ترمیم ستون فقرات با کمک تحریک الکتریکی

منبع: فرزند

92

1398/8/13

13:54


ترمیم ستون فقرات با کمک تحریک الکتریکی

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود نشان دادند که می‌توان با کمک تحریک الکتریکی، به ترمیم مهره‌های ستون فقرات کمک کرد.

به نقل از مدیکال‌اکسپرس، پژوهشگران دانشکده پزشکی “دانشگاه جانز هاپکینز” (JHU) آمریکا، یک بررسی سیستماتیک درباره اثر تحریک الکتریکی در جوش خوردن مهره‌های ستون فقرات انجام داده‌اند.

آنها در این بررسی دریافتند که تحریک الکتریکی می‌تواند به بهبود قابل توجه در جوش خوردن مهره‌ها هم در حیوان و هم در انسان منجر شود.

در گزارش پژوهشگران دانشگاه جانز هاپکینز آمده است: سالانه حدود ۴۰۰ هزار نفر در آمریکا، به خاطر عدم ثبات، درد و یا نقص عملکرد مهره‌های ستون فقرات، تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند. در این گونه موارد، درمان‌های کمکی باید برای کمک به روند ترمیم استخوان آغاز شوند.

یکی از درمان‌های کمکی، تحریک الکتریکی است. در حال حاضر، سه نوع تحریک الکتریکی وجود دارند؛ تحریک جریان مستقیم، تحریک اتصال خازنی و تحریک اتصال القایی.

پژوهشگران در این پروژه، یک بررسی سیستماتیک را روی مقاله‌های مربوط به اثرات تحریک الکتریکی در جوش خوردن مهره‌ها انجام دادند.

آنها با استفاده از یک معیار مشخص توانستند مقالات مورد بررسی خود را به ۱۷ بررسی پیش‌بالینی و ۱۶ بررسی بالینی محدود کنند.

در بررسی این مقالات مشخص شد که تحریک الکتریکی می‌تواند در تقویت جوش خوردن مهره‌ها موثر باشد.

پژوهشگران دریافتند که تحریک الکتریکی می‌تواند جوش خوردن مهره‌ها را هم در حیوانات و هم در انسان‌ها تقویت کند.

پژوهشگران با بررسی انوان درمان تحریک الکتریکی دریافتند که تحریک جریان مستقیم در بهبود ترمیم مهره‌های حیوانات، تاثیر مهمی دارد؛ در حالی که تحریک اتصال خازنی، تفاوت بسیار کمی ایجاد می‌کند و یا اصلا اثری ندارد.

در انسان‌ها، تحریک جریان مستقیم و تحریک اتصال خازنی، تاثیر مهمی بر بهبود ترمیم مهره‌ها داشتند. پژوهشگران نتوانستند تفاوتی میان کارآیی این دو نوع روش تحریک الکتریکی پیدا کنند.

پژوهشگران در تحلیل‌پژوهش‌های بالینی دریافتند که تعداد مهره‌های جوش خورده و محل به کار گرفتن ابزار، اثر دستگاه‌های تحریک الکتریکی را تغییر نمی‌دهد.

آنها همچنین دریافتند که این دستگاه‌ها می‌توانند میزان جوش خوردن مهره‌ها را در بیمارانی که روند درمان آنها دشوار است، بهبود ببخشند.

“دنیل اسکیوبا” (Daniel Sciubba) ، از نویسندگان این پژوهش گفت: تاثیر این درمان‌ها بر جوش خوردن مهره‌های ستون فقرات، ما را شگفت‌زده کرد.

هم‌تراز شدن داده‌های بالینی با شواهد بالینی نیز موضوعی امیدوارکننده برای ما به شمار می‌رود و می‌تواند به پیشرفت تلاش‌های پژوهشی آینده در مورد جراحی مهره‌ها کمک کند.

ما امیدواریم که یافته‌های این پژوهش، نهایتا بتوانند پیامدهای امیدوارکننده‌ای برای بیماران و مراقبان آنها داشته باشند.

این پژوهش، در مجله “Journal of Neurosurgery” به چاپ رسید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو