ترفندهای طبیعی برای بهبود و درمان آفتاب سوختگی

منبع: فرزند

211

1398/8/8

19:06


ترفندهای طبیعی برای بهبود و درمان آفتاب سوختگی

به رغم اهمیت توجه به مراقبت های پوست هنگام مواجهه با نور خورشید، ممکن است از این تکنه غافل شویم یا به طور اتفاقی برای گردش به طبیعت برویم و مدتی را زیر نور مستقیم خورشید بگذرانیم.

این اقدام به خصوص در مورد کودکان بیشتر است زیرا در این شرایط اصلا نمی توان مانع بازی و لذت آنها از طبیعت شد.

پس از همه شادی ها و بازی ها و بازگشت به منزل ممکن است با آفتاب سوختگی روی پوست مواجه شویم که برخی ترفندهای طبیعی در دسترس می تواند کنار انجام اقدامات اورژانسی، روند بهبود آفتاب سوختگی را تسریع کند.

شیر کم‌چرب و ماست

اگر آفتاب سوختگی در حد خفیف است، پوست نیاز به تسکین و خنک شدن دارد. پروتئین های موجود در شیر کم چرب و ماست تاثیر آرامش بخشی دارند. مخمرهای لاکتیکی موجود در این خوراکی ها نیز تاثیرات ضدالتهابی خواهند داشت.

در این شرایط، یک لیوان شیر را با یک لیتر آب و چند تکه یخ مخلوط کنید. پارچه تمیزی را به این مواد آغشته کنید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست آسیب دیده بگذارید. این کار را هر ۲ تا ۴ ساعت تکرار کنید. البته می توان لایه ای از ماست را نیز روی پوست گذاشت و پس از ۱۵ دقیقه پوست را با آب خنک به آرامی شست.

سرکه

سرکه تاثیر خوبی بر نرم شدن پوست و تسکین تحریکات دارد و به خصوص می تواند درد ناشی از آفتاب سوختگی را به سرعت کاهش دهد. در این باره سرکه سفید و سرکه سیب برتری دارند.

pH سرکه موجب ایجاد تعادل pH پوست آسیب دیده از پرتوهای خورشید و احساس خنکی سریع می شود. نیمی از کاسه را آب خنک بریزید و به همین اندازه سرکه را با آن مخلوط کنید. باند یا پارچه تمیزی را در این مایع بخیسانید و ۵ دقیقه روی پوست بگذارید. این کار را ۲ تا ۳ مرتبه تکرار کنید.

جوش شیرین

جوش شیرین با ایجاد حالت قلیایی، موجب تسکین پوست می شود و همچنین خواص ضدعفونی کننده آن در روند بهبود موثر است. برای بهره مندی از این خواص، کمی جوش شیرین را با آب خنک مخلوط کنید و پارچه آغشته به آن را حدود ۱۰ دقیقه روی پوست بگذارید.

اگر پوست بسیار حساسی نسبت به نور خورشید دارید، پس از بهبود آفتاب سوختگی، یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین را با چند قطره سرکه سیب مخلوط کنید تا حالت خمیر پیدا کند. سپس آن را به شکل مرهم روی پوست شانه ها، صورت و گردن یا دیگر قسمت های مستعد بروز جوش در هوای گرم بزنید. پس از ۱ تا ۲ ساعت پوست را با آب خنک بشویید.

آلوئه‌ورا

ژل آلوئه ورا یکی از بهترین مواد طبیعی برای سلامت پوست است که خواصی باورنکردنی در تسکین و بهبود جراحات پوستی دارد. آلوئه ورا در بهبود آفتاب سوختگی تاثیر دارد زیرا اسیدهای آمینه ضروری آن به بازسازی سلول های پوست و آنزیم های ضدالتهاب آن کمک می کند.

سطح پوست آسیب دیده را با ژل آلوئه ورا بپوشانید و اجازه دهید مدتی بماند تا کاملا جذب پوست شود، نیازی به آبکشی پوست نخواهد بود. می توانید یک برگ ژل آلوئه ورا را در یخچال داشته باشید تا در روزهای گرم تابستان از تاثیرات آن بهره مند شوید.

روغن کالاندولا

معمولا این روغن گیاهی برای بهبود پوست های حساس و تحریک شده توصیه می شود. در زمینه آفتاب سوختگی نیز می توان از فواید آن بهره گرفت. کاروتن و ویتامین A موجود در این روغن موجب بازسازی و ترمیم پوست می شود.

انگشتان را به چند قطره از این روغن آغشته کنید و به آرامی پوست آسیب دیده را ماساژ دهید و اجازه دهید روغن از شب تا صبح روی پوست بماند. اگر از آن برای صورت استفاده می کنید، مراقب باشید به اطراف چشم ها نرسد.

منبع: هفتستان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو