قرص و پماد تتراسایکلین برای چیست و عوارض آن

قرص و پماد تتراسایکلین برای چیست و عوارض آن


منبع: اوما

353

1398/8/12

23:04


قرص و پماد تتراسایکلین برای چیست و عوارض آن

نام علمی دارو: تتراسایکلین-Tetracycline

گروه دارویی: داروهای آنتی بیوتیک


قرص تتراسایکلین برای چیست؟

تتراسایکلین برای درمان انواع مختلف عفونت، از جمله آکنه استفاده می شود. این یک آنتی بیوتیک است که با متوقف کردن رشد باکتری ها کار می کند. این آنتی بیوتیک فقط عفونت های باکتریایی را درمان می کند. این دارو برای عفونت های ویروسی (مانند سرماخوردگی، آنفولانزا) اثر نخواهد کرد. استفاده از هر آنتی بیوتیکی زمانی که نیاز به مصرف آن نیست، می تواند تاثیر آن را برای عفونت های آینده از بین ببرد. تتراسایکلین همچنین می تواند در ترکیب با داروهای ضد زخم برای درمان انواع خاصی از زخم معده استفاده شود.

پماد تتراسایکلین 3 درصد

در درمان موضعی عفونت های چرکی سطح پوست ناشی از ارگانیسم های حساس مصرف می شود (همچنین پماد تتراسایکلین 3 درصد برای زخم، سوختگی، ختنه و سایر آسیب های پوستی استفاده می شود تا از عفونت های چرکی پیشگیری نماید). پماد تتراسایکیلن ناژو 3 درصد یکی از نام های تجاری تتراسایکلین موضعی در ایران می باشد

کپسول تتراسایکلین 250

قرص تتراسایکلین 250

در درمان عفونت های ناشی از ارگانیسم های حساس استفاده می شود. همچنین در عفونت های بدون عارضه مجرای ادرار، اندوسرویکال و رکتال کاربرد دارد. کپسول تتراسایکلین، برای درمان بیماری های بروسلوز یا تب مالت، درمان جوش یا آکنه و شیگلوز یا اسهال خونی باسیلی نیز استفاده می شود. همچنین در درمان بیماران مبتلا به گونوره و سیفلیس که به پنی سیلین حساس هستند نیز کاربرد دارد [1].

پماد تتراسایکلین چشمی 1 درصد

در عفونت های سطحی چشم ناشی ار ارگانیسم های حساس کاربرد دارد و همچنین درمان کمکی (همراه با داروهای سیستمیک) در بیماری تراخم محسوب می شود[2]. 

نحوه استفاده از تتراسایکلین

- هنگامی که تتراسایکلین با معده خالی 1 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از غذا مصرف شود، بهترین تاثیر را دارد. اگر ناراحتی معده دارید، از پزشک در خصوص مصرف این دارو با غذا بپرسید. هر دوز از این دارو را با یک لیوان پر آب (8 اونس یا 240 میلی لیتر) بخورید، مگر اینکه پزشک غیر از این مطلب توصیه کرده باشد. حداقل 10 دقيقه پس از مصرف اين دارو دراز نکشید. به همین دلیل قبل از خواب این دارو را مصرف نکنید.

- این دارو را 2-3 ساعت قبل یا بعد از مصرف هر محصول حاوی منیزیم، آلومینیوم یا کلسیم مصرف کنید. بعضی از نمونه ها حاوی آنتی اسیدها، کویناپریل، اشکال خاصی از دییانوسین (قرص های جویدنی / یا محلول خوراکی کودکان)، ویتامین ها / مواد معدنی و سوکرالفت می باشند. دستورالعمل های مشابه با محصولات لبنی (مثلا شیر، ماست)، آبمیوه غنی از کلسیم، بیسموت زیرالسی سیلات، آهن و روی را دنبال کنید. این محصولات با تتراسایکلین ارتباط برقرار می کنند و از جذب کامل آن جلوگیری می کنند.

- دوز دارو بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان مشخص می شود. برای استفاده در کودکان بالای 8 سال، دوز دارو بر اساس وزن است.

- برای بهترین اثر، این آنتی بیوتیک را در فاصله زمانی مناسب مصرف کنید. برای کمک به یادآوری دارو، هر روز این دارو را در یک زمان خاص مصرف کنید.

- مصرف این دارو را تا زمانی که مقدار تجویز شده به پایان برسد ادامه دهید؛ حتی اگر نشانه ها پس از چند روز ناپدید شوند. متوقف کردن این دارو در اوایل ممکن است باعث رشد باکتریها شود که ممکن است باعث عود بیماری شود [3].

اگر وضعیت تان ادامه پیدا کرد یا بدتر شد به پزشک اطلاع دهید. 

مقدار مصرف قرص و پماد تتراسایکلین

پماد تتراسایکلین

پماد تتراسایکلین برای بخیه

یک یا دو بار در روز بر روی موضع مالیده می شود.

برونشیت مزمن، تشدید حاد

مصرف روزانه: 500 میلی گرم پس از 12 ساعت یا 250 میلی گرم روزانه 6 ساعته (یعنی 1000 میلی گرم در روز). دوزهای بالاتر (به عنوان مثال، 500 میلی گرم پس از 6 ساعت) ممکن است برای عفونت های شدید یا برای آن دسته از عفونت هایی که به دوزهای کوچکتر پاسخ نمی دهند استفاده شود

پماد تتراسایکلین برای جوش

ابتدا 250 میلی گرم (یک کپسول) از راه خوراکی هر 6 ساعت یک بار؛ سپس 500 میلی گرم (دو کپسول) هر 6 ساعت مصرف می شود.

بروسلوز

500 میلی گرم پس از تزریق 6 ساعته به مدت 3 هفته همراه با استرپتومایسین، 1 گرم IM BID برای هفته اول

سیفلیس

بیمارانی که به پنی سیلین آلرژی دارند: 

  • سیفلیس اولیه (مدت زمان کمتر از 1 سال): 500 میلی گرم پس از 6 ساعت به مدت 15 روز
  •  سیفلیس (مدت زمان> 1 سال): ( 500 میلیگرمPO  برای هر 6 ساعت به مدت 30 روز)

سوزاک

دوز توصیه شده: 500 میلی گرم PO ، 6 ساعت برای 7 روز، عفونت های مجرای ادراری بدون عارضه، عفونت های آندوسکوپیک یا رکتوم، عفونت در بزرگسالان ناشی از کلامیدیا تراکوماتیس ، 500 میلی گرم پس از 6 ساعت برای حداقل هفت روز

تتراسایکلین برای سوختگی

پماد سوختگی تتراسایکلین برای بهبود و درمان سوختگی‌های خفیف تا متوسط کاربرد دارد. حساسیت‌های پوستی از عوارض پماد سوختگی است. یک یا دو بار در روز باید بر روی موضع مالیده شود [4, 5].

عوارض تتراسایکلین

 

عوارض تتراسایکلین

تهوع، استفراغ، اسهال، از دست دادن اشتها، زخم دهان، گلودرد، سرگیجه، سردرد یا ناراحتی رکتوم ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات همچنان ادامه داشت یا بدتر شد، به سرعت به پزشک یا داروساز خود بگویید.

به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را تجویز کرده است و می داند منافع این دارو از عوارض جانبی بیشتر است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند. اگر عوارض جانبی جدی دارید به پزشک مراجعه کنید. این عوارض عبارتند از:

  • تغییر رنگ ناخن
  • درد عضلانی
  • قورت دادن دشوار یا دردناک
  • علائم مشکلات کلیه (مانند تغییر میزان ادرار)
  • تغییر رنگ دندان به قهوه ای / خاکستری، بی حسی / سوزش دست / پا
  • خستگی غیر عادی
  • علائم جدید عفونت (به عنوان مثال گلودرد، تب، لرز)
  • تغییرات شنوایی (مانند زنگ در گوش، کاهش شنوایی)
  • کبودی / خونریزی
  • درد شدید معده یا شکم
  • زردی چشم / پوست
  • ادرار تیره

تتراسایکلین به ندرت سبب افزایش شدید فشار داخل جمجمه می شود (فشار خون داخل جمجمه ای-IH). خطر این عوارض جانبی برای زنان با اضافه وزن و یا افرادی که در گذشته دارای IH بوده اند، بیشتر است. اگر IH پیشرفت کند، معمولا پس از توقف مصرف تتراسایکلین این مشکل برطرف می شود؛ با این حال، احتمال کاهش دائمی بینایی یا کوری وجود دارد. در صورت وجود علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • سردرد مداوم / شدید
  • تغییرات دید (مانند تاری دید / دوبینی، کاهش بینایی، کوری ناگهانی)
  • تهوع و استفراغ مداوم

این دارو به ندرت سبب ایجاد یک بیماری شدید روده (اسهال مرتبط با کلستریدیوم دیفیسل) به علت یک باکتری مقاوم می شود. این بیماری ممکن است در طول درمان یا هفته ها یا ماهها پس از توقف درمان ایجاد شود. اگر علائم زیر را دارید، از داروهای ضد اسهال یا داروهای ضد افسردگی استفاده نکنید زیرا ممکن است این محصولات حال شما را بدتر کند. در صورت پیشرفت علائم، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید:

  • اسهال مداوم
  • درد شکم یا گرفتگی شکم
  • خون / مخاط در مدفوع شما

استفاده از این دارو برای دوره های طولانی یا تکراری ممكن است منجر به ترشح دهانی یا عفونت مخمری جدید (عفونت قارچی دهان یا واژن) شود. اگر تکه های سفید در دهان، تغییر در ترشحات واژن یا سایر نشانه های جدید را مشاهده کردید، با پزشک خود مشورت کنید.

واکنش آلرژیک به این دارو بسیار نادر است. با این حال، اگر متوجه علائم واکنش شدید آلرژیک شدید به پزشک مراجعه کنید. علائم عبارتند از:

  • بثورات
  • ضایعات پوستی / زخم
  • خارش / تورم (به خصوص صورت / زبان / گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکل تنفس
  • بدتر شدن تورم / درد در مفاصل
  • درد قفسه سینه
  • ضربان قلب سریع / نامنظم

لیست بالا لیستی کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر اثرات دیگری را که در بالا ذکر نشده است متوجه شدید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید [6].

احتیاط و هشدارها

 

تتراسایکلین در بارداری

- قبل از مصرف تتراسایکلین، اگر به این دارو یا  تتراسایکلینهای دیگر (به عنوان مثال، داکسی سایکلین، مینوسیکلین) یا مواد دیگر حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود بگویید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگر می شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

- قبل از استفاده از این دارو، به پزشک یا داروساز سابقه پزشکی خود را بگویید به ویژه: بیماری کلیوی، بیماری کبد، مشکلات بلع، مشکلات مری (به عنوان مثال فتق هیاتال، بیماری ریفلاکس-GERD) .

- این دارو ممکن است باعث سرگیجه شما شود. الکل یا ماری جوانا می تواند موجب سرگیجه بیشتر شود. بعد از مصرف این دارو رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده کنید یا هر کاری را که نیاز به هشیاری دارد انجام ندهید. نوشیدنی های الکلی را محدود کنید. اگر از ماری جوانا استفاده می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

- تتراسایکلین ممکن است باعث شود واکسن زنده باکتریایی (مانند واکسن تیفوئید) به درستی عمل نکند. در هنگام استفاده از این دارو، واکسیناسیون انجام ندهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید.

- این دارو ممکن است شما را به خورشید حساس تر کند. زمان قرار گرفتن در معرض خورشید را محدود کنید. از قرار گرفتن در معرض نورهای برنزه و لامپ های خورشیدی اجتناب کنید. از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید و در هنگام خارج شدن از لباس محافظ استفاده کنید. اگر دچار آفتاب سوختگی و یا قرمزی پوست شدید، به پزشک خود بگویید.

- قبل از انجام جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که شما از تتراسایکلین استفاده می کنید.

- هنگام استفاده از این دارو در افراد سالخورده احتیاط کنید، زیرا ممکن است اثرات آن حساسیت بیشتری ایجاد کند.

مهم : این دارو نباید در کودکان زیر 8 سال استفاده شود، زیرا ممکن است باعث تغییر رنگ دندان دائمی و سایر مشکلات شود. تغییر رنگ دندان ها در کودکان و بزرگسالان رخ می دهد. برای اطلاعات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

مصرف تتراسایکلین در بارداری

این دارو در رده D قرار دارد. این دارو برای بارداری مخصوصا در نیمه دوم بارداری توصیه نمی شود. این دارو ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید [7].

مصرف تتراسایکلین در شیردهی

این دارو در مقدار بسیار کم به شیر مادر انتقال می یابد. در حالی که هیچ گزارشی از آسیب به نوزادان شیرده وجود ندارد، قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید[8]

تداخل دارویی تتراسایکلین

تداخلات دارویی ممکن است باعث تغییر رفتار داروهای شما یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود. این سند شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده میکنید (شامل داروهای تجویزی / غیر تجویزی و محصولات گیاهی) تهیه کنید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون اجازه پزشک خود دارو را شروع، متوقف و یا تغییر دوز ندهید.

بعضی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از:

  • اتواکون
  • داروهای رتینوئیدی خوراکی (مانند آیتورتین، ایزوترتینوئین)
  • استرانتیوم
  • دیگوکسین
  • پکتین کائولین
  • وارفارین

اگر چه اکثر آنتی بیوتیکها (از جمله تتراسایکلین) بعید است بر روش های کنترل بارداری هورمونی نظیر قرص ها، پچ یا حلقه تأثیر بگذارد، چندین آنتی بیوتیک (مانند ریفامپین، ریفابوتین) می تواند اثربخشی آنها را کاهش دهد. این مسئله می تواند به حاملگی منجر شود. اگر از روش های کنترل بارداری هورمونی استفاده می کنید، برای جزئیات بیشتر از پزشک یا داروساز خود سوال کنید.

این محصول می تواند نتایج آزمایشات آزمایشگاهی خاصی را تحت تاثیر قرار دهد. اطمینان حاصل کنید که کارکنان آزمایشگاه و پزشکان می دانند که شما از این دارو استفاده می کنید [9].

قیمت قرص تتراسایکلین

بطور میانگین تعرفه قیمت هر برگ تتراسایکلین 2 هزار تومان است اما باز ممکنه دارو خانه ها تفاوت قیمت هم داشته باشند.

1- Chopra I, Roberts M. Tetracycline antibiotics: mode of action, applications, molecular biology, and epidemiology of bacterial resistance. Microbiol Mol Biol Rev. 2001 Jun;65(2):232-60 ; second page, table of contents.

2- Nash RA. Radiosterilized tetracycline ophthalmic ointment. Bull Parenter Drug Assoc. 1974 Jul-Aug;28(4):181-7.

3- Nguyen F, Starosta AL, Arenz S. Tetracycline antibiotics and resistance mechanisms. Biol Chem. 2014 May;395(5):559-75. doi: 10.1515/hsz-2013-0292.

4- Simonart T, Dramaix M, De Maertelaer V. Efficacy of tetracyclines in the treatment of acne vulgaris: a review. Br J Dermatol. 2008 Feb;158 (2):208-16. Epub 2007 Nov 6.

5- Carlborg B, Densert O, Lindqvist C. Tetracycline induced esophageal ulcers. a clinical and experimental study. Laryngoscope. 1983 Feb;93(2):184-7.

6- Comparison of side-effects of tetracycline and tetracycline plus nystatin. Br Med J. 1968 Nov 16;4(5628):411-5.

7- Tetracyclines in Pregnancy.  Br Med J. 1965 Mar 20; 1(5437): 743–744.

8- Tetracycline. Drugs and Lactation Database (LactMed). Last Revision: October 31, 2018.

9- Neuvonen PJ. Interactions with the absorption of tetracyclines. Drugs. 1976;11(1):45-54.

دکتر شاداب برزویی

این مطلب به ویرایش و تأیید رسیده است، ایشان داراي مدرك دكتراي حرفه اي داروسازي از دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه مي باشد. از فعالیت های عمده دکتر برزویی میتوان به مشاوره دارويي و تداخلات دارويي، مشاوره پوست و مو و مكمل هاي مربوطه، مكمل هاي بارداري و شيردهي و مشاوره در زمینه مكمل هاي مادر و نوزاد اشاره کرد. پايان نامه ايشان در زمينه برسي برون تني اثرات فعاليت ضدقارچي كاكل ذرت بر روي تعدادي از درماتوفيتزهاي شايع و شناسايي و تعيين مقدار دسته تركيبات شاخص است و در این زمینه مقالاتی در دست چاپ دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو