پیشگیری از بارداری با روش های مختلف

پیشگیری از بارداری با روش های مختلف


منبع: زیبامون

318

1398/8/12

12:56


برای آشنایی کامل با تمام روش های پیشگیری از بارداری در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید.

پیشگیری از بارداری با روش های مختلف

پیشگیری از بارداری یکی از مواردی هست که باید قبل از شروع زندگی زناشویی، با انواع آن آشنا باشید تا بتونید بهترین و مناسب ترین روش رو که با شرایط شما سازگاری داره انتخاب کنید و مورد استفاده قرار بدید. استفاده از هرکدام از این روش ها مزیت ها و معایب مخصوص به خودش رو داره و نمیشه برای تمام افراد یک روش مشخص تجویز کرد.

در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و با انواع روش های پیشگیری از بارداری آشنا شوید و اطلاعات خودتون رو در رابطه با هر روش افزایش دهید.

 

پیشگیری از بارداری طبیعی

اگر برای پیشگیری از بارداری به دنبال روش های طبیعی هستید باید به چند نکته مهم در این رابطه توجه داشته باشید تا بتونید رابطه جنسی سالم و بدون استرسی رو تجربه کنید.

برای پیشگیری از بارداری به روش طبیعی حتما باید چرخه قاعدگی منظمی داشته باشید، هیچگونه عفونتی در دستگاه تناسلی نداشته باشید تا بتونید به خوبی روزهای تخمک گذاری رو تعیین کنید. پیشگیری از بارداری طبیعی  دارای روش های مختلفی هست:

 

جلوگیری از بارداری

 

روش طبیعی پیشگیری از بارداری با اندازه گیری دمای بدن و ترشحات واژن

برای استفاده از این روش ابتدا باید دمای بدن رو از ابتدای شروع قاعدگی اندازه گیری کرده و ثبت کنید. ترشحات واژن را نیز بعد از پایان خونریزی قاعدگی بررسی کرده و ثبت کنید. در روزهایی که دمای بدن در بیشترین مقدار بوده و ترشحات واژن نیز بیشتر از حد معمول هست، روزهای باروری محسوب شده و نباید در این روزها رابطه جنسی برقرار کنید. سایر روزهای چرخه قاعدگی، روزهای امن بوده و احتمال بارداری در این روزها خیلی کم خواهد بود.

 

روش طبیعی پیشگیری از بارداری با تقویم و روزهای قاعدگی

برای استفاده از این روش، هم باید قاعدگی منظم داشته باشید و هم باید طول دوره قاعدگی خودتون رو به درستی تشخیص بدید. مثلا ممکن هست دوره شما 30 روز، 28 روزه، 25 روزه و یا ... باشد. پس لازم هست چند دوره متوالی، روزهای شروع پریودی خودتون رو بر روی تقویم مشخص کنید و فاصله اولین روز از شروع پریودی در ماه اول و شروع پریودی در ماه دوم رو اندازه گیری کنید تا طول دوره قاعدگی شما مشخص شود.

معمولا تخمک گذاری در اواسط دوره انجام میگیرد. مثلا اگر دوره شما 30 روزه هست، تخمک گذاری شما، در روز 15 ام دوره انجام خواهد شد. یا اگر دوره قاعدگی 28 روزه دارید، تخمک گذاری شما در روز 14 ام دوره خواهد بود. روزهای میانی چرخه قاعدگی رو مشخص کنید و در این روزها مقاربت نداشته باشید تا احتمال بارداری کاهش پیدا کند.

 

پیشگیری طبیعی از بارداری با جلوگیری از ریختن اسپرم در واژن

در این روش مرد باید بر روی انزال خود کنترل داشته و مانع از ریختن مایع منی درون واژن شود و قبل از رسیدن به انزال، آلت تناسلی خود را خارج کند. احتمال باردار شدن با استفاده از این روش 1 به 5 هست.

 

پیشگیری از بارداری اورژانسی

پیشگیری از بارداری اورژانسی روشی هست که باید بعد از رابطه جنسی محافظت نشده انجام بدید تا احتمال بارداری رو به حداقل برسونید. روش اورژانسی جلوگیری از بارداری باید در اسرع وقت و در طی سه تا پنچ روز بعد از رابطه جنسی محافظت نشده، انجام بگیره تا اثربخشی موثری داشته باشه. 

پیشگیری از بارداری اورژانسی معمولا با نام صبح روز بعد (Morning-after Pill) نیز شناخته شده هستند و علاوه بر صبح روز بعد، باید تا 3 روز یا 72 ساعت نیز ادامه داشته باشد. البته لازم هست که بدونید این روش ها عوارض مختلفی رو هم به همراه دارند و توصیه میشه به طور مداوم و مکرر، استفاده نکنید.

برای جلوگیری از بارداری به روش اورژانسی یا اضطراری باید از قرص اچ دی (HD)، قرص ال دی (LD) یا قرص تری فازیک استفاده کنید. روش استفاده از هر یک از این قرص های اورژانسی به صورت زیر هست:

 

قرص ضد بارداری

 

  •  استفاده از دو عدد قرص HD با هم و تکرار مصرف آن بعد از 12 ساعت.
  •  استفاده از چهار عدد قرص LD با هم و تکرار مصرف آن بعد از 12 ساعت.
  • استفاده از چهار قرص تری فازیک سفید در اولین فرصت و  استفاده از چهار قرص دیگر، ۱۲ ساعت بعد از مصرف نوبت اول.

 

پیشگیری از بارداری در دوران شیردهی

 

شیردهی

 

دوران شیردهی باعث ایجاد تاخیر در بازگشت دوره های هورمونی و شروع پریودی می شود و در نتیجه مانع از بروز حاملگی خواهد شد. اگر بعد از زایمان به طور مرتب به نوزاد شیردهی داشته باشید و قاعدگی تان هنوز شروع نشده است، تا زمان شروع قاعدگی و حداقل شش ماه بعد از زایمان، روش جلوگیری از بارداری با شیردهی برای شما موثر خواهد بود. 

 

پیشگیری از بارداری با قرص

استفاده از قرص های ضد بارداری یکی دیگه از روش های مطمئن برای پیشگیری از بارداری هست به شرطی که برای استفاده از آن به پزشک مراجعه کنید و بهترین و مناسب ترین قرص ضد بارداری با زمان بندی مناسب برای شما تجویز شود. زیرا استفاده از این قرص ها برای هر فرد متناسب با سن، وضعیت هورمون ها و ... متفاوت بوده و لازم هست برای هر شخص به طور مخصوص تجویز شود. اگر از این قرص های به درستی استفاده کنید، احتمال بارداری تا 99 درصد کاهش می یابد و به همین دلیل هست که در سراسر دنیا برای پیشگیری از بارداری از این قرص ها استفاده می شود.

نکته ای در رابطه با مصرف قرص های ضدبارداری وجود داره این هست که این قرص ها حتما باید در زمان تعیین شده مصرف شوند تا اثربخشی مناسبی برای جلوگیری از بارداری داشته باشند در غیر این صورت ممکن است با وجود مصرف قرص باز هم، باردار شوید.

بهترین روش برای استفاده از قرص ضد بارداری این هست که با شروع قاعدگی یا پریودی، استفاده از قرص ضدبارداری رو هم شروع کنید و هر روز در یک زمان مشخص، این قرص رو مصرف کنید.در این صورت دیگر نیازی به استفاده از سایر روش های پیشگیری کننده برای بارداری نخواهید بود.

 

قرص جلوگیری

 

بسته بندی های مخصوص قرص های ضد بارداری، 28 روزه، 21 روزه و 91 روزه هستند.

قرص های 28 روزه، دارای 21 قرص فعال و 7 قرص دارونما هستند و برای اینکه مصرف این قرص ها فراموش نشه، پشت بسته بندی ان روزهای هفته مشخص شده و باید از شروع قاعدگی، مصرف این قرص ها رو هم شروع کنید.

قرص های 21 روزه، حاوی 21 عدد قرص بوده که باید هر روز در ساعت مشخص، یکی از این قرص ها رو مصرف کنید و بعد از تمام شدن این 21 روز، قاعدگی شما شروع خواهد شد. بعد از گذشت 7 روز و اتمام قاعدگی، باید بسته جدید از این قرص رو شروع کنید.

قرص های 91 روزه، برای استفاده سه ماه طراحی شده اند و باید 13 هفته بدون وقفه، از این قرص ها استفاده کنید. در طی 12 هفته از دوره مصرف این دارو، قرص های حاوی هورمون استفاده میشه، در هفته 13 قرص های درونما که حاوی مقداری استروژن هستند، مصرف میشه و در هفته آخر از دوره مصرف این قرص ها، قاعدگی ایجاد خواهد شد. خانم هایی که از این مدل قرص ها برای جلوگیری از بارداری استفاده می کنند، معمولا 3 تا 4 بار در سال پریود خواهند شد.

 

پیشگیری از بارداری با دستگاه

 

دستگاه پیشگیری از بارداری

 

پیشگیری از بارداری با دستگاه یا آیو دی (IUD) یکی دیگه از روش های موثر برای جلوگیری از حاملگی هست. در این روش یک وسیله کوچک و T شکل که حاوی مس هست، توسط پزشک زنان، درون رحم جاگذاری می شود. این دستگاه با آزاد کردن هورمونی به نام پروژستین یا آزاد کردن یون های مس، مانع از لقاح تخمک و اسپرم می شود. این دستگاه ها معمولا به مدت 3 تا 10 سال از بارداری جلوگیری خواهند کرد. این روش برای خانم هایی که زایمان داشته اند توصیه میشه و قبل از باردرای و زایمان نمیتوان از ان استفاده کرد.

 

پیشگیری از بارداری با کاندوم

کاندوم یک پوشش پلاستیک و ظریف هست که بر روی آلت تناسلی مرد قرار می گیره و از ورود مایع منی به درون واژن و رحم جلوگیری کرده و از این طریق از بارداری جلوگیری می کند. تنها در صورتی که کاندوم پاره شود و یا دارای سوراخ باشد احتمال بارداری وجود خواهد داشت که در این صورت می توانید برای جلوگیری از بارداری از روش های اورژانسی که در بالا توضیح داده شد استفاده کنید.

کاندوم ها معمولا از لاتکس ساخته می شوند اما اگر به این نوع از مواد پلاستیکی حساسیت دارید بهتره از کاندوم های پلی اورتان استفاده کنید تا هیچ مشکلی برای سلامتی تان ایجاد نشود. کاندوم نه تنها از بارداری جلوگیری می کنند بلکه بهترین وسیله برای جلوگیری از ابتلا به سرطان رحم بوده و احتمال ایجاد بیماری های مقاربتی، عفونت، ایدز و ... رو تا حد امکان کاهش خواهند داد.

 

 

روشهای جلوگیری از بارداری

 

پیشگیری از بارداری بدون قرص

برای پیشگیری از بارداری بدون قرص می تونید هم از روش های یپشگیری طبیعی که در ابتدای مقاله به آن اشاره کرده ایم استفاده کنید و هم می توانید به سراغ استفاده از کاندوم بروید. علاوه بر این استفاده از دستگاه یا آیو دی هم در صورتی که یک زایمان انجام داده باشید، میتونه گزینه مناسبی براتون باشه.

روش دیگری که برای پیشگیری از بارداری بدون قرص وجود داره، استفاده از دیافراگم هست. دیافراگم یک کلاهک گنبدی شکل هست که باید قبل از برقراری رابطه جنسی، بر روی دهانه رحم قرار گرفته شود و معمولا به همراه اسپرم کش استفاده می شود و از ورود اسپرم به رحم جلوگیری می کند. این روش نسبتا ارزان بوده و از یک دیافراگم میتوانید به مدت 2 سال استفاده کنید به شرطی که از ان به درستی استفاده کنید تا احتمال بارداری رو به حداقل برسونید. این وسیله باید توسط پزشک جا انداخته شود. 

کلاهک رحم نیز چیزی شبیه به دیافراگم با سایز و اندازه کوچکتر بوده و به همین طریق، از بارداری جلوگیری میکند. این وسیله باید 7 ساعت قبل از برقراری رابطه جنسی و 7 ساعت بعد از آن درون واژن باقی بماند و به مدت 48 ساعت میتواند در دهانه رحم بماند. این وسیله نیز باید توسط پزشک جا انداخته شود.

استفاده از آمپول یکی دیگه از روش های پیشگیری از بارداری بدون قرص هست و با تزریق یک آمپول هورمونی، به مدت 3 ماه از بارداری جلوگیری خواهید کرد. این آمپول نسبت به قرص جلوگیری، تاثیر بیشتری داشته و باید 4 سال در سال تزریق شود. از معایب استفاده از این روش میشه به هزینه بالای ان نسبت به قرص، ایجاد لکه های پوستی و محافطت نکردن در برابر بیماری های مقاربتی و جنسی اشاره کرد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو