9 ایرانی در پاویون پاراسول در بینال ونیز

9 ایرانی در پاویون پاراسول در بینال ونیز


منبع: ایران آرت

253

1398/2/28

20:14


بنیاد پاراسول نمایشگاهی از آثار 9 هنرمند ایرانی را در بینال ونیز برپا کرده است.

ایران آرت : درسا بخشندگی: بنیاد پاراسول نمایشگاهی از آثار 9 هنرمند ایرانی را در بینال ونیز برپا کرده است

نکته جالب توجه فصل مشترک این 9 هنرمند است:آنها در زمینه شعر فارسی کلاسیک تحصیلات دارند که گویا برای روح موضوعی نمایشگاه چنین شناختی لازم بوده است.

این نمایشگاه هم زمان با 200مین سالگرد دیوان شرقی-غربی  West-oestlicher Divan از اشعار غنایی که یوهان ولفگانگ فون گوته برای احترام به حافظ شاعر ایرانی قرن چهاردهم نوشته برپا می شود و به طبع تم کلی آثار به نمایش درآمده در همین وادی ست.

آذر اردلان موسس و مدیر هنری  پاراسول در لندن کیوریتوری این نمایشگاه را به عهده دارد و در آن آثاری از مرتضی احمدوند، نازگل انصاری نیا، سیا آرمجانی، میترا فراهانی، سهند حسامیان، وای.زی. کامی( کامران یوسف زادا)، فریده لاشایی، کوشنا نبوی و  نوید نور به تماشاست.

بنیاد پاراسول

این نمایشگاه در کنسرتو بنئدتو مارچلو ونیز  از تاریخ 9 تا 23 نوامبر دایر است.

در متن هایی که در خصوص این نمایشگاه منتشر شده از قرابت ،پیوستگی، احترام و پیوند انسانی که در کارهای هنرمندان ایرانی دیده می شود به نیکی یاد شده و نیز هدفمندی و درستی انتخاب آثار که خط روایی فلسفه زندگی برآمده از سنت طولانی و با شکوه شعر فارسی را بازتاب می دهد.

نکته تاکید شده این متن ها می گوید فلسفه زندگی عنصر اساسی شخصیت ایرانی/ فارسی است و بر همین اساس ذکر شده در این نمایشگاه، نه تنها بین نسل‌های مختلف هنرمندان و مناطق جغرافیایی که از آن الهام می‌گیرند، بلکه از طریق یک تمایل مشترک برای تعامل آشکار ومودبانه( احترام گذاشتن) با دیگران، گفتگو میکنند.

بنیاد پاراسول

فصل جالب نمایشگاه آنجاست که گفته می شود همان طور که گوته از طریق اشعار خود به دنبال پلی بین شرق و غرب بود، این هنرمندان نیز به دنبال برقراری ارتباط متقابل در تمام مرزها هستند.

بنیاد پاراسول این نمایشگاه را در قالب مدیوم های مختلفی مانند نقاشی ها، مجسمه ها، اینستالیشن ها، چند رسانه ای(Multimedia) و فیلم ارائه کرده است و تاکید داشته هنرمندان ایرانی از سنین مختلف را آورده است از اقصی نقاط دنیا گرد هم آورد تا به معنا و مفهوم مورد انتظار نمایشگاه نزدیک تر شود.

بنیاد پاراسول

بنیاد Parasol در لندن شعبه دارد که خانم اردلان در پانزدهمین سال تاسیس این واحد در بینال ونیز حاضر ‌است.

گفتنی ست در پنجاه و هشتمین دوره بینال ونیز پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران با سه هنرمند رضا لواسانی،سمیرا علیخان زاده و علی میرعظیمی دایر است و علاوه بر اینها مسعود اخوان جم ،مجسمه ساز نوگرای ایران با دو مجسمه معاصر در پاویون GAA این رویداد بین المللی حاضر است

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو