ارجمند: "ستایش" مسائل اخلاقی ازدست‌رفته را به مخاطبان یادآوری کرد / سلطانی: برخی گاف‌ها جزو شیرینی کار است

174

1398/8/12

18:15


عوامل و بازیگران فصل سوم سریال "ستایش" با مخاطبان خود به صحبت نشستند و پس از آن پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شدند.

ارجمند: "ستایش" مسائل اخلاقی ازدست‌رفته را به مخاطبان یادآوری کرد / سلطانی: برخی گاف‌ها جزو شیرینی کار است

سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری سریال "ستایش 3" با حضور عوامل و بازیگران این مجموعه در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد. در این نشست سعید سلطانی کارگردان، آرمان زرین‌کوب تهیه‌کننده و داریوش ارجمند، مهدی میامی، امید علیمردانی و قربان نجفی بازیگران سریال به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفتند.

سعید سلطانی کارگردان در ابتدای این نشست گفت: امروز با حضور در سامانه ۱۶۲ و هم‌صحبتی با مخاطبان بسیار غافلگیر شدیم و خداوند را شاکرم که مخاطبان از تماشای این سریال راضی بودند و کار مقبول نظر مخاطبان بوده است.

آرمان زرین‌کوب تهیه‌کننده نیز در ادامه بیان کرد: ما قبلاً در کارهایمان با مردم به شکل مستقیم صحبت نکرده بودیم و برایمان جذاب بود. اکثر تماس‌ها پرسش درباره ساخت فصل چهار این سریال بود و خستگی از تن ما بیرون رفت.

این کارگردان درباره انفعال شخصیت‌های سریال همچون محمد و همچنین تیتراژ پایانی آن توضیح داد: کاراکتر محمد یکی از بهانه‌های اصلی حشمت فردوس و پیوند او با ستایش و نوه‌هایش است. بی‌تعامل بودن کاراکتر را نمی‌پذیرم چرا که حشمت پس از فصل دوم با مراوداتی که با محمد داشت، توانست دوباره بلند شود و بدون هیچ سرمایه‌ای تنها به دلیل حضور او دوباره به زندگی بازگشت و وجودش اساسی است.

او ادامه داد: در مورد ترانه‌های سریال نیز ما از دو وجه وجودی ترانه و خوانندگان جوان بهره گرفتیم. این دو درگاهی بودند برای رنگ دادن به سریال که نامتوازن نباشد و مخاطبان درگیر آن شوند که خوشبختانه این اتفاق افتاد و با موسیقی فیلم ارتباط برقرار کردند. این که این ترانه دستمایه طنز شده است، موضوعی است که این روزها همه چیز را درگیر خود کرده است و برخی حتی برای مسائل سیاسی کشور نیز کلیپ و جوک طراحی می‌کنند، اما درباره این سریال مخاطب باید بنشیند، گوش دهد و با آن ارتباط برقرار کند من خودم با آن درگیر شدم و به نظرم مخاطب هم برایش این اتفاق افتاده است.

"ستایش" بیانگر بخشندگی و ایثار است

سلطانی درباره میزان نمایش درماندگی و بدبختی و رفتارهای خشونت‌آمیز در سریال‌ها نیز عنوان کرد: فاصله میان سیاه‌نمایی تا روایت داستان بسیار زیاد است. اگر فکر می‌کنید در "ستایش" ما سیاه نمایی کرده‌ایم، این برداشت اشتباه است. ما گذر آدم‌ها را از نقاط عطف داستان‌ها به‌گونه‌ای به نمایش گذاشتیم که بخشندگی و ایثار در آن زیاد دیده می‌شود و روی آن بسیار فکر شده است. ما هم با نمایش این دست آثار مخالفیم، چرا که رنگی تیره را به مردم القا می‌کند. "ستایش" از این مرز عبور کرده و رنگ و بوی بخشش را به شکل واقعی نشان داده است، ما خودمان به نمایش سیاه نمایی منتقد هستیم.

کارگردان سریال "ستایش" درباره پخش سکانس‌های خشونت‌بار نیز گفت: به‌عنوان مجری اجرای قابل قبول در نظر گرفتیم و تلویزیون به دلیل طیف وسیع مخاطبان صحنه‌های خشونت‌آمیز را فیلتر کرده و به این نکات توجه خاص و ویژه‌ای دارد.

این کارگردان درباره گاف‌های سریال نیز بیان کرد: یکسری از مسائل متأسفانه از سوی ما رعایت نشد. آنچه به نمایش درآمد حاصل کار فشرده و مداوم ماست و در چنین سریال‌هایی با این حجم گاف‌های اینچنینی شیرینی کار است. "ستایش" وجوهاتی دارد که به آن توجه نشد و مورد بی‌مهری قرار گرفت. در این سریال ما گام‌هایی برداشتیم که در تلویزیون کمتر به آن‌ها پرداخت شده است، مانند ازدواج زنان سرپرست خانوار که در تلویزیون خیلی به آن‌ها پرداخته نشده است. ما نمی‌توانیم جوابگوی سریال‌سازی در این چهار دهه باشیم. "ستایش" حاصل تلاش و کار ما در این سه فصل است. این ایرادات در کار ما وجود دارد اما در پی بهتر کار کردن در سریال‌سازی هستیم.

سلطانی همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا سریال"ستایش" منطق دراماتیک ندارد، گفت: این کم‌لطفی است. "ستایش" در فصل سوم نمایشگر سرانجام آدم‌های قصه است و پیگیری ستایش برای به سرانجام رسیدن زندگی افراد خانواده حائز اهمیت است. ستایش در فصل دوم نیز موقعیت‌هایی داشت تا بتواند زندگی خودش را سرانجام دهد، اما به دلیل حضور افراد خانواده و حقی که هرکدام از آن‌ها دارند در آن فصل برای تشکیل زندگی اقدامی نکرد و در فصل سوم وقتی خانواده هرکدام راه خود را یافتند درصدد ساخت زندگی خودش برآمد.

داریوش ارجمند بازیگر نقش فردوس توضیح داد: فردوس شخصیت پیچیده‌ای است و برای صحبت درباره این شخصیت باید از ابتدا آن را دید. گره‌افکنی‌ها و اختلاف او با ستایش از فصل اول آغاز شده و ادامه یافته است. فردوس حشمت مردی است که از هفت سالگی سختی کشیده و با دیدگاه‌های بسیار پرورش یافته و هر چیزی را به‌راحتی نمی‌پذیرد. او دل‌چرکین است و فرهنگ محله‌اش او را این‌گونه بزرگ کرده است.

مطلبی حکمت می‌نویسد

ارجمند ادامه داد: "ستایش" در طی این مدت بسیاری از مسائل اخلاقی ازدست‌رفته را به مخاطبان یادآوری کرد. من در این مدت با مخاطبان بسیاری صحبت کردم. از نظر من انسان‌ها در حال شدن و تغییر هستند. بنابراین نمی‌توان گفت همه باید تا قیامت یک شکل باشند. ما در این سریال فرهنگ احترام به بزرگ‌تر را به نمایش گذاشتیم و حشمت فردوس نیز تجربه زندگی را عینی به نوه خود منتقل می‌کند.

او درباره سعید مطلبی نویسنده این سریال نیز بیان کرد: مطلبی در نوشتن فیلمنامه حکیم است و حکمت می‌نویسد. من تئاتر را با جارو زدن کف سالن آغاز کردم و می‌فهمم چرا جارو را در دست محمد گذاشت. ستایش در فصل اول با خانواده فردوس و نادری آغاز می‌شود، ضرورت‌ها شکل می‌گیرد و کم‌کم ستایش می‌آید که حتی یک آدرس را هم بلد نیست پیدا کند، اما در فصل دوم و سوم رشد پیدا می‌کند. این لایه‌لایه بودن به نحوی است که شاید به نظر برسد سریال به حاشیه رفته است اما این‌گونه نبود.

سلطانی درباره ادامه ساخت این سریال توضیح داد: در فصل سوم سرانجام آدم‌ها و قصه زندگی افراد نیز مشخص شد. اگر بخواهد این قصه ادامه پیدا کند باید ظرفیت داشته باشد و باید روی آن فکر کنیم.

زرین‌کوب درباره فاصله زمانی که بین ساخت دو سریال افتاد و صحبت عزت اله ضرغامی رئیس سابق صداوسیما درباره کیفیت پایین این سریال گفت: من نشنیدم که آقای ضرغامی از کیفیت پایین سریال صحبت کرده باشند، اما توقف این سریال به این دلیل بود که آقای مطلبی نیازمند زمان برای نگارش بودند و این فاصله هیچ ربطی به کیفیت و غیره ندارد.

ارجمند نیز در ادامه تأکید کرد: مگر ضرغامی سنگ محک است؟ مدیر باید بنشیند و ریاست کند.

اگر بازیگر نمی‌شدم بزهکار می‌شدم

مهدی میامی بازیگر نقش غلام در این سریال نیز کوتاه درباره نقش خود توضیح داد: من در محله‌ای بزرگ شدم که اگر به سمت هنر نمی‌رفتم قطعاً بزهکار می‌شدم. در همان محل ما گروهی تئاتری تشکیل دادیم و خوشبختانه در این عرصه مشغول به کار شدیم. نسبت به این دست کاراکترها آشنایی کامل داشتم.

زرین‌کوب در خاتمه گفت: اگر "ستایش" بخواهد ادامه پیدا کند به سهم خودم همین رویه را ادامه می‌دهم. ما در تلویزیون با یک مخاطب ۳۰ میلیونی مواجه هستیم و این بی‌انصافی است که بگوییم مخاطب آن را دوست نداشته است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو