در مهر ماه سال جاری گزارش مرکز آمار نشان داد که تورم سالانه نیز معکوس شده و بعد از مدت‌ها افزایش، کاهش داشته است. تورم سالانه از ۴۲.۷ درصد در شهریور به ۴۲ درصد در مهر رسید.

این در حالی است که بررسی روند تغییر قیمت کالاها و خوراکی‌هایی که عموما مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد نشان داد که در برخی از اقلام کاهش وجود دارد؛ هر چند که برخی دیگر نیز همچنان با افزایش قیمت نسبت به ماه قبل یا ماه مشابه سال گذشته مواجه هستند.

 در بین ۲۴ قلم کالای خوراکی برنج ایرانی ۰.۲ درصد کاهش قیمت داشته است. از سوی دیگر گوشت گوسفند و گوشت گاو یا گوساله نیز حدود دو درصد در مهر نسبت به شهریورماه کاهش قیمت دارد ولی همچنان افزایش قیمت آنها نسبت به مهر ماه سال گذشته قابل توجه است؛ به طوری‌که در حال حاضر گوشت گوسفند ۶۸.۵ درصد و گوشت گاو یا گوساله ۵۱.۱ درصد در مقایسه با مهر ۱۳۹۷ افزایش قیمت دارد.

در بین کاهش قیمت‌ها موز ۹.۱ درصد، سیب درختی زرد ۱۷.۲، پرتقال محصول داخل ۳۹.۲، گوجه فرنگی ۱۴.۹، سیب زمینی ۲۳.۸، پیاز ۴.۹، لوبیای چیتی ۰.۲، قند ۰.۶ و رب گوجه فرنگی ۶.۸ درصد ارزان شده است.

اما در مقابل بیشترین افزایش قیمت بین کالاهای خوراکی در مهر نسبت به شهریور سال جاری مربوط به خیار با ۲۷.۷ درصد افزایش قیمت است.

همچنین چای خارجی با ۸۷.۷ درصد، قند ۴۵.۷، شکر ۴۶.۴ و شیر پاستوریزه با ۶۱ درصد دارای بیشترین افزایش قیمت نسبت به مهر ماه سال گذشته هستند.

تغییرات تورمی در ۲۴ کالای خوراکی