روانشناسی کودک ۳ ساله و نحوه برخورد صحیح والدین با کودکان در سه سالگی

روانشناسی کودک ۳ ساله و نحوه برخورد صحیح والدین با کودکان در سه سالگی


منبع: آرگا

145

1398/8/8

22:53


همه می توانند یک کودک شاد و پر انرژی داشته باشند و در کنار تربیت صحیح فرزندان خود از روانشناسی سن و سال کودک هم آگاه باشند که این نکته در تربیت فرزند بسیار مهم است پس با موضوع روانشناسی کودک ۳ ساله با ما همراه باشید.

کودک ۳ ساله بسیار کنجکاو و خلاق و مستقل است که در برخی موارد غیر قابل کنترل می شوند. ۳ سالگی کودک یکی از دلهره آور ترین و خسته کننده ترین زمان از رشد یک کودک می تواند باشد که یه مادر زحمتش چندبرابر از قبل خواهد شد. اغلب کودکان در این سن می توانند خودشان بازی کنند و غذا بخورند و با کمی کمک لباس هایشان را به تن کنند. در ادامه مقاله با روانشناسی کودک ۳ ساله با ما همراه باشید.

نحوه برخورد با کودک سه ساله

روانشناسی کودک ۳ ساله

سه سالگی ذاتا زمانی است که کودک کنجکاو می باشد و آماده کشف کردن و رام کردن دنیا به روش خودش است. در این سن کودکان زمان شگفت انگیزی است که وارد دوره استقلال طلبی می شوند و بی پروا عمل می کنند. او در هنگام دویدن مستحکم تر از قبل شده و می تواند توپ بازی کند او را شوت کند لی لی بازی کند او را در فضایی باز قرار دهید تا بتوانید مهارت هایش را کشف کنید. در ۳ سالگی مهارت های حرکتی اش رو به افزایش است مثلا توانایی در غذا خوردن با قاشق بدون این که غذایش بریزد و یا خشک کردن دست هایش است. اکنون نوبت شماست که شرایطی را برایش فراهم کنید تا فرزندتان استقلال بیشتری کسب کند مثلا؛ غذا خوردن و لباس پوشیدن اگر حتی زمان زیادی را از شما بگیرد باز هم باید اجازه بدهید که تنهایی این کار را انجام دهد. روانشناسی کودک ۳ ساله؛ در این سن مهارت سخن گفتن و تفکر در کودک به سرعت رو به پیشرفت است همچنین او می تواند برخی از رنگ ها را بشناسد و از تعریف کردن داستان لذت ببرد و چندین بار بخواهد او را برایش بخوانید. گفتگو با کودک مهم است تا به او در ساخت جمله و ضمیر و زمان کمک کند و دایره لغاتش بیشتر شوند. برای انتخاب داستانش از قصه هایی تعریف کنید که برنامه و کتاب داستانش را قبلا دیده باشد و قوه تخیلاتش بیشتر شوند.

خصوصیات کودک 3 ساله

درک کردن کار های کودک ۳ ساله

در روانشناسی کودک ۳ ساله می توانید فرزندتان را در کار ها کشف کنید. آن ها به صورت مداوم مهارت جدیدی یاد می گیرند. مثلا می توانید با او درباره کتاب قصه اش و یا بازی های تخیلی اش که در ذهن اوست گفتگو کنید او می تواند کلمات را بشناسد و شروع به شکوفا شدن کند. در بازی هایشان استقلال طلبند و لجبازی و سرسختی جز عکس العمل های طبیعی آن ها به شمار می رود. پس با درک این موضوع که کودک شما کنجکاو و ماجراجو است می توانید بفهمید که او سعی در رفتارش برای مقابله کردن با ما را دارد. مثلا زمانی که شما در مهمانی مشغول صحبت کردن هستید هیچ وقت نخواهید که کودکتان ساکت بنشیند و به آرامی بازی کند این یک خیال دست نیافتنی است. کار هایی که انجام می دهد شاید احساسی را در شما برانگیخته نکند اما به صورت یک خروجی روی ایده و فکر او در آینده تاثیر می گذارد.

با فرزند 3 ساله خود چگونه رفتار کنید؟

رفتارتان را برایش مشخص کنید

برای زمانی که کودکتان کاری را انجام نمی دهد و یا کار اشتباهی انجام می دهد و شما می خواهید که رفتاری مودبانه در جمع داشته باشد برای آموزش دادنش هر زمان و مکانی مناسب نیست. در مواقعی که بعضی از رفتار هایش بی خطر و جزیی هستند عیبی ندارد بگذارید کار خودش را انجام دهد. باید یاد بگیرید که برای جدال کردن باید در جای مناسبی به این کار بپردازید و میزان استرس و اضطرابتان را در مسائل جزئی کمتر کنید. بگذارید کودک با مسائل کوچک مواجه شود و به کارش ادامه دهد و سعی در این کار کنید.

روانشناسی کودک سه ساله

حواسش را منحرف کنید

زمانی که یک عمل اشتباهی را دچار می شود مثلا می خواهد با کفش های گلی و کثیفش وارد خانه مادربزرگش شود شما با منحرف کردن موضوع به چیز دیگری می توانید جلو کار اشتباه او را بگیرید و برای روانشناسی کودک ۳ ساله مفید است.

روش گفتار با کودک 3 ساله

محدودیت هایش را مشخص و حق انتخاب دهید

در این سنین کودکان بیشتر فعال و مشغول بازی هستند و بستگی به حالت روحی و روانی فرزندتان دارد. آن ها باید یاد بگیرند که در مدت خاصی بتوانند آرام بنشینند و اسباب بازی هایشان را به دوستانشان قرض دهند در کار گروهی نوبت را رعایت کنند همه این مهارت هایی است که کودک می تواند در این سن آموزش ببیند. شما می توانید با گذاشتن قوانین جدید در خانه مثل تمیز کردن و مرتب کردن اسباب بازی هایش قبل از خوابیدنش در این امر کمک کنید تا در زمان معلوم چه کاری را انجام دهد. بهترین راه این است که بتوانید راهی را پیدا کنید تا کودک سه ساله انتخاب هایی داشته باشد در حالی که مرز ها و محدودیت هایش مشخص باشد تا نسبت به رفتار و فعالیت کودکتان کنترل داشته باشید.

آموزش اصول به کودک 3 ساله

به رفتار خوش آیندش جایزه دهید

یکی از ابزار هایی که کودک می خواهد توجه والدینش را نسبت به خودش جلب کند انجام کار هایی است که شما دوست دارید پس برای این که کودک شما بتواند جلب توجه کند شاید کار های منفی انجام دهد و برای او توجه توجه کردن است و فرقی ندارد پس به او یاد بدهید تا در کار های مثبت خودش را نشان دهد و از شما پاداش بگیرد و یا با استفاده از کلمات زیبا از او تشکر و قدردانی کنید تا آگاهیت کامل با این موضوع داشته باشد که در روانشناسی کودک ۳ ساله بسیار موثر است.

روانشناسی بچه سه ساله

بازی های کودکان ۳ ساله

شما می توانید با بازی کردن با کودکتان لذت زیادی را در آن ها به وجود آورید که در روانشناسی کودک ۳ ساله بسیار اهمیت دارد. مثلا؛ با قصه گویی، آب بازی، بازی با سایه انگشتان، پرتاب اشیا مثل توپ بازی، طبقه بندی مثل لگو چینی و ساختمان سازی، رنگ های انگشتی، پازل، کار با قیچی، اسباب بازی های ساختنی و اسباب بازی واقعی که همه این ها کودک را رشد و آموزش می دهد و اگر در کودکی بازی نکنه در بزرگسالی مانند کسی است که یک قطعه از پازلش را گم کرده و نمی تواند پیدایش کند.

امیدواریم که توانسته باشیم شما را در این مطلب از مجله آرگا با موضوع روانشناسی کودک ۳ ساله بیشتر آشنا کرده باشیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو