درمان یبوست کودکان و بزرگسالان در طب سنتی و طب اسلامی

منبع: دوستان

100

1398/8/9

15:52


یبوست یکی از بیماری هایی است که برای فرد ناراحت کننده و دشوار است، افرادی که یبوست دارند معمولا در طول هفته کمتر از سه بار شکمشان کار میکند. برای درمان این بیماری چه کرده اید؟ چگونه می توانیم یبوست را درمان کنیم.
در این مطلب بهترین داروهای گیاهی برای درمان یبوست را به شما عزیزان معرفی کرده ایم.

یبوست به این معنا است که در طول هفته، کمتر از سه مرتبه شکمتان کار کند. این مشکل می تواند مزمن باشد و یا تنها گاهی مواقع پیش بیاید.

یبوست ناراحت کننده است و می تواند زندگی را برای فرد دشوار کند. وقتی احساس سنگینی و پف کردگی می کنید، می خواهید خیلی زود بهتر شوید. شاید بتوانید برای بهبود پیدا کردن از گیاهان طبیعی استفاده کنید.

یبوست به این معنا است که در طول هفته، کمتر از سه مرتبه شکمتان کار کند. این مشکل می تواند مزمن باشد و یا تنها گاهی مواقع پیش بیاید.

www.dustaan.com درمان یبوست کودکان و بزرگسالان در طب سنتی و طب اسلامی

برخی از علائم یبوست عبارتند از:

مدفوع سخت
بیش از حد زور زدن برای به حرکت در آوردن روده ها
احساس اینکه نمی توانید روده ها را کاملا خالی کنید.
نیاز به کمک برای تخلیه رکتوم
درد شکمی
حالت تهوع و پف کردگیچ

 

درمان یبوست با کشمش

فیبر در بدن انسان قابل هضم نمی‌ باشد از این رو هر ماده‌ حاوی فیبر می‌تواند حجم مدفوع را افزایش داده و حرکت در مجاری گوارشی را آسان‌ تر کند.

کشمش سرشار از فیبر است

۱ استکان کشمش را یک شب در آب خیس کنید و روز بعد کشمش‌ ها را بخورید، آبی که کشمش‌ ها در آن خیس خورده بودند را نیز بنوشید و این کار را هر روز تکرار کنید تا یبوسیت بهبود یابد.

 

روغن زیتون باعث دفع راحت می‌شود

اگر مشکل هضم غذا و یبوست دارید به سراغ روغن زیتون بروید.

روغن زیتون همچنین از تشکیل سنگ کلیه و مثانه جلوگیری می‌کند

 

برای خونریزی های بواسیر

روغن بادام، خشکی و پارگی ناشی از یبوست و بواسیر را بهبود میبخشد .برای این کار کمی روغن بادام راروی پنبه ریخته و سپس مقعد را چرب کنید میتوانید این کار را هر چند بار در روز که احساس نیاز کردید انجام دهید .

روغن زیتون نیز برای هموروئید بسار مفید می باشد زیرا کمک میکند رگ های خونی حالت ارتجاعی داشته و خونریزی کمتر شود.

 

نشستن در آب گرم

نشستن در آب گرم (وان یا لگن آب گرم ) روزانه چند بار، هربار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به کاهش تورم کمک کرده و منطقه گرفتار را تسکین میدهد ودر صورتی که به دنبال دفع مدفوع باشد بیشترین اثر را خواهد داشت.

 

استفاده از داروهای گیاهی

پیدا کردن داروهای گیاهی برای درمان یبوست ساده است. در واقع بسیاری از ملین های بدون نیاز به نسخه، حاوی ترکیبات گیاهی هستند. بسیاری از گیاهان ملیّن، حاوی آنتراکوئین ها هستند یا روی روده تاثیر تحریک کننده دارند. این ملیّن ها با جذب مایعات به سمت روده و افزایش حرکت روده عمل می کنند. حرکت روده کمک می کند مدفوع از بدن خارج شود. اضافه کردن فیبر و مایعات به برنامه غذایی در افرادی که دچار یبوست هستند، ضروری است

در ادامه می خواهیم پنج داروی گیاهی را به شما معرفی کنیم که در صورت ابتلا به مشکل یبوست می توانید از آن ها استفاده کنید.

 

آلوئه ورا برای رفع یبوست

مشخصات ظاهری این گیاه، درختچه با برگ‌های ضخیم گوشتی است. در داخل این برگ‌ها مایع ژل‌های ذخیره شده و در مناطق گرم و شرجی رشد می‌کند.

خواص درمانی این گیاه: آلوئه ورا بهبود دهنده آرتروز، تقویت کننده معده و اثنی‌عشر و روده، برطرف کننده یبوست و سرشار از ویتامین A، B1، B2، B6، B12، C و E می‌باشد. ضد استرس و ضعف اعصاب معده می‌باشد، تقویت کننده سیستم دفاعی بدن بوده و تنظیم کننده هضم غذا و دفع مواد زائد را از روده بسیار آسان می‌کند.

آب درون برگ گیاه را روزی یک فنجان قبل از غذا هر روز میل کنید.

آلوئه ورا بهبود دهنده آرتروز، تقویت کننده معده و اثنی‌عشر و روده، برطرف کننده یبوست است

 

ارجنگ

ارجنگ یکی از گیاهان دارویی شناخته شده با خاصیت ملین است که از عصاره پوستِ درختی با همین نام گرفته می شود. این عصاره باعث تحریک روده می شود تا به حرکت در آید. استفاده کوتاه مدت از آن، معمولا برای بدن به خوبی قابل تحمل است اما ممکن است باعث بروز دردهای شکمی و یا نا متعادل شدن الکترولیت های بدن شود. استفاده بلند مدت از این گیاه، می تواند منجر به مشکلاتی برای کبد شود که دامنه این مشکلات از ناراحتی های خفیف تا از دست دادن کبد را در بر می گیرد.

 

 

اسفرزه

اسفرزه فیبر طبیعی ملین است که به سفت شدن مدفوع کمک می کند. اسفرزه معمولا برای درمان یبوست مزمن مورد استفاده قرار می گیرد و ممکن است با دیگر ملین های طبیعی و مصنوعی ترکیب شود. این دارو ممکن است عوارض جانبی هم داشته باشد از جمله:

واکنش آلرژیک
حالت تهوع
معده درد
استفراغ

اسفرزه معمولا برای درمان یبوست مزمن مورد استفاده قرار می گیرد

بادرنجبویه و رفع یبوست

این گیاه از خانواده نعناع می‌باشد و عطر مخصوص به خود دارد. در مناطق خراسان رشد می‌کند.

برگ‌های آن پنج‌های بریده و ریز می‌باشد. مانند گشنیز است با این تفاوت که برگ‌های آن پهن‌تر و بریدگی در آن بیشتر است.

دارای ویتامین‌های A، B و C و تقویت کننده معده و روده می‌باشد و صفرا را از بین می‌برد.

۱۰ گرم برگ بادرنجبویه را در یک لیوان بجوشانید و با یک قاشق پودر گل سرخ و یک قاشق روغن زیتون یک شربت غلیظ درست کرده و روزی یک استکان میل کنید. یبوست را از بین می‌برد و تقویت کننده دستگاه گوارش می‌باشد.

بادرنجبویه از خانواده نعناع می‌باشد و برای درمان یبوست مفید می باشد

 

ریواس

این گیاه نیز که هم در پخت و پز و هم به صورت مستقیم استفاده می شود، برای از بین بردن یبوست مفید است. ریواس تاثیری ملین دارد اما در یک تحقیق مشخص شد به دلیل داشتن تانین، تاثیر ضد اسهال نیز دارد. ریواس برای درمان یبوست فقط باید به صورت کوتاه مدت مورد استفاده قرار بگیرد.

ریواس تاثیری ملین دارد و برای از بین بردن یبوست مفید است

 

 

 سنا

سنا برای درمان یبوست و خالی کردن روده، قبل از برخی از روش های پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. تاثیر میوه این گیاه از برگ آن خفیف تر است. سنا را باید به صورت کوتاه مدت و دوزی که پزشک تعیین می کند استفاده کنید. قرص های سنا برای درمان یبوست تاثیر گذار هستند و می توانید به سادگی از داروخانه ها تهیه کنید. استفاده بلند مدت و دوز بالای آن می تواند به کبد آسیب وارد کند.

سنا برای درمان یبوست و خالی کردن روده، مورد استفاده قرار می گیرد

 

 

کاهو و رفع یبوست

شکل ظاهری آن دارای برگ‌های پهن و ساقه کوتاه و دارای گل‌های صورتی می‌باشد.

خواص مهم آن: سرشار از ویتامین‌های K، B و P همراه با مواد معدنی، ید، کلسیم، منیزیم و مواد قندی، سلولز، کمی نشاسته، کلروفیل، آهن، پتاسیم، فسفر و گوگرد می‌باشد.

کاهو تقویت کننده معده و روده و ضد یبوست است. بهتر است کاهو همراه با روغن زیتون مصرف شود. البته برگ‌های تیره خاصیت بیشتری دارد. کاهو همراه با آب لیمو تازه و روغن زیتون مفید است.

کاهو تقویت کننده معده و روده و ضد یبوست است

 

نارون آمریکایی

این گیاه، سابقه بلند مدتی در درمان یبوست دارد. باعث تحریک اعصاب دستگاه گوارش و تولید مخاط می شود و یبوست را التیام می دهد. برای تاثیرات این گیاه در بلند مدت، تحقیقات محدودی انجام شده است. نارون آمریکایی حاوی مواد چسبنده ای است که مسیر گوارشی را می پوشاند. در نتیجه ممکن است جذب برخی داروهایی را که همراه با آن استفاده می شود کاهش دهد.

 

درمان یبوست نسخه ی حکیم خیراندیش

انجیر شبی ۷ عدد داخل یک لیوان آب یا گلاب خیس داده میل شود.

اگر بیمار خشکی هم داشته باشد بسته به میزان خشکی به ترکیب بالا از ۳تا ۷ عدد آلو اضافه می شود

اگر یبوست خیلی شدید باشد علاوه بر رعایت مورد بالا از ترکیب(۵واحد روغن بادام شیرین+۲واحد عسل)روزی ۲ قاشق غذاخوری استفاده کنید. (صبح ناشتا و عصرها)

از نسخه زیر نیز به تنهایی میتوانید برای درمان یبوست استفاده کنید:

شبی یک لیوان گلاب را با یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ داخل ظرفی ریخته ۱۵ دقیقه ملایم بجوشانیدپس از ولرم شدن با کمی عسل میل کنید.

اگر شدت یبوست زیاد باشد میتوان از هر سه نسخه استفاده نمود.

دمکرده گل سرخ(محمدی) روزی یک لیوان هم به عنوان یک داروی ملین میتوان استفاده کرد

 

درمان یبوست نسخه ی آیت الله ضیائی

درمان یبوست مزمن
۱ . برگ سنا (در غیر زن حامله و مادر شیرده) + برگ کاسنی + گل ختمی سفید + گل ختمی خبّازی به نسبت مساوی مخلوط شود و پودر شود، سپس یک قاشق مربّا‌خوری از آنرا با یک لیوان آب یا با یک لیوان دوغ شیرین شب قبل از خواب بخورید،

۲ . خوردن میوۀ انجیر یا مربّای انجیر که با شیرۀ توت درست شده،
۳ . گلبرگ گل محمّدی (برای زن حامله و مادر شیرده) + برگ کاسنی + گُل ختمی سفید + گُل ختمی خبّازی به نسبت مساوی مخلوط شود و پودر شود،
۴ . خوردن کیوی با پوست (بدون پُرز) به همراه خیار بوته‌ای با پوست (بدون سَمّ)،
۵ .  مخلوط پودر گلبرگ محمّدی+پودر گُل ختمی خبّازی+ دوغ شیرین خوردن،
۶ . خوردن مخلوط شیرۀ توت و شیرۀ انگور،
۷ . مخلوط پودر فلوس به همراه پودر مصطکی (برای زنان حامله خوب است) بخورد،
۸ . مخلوط پودر فلوس به همراه پودر انیسون (زیره سبز شیرین) بخورد (برای اطفال خوب است).

این موارد بالا از قرص‌های سی لاکس یا سَنا لاکس بهتر است؛ زیرا این قرص‌ها، لیزی معده یا کولیت (التهاب) روده می‌آورد.

هر یک از موارد بالا به تنهایی درمان یبوست میباشد

 

درمان یبوست نسخه ی دکتر روازاده

۱ . دم کرده ی رقیق برگ سنا و گل محمدی(۲ قاشق برگ سنا ویک قاشق گل سرخ در یک لیوان آب جوش)
۲ . آلو ، انجیر خشک خیس شده یا تازه و برگه ی آلو مصرف شود
۳ . صبح ناشتا یک لیوان شربت خاکشیر با آب جوش وکمی عسل میل شود

میوه و سبزیجات و کاهو را بیشتر مصرف نمایید

استفاده از برگ سنا نباید بیش تر از چند مرحله شود چون مصرف بیش از اندازه برای روده ها مضر میباشد

 

درمان یبوست نسخه ی دکتر کردافشاری

۱ . مصرف میوه‌هایی مانند آلو، گلابی, سیب, به ، انجیر، مویز و انگور به رفع یبوست کمک کرده و لینت دهنده مزاج هستند، البته در مقالات طب جدید آمده است که مصرف روزانه ۱۵۰ سی سی آب گلابی به مدت ۱۴ روز بسیار به رفع یبوست کمک می‌کند.
۲ . مصرف روزانه ۲ تا ۳ خاکشیر قاشق غذا خوری خاکشیر با آب جوش و نبات علاوه بر بهبود یبوست به شفاف شدن و زیبایی رنگ چهره کمک می‌کند چرا که خاکشیر مقوی هاضمه و مقوی معده است.

 

درمان یبوست نوزادان (دکتر روازاده)

۱ . یک قاشق مغز فلوس را در یک لیوان آب جوش حل کرده بعد از صاف کردن با یک استکان گلاب و سه قاشق مرباخوری روغن بادام شیرین مخلوط کرده و به کودکخورانده شود به مقدار کم و مادرشیرده نیز از آن بخورد
۲ . برای کودکان شش ماهه لعاب اسپند توصیه میشود به این صورت که مقدار یک قاشق چای خوری اسپند داخل آب جوش ریخته و بعد از چند دقیقه آنرا صاف کرده و چند قطره به کودک دهید تا یبوستش برطرف شود

 

درمان یبوست نوزادان(دکتر خیراندیش)

۱ . مالیدن روغن زیتون به شکم و ناف در جهت عقربه های ساعت

۲. ۷  عدد انجیر خشک را در یک لیوان آب خیسانده و از آب آن به مقدار یک قاشق مرباخوری به هنگام شب به نوزاد داده شود
مادر نوزاد نیز از انجیر و ملینات استفاده نماید

 

درمان یبوست نوزادان(آیت الله ضیائی)

۱ . شربت انجیر که با قند درست شود؛ زیرا انجیر ملیّن است و با قند که درست شود مسهل می‌شود، حال اگر ۹ روز یا ۲۵ روز شکم بچه کار نکرده، روزی ۳ مرتبه یعنی صبح، ظهر، شب یک قاشق چای‌خوری از این شربت داده شود، [توجّه: گوشت و دانۀ انجیر به نوزاد داده نشود]
۲ . نصف قاشق چای‌خوری روغن بادام درختی شیرین طبیعی

 

درمان یبوست کودکان(آیت الله ضیائی)

۱ . صبح: شربت یا مربّای انجیر که با قند درست شده، یک قاشق غذاخوری،
۲ . ظهر: یک خوشه انگور تازه که با هستۀ آن بجود و بخورد یا یک استکان آب انگور طبیعی تازه که با هستۀ خُرد شدۀ آن مخلوط شده بخورد،
۳ . شب: مخلوط نصف قاشق چای‌خوری پودر گلبرگ گل محمّدی و نصف قاشق چای‌خوری پودر گُل ختمی خبّازی در یک استکان دوغ شیرین کم چرب،
۴ . همچنین خوردن گلابی، هلو، کاهو، مغز کیوی، مغز خیار مفید است،
۵ .  آبجوش ولرم خوردن،
۶ .  یک تا سه قاشق چای‌خوری روغن بادام درختی شیرین طبیعی

 

درمان یبوست در مسافرت(دکتر روازاده)

۱ . همیشه قبل از سفر کمی آب شهر خود را همراه ببرید و با آب شهر مقصد مخلو کنید تا به آب آنجا عادت کنید
۲ . مصرف یک قاشق خاکشیر با آب جوش و عسل صبح ناشتا

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو