بسیاری از قرص‌ها یا مکمل‌های لاغری به گونه‌ای ساخته می‌شوند که سرعت متابولیسم افراد را بالا ببرند و بدین ترتیب نقش موثری در کاهش وزن آن‌ها داشته باشند. بالا رفتن سرعت متابولیسم باعث بالا رفتن ضربان قلب شده و در نهایت منجر به ضربان قلب نامنظم می‌شوند.


۲) اعتیاد به مکمل‌ها

قرص های رژیم غذایی اغلب حاوی آمفتامین، داروهای ضد اضطراب و داروهای ضد افسردگی هستند. این مخلوط نه تنها خطرناک است، بلکه بسیار اعتیاد آور نیز هست.


۳) افزایش فشار خون

قرص‌های لاغری اغلب دارای کافئین و افدرین هستند و این دو ماده باعث افزایش مصرف کالری می‌شوند. افدرین باعث انبساط ریه‌ها شده و ضربان قلب و فشار خون را افزایش می دهد.


فشار خون بالا دلیل بسیاری از مرگ‌ومیرها در سال‌های اخیر بوده است. قرص‌های لاغری با افزایش سرعت چربی‌سوزی منجر به افزایش فشار خون نیز می‌شوند که بسیار پرخطر است.


۴) بی‌خوابی

بسیاری از مکمل‌های غذایی یا قرص‌های لاغری حاوی کافئین و افدرین هستند. کافئین کیفیت خواب را کاهش می دهد و سبب بروز علائمی چون اضطراب، حالت تهوع، اسهال و … می شود. بی‌خوابی نیز عوارض بسیار گسترده‌ای دارد که در بلندمدت به آن دچار می‌شوید.


افدرین نیز می‌تواند در صورت مصرف در دوزهای بالا اثرات جدی روی شما داشته باشد. عوارض جانبی آن اضطراب، بی‌خوابی، دلتنگی، سرگیجه و استفراغ را شامل می‌شود.


۵) مشکلات کلیوی

داروهای التهابی موجب باریک شدن رگ‌های خونی منتهی به کلیه‌ها می‌شوند. زمانی که این شرایط رخ می‌دهد، جریان خون کاهش می‌یابد و بافت‌های کلیه هر چه بیشتر مستعد آسیب و مرگ می‌شوند.
مصرف داروهای ضد التهاب در دوزهای زیاد یا برای مدت زمان طولانی می‌تواند موجب بیماری مزمن کلیوی، نارسایی کلیوی ناگهانی و آسیب کلیوی پیش‌رونده شود.


۶) آسیب به کبد

حدود هفتاد درصد از افراد چاق دچار چربی کبد هستند، بسیاری از داروهای لاغری منجر به چرب‌تر شدن کبد می‌شوند و مشکلات بزرگی را برای بدن به وجود می‌آورند.


تحقیقات نشان داده‌اند که مشکلات کیوی و کبدی از مهم‌ترین عوارض قرص های لاغری محسوب می‌شوند.


این‌ها تنها بخشی از عوارض قرص های لاغری یا مکمل‌های غذایی است. خونریزی از رکتوم، اسهال، کم‌آبی بدن، حالت تهوع و … است.


از کجا بفهمیم که یک مکمل غذایی خطرناک است؟از آن‌جایی که سازمان FDA بر مکمل‌هایی غذایی نظارت ندارد و این محصولات را مورد آزمایش قرار نمی‌دهد، نمی‌توان بر گفته‌های سازندگان این محصولات اعتماد کرد و مطمئن بود که داخل آن چه چیزهایی به کار رفته است.


سازمان FDA به مصرف‌کنندگان هشدار داده و اذعان کرده است که این آژانس نمی‌تواند هر محصول جدیدی را که وارد بازار می‌شود، آزمایش کند. بنابراین برای این‌که دچار مشکلات بسیار خاص در ارتباط با مکمل‌ها و عوارض قرص های لاغری نشوید، قبل از مصرف حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو