تمام عللی که باعث گرفتگی پا در دوره بارداری می‌شوند

منبع: فرزند

154

1398/8/14

18:10


تمام عللی که باعث گرفتگی پا در دوره بارداری می‌شوند

گرفتگی ساق پا یک علامت و شکایت شایع در دوره بارداری است که معمولاً در سه ماهه دوم و سوم رخ می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از زنان باردار طی سه ماهه سوم حاملگی با اسپاسم عضلات پا مواجه می‌شوند.

این گرفتگی معمولا در طی شب دقیقاً هنگامی که می خواهید بخوابید شروع می شود. برخی از خانم های حامله نیز پس از نشستن طولانی مدت در یک موقعیت خاص گرفتگی پا را تجربه می‌کند.

پیشگیری کامل از اسپاسم عضلات پا طی حاملگی ممکن نیست، اما با برخی اقدامت پیشگیرانه میتوان میزان آن را کاهش داد و تحت کنترل در آورد. با خواندن این مقاله علل احتمالی گرفتگی پا در زنان حامله را بهتر درک خواهید کرد.

این وضعیت طی بارداری می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد. نسخه در ادامه تمام علل احتمالی را توضیح خواهد داد:

۱ . تغییر در گردش خون

در دوران بارداری، گردش خون تا حدودی کند می‌شود و دچار کاهش فشار خون خواهید شد. (البته این موضوع عادی است و نباید خیلی نگران باشید) . این وضعیت تا حدودی ناشی از افزایش ترشح برخی هورمون ها است.

در طول دوره های بعد از حاملگی، بدن شما با افزایش حجم خون مواجه میشود که همه این ها در مجموع باعث کند شدن جریان خون میشود. کند شدن جریان خون میتواند باعث بروز تورم پا در این دوره شود.

نکاتی در مورد بهبود گردش خون در حین بارداری:

  • سعی کنید به سمت چپ خود بخوابید.
  • هر چند وقت یکبار پاهای خود را بالا ببرید
  • در طول شب یا در هنگام خواب، یک بالش نرم بین پاهای خود قرار دهید.
  • در طول روز، پس از یک مدت طولانی ایستادن حتما به خود استراحت دهید و بنشینید.

۲ . کم‌آبی بدن

خانم های باردار طی حاملگی آب زیادی نیاز دارند. آن ها باید دست کم ۸ تا ۱۲ لیوان آب در طول شبانه روز دریافت کنند. کم آبی باعث بروز برخی مشکلات از جمله تغییر رنگ پوست می‌شود. کمبود آب بدن در این دوره می‌تواند باعث گرفتگی پا و اسپاسم عضلات آن شود. اگر دچار گرفتگی شدید حتما مصرف آب خود را افزایش دهید.

۳ . افزایش وزن

فشار وارد شده به مادر از سوی جنین در حال رشد، می‌تواند بر عروق عصبی و رگ‌های خونی شما شما تأثیر بگذارد. افزایش وزن زن باردار میتواند بصورت مستقیم به عروق پای شما تاثیر بگذارد. و باعث اسپاسم بیشتر عضلات مخصوصا در ساق پا شود. با نزدیک شدن به سه ماهه آخر حاملگی سنگینی بر پاها نیز بیشتر میشود.

۴ . خستگی

اینکه در طول بارداری احساس خستگی کنید غیرعادی نیست. بدن شما در حال فعالیت برای تامین انرژی خود شما و نوزاد شما است. خستگی در دوره دوم حاملگی با وزن گیری حتی بیشتر هم میشود.

افزایش وزن در شرایط خستگی شامل عضلات نیز خواهد شد. بنابراین با داشتن تحرک، عضلات پا که به سرعت خسته می‌شوند، تحت فشار قرار میگیرند و در نتیجه گرفتگی پا رخ خواهد داد.

۵ . کمبود کلسیم یا منیزیم

خوردن یک رژیم غذایی که حاوی مقادیر کمی از کلسیم یا منیزیم باشد، می تواند احتمال گرفتگی پا و اسپاسم عضلات را افزایش دهد. اگر شما به عنوان یک زن باردار تمام ویتامین‌های مورد نیاز خود را دریافت کرده باشید، نیازی به دریافت مکمل های دیگر نخواهید داشت. اگر نگران هستید که منیزیوم یا کلسیم کافی دریافت نمی‌کنید حتما با پزشک خود صحبت کند.

۶ . لخته خون DVT

ترومبوز ورید عمقی (DVT) ناشی از لخته شدن خون در ورید پاها است. منابع تحقیقاتی می‌‎گویند که ایجاد لخته خون در عروق پای خانم های باردار ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از اشخاص دیگر است. بروز چنین شرایطی باعث ایجاد فشار به عضلات پاها و گرفتگی عضلات آن می‌شود.

برای اینکه از بروز لخته در عروق پا پیشگیری کنید حتما تحرک داشته باشید. لزومی به انجام تمرینات یا فعالیت های سنگین نیست تنها کافی است که به آرامی پیاده روی کنید.

توجه داشته باشید که برای یک مدت طولانی در یک موقعیت ننشینید. زیرا احتمال تشکیل لخته میتواند در این شرایط بالا باشد. اگر عادت دارید که زیاد استراحت کنید، حتما پس از هر یک ساعت نشستن یا ایستادن، موقعیت خود را تغییر دهید و چند دقیقه راه بروید.

اگر حین بارداری به مسافرت میروید برای مدت طولانی روی صندلی ننشینید. و حتما پس از چند ساعت از جای خود بلند شوید، از ماشین خارج شوید و پس از چند قدم پیاده روی دوباره سوار شوید.

علائم تشکیل لخته خون در عروق پا مشابه گرفتگی و اسپام عضلات آن است، اما لخته خون DVT یک اورژانس پزشکی و مساله جدی و خطرناکی است.

اگر علایم زیر در شما ظاهر شد حتما با پزشک خود تماس بگیرید:

  • اگر هنگام ایستادن یا چرخش به طرفین دچار درد شدیدی شدید.
  • تورم شدید و غیر طبعی بود
  • گرم شدن و تغییر ظاهر ناحیه
منبع: نسخه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو