روغن سیاه دانه چیست و چه فوایدی دارد؟

روغن سیاه دانه چیست و چه فوایدی دارد؟


منبع: زیبامون

331

1398/8/13

19:35


در این بخش از زیبامون اطلاعات مفیدی در رابطه با فواید روغن سیاه دانه برای سلامت بدن و زیبایی پوست و مو کسب خواهید کرد.

روغن سیاه دانه چیست و چه فوایدی دارد؟

سیاه دانه یکی از گیاهان بسیار قدیمی هست که تقریبا از 2000 سال پیش از ان برای تهیه دارو استفاده می کردند. سیاه دانه یکی از درمان های خیلی خوب برای سر درد، دندان درد، گرفتگی بینی، آسم، آرتروز، کرم های روده، آبسه، انگل و ... هست.  امروزه نیز از سیاه دانه برای درمان آسم، دیابت، فشار خون بالا، کاهش وزن و ... استفاده می شود.

 

گل سیاه دانه

 

روغن سیاه دانه نیز خاصیت دارویی داشته و از آن هم به عنوان دارو، هم در پخت و پز و هم در تولید مواد آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد. روغن سیاه دانه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و برای تسکین التهاب در بدن و پوست بسیار مفید است. در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و با فواید روغن سیاه دانه برای سلامت بدن، زیبایی پوست و مو بیشتر آشنا شوید.

 

فواید روغن سیاه دانه برای سلامت بدن

روغن سیاه دانه فواید و خواص درمانی خیلی زیادی برای بدن به همراه دارد که در ادامه به تعدادی از این فواید اشاره کرده ایم:

 

روغن سیاه دانه برای کاهش علائم آسم

روغن سیاه دانه دارای اثرات ضد التهابی بوده و برای درمان آسم و کاهش علائم آن، گزینه مناسبی خواهد بود. این روغن در کاهش التهاب مجاری تنفسی و همچنین کاهش علائم برونشیت نیز موثر هست.

 

آسم

 

روغن سیاه دانه برای کاهش فشار خون بالا

مصرف روغن سیاه دانه به مدت 2 ماه میتواند فشار خون را در افرادی که مشکل فشار خون بالا دارند ملایم کرده و این مشکل را تا حد زیادی درمان کند. 

 

روغن سیاه دانه برای کاهش کلسترول بالا

روغن سیاه دانه سرشار از اسیدهای چرب سالم شامل اسیدهای لینولئیک و اسید اولئیک بوده و به بدن برای حفظ تعادل کلسترول خون کمک کرده و میتواند در درمان کلسترول بالا نیز بسیار موثر باشد. 

 

روغن سیاه دانه برای بهبود علائم آرتریت روماتوئید

روغن سیاه دانه برای کاهش علائم التهابی روماتیسم نیز مفید بوده و میتواند در بهبود این مشکل نیز موثر و مفید باشد.

 

آرتروز

 

روغن سیاه دانه برای کاهش ناراحتی های معده

خوردن سیاه دانه و یا مصرف روغن سیاه دانه می تواند در درمان ناراحتی های معده  و گرفتگی معده نیز موثر باشد. این روغن میتواند در کاهش گاز معده، زخم معده و نفخ معده بسیار موثر باشد.

 

روغن سیاه دانه با خاصیت ضد سرطانی

روغن سیاه دانه دارای خاصیت ضد سرطانی بوده و اگر به شکل موضعی بر روی پوست استفاده شود، احتمال ایجاد سرطان پوست را تا حد زیادی کاهش خواهد داد. 

 

روغن سیاه دانه برای پوست و زیبایی

روغن سیاه دانه علاوه بر فواید سلامتی که برای بدن دارد، برای حفظ زیبایی پوست نیز بسیار مفید هست. شما میتوانید این روغن را از داروخانه ها یا عطاری تهیه کرده و به روش های مختلفی که در ادامه توضیح داده ایم، برای افزایش زیبایی پوست خود مورد استفاده قرار بدید.

 

جلوگیری از ایجاد جوش و اکنه با روغن سیاه دانه

استفاده مداوم به مدت 2 ماه، از لوسیون هایی که از 10 درصد روغن سیاه دانه ساخته شده اند، میتواند به طور چشمگیری از بروز جوش و آکنه جلوگیری کند.

 

جوش صورت

 

روغن سیاه دانه برای درمان پسوریازیس

پسوریازیس یکی از مشکلات پوستی هست که با ایجاد ضایعات پوستی قرمز و برجسته بر روی پوست همراه هست. استفاده از روغن سیاه دانه میتواند آثار ناشی از پسوریازیس بر روی پوست را تا حد زیادی از بین برده و باعث کاهش بروز این پلاک های بر روی پوست خواهد شد.

 

روغن سیاه دانه برای نرم کردن پوست

روغن سیاه دانه تاثیر خیلی خوبی در افزایش رطووت و هیدراتاسیون پوست دارد و به همین دلیل در تولید روغن ها و لوسیون های مخصوص پوست مورد استفاده قرار می گیرد تا نرمی و لطافت خیلی خوبی را برای پوست ایجاد کند.

 

ر.غن سیاه دانه

 

بهبود زخم برای روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه تاثیر خیلی خوبی در کاهش التهاب و باکتری بر روی انواع زخم ها داشته و کمک می کند تا این زخم ها هرچه سریعتر بهبود پیدا کرده و پوستی سالم داشته باشید.

 

روغن سیاه دانه برای ابرو

طبق تحقیقاتی که در سال 2016 بر روی روغن سیاه دانه انجام شده است، این روغن به عنوان یک ماده ایده آل برای تولید داروها و محصولات آرایشی مورد تایید قرار گرفته است. از جزئیات خواص روغن سیاه دانه میشه به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • خواص انتی باکتریالی
  • خواص ضد قارچی
  • خواص ضد التهابی
  • خواصآنتی اکسیدانی

این روغن در کنار این خواصی که با آن اشاره شد، سرشار از اسیدهای چرب نیز هست که با مرطوب نگه داشتن فولیکول و تارهای مو، تاثیر خیلی زیادی در افزایش رشد ابروها خواهد داشت. علاوه بر این روغن سیاه دانه مانع از ریزش موهای ابرو نیز می شود. ترکیبی از روغن نارگیل طبیعی و روغن سیاه دانه یکی از ترکیبات فوق العاده برای تقویت رشد ابروها خواهد بود و اگر به طور مداوم از این روغن بر روی ابروها استفاده کنید، ابروهایی پرپشت تر و ضخیم تر خواهید داشت و احتمال ریزش ابروها نیز تا 76 درصد کاهش می دهد.

 

روغن سیاه دانه برای مو

 

روغن سیاه دانه برای مژه

روغن سیاه دانه همانطور که برای رشد ابروها مناسب و مفید هست، برای تقویت و افزایش رشد مژه ها نیز مناسب خواهد بود. برای بهره مندی از فواید روغن سیاه دانه برای مژه ها پیشنهاد میشه هر شب یک قطره از این روغن رو با براش تمیز بر روی مژه بزنید. تکرار این روند کمک میکنه تا به طور طبیعی رشد مژه ها بیشتر شدن و ضخامت خوبی پیدا خواهند کرد.

 

روغن سیاه دانه برای سفیدی پوست

روغن سیاه دانه سرشار از انتی اکسیدان بوده از پوست در برابر رادیکال های آزاد مراقبت می کند و با رطوبت رسانی به پوست در رفع چین و چروکها پوستی موثر بوده و اگر به طور مداوم از این روغن استفاده کنید، تاثیر خیلی خوبی در جوانسازی و سفیدی پوست خواهد داشت.

 

روغن سیاه دانه برای سینوزیت

سینوزیت یکی از مشکلات آزار دهنده ای هست که با سرد شدن هوا، سرماخوردگی و آنفولانزا شدت پیدا میکنه و به همین دلیل افرادی که با این مشکل مواجه اند، همیشه به دنبال بهترین و مناسب ترین روش برای درمان سینوزیت هستند.

وقتی سینوزیت ها التهاب پیدا کنند، علائمی مانند تب بالا، ترشحات زرد رنگ بینی، تنگی نفش، آسم، عطسه، سرفه، تورم صورت و ... برای فرد ایجاد می شود و سردرد و دندان درد نیز جز عوارض سینوزیت هستند.

برای درمان سینوزیت می توانید در کنار استفاده از داروهای شیمیایی و انتی بیوتیک ها، از مواد طبیعی و درمان های خانگی نیز استفاده کنید. روغن سیاه دانه یکی از این درمان های طبیعی و خانگی هست که تاثیر خیلی خوبی در درمان سینوزیت دارد.

این روغن به دلیل خواص ضد التهابی، ضد درد، ضد میکروبی، ضد قارچ، آنتی هیستامین و ... که دارد، باکتری های مضر در بدن رو از بین برده و سایر مواد شیمیایی موجود در  سیاه دانه مانند بتا استرول، کاروتن، اسید اولئیک، اسید لینولئک، پالمتیک، استئاریک تاثیر خیلی خوبی در درمان و بهبودی سینوزیت خواهند داشت.

برای استفاده از این روش میتوانید چند قطره از روغن سیاه دانه را درون ظرف حاوی بخار بریزید، یک حوله روی سر قرار دهید . از بخار این ظرف تنفس کنید .(بخور گرفتن). با وارد شدن عطر سیاه دانه به مجاری تنفسی، التهابات موجود در این قسمت کاهش یافته و سینوزیت تا حد زیادی بهبود پیدا خواهد کرد. 

توصیه دیگر این هست که قبل از خواب، یک قطره از روغن سیاه دانه را درون حفره بینی بچکانید تا عفونت سینوزیت ها برطرف شود. علاوه بر این ماساژ دادن روغن سیاه دانه بر روی پیشانی نیز تاثیر خیلی خوبی در درمان سینوزیت خواهد داشت.

 

روغن سیاه دانه اصل

 

روغن سیاه دانه اصل

برای اینکه روغن سیاه دانه اصل و مرغوب تهیه کنید بهتر است به فروشگاه هایی که دارای دستگاه های روغن گیر هستند مراجعه کنید تا این روغن در جلوی چشم شما و از دانه های طبیعی سیاه دانه استخراج شود. روغن گیری سیاه دانه معمولا با دستگاه پرس سرد انجام می گیرد و روغنی صد در صد خالص و اصل رو در اختیار شما قرار می دهد. لازم هست این نکته رو بدونید که روغن سیاه دانه اصل دارای رنگ تیره است.

روغن سیاه دانه اصل یک درمان عالی و مفید برای رفع سفیدی مو، تقویت مژه و ابرو، درمان ریزش مو، ضد درد د وضد التهاب، رفع سر درد و سینوزیت، تقویت قوای جنسی مردان و .... است.

 

عوارض جانبی روغن سیاه دانه

سیاه دانه اگر به مقدار کم و به عنوان طعم دهنده برای غذا استفاده شود هیچ آسیب و عوارض جانبی برای بدن نداشته و همچنین روغن سیاه دانه نیز اگر به مقدار مناسب و در فواصل زمانی کوتاه مدت مورد استفاده قرار بگیرید هیچگونه عارضه جانبی به همراه ندارد. اما زیاده روی در مصرف روغن سیاه دانه میتواند با عوارض جانبی برای بدن به همراه باشد که از این میان میشه به ایجاد بثورات آلرژیک بر روی پوست یا دهان، ناراحتی معده، استفراغ و یبوست اشاره کرد.

اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید، لازم هست قبل از مصرف روغن سیاده دانه حتما با پزشک مشورت کنید.

روغن سیاه دانه باعث کاهش قند خون در برخی از افراد می شود. بنابراین اگر مبتلا به دیابت هستید، لازم هست در هنگام مصرف سیاه دانه یا روغن سیاه دانه، علائم قند خون پایین رو با دقت کنترل کنید.

مصرف سیاه دانه یا روغن سیاه دانه باعث کاهش فشار خون می شود. پس اگر به طور معمول با کاهش فشار خون مواجه می شوید، بهتره در مصرف سیاه دانه تجدید نظر کنید و با مشورت پزشک این کار را انجام دهید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو