ترک نخوردن شکم در بارداری | چرب كردن شكم در بارداري

ترک نخوردن شکم در بارداری | چرب كردن شكم در بارداري


منبع: نیک شو

343

1398/8/12

01:03


ترک نخوردن شکم در بارداری | چرب كردن شكم در بارداري

ترک نخوردن شکم در بارداری | چرب كردن شكم در بارداري

حدودا  90 درصد زنــان بــاردار مبتلا بــه ترک پوســتی مــی شونــد. این خطوط غالبا در نواحی اطراف شکم ایجاد مــی شونــد. البته در نواحی دیگری چون ران، بــاسن، سینه و قسمت فوقانــی بــازوهــا هم ایجاد می شوند. در دوره ی  بــارداری قرمزی خطوط کششی پوســت کاملاً مشخص و آشکار اســت، امــا بعد از بــارداری این خطوط کم رنگ تر مــی شود تا بــه رنگ سفید نقره ای که کمتر در دید هســتنــد در مــی آید.

 

ترک هــای پوســت نــاشی از حاملگی مشکل رایج اکثر بــانوان در این دوران اســت. دلایل زیــادی برای ایجاد این ترک هــا وجود دارد که از مــیــان آنهــا مــی توان بــه تغییرات هورمونــی، کاهش چربــی در نــاحیه شکم پس از زایمــان، انعطاف کم پوســت، و … اشاره کرد. در نواحی مختلف بدن بــه دلیل تجمع چربــی خط هــایی ایجاد مــی شونــد. این خط هــا معمولاً در نــاحیه شکم، سینه، ران هــا، بــاسن، پشت بــازوهــا قابل رؤیت هســتنــد.

 

ساختار ترک‌هــای پوســتی
اگر سرعت رشد بدن سریع‌تر از آن بــاشد که پوســت بتوانــد خود را بــا آن تطبــیق دهد، فیبرهــای کشسان زیر سطح پوســت متلاشی مــی‌شود و در نتیجه ترک‌هــای پوســتی پیدا مــی‌شود.وزن مــادر در دوران نه مــاهه بــارداری حدود 13.7 کیلوگرم (30 پونــد) اضافه مــی‌شود. این مــیزان اضافه وزن و رشد سریع بدن بــه صورت ترک‌هــای پوســتی روی بدن بــه ویژه روی شکم و سینه‌هــا یعنــی دو نــاحیه‌ای نمود مــی‌یــابد که بــیشترین رشد را دارنــد. ترک‌هــای پوســتی بــارداری روی ران، بــاسن و بــالای بــازوهــا نــیز دیده مــی‌شود. ترک‌هــای پوســتی غالبــاً در ابتدا بــه رنگ بنفش یــا مــایل بــه قرمز اســت، امــا رنگ آن پس از زایمــان بــه تدریج محو مــی‌شود و بــه رنگ سفید یــا خاکســتری درمــی‌آید.

ترک نخوردن شکم در بارداری | چرب كردن شكم در بارداري

وزن شمــا در مــیزان و شدت ترک هــا رابطه مســتقیم دارد

 

بــانوانــی که قبل از بــارداری وزن سالم دارنــد، وزن‌شان در این دوران 11 تا 16 کیلوگرم اضافه مــی‌شود. بــه مــادران آینــده توصیه مــی‌کنــیم که سعی کننــد علاوه بر نگهداشتن اضافه وزن در این بــازه رونــد افزایشی آهســته و پیوســته نه سریع و نــاگهــانــی داشته بــاشنــد. بــه عبــارت دیگر زمــانــی که صحبت ترک پوســتی دوران بــارداری در مــیــان اســت، سرعت افزایش وزن بــه انــدازه مــیزان افزایش وزن مهم اســت.

 

کدام مــادران مســتعد ترک‌هــای پوســتی بــارداری هســتنــد؟

حدود 90 درصد از مــادران پس از مــاه ششم یــا هفتم بــارداری بــا ترک‌هــای پوســتی شکم روبرو مــی‌شونــد. اگر مــادرتان در دوران بــارداری بــا این عارضه مواجه شده بــاشد، ازآنجایی که ژنتیک یکی از عامل‌هــای ایجاد ترک‌هــای پوســتی اســت و بــه عبــارتی این عارضه ارثی اســت، شمــا نــیز بــه احتمــال زیــاد بــا این ترک‌هــای پوســتی نــاخوشاینــد روبرو خواهید شد. مــادران بــا پوســت روشن‌تر نــیز بــیشتر مســتعد ترک‌هــای پوســتی صورتی رنگ هســتنــد. بــانوان بــا پوســت تیره‌تر معمولاً بــا ترک‌هــایی روشن‌تر از رنگ پوســت خود روبرو مــی‌شونــد.

دانســتنــی‌هــای ترک‌هــای پوســتی بــارداری

از آنجایی که هیچ روش تایید شده‌ای برای درمــان یــا متوقف کردن ترک‌هــای پوســتی وجود نــدارد، بــهتر اســت نهــایت سعی خود را برای پیشگیری از ترک‌هــای پوســتی بکنــید. خوشبختانه این ترک‌هــا همــیشه وضوح دوران بــارداری را نــدارنــد، معمولاً پس از زایمــان نــامشخص‌تر مــی‌شونــد، بــه رنگ خاکســتری مــایل بــه نقره‌ای درمــی‌آینــد و بــه راحتی مــی‌توان آنهــا را پوشانــد. در این بــین نــیز مــی‌توان نشانه‌هــای مــادر شدن را بــا لذت و افتخار لمس و مشاهده کرد.

ترک نخوردن شکم در بارداری | چرب كردن شكم در بارداري

 برای رهــایی از این ترک هــا کمــی بردبــاری داشته بــاشد

 

برای رفع ترک هــای پوســتی بــاید صبر و شکیبــایی بــه خرج دهید.

محصولات آرایش بــهداشتی زیــادی از قبــیل کرم هــا و لوسیون هــا در داروخانه هــا برای رفع این ترک هــا وجود دارنــد. عمل هــای جراحی زیبــایی نــیز در این زمــینه صورت مــی گیرنــد که هم هزینه آن زیــاد اســت و هم ممکن اســت نتیجه اش آنطور که انتظارش را دارید از آب در نــیــاید. بــهتر اســت بدانــید که ترک هــای پوســتی بــه سرعت و بــه طور کامل از بــین نمــی رونــد. امــا مــی توان اثر آنهــا را کمتر کرد. بــهترین زمــان برای درمــان ترک هــای پوســتی در اسرع وقت و بــه محض مشاهده آنهــاســت، زمــانــی که اولین ترک هــا را در بــارداری روی شکم خود مشاهده مــی کنــید و یــا حتی بــه نظر برخی دیگر پیش از ایجاد و رؤیت ترک هــا بــاید دســت بــه کار شد. برای پیشگیری و رفع ترک هــا بــاید پوســت را مرطوب نگه داشت و از خشک شدن آن جلوگیری کرد. هرچه پوســتتان نرم تر و منعطف تر بــاشد، ترک هــای کمتری ممکن اســت روی پوســت شمــا پدیدار شود.

 

روش‌هــای درمــان یــا پیشگیری

ایجاد شدن یــا نشدن ترک‌هــای پوســتی معمولاً از عامل‌هــای ژنتیکی نشأت مــی‌گیرد، بــااین حال روش‌هــای متعددی برای جلوگیری از ترک شکم در بــارداری یــا حداقل کاهش سرعت ایجاد آنهــا وجود دارد:

پوســت را از داخل تغذیه کنــید

مقدار زیــادی از خوراکی‌هــای سرشار از ویتامــین ث را در برنــامه غذایی دوران بــارداری بگنجانــید تا تون پوســتی حفظ شود و احتمــال ایجاد ترک‌هــای پوســتی کمتر شود.

 

 

مراقب وزن خود بــاشید

در دوران بــارداری چشم از ترازو برنــدارید و سعی کنــید وزن‌تان بــه آهســتگی و بــه تدریج اضافه شود. بــه خاطر داشته بــاشید که تامــین غذای دو نفر بــه این معنــا نــیســت که بــاید دو برابر معمول غذا بخورید. بنــابراین بــهتر اســت توصیه‌هــای عمومــی دربــاره مقدار مصرف کالری در دوران بــارداری را بــا مشورت پزشک رعایت کنــید.

 

پوســت را مــاساژ دهید، رژیم غذایی سالم داشته بــاشید

هر روز پوســت را بــا مرطوب کننــده یــا دســتکش مخصوص مــاساژ دهید تا گردش خون و در نتیجه رشد بــافت جدید را بــهبود دهید. رعایت یک رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامــین‌هــا، بــه ویژه ویتامــین E، C، روی (زینک) و سیلیکا بــه حفظ سلامت پوســت کمک مــی‌کنــد. نوشیدن آب فراوان در دوران بــارداری مزایــای متعددی دارد که از آن جمله مــی‌توان بــه مرطوب نگه داشتن پوســت اشاره کرد.

 

از کرم و مرطوب کننــده اســتفاده کنــید

مراقبت از پوســت را از همــان هفته‌هــای اول بــا اســتفاده از کرم حاوی ویتامــین E یــا A شروع کنــید. کرم‌هــای حاوی آلفا هیدروکسی اسیدهــا (AHAs) از عصاره‌هــای گیــاهی تهیه مــی‌شود و بسیــار مفید اســت. البته دلتان را بــه وعده‌هــای تبلیغی خوش نکنــید، چون تاثیر کرم در پیشگیری از ترک‌هــای پوســتی تاکنون اثبــات نشده اســت، بــا این حال اســتفاده مداوم از همــان هفته‌هــای اول بــاعث حفظ خاصیت ارتجاعی پوســت و در نتیجه کاهش اثر ترک‌هــای پوســتی مــی‌شود. بــه علاوه عمل مــالیدن کرم روی پوســت گردش خون را بــهتر مــی‌کنــد.

ترک نخوردن شکم در بارداری | چرب كردن شكم در بارداري

روغن هــای گیــاهی هم کمک بسیــاری مــیکنــد بــه کاهش ترک هــا

 

نسل‌هــای متمــادی از مــادران مــا از مخلوط دو بــه یکی از روغن بــادام و روغن جوانه گنــدم تهیه شده بــه روش پرس سرد اســتفاده کرده‌انــد، البته امروزه کرم‌هــای ترکیبــی آمــاده‌ای در بــازار وجود دارد که بسیــاری از بــانوان معتقدانــد دســت‌کم بــه انــدازه ترکیب‌هــای قدیمــی سودمنــدانــد، بدون آن که تمــام بدن را چرب و روغنــی کننــد. کرم کره کاکائو سرشار از ویتامــین E و گزینه‌ای ارزان اســت که در عین حال بسیــار مفید و تاثیرگذار اســت.

 

از کرم‌هــای تجویزی اســتفاده کنــید

اگر نگران ایجاد ترک‌هــای پوســتی هســتید، مــی‌توانــید از درمــان‌هــای جایگزین بــهره بگیرید، البته بــاید تا زمــان زایمــان و بــه دنــیــا آوردن نوزاد و همچنــین اتمــام دوره شیردهی صبر کنــید. کرم‌هــای رتین آ یــا ترتینوئین از مشتقات ویتامــین آ تهیه مــی‌شونــد. برای خرید این کرم‌هــا نــیــاز بــه نسخه پزشک دارید، بنــابراین از متخصص یــا پزشک عمومــی بخواهید که این کرم‌هــا را برایتان تجویز کننــد.

 

روغن درمــانــی

مــاساژ منظم نواحی شکم، ران هــا، سینه، بــاسن، و … بــا روغن هــا بــه نرم شدن پوســت شمــا کمک مــی کنــد و مــی توانــد از ایجاد ترک هــای پوســتی جلوگیری کنــد. روغن هــای رایجی که در این زمــینه مورد اســتفاده قرار مــی گیرنــد بــه شرح زیر هســتنــد.

 

روغن زیتون
یکی از پر طرفدارترین روغن هــا در دوران بــارداری برای جلوگیری و رفع ترک هــای پوســتی روغن زیتون اســت. مقداری روغن زیتون کف دســتان خود بریزید و نــاحیه شکم، و دور نــاف و پهلوهــای خود را بــه طور منظم مــاساژ دهید. بلافاصله پس از مــالیدن روغن روی ترک هــای پوســتی حمــام کنــید. ممکن اســت این کار یک فرآینــد زمــان بر بــاشد، امــا ارزشش را دارد.همچنــین مــی توانــید روغن زیتون را بــا آب و سرکه مخلوط کنــید و بــه عنوان کرم شب از آن اســتفاده کنــید. اســتفاده از روغن زیتون بــاعث لایه برداری و رطوبت پوســت مــی شود.

 

ویتامــین E
روغن ویتامــین E را بــا مرطوب کننــده مورد علاقه خود ترکیب کنــید و بــه طور منظم روی ترک هــای پوســتی بمــالید.

 

سایر روغن هــا

شمــا همچنــین مــی توانــید از سایر روغن هــا مــاننــد روغن بــادام، روغن نــارگیل، روغن کرچک، روغن آواکادو، و روغن ویتامــین E اســتفاده کنــید. مــی توانــید همه این روغن هــا را بــا هم و بــه نسبت یکسان ترکیب کنــید، و یــا فقط یکی از آنهــا را روی پوســت خود مــاساژ دهید.

ترک نخوردن شکم در بارداری | چرب كردن شكم در بارداري

از اواع کرم هــای مخصوص برای این امر غافل نشوید

 

مــاساژ بــا روغن هــای معطر

این روش یکی از مؤثرترین درمــان هــای خانگی اســت. شمــا مــی توانــید بــه روغن هــایی که در بــالا بــه آنهــا اشاره کردیم، مــاننــد روغن نــارگیل و روغن بــادام، چنــد قطره از روغن هــای معطر نظیر روغن اسطوخودوس، رز، ژرمــانــیوم، و سایر روغن هــای معطر اضافه کنــید. بــا این کار روغن بــادام و نــارگیل رقیق تر مــی شونــد و بــه راحتی تمــامــی منــاطق مورد نظر را مــاساژ دهید.

 

روغن کرچک

روغن کرچک را روی ترک هــای پوســتی بمــالید. سپس روی آن را بــا یک کیسه پلاســتیکی بپوشانــید. حال یک بطری حاوی آب داغ روی آن بگذارید. 30 تا 40 دقیقه بــه همــین وضع بــاشید این کار بــه درمــان ترک هــای پوســتی کمک مــی کنــد. گرمــا بــاعث مــی شود منــافذ پوســت بــاز شونــد و جذب روغن راحت تر انجام شود.

 

ژل آلوئه ورا

این گیــاه پر طرفدار بــه از بــین برنــده ترک هــای پوســتی معروف اســت. مــی توانــید ژل آلوئه ورا را از داروخانه یــا بــه طور طبــیعی و تازه از خود گیــاه بدســت آورید. ژل را از گیــاه تازه آلوئه ورا خارج کنــید و بــه طور روزانه روی نواحی مورد نظر بمــالید. این ژل بــاعث التیــام و نرمــی پوســت شمــا مــی شود.

 

سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ منبع غنــی از پروتئین اســت، و اســتفاده از آن روی ترک هــای پوســتی یک راه حل درمــانــی مؤثر بــه شمــار مــی رود. این بــاور وجود دارد که پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ بــاعث جوان سازی پوســت مــی شود. سفیده تخم مرغ را بــا طور منظم روی ترک هــای پوســتی بمــالید و تأثیرش را مشاهده کنــید.

 

کره شیــا یــا کره کاکائو

همــاننــد روغن درمــانــی، مــی توانــید از کره درمــانــی هم بــهره ببرید. اســتفاده از کره کاکائو یــا کره شیــا بــه عنوان یکی از روش درمــانــی پر طرفدار برای ترک هــای پوســتی بــه شمــار مــی رود. اســتفاده از کره روی ترک هــای پوســتی انعطاف پوســت را افزایش داده و از خشکی آن جلوگیری مــی کنــد. کره شیــا یــا کره کاکائو را مســتقیمــاً و بــه طور منظم روی ترک هــا بمــالید پس از اســتعمــال کره روی نواحی مورد نظر، آن را بشویید.

 

آب

بدن خود را کاملاً هیدراته نگه دارید. هر روز 10 تا 12 لیوان آب بنوشید. هیدراته و مرطوب نگه داشتن پوســت از بسیــاری از مشکلات پوســتی از جمله ترک هــای پوســتی جلوگیری مــی کنــد. همچنــین توصیه مــی شود که مــیزان مصرف قهوه، چای، و نوشابــه را کاهش دهید. زیرا این مواد بــاعث کم شدن آب بدن مــی شونــد.

 

آب لیمو ترش

آب لیمو اسیدی اســت و مــی توانــد بــاعث بــهبود و یــا کاهش ترک هــای پوســتی شود. روی ترک هــای پوســتی آبلیمو بمــالید. بگذارید آبلیمو جذب پوســتتان شود. سپس بــا آب سرد آب بکشید. این کار را هر روز انجام دهید تا نتیجه دلخواه را ببــینــید.

 

آب سیب زمــینــی

یک سیب زمــینــی سایز متوسط را از وسط بــه 2 قسمت تقسیم کنــید. یک تکه را بردارید و روی ترک هــای پوســتی بمــالید. بگذارید آب سیب زمــینــی جذب پوســتتان شود. سپس نــاحیه مورد نظر را بــا آب بشویید.

 

اسکراب شکر

اسکراب شکر یک درمــان دیگر برای ترک هــای پوســتی اســت. 1 قاشق غذاخوری شکر را بــا چنــد قطره لیمو ترش و مقدار کمــی روغن بــادام بــه خوبــی مخلوط کنــید. حال این مخلوط را روی ترک هــای پوســتی بمــالید. این اسکراب بــاعث لایه برداری پوســت هــای مرده مــی شود. هر روز پیش از حمــام این کار را انجام دهید و شاهد کاهش ترک هــای پوســتی بــاشید.

 

دیگر توصیه‌هــای مفید

اگرچه بعضی ترک‌هــای پوســتی بــه طور طبــیعی محو و کمرنگ مــی‌شونــد و بــه خطوط نقره‌ای رنگ تبدیل مــی‌شونــد، امــا بعضی از آنهــا تیره و مشخص بــاقی مــی‌مــاننــد. بــهترین زمــان برای درمــان ترک‌هــای پوســتی هنگامــی اســت که هنوز قرمز رنگ هســتنــد. ژل‌هــای تهیه شده از مخلوطی از عصاره پیــاز و اسید هیــالورونــیک برای درمــان ترک‌هــا بــه کار برده مــی‌شود. براساس نتیجه یک پژوهش جدید ترک‌هــای پوســتی پس از 12 هفته مصرف روزانه ژل محو مــی‌شود.

 

روش دیگر مصرف رتینوئید بــا تجویز پزشک اســت. این دارو تبدیل سلولی را تسریع و رشد کلاژن جدید را تحریک مــی‌کنــد. در نتیجه پوســت سالم‌تر و پرتر مــی‌شود. البته مصرف رتینوئید در دوران بــارداری یــا شیردهی ممنوع اســت. لیزردرمــانــی روش دیگری اســت که در کلینــیک توسط متخصص بــه منظور گرم کردن پوســت انجام مــی‌شود. لیزر درمــانــی رشد کلاژن را بــهبود مــی‌دهد و رگ‌هــای خونــی گشاد شده را منقبض مــی‌کنــد. البته چنــد جلسه درمــان بــاید انجام شود تا نتیجه مطلوب بــه دســت آید.

 

درمــان‌هــای ملایم‌تری مــاننــد درم ابریژن نــیز بــه منظور بــازسازی پوســت انجام مــی‌شود، البته این روش‌هــای ملایم تغییر چشمگیری را ایجاد نمــی‌کنــد. برخی بــانوان پوســت خود را بــا ترک‌هــای یــادگار دوران بــارداری مــی‌پذیرنــد و بــا این وضعیت کنــار مــی‌آینــد. این گروه از مــادران مــی‌داننــد که هیچ روش معجزه‌آسایی برای از بــین بردن این ترک‌هــا وجود نــدارد، بنــابراین بــا پذیرش انحنــاهــای جدید بدن، شکل تازه بدن و البته پوســتی متفاوت بــه اســتقبــال مرحله جدید و هیجان‌انگیزی از زنــدگی‌شان مــی‌رونــد.

 

رفع اســترچ مــارک یــا اســتریــاهــای بــارداری بــا لیزر

مــا از نور لیزر CO2 توسط دســتگاه مونــالیزاتاچ برای دســتیــابــی بــه عمق زیر سطح پوســت و از بــین بردن اســترچ مــارک‌هــا برای درمــان اســتریــای بــارداری اســتفاده مــی‌کنــیم. نور لیزر، سیســتم ایمنــی را برای تولید سلول‌هــای پوســتی جدیدی که اســترچ مــارک‌هــای موجود را از بــین مــی‌برد، تحریک مــی‌کنــد. بــا تولید بــافت‌هــای جدید، اســترچ مــارک‌هــا بــه‌صورت طبــیعی احیــا مــی‌شونــد و بدون آسیب بــه پوســت پیرامون خود، از بــین مــی‌رونــد. درمــان اســترچ مــارک بــا لیزر برای اکثر انواع پوســت‌هــا، بــی‌خطر اســت.

 

بســته بــه نوع پوســت بــیمــار، معمولا سه تا پنج جلسه درمــانــی برای دســتیــابــی بــه بــهترین نتیجه، توصیه مــی‌شود. بــیمــاران ممکن اســت نــاراحتی بسیــار کمــی درحال کار بــا لیزر، احساس کننــد ولی یک کرم خنک‌کننــده مــی‌توانــد برای تسکین پوســت، اســتفاده شود. اکثر افراد، مــی‌تواننــد بلافاصله پس از درمــان، زنــدگی عادی خود را ازسر گیرنــد.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو