احمد میرعلایی: فرج الله سلحشور را از یاد برده ایم

منبع: سینما پرس

100

1398/8/10

20:00


سینماپرس: احمد میرعلایی درباره وضعیت جمال شورجه، الگوسازی در هنر، به فراموشی سپردن سلحشور و سریال حضرت موسی(ع) گفت.

سیداحمد میرعلایی در مراسم رونمایی کتاب های «منشور سینما» و «درآمدی بر سینمای استراتژیک»

سینماپرس: احمد میرعلایی درباره وضعیت جمال شورجه، الگوسازی در هنر، به فراموشی سپردن سلحشور و سریال حضرت موسی(ع) گفت.

به گزارش سینماپرس، احمد میرعلایی تهیه کننده سریال «موسی کلیم الله (ع)» به کارگردانی جمال شورجه درباره آخرین وضعیت جسمانی جمال شورجه به صبا گفت: همچنان مراتب معالجات ایشان در منزل زیر نظر یک تیم پزشکی مجرب ادامه دارد. خوشبختانه آقای شورجه از نظر حافظه، هوشیاری، تکلم، بینایی و شنوایی از ابتدا مشکلی نداشتند و تنها قسمتی از اندام جسمی سمت چپ به جهت حرکت با مشکل مواجه شده بود که بخشی از آن مرتفع شده و بنا به نظر تیم پزشکی در حال حاضر وضعیت مسیر بهبود ایشان خوب است به گونه‌ای که طبق پیش بینی­‌های پزشکانِ معالج بهبودی لازم بزودی حاصل می­‌شود.

وی افزود: قطعا یکی از نکته‌های بسیار مهم در روند بهبودی آقای شورجه روحیه دادن به ایشان است که خوشبختانه درحال حاضر روحیه خوبی دارند و در بستر بیماری، حتی روزهای ابتدایی که روزهای اوج بیماری را می­‌گذراندند به ساخت سریال موسی کلیم الله (ع) فکر می‌کردند که این توجه برای ایشان روحیه بخش بود. رسیدگی و سر زدن‌هایی که از جانب افراد مختلف ازجمله همکاران محترم در صداوسیما، ارشاد، خانه سینما، تلویزیون، سپاه، ارتش و سایر ارگان­‌ها انجام داده شد باعث روحیه مضاعف و تسریع در روند بهبودی ایشان شده است.

دچار فراموشی نشویم

این تهیه کننده سینما و تلویزیون درباره جمال شورجه بیان کرد: شخصیت جمال شورجه به قدری موجه است که طرز فکرهای مختلف و متفاوتی پیگیر سلامتی و روند بهبودی ایشان هستند. توجه و رسیدگی انجام می‌شود اما نباید درهمین حد بماند و صرفا رفع تکلیف باشد. جمال شورجه نیز مثل فرج الله سلحشور سرمایه ملی است و باید رسیدگی به این سرمایه­‌ها تمام و کمال انجام شود. البته در بعضی موارد دیده می­‌شود که در چند ماه اول همه پیگیر هستند اما بعد از گذشت چندماه برایشان عادی می­‌شود و به مرور به فراموشی سپرده می­‌شود درصورتی که اینگونه مسائل نباید به راحتی رها شود.

تهیه کننده سریال «موسی کلیم الله (ع)» درباره الگوسازی در سینما و هنر توضیح داد: ما چند شورجه داریم؟ چگونه می­‌توان امثال ایشان را حفظ کرد؟ چرا به فکر الگوسازی از امثال شورجه برای نسل جوان نیستیم؟ سلحشور رفت، چند نفر مانند او داریم که داستان­‌های قرآنی را به زیبایی و مطلوب مخاطب به تصویر بکشد؟ تا آنجا که این سریال (یوسف) پر مخاطب­‌ترین سریال ایرانی در جهان شود و حتی برخی از نقاط جهان ایران را به نام یوسف (یوزارسیف) بشناسند. مگر تعریف پروژه ملی چیزی غیر از این است که دین، آیین، معرفت، دفاع از حیثیت و معرفی فرهنگ و هنر ملی را در خود دارد. دشمنان این آب و خاک برای تخریب چهره ایران طی تبلیغات مسموم و گسترده داعش را خلق شده ایران معرفی می­‌کنند اما هر کجا که سریال یوسف پخش شده می­‌گویند یا یوسف را ایران نساخته یا داعش را ایران خلق نکرده است و بررسی اینگونه آثار از این زوایا اهمیت آن­ها را در عرصه پر تلاطم تهاجم فرهنگی نیز مطرح می­‌کند.

فرج الله سلحشور را از یاد برده ایم

وی ادامه داد: چگونه از سرمایه­‌های خود محافظت کنیم؟ چرا مثل آنها تربیت نمی­‌شود؟ سلحشور را خیلی زود داریم از یاد می­‌بریم. کسی که رهبر معظم انقلاب درباره او فرمودند هنر ایشان کشورهای مختلف را درنوردیده است اما چه در زمان حیات و چه بعد از مرگش مورد بی­‌مهری قرار گرفته است. او خود هیچ توقعی نداشت اما چرا یکی از سینماها یا یکی از میادین شهر یا اماکن مشابه دیگر را به یاد او نام گذاری نمی­‌کنند؟ این کمترین کاری است که برای هویت شناسی فرهنگی نسل بعدی می­‌توانیم انجام دهیم.

میرعلایی درباره جایگاه جمال شورجه در هنر ایران توضیح داد: او در زمان ساخت آثاری نظیر مردان آنجلس و یوسف نبی با توجه به اینکه خود از جایگاه، دانش و توانایی بالایی برخوردار بود به راحتی پذیرفت و حتی خود درخواست داد تا در پروژه یوسف نبی به عنوان مشاور مرحوم فرج الله سلحشور فعالیت کند. او کسی بود که الجزایر برای ساخت فیلمی درباره رویارویی احمد بای سردار استقلال طلب این کشور آفریقایی با استعمارگران فرانسه قرن ۱۹ میلادی انتخاب شد و با وجود سنگ اندازی­‌های بسیار با اصرار فراوان کشورهای تحت تأثیر وهابیت فیلم را ساخت و فیلمبرداری آن نیز به پایان رسید.

جمال شورجه خودش خواست در ایران درمان شود

وی اضافه کرد: در جریان بیماری آقای شورجه تهیه کنندگان فیلم ارتباطی برقرار کردند و اعلام داشتند محیط و بستر برای درمان آقای شورجه به فرانسه یا آلمان فراهم است اما با مشورتی که با پزشکان ایرانی داشتیم، با توجه به وضعیت ابتدایی ایشان و اینکه در کشور خود کمبودی در این زمینه وجود ندارد و بنا بر میل خود آقای شورجه مراتب معالجه ایشان در ایران سپری شد.

تهیه کننده سریال «موسی کلیم الله (ع)» در پایان بیان کرد: اشخاصی که در حد جایگاه اِشغالیشان نبودند برای خودنمایی مطالب نامربوطی را به شورجه نسبت دادند و دل او را شکستند و فشارهایی را برای جلوگیری از اقدامات ارزشمند، صبورانه و مجدانه او وارد کردند که در وضعیت پیش آمده برای این کارگردان با اخلاق بی تأثیر نبوده است. هرچند این آدم­‌ها در همه جا پیدا می­‌شوند اما باید بدانند که ساختن و پرداختن به این سریال­‌ها عنایت ویژه می­‌خواهد و به امید خدا جمال شورجه هرچه سریع‌تر با بهبودی لازم به وظیفه خود در این سریال قرآنی می­‌پردازد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو