توصیه‌های طلایی برای درمان خشکی پوست

منبع: فرزند

148

1398/8/11

17:47


توصیه‌های طلایی برای درمان خشکی پوست

یکی از مشکلات پوستی که خیلی‌ها با آن درگیر هستند، خشکی پوست است. با راهکارهیی مثل پوشیدن دستکش و مرطوب‌نگه‌داشتن پوست خود می‌توانید به سادگی خشکی را از پوست خود دور نگه دارید.

در این مطلب مجموعه‌ای از توصیه‌های طلایی برای درمان خشکی پوست گردآوری شده است. اگر پوست شما هم دچار خشکی است، این توصیه‌ها به کمکتان می آید.

مهم‌ترین موضوع در درمان خشکی پوست رساندن رطوبت کافی به پوست است. اگر رطوبت پوست کم شود، ممکن است روش‌های دیگری که برای درمان خشکی پوست استفاده می‌کنید هم نتیجه مطلوبی نداشته باشد.

در صورتی که از پوست خود طبق توصیه‌های متخصصان پوست مراقبت نکنید، هوای خشک باعث می‌شود خطوط و چین و چروک پوستتان بیشتر شده و خود را بیشتر نشان دهند. خارش، پوسته پوسته شدن، کرک و حتی خونریزی از جمله آثاری است که پوست خشک به‌همراه دارد. با استفاده از راهکارهای زیر می‌توانید جلوی خشکی پوست و آثار آن را بگیرید:

۱ . حمام کردن

در صورتی که حمام کردن و دوش گرفتن پوست را خشک‌تر از قبل می‌کند، از آن دوری کنید. در زمان حمام کردن لازم است این نکته‌ها را مورد توجه قرار دهید تا حمام کردن به درمان خشکی پوست شما کمک کند:

  • در حمام به‌طور کامل بسته باشد.
  • بین ۵ تا ۱۰ دقیقه در حمام بمانید و زمان زیادی را در حمام نگذرانید.
  • با آب داغ حمام نکنید، بهتر است از آب گرم و ملایم استفاده کنید.
  • مواد شوینده ملایم و بدون عطر را به کار برید.
  • از مواد شوینده چرک و چربی بدن، به اندازه نیاز استفاده کنید چون اگر مقدار مواد شوینده زیاد شود، کف غلیظ و زیادی تولید می‌کند که اصلا خوب نیست.
  • باید پوستتان را آرام با حوله خشک کنید.
  • بعد از اینکه پوستتان خشک شد، بلافاصله روی آن مرطوب‌کننده بزنید.

۲ . استفاده از مرطوب‌کننده

استفاده از مرطوب‌کننده بعد از شستشوی بدن به این دلیل توصیه می‌شود که پمادها، کرم‌ها و لوسیون‌ها اجازه نمی‌دهند رطوبت طبیعی موجود در پوست از بین برود و رطوبت را بعد از شستشو نگه می‌دارند. برای اینکه مرطوب‌کننده تأثیر مورد نظر را بگذارد و خشکی پوست شما از بین برود، پس از این دو کار باید مرطوب‌کننده را روی پوست خود بمالید:

  • وقتی بعد از حمام کردن یا دوش گرفتن،‌پوست خود را خشک کردید
  • وقتی دست‌ها یا صورت خود را شستید

۳ . جایگزین کردن کرم به جای لوسیون

پماد یا کرم نسبت به لوسیون انتخاب بهتری است؛ کرم‌ها و پمادها تأثیر بهتری نسبت به لوسیون‌ها دارند و سالم‌تر از آنها هستند. بهترین گزینه کرم یا پمادی است که در ترکیبات آن از روغن زیتون یا روغن جوجوبا استفاده شده باشد. کره درخت شیا هم می‌تواند مناسب باشد.

از بقیه مواد تشکیل‌دهنده‌ای که در درمان خشکی پوست مؤثر و مفید هستند، می‌توان به اسید لاکتیک، اسید هیالورونیک، دی متیکون، گلیسیرین، لانولین، اوره، وازلین و روغن‌های معدنی اشاره کرد.

نکته: همیشه یک کرم دستِ چرب دم دست داشته باشید که بعد از هر مرتبه دست شستن لازم می‌شود تا دیگر مشکل خشکی پوست نداشته باشید.

۴ . چرب کردن لب‌ها

توصیه ما چرب‌کننده یا مرطوب‌کننده‌ای است که استفاده از آن حس خوبی را در لب‌های شما ایجاد می‌کند. برخی از چرب کننده‌های لب ممکن است باعث تحریک لب‌های شما شوند.

اگر از یک روغن یا کرم استفاده کردید و لب‌هایتان دچار خارش شد یا خمیازه کشیدید، بهتر است دیگر از آن کرم یا روغن استفاده نکنید.

۵ . استفاده از محصولات باکیفیت

تنها از آن دسته محصولات مراقبت از پوست که بو ندارند و ملایم هستند، استفاده کنید. برخی از محصولات اگرچه در مراقبت از پوست کاربرد دارند ولی برای پوست‌های خشک و حساس اصلا مناسب نیستند.

محصولات زیر برای پوست‌های خشک بسیار سنگین و نامناسب هستند و نمی‌گذارند پوست شما روغن طبیعی خود را حفظ کند:

  • صابون دئودورانت
  • محصولات مراقبت از پوست که حاوی الکل، عطر و رتینوئید یا آلفا هیدروکسی اسید (AHA) هستند.

۶ . پوشیدن دستکش

اغلب اوقات، اولین قسمت از پوست که ما می‌فهمیم خشک شده است، دست‌ها هستند. پوشیدن دستکش در کاهش خشکی پوست تأثیر زیادی دارد.

قبل از انجام این کارها، دستکش دست کنید:

  • بیرون رفتن در فصل زمستان
  • انجام فعالیت‌هایی که مجبور شوید دستان خود را خیس کنید
  • استفاده از مواد شیمیایی، گریس‌ها و…

۷ . لباس و شوینده مناسب

در انتخاب لباس به این نکته توجه کنید که وست شما را تحریک نکند و برای شستن لباس‌ها هم از مواد شوینده ضد حساسیت استفاده کنید. برای پوست خشک لباس و مواد شوینده هم ممکن است تحریک‌کننده باشد و خارش یا سوزش پوست را به‌همراه داشته باشد. برای اینکه دچار این مشکل نشوید باید:

  • زیر لباس‌های خود، لباس‌های پنبه‌ای یا ابریشمی بپوشید یا لباس‌هایی که کرک و مانند آن دارند تا احساس زبری نکنید.
  • لباس‌هایتان را با مواد شوینده‌ای بشویید که روی آنها برچسب “ضد حساسیت” خورده باشد.

۸ . رطوبت هوا

رطوبت هوای اطراف را زیاد کنید. اگر افراد خانواده یا همکارانتان این مشکل را دارند، یک دستگاه مرطوب‌کننده هوا یا دستگاه بخار در خانه یا محل کار بگذارید.

۹ . گرم کردن بدن

در فصل سرما به جای شومینه یا بخاری و رادیاتور، از وسیله گرمایشی دیگر برای گرم کردن خود استفاده کنید. نشستن در مقابل یک منبع گرمایی می‌تواند موجب خشکی پوست شما شود.

منبع: هفتستان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو