آشنایی با پرنده عقاب و انواع گونه های آن

آشنایی با پرنده عقاب و انواع گونه های آن


منبع: آرگا

885

1398/8/8

18:55


بزرگترین نوع پرندگان شکاری که بر فراز مناطق مرتفع و در مکان های غیر قابل دسترس زندگی می کنند و توانای بالایی در شکار دارند را پرنده عقاب می نماند.

آشنایی با پرنده عقاب و انواع گونه های آن

در سراسر دنیا از گذشته های دور تا به امروز، پرنده عقاب به عنوان سمبل(نماد) جنگ و قدرت شناخته می شده و تمثال یا عکس عقاب بر روی بسیاری از آثار و بناهای تاریخی و همچنین سکه ها حک گردیده است و حتی تصویر این پرنده نماد ملی بسیاری از کشورها بوده و هست.

پرنده عقاب و مشخصات ظاهری آن

عقاب ها از گروه پرندگان شکاری می باشند و از تیره عقابیان و راسته شاهین سانان هستند. اغلب این پرندگان بومی قاره آفریقا و اوراسیا(اروپا و آسیا) می باشند و در حدود ۶۰ گونه از این پرندگان در دسته عقاب ها قرار می گیرند.

معیار مشخصی برای تشخیص پرنده عقاب از دیگر پرندگان راسته عقابیان همچون گونه های کرکس، قوش، کورکور و سنقر وجود ندارد. ولی به شکل کلی می توان گفت جثه این پرندگان نسبت به دیگر پرندگان شکاری، به غیر از برخی از گونه کرکس ها بزرگتر می باشند و همچنین نیرومندتر می باشد و از بال های پهن تر، پاهای بزرگتر، منقارهای خمیده و بزرگتر برخوردار می باشد.

از ویژگی های بارز پرنده عقاب پرواز در ارتفاعات بالاتر، طی کردن مسافت طولانی، قدرت بینایی بسیار زیاد و داشتن جسارت و جرأت است و این پرنده در روز به شکار می پردازند.

اغلب عقاب ها سیاه رنگ می باشند و یا رنگ قهوه ای دارند. پر و بال جوجه عقاب ها تا زمان به بلوغ رسیدن که مدت زمان آن چهار سال می باشد، کامل خواهد شد. منقار عقاب طالایی معمولا به ۵ سانتی متر می رسد.

بزرگترین گونه عقاب

محل زیست عقاب

محل زندگی پرنده عقاب، مناطقی دست نخورده به وسیله انسان می باشد و تمامی این گونه از پرندگان بر فراز کوه های ناهموار و بلند زندگی می کنند.

عقاب ها بر خلاف برخی از گونه جانوران تک همسر هستند و آشیانه یا لانه خود را در نقاط غیر قابل دسترس و به وسیله ترکه های چوب و شاخه های درختان در مناطق مرتفع و بر بلایی درختان و یا کوه ها و صخره ها و در مکان های که به عنوان قلمرو تغذیه ای خود انتخاب کرده اند، بنا می کنند.

این پرندگان هر سال در همان لانه سال قبل خود زندگی می کنند و با اضافه شدن فضولات، گاهی وزن آشیانه عقاب ها به پانصد کیلوگرم و یا بیش از آن می رسد و پهنا یا طول آشیانه آن ها نیز در حدود ۳ متر می رسد.

بزرگترین لانه درختی کشف شده متعلق به یک جفت عقاب سر سفید در فلوریدای آمریکا می باشد که عمق این آشیانه ۶.۱ متر، عرضش ۲.۹ متر و وزش در حدود ۲,۷۲۲ کیلوگرم بوده است.

پرنده عقاب و محل زندگی آن ها

عقاب به کمک بال های بلند و چنگال های قدرتمند خود می تواند شکار یا طعمه را از زمین بلند کند و به پرواز در آید. در اغلب اوقات، عقاب به وسیله بال هایش به شکار ضربه می زند و با کمک پاهای نیرومند و منقار خود با او می جنگد و پس از پیروز شدن بر حریف، به پرواز در می آید و شکار را به اقامتگاه خود حمل می کند.

عقاب های ماده تنها دو تخم می گذارند و به مدت ۶ الی ۸ هفته بر روی تخم هایشان می خوابند تا جوجه عقاب ها سر از تخم در بیاورند. البته معمولا یکی از جوجه ها زنده می ماند. بعد از گذشت چهار سال از عمر جوجه عقاب ها، به سن بلوغ می رسد و شکل و شمایل عقاب های بزرگسال را به خود می گیرند و دیگر نیازی به مراقبت والدین خود ندارد و برای یافتن جفت خود می تواند قلمرو خود را ترک کند.

جوجه عقاب

شباهت و  تفاوت عقاب با دیگر پرندگان شکاری

این پرنده از لحاظ مشخصات پروازی و آناتومی بدن شبیه پرنده کرکس می باشد با این تفاوت که سر عقاب پوشیده از پر می باشد، در حالی که سر کرکس فاقد پر است. البته شیوه تغذیه این دو پرنده نیز متفاوت می باشد.

عقاب شباهت ظاهری زیادی به پرنده سنقر دارد با این تفاوت که جثه عقاب بزرگتر است، فاصله بین دو سر بال های آن نیز بیشتر می باشد و همچنین شیوه تغذیه متفاوت تری نسبت به تغذیه سنقر دارد.

پرنده عقاب به دنبال شکارهای زنده است ولی برخلاف این پرنده، تغذیه کرکس ها و سنقرها معمولا لاشه حیوانات می باشد.

عقاب ها به دلیل سنگین وزن بودن همچون پرنده شاهین و یا قوش قادر به شکار طعمه های خود در هوا نمی باشد و فقط توانایی این را دارد که شکارش را بر روی زمین غافلیگر کند و در اکثر مواقع همانند پرنده جغد با جدا کردن سر شکار خود، آن را از آن خود نمایید.

انواع گونه های پرنده عقاب

از انواع گونه های عقاب می توان عقاب دم سفید، عقاب سر سفید، عقاب جنگی، عقاب نیکوبار جنوبی، عقاب تاج دار، عقاب دم گوه ای، عقاب فیلیپینی، عقاب سیاه، عقاب استپی، عقاب خاکی، عقاب هارپی، عقاب خالدار، عقاب دریایی استلر و عقاب طلایی را نام برد که وزن هر یک متفاوت از دیگری و در هر گونه متغیر می باشد. همچنین طول این گونه های عقابیان و فاصله دو سر بال های آنان با یکدیگر تفاوت دارد.

  • عقاب نیکوبار جنوبی

کوچکترین گونه این پرندگان، عقاب نیکوبار جنوبی می باشد که وزنش به ۴۵۰ گرم می رسد و این پرنده بومی جزایری به نام نیکوبار در شرق اقیانوس هند است.

شباهت عقاب با پرندگان شکاری

  • پرنده عقاب دریایی استلر

نوع دیگر این پرندگان شکاری، عقاب دریایی استلر می باشد که این پرنده عظیم جثه، بزرگترین گونه عقابها از نظر وزن است. در سواحل اقیانوسی و در شمال شرق آسیا می زیستد. پرندگان آبزی و ماهی تغذیه اغصلی این پرنده محسوب می گردد. وزن عقاب دریایی در حدود ۵ الی ۹ کیلوگرم است.

گونه های مختلف عقاب

  • عقاب های هارپی، دم سفید و فیلیپینی

دیگر گونه های بزرگ این پرنده، شامل عقاب هارپی، عقاب دم سفید و عقاب فیلیپینی(با طول یک متر) می باشند. اغلب این گونه عقاب ها به عنوان پرندگان شکارچی در راس هرم غذایی پرندگان قرار می گیرند.

عکس پرنده عقاب هارپی

  • پرنده عقاب ماهی گیر

نوعی از عقاب وجود دارد که از تیره عقابیان محسوب نمی شود، اما با نام عقاب ماهی گیر شناخته می شود و غذای وی تنها ماهی است.

ویژگی های پرنده عقاب ماهی گیر

  • عقاب های تاج دار، طلایی و جنگی

این گونه عقاب ها قادرند سم دارانی با وزن ۳۰ کیلوگرم را شکار کنند. عقاب جنگی توانایی شکار غزالی با وزن ۳۷ کیلوگرم را دارد. باید یادور شد که حمل این گونه شکارها برای این دسته از عقاب ها آسان نمی باشد، به همین خاطر شکار را قطعه قطعه می کنند و به آشیانه خود می برند و یا این که در همان محل، شکار را می خورند.

عقاب طلایی

  • عقاب سر سفید

بیشترین وزنی که یک پرنده عقاب توانسته از زمین بلند کند، یک گوزن بوده است که در حدود ۷ کیلوگرم وزن داشته است مربوط به گونه عقاب سر سفید در ایالت آمریکا می باشد.

عقاب های سر سفید طول  عمرشان در حدود ۳۰ تا ۴۰ سال می باشد و برای این که ۳۰ سال دیگر بتوانند عمر کنند و همچون گذشته منقار، چنگال ها و بال های قدرتمند داشته باشند باید این پرنده منقار، چنگال یا همان ناخن های پا و تک تک پرهایش را بکند و بعد از رویش مجدد آن ها، این عقاب تولدی تازه داشته باشد و به زندگی خود ادامه دهد، در غیر این صورت عمر عقاب به پایان خواهد رسید.

پرنده عقاب سر سفید

همانطور که در این مطلب با گونه عقابیان آشنا شدید، با مراجعه به قسمت اطلاعات عمومی می توانید از مطالب مفید و خواندنی آرگا در زمینه های مختلف بهره مند شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو