الناز حدیدی: تمام قوانین حاکم بر هنرهای تجسمی در طراحی پارچه و لباس کاربرد دارد

105

1398/8/14

12:31


الناز حدیدی طراح لباس و مدرس دانشگاه می‌گوید درک صحیح عناصر بصری و اشراف بر مبانی هنرهای تجسمی از نیازهای مبرم برای طراحی پارچه و لباس است.

الناز حدیدی: تمام قوانین حاکم بر هنرهای تجسمی در طراحی پارچه و لباس کاربرد دارد

سرویس مد و لباس هنرآنلاین: جلسه نقد و بررسی کتاب "سواد بصری در پوشاک" نوشته مریم مونسی سرخه و سارا حسین‌زاده قشلاقی یکشنبه 12 آبان از ساعت 16 تا 18 در سرای اهل قلم برپا می‌شود و آیسا حکمت، الناز حدیدی و مریم مونسی سرخه، سخنرانان این نشست بودند.

الناز حدیدی طراح لباس، مدرس دانشگاه و مدیر مؤسسه طراحان مد درباره این کتاب و مهم‌ترین موضوعات مطرح در جلسه نقد و بررسی آن به خبرنگار هنرآنلاین گفت: مهم‌ترین ویژگی کتاب "سواد بصری در پوشاک"، توضیحات مفصل درباره تدابیر خطی و تأثیرات آن در اندام و فیگور افرادی است که لباس را بر تن دارند و از این منظر در این کتاب به شکلی جزئی به‌تمامی اجزای لباس پرداخته‌شده است.

حدیدی با اشاره به اینکه سواد بصری در زمینه پارچه و پوشاک با تکیه‌بر دانش برآمده از هنرهای تجسمی حاصل می‌شود اظهار داشت: درک صحیح عناصر بصری و اشراف بر مبانی هنرهای تجسمی از نیازهای مبرم برای طراحی پارچه و لباس است.

این مدرس دانشگاه در ادامه بر لزوم توجه به کسب سواد بصری در زمینه پارچه و پوشاک تأکید و تصریح کرد: نقدی که من به این اثر وارد کرده بودم، پرداختن هم‌زمان به دو حوزه پارچه و پوشاک در یک کتاب بود و معتقدم بهتر بود این کتاب در دو جلد و به شکل جداگانه به این بخش‌ها بپردازد چراکه نکات جزئی حاکم بر دو بخش پارچه و پوشاک تفاوت‌های محسوس بسیاری با یکدیگر دارند و لازم است هر دو بخش به شکل تخصصی موردتوجه قرار گیرد.

لزوم افزایش ذخیره‌های ذهنی از دریافت‌ حواس برای طراحان مد

حدیدی افزود: ازآنجاکه سواد بصری به ‌معنای فهمیدن معنای تصویر و یکی از مهارت‌های مهم هر انسان است، باید طراحان مد و لباس به این مسئله توجه داشته باشند که پیش از هر عملی، ذخیره‌های ذهنی از دریافت‌های مختص به حواس خود از جمله بینایی را افزایش داده تا بتوانند با درک معنای تصاویر و عناصر تصویری، اثری غنی‌تر خلق کنند.

این طراح لباس با اشاره به اینکه سواد بصری به مهارت انسان‌ها در فهم و ترجمه تصاویر اطلاق می‌شود اذعان داشت: البته که گونه‌های مختلف بازنمایی تصویری و قواعد بصری برای درک عملکرد و معنی آن‌ها، در حیطه دانش سواد بصری قرار می‌گیرد و از کوچک‌ترین عنصر تصویر یعنی نقطه گرفته تا خط و دیگر عناصر، هر یک می‌تواند بیانگر مفهوم یا ویژگی منحصربه‌فرد در یک لباس باشد.

او گفت: تمام قوانین حاکم بر هنرهای تجسمی در طراحی پارچه و لباس کاربرد دارد و توازن، تعادل و ترکیب‌بندی اصولی از مهم‌ترین قواعد حاکم بر تمامی هنرها ازجمله طراحی مد و لباس است.

حدیدی در خاتمه ابراز امیدواری کرد در ادامه مسیر بیش‌ازپیش به پرداختن به این دست موضوعات در قالب مقالات علمی و مکتوبات توجه شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو