خواص سدر برای پوست، مو و بدن + روش‌های مصرف آن

خواص سدر برای پوست، مو و بدن + روش‌های مصرف آن


منبع: ستاره

401

1398/8/10

13:36


خواص سدر برای پوست و مو برای بسیاری شناخته شده است، اما سدر خواص دیگری نیز دارد که از آن جمله می‌توان به درمان زخم‌های سطحی، تصفیه خون، درمان گلودرد، دفع صفرا و... اشاره کرد.

خواص سدر برای پوست، مو و ... + روش‌های مصرف آن

 
ستاره | سرویس سلامت - سدر، درختی همیشه سبز به ارتفاع ۱۰ متر است که تقریبا تمام اجزای آن خواصی را برای سلامتی به ارمغان می‌آورند. عمر این درخت بالغ بر صد سال است و عمدتا در مناطق گرمسیری رشد می‌کند. پودر سدر در تولید لوازم بهداشتی و آرایشی کاربرد فراوانی دارد و همچنین میوه و روغن بدست آمده از درخت سدر نیز برای ریزش مو، درمان بیماری‌های مرتبط با صفرا، اسهال و ... مفید است. برای آشنایی بیشتر با دیگر خواص سدر با ما همراه باشید.

در این مطلب می‌خوانید:

خواص سدر

خواص سدر در طب سنتی ایرانی و به طور کلی خاورمیانه بسیار شناخته شده است، برای بهره‌مندی از خواص سدر، معمولا از برگ ساییده شده‌ آن استفاده می‌شود. همچنین روغن برگرفته از چوب سدر و میوه‌ این درخت نیز قابل مصرف است.
 

۱. جلوگیری از چین و چروک

سدر در طب سنتی گیاهی قابض شناخته می‌شود چرا که با اعمال آن پوست یا عضلات جمع می‌شوند. بنابراین می‌توانید با استفاده از ماسک سدر روی پوست از افتادگی و چروک خوردن آن پیشگیری کنید.
 
 

ماسک سدر و جلوگیری از چین و چروک پوست

 

۲. بهبود سریع زخم‌ها

استفاده از پودر سدر بر روی زخم‌های سطحی و تازه می‌تواند به بهبود سریع‌تر آن‌ها کمک کند. برای این کار این پودر را بر روی زخم بمالید و پس از چند دقیقه شستشو دهید. توجه داشته باشید که این روش باید طی چند روز متوالی انجام گیرد.

 

۳. لایه برداری پوست

پودر سدر از برگ‌های این درخت بدست می‌آید و از این پودر در تولید محصولات بهداشتی استفاده‌ی زیادی می‌شود. اما همچنین این پودر در طب سنتی برای ترمیم و بازسازی پوست استفاده می‌شود. سدر را می‌توانید با مقداری آب یا مقداری سرکه برای اثربخشی بیشتر ترکیب کنید و بر روی پوست ماساژ دهید. سپس بعد از گذشت چند دقیقه آبکشی نمایید.
 

۴. شفافیت پوست

استفاده از ترکیب روغن بادام تلخ و سدر، می‌تواند بر درخشندگی پوست بیافزاید. لازم است این ترکیب به مدت دو ساعت بر روی پوست باقی بماند. برای تهیه‌ آن، پودر سدر را بجوشانید و آب حاصل از آن را با روغن بادام ترکیب کنید و اجازه دهید بر روی شعله، بخار شود. پس از آنکه روغن غلیظ شد می‌توانید از آن برای درخشندگی پوست استفاده کنید.
 
 

۵. جلوگیری از ریزش مو

یکی از علل ریزش مو، بازتر شدن منافذ پوست سر است. از آنجا از خواص سدر قابض بودن آن است، می‌توان با گذاشتن سدر بر روی پوست سر، این منافذ را عملا تنگ‌تر کرد و تا حد زیادی ریزش مو را کاهش داد.
 

 

۶. تقویت اشتها

یکی از درمان‌های خانگی برای لاغری، استفاده از ریشه‌ درخت سدر است. شما می‌توانید ریشه‌ این گیاه را را آب بجوشانید تا رنگ مایع به قرمز متمایل شود. سپس آن را بنوشید.
 
 

۷. خاصیت آنتی اکسیدانی

میوه‌ سدر یا کنار (Jujube) سرشار از ویتامین C است، ویتامینی که در بدن فعالیت آنتی اکسیدانی دارد و در برابر آسیب‌های استرس اکسیداتیو مقاومت می‌کند. همچنین کنار حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین B، ویتامین E، کلسیم، فسفر و آهن است. لازم به ذکر است که محتوای پروتئین، کلسیم، فسفر، کاروتن و ویتامین‌های این میوه حتی از سیب نیز بیشتر است. کنار به دلیل داشتن فیبر فراوان، خاصیت ملینی دارد و می‌تواند در درمان یبوست و بهبود فعالیت دستگاه گوارش بسیار موثر باشد.
 
 

گیاه سدر و میوه‌ی کنار

 

سایر خواص سدر

  • درمان سستی عضلات و تقویت ماهیچه‌ها
  • درمان بثورات
  • ضد قارچ و میکروب و تقویت معده
  • درمان درد گلو و خلط‌آور
  • درمان برونشیت توسط مصرف میوه‌ سدر
  • درمان عرق‌سوز
  • دفع صفرا
  • تصفیه خون
  • پاکسازی اخلاط

 

عوارض جانبی مصرف سدر

کنار (میو‌ه‌ درخت سدر) نفاخ است و همچنین افرادی که سابقه‌ تشنج دارند باید با احتیاط آن را مصرف کنند. برای کاهش نفخ این میوه طب سنتی پیشنهاد می‌کند که کنار را با مصلح آن یعنی سکنجبین مصرف کنید.
 

انواع ماسک سدر و خواص آن

۱. ماسک سدر و آبلیمو

ترکیب سدر و آبلیمو یک ترکیب حاوی آنتی اکسیدان زیاد است که به طور کلی موجب شادابی پوست می‌شود. شما می‌توانید با ترکیب پودر سدر و آبلیمو، یک خمیر درست کنید و در حمام بر بدن خود بمالید. این ترکیب را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی پوست رها و بعد آبکشی کنید. این ماسک همچنین چربی پوست و همچنین جوش و آکنه را کاهش می‌دهد.
 

۲. ماسک سدر و ماست

ماسک سدر در رفع خشکی و خارش پوست سر و درمان التهابات پوستی موثر است زیرا طبع خنکی دارد. برای این منظور، کمتر از یک قاشق چایخوری پودر سدر را به یک کاسه ماست اضافه کنید و خمیر بدست آمده را روی پوست قرار دهید. در صورت تمایل می‌توانید به این ترکیب عسل نیز اضافه کنید. این ماسک را ۳۰ دقیقه روی پوست ر‌ها کنید و سپس با آب سرد بشویید.
 

ماسک سدر، عسل و ماست

 

۳. ماسک سدر و حنا

حنا نیز پودری طبیعی است که در طب سنتی بسیار پرکاربرد است. این دو پودر را به نسبت‌های مساوی با هم ترکیب و به صورت اسکراب روی پوست بمالید تا تیرگی‌های پوست از بین برود. این ترکیب همچنین برای تقویت رشد و استحکام مو‌ها مفید است، اما توجه داشته باشید که پس از استفاده از این ماسک، باید پوست را به خوبی آبکشی کنید، زیرا باقی ماندن آن روی پوست می‌تواند مضر باشد.
 
 

سخن پایانی

سدر را می‌توانید به صورت جوشانده‌ برگ‌ها، مصرف میوه یا به صورت ماسک سدر به صورت موضعی استفاده کنید. سدر گیاهی سرد و خشک است و معمولا به دلیل خواص فراوان آن برای پوست شناخته می‌شود، اما همانطور که مطالعه کردید مصرف خوراکی آن و حتی مصرف میوه سدر نیز خواص بسیاری برای سلامت بدن دارد. علاوه بر این، عسل میوه درخت سدر نیز خواص بسیاری دارد، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مطلب خواص عسل کنار (عسل سدر) و فواید درمانی‌ آن مراجعه کنید.
توجه داشته باشید که در مصرف این گیاه، به هر شکلی، نباید زیاده روی کرد و اگر نسبت به آن حساسیت دارید یا در رابطه با مصرف آن شک دارید، با پزشک مشورت کنید. چه خواص دیگری برای سدر می‌شناسید؟ به چه صورتی سدر را استفاده می‌کنید؟ فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو