دروغ آبی چیست؟! ترفند سیاست مدارها جهت تسلط و پیشبرد اهدافشان!

دروغ آبی چیست؟! ترفند سیاست مدارها جهت تسلط و پیشبرد اهدافشان!


منبع: نت نوشت

292

1398/8/15

03:02


دروغ آبی

دروغ‌ها نیز انواعی دارند. قطعا تفاوتی بین دروغ‌های یک سیاستمدار با یک کودک که خرابکاری خود را پنهان می‌کند، وجود دارد. شما تا به حال دروغ‌های زیادی از افراد مختلفی شنیده اید، اما به احتمال زیاد تفاوت بین دروغ‌ها را نمی‌دانید، پس برای آشنایی با انواع مختلف دروغ و دروغ آبی در ادامه با نت نوشت همراه باشید.

دروغ گویی

همه ما در طی کارهای روزانه خود و طی ارتباطات اجتماعی که داریم با انواع دروغ‌ها روبه رو می‌شویم. دروغ‌ها بخشی از ضعف انسان‌ها هستند که بسته به سن و نوع موقعیت اجتماعی و شرایطی زندگی و فرهنگی متفاوت خواهد بود. انسان زمانی از دروغ استفاده می‌کند که قصد بالا بردن خود از یک پله ضعف را داشته باشد. حتی شما هم دروغ می‌گویید. بدون عذر خواهی بارها دروغ گفته اید ولی آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا انسان‌ها دروغ می‌گویند؟

ما دروغ می‌گوییم تا رفتارهای نادرست خود را پنهان کنیم

ما دروغ می‌گوییم تا رفتارهای نادرست خود را پنهان کنیم

همه دروغ‌ها یکسان نیستند. بیشتر مردم برای رسیدن به یک هدف دروغ می‌گویند که مطمئن هستند از روش صداقت قادر به رسیدن آن نیستند. شایع ترین نوع دروغ گویی ” بالا بردن سطح شخصیتی خود” است.

ما دروغ می‌گوییم تا رفتارهای نادرست خود را پنهان کنیم. به عنوان مثال کودکان دروغ می‌گویند که به هدفی بزرگ تر از سن خود دست یابند. دروغ‌های بزرگسالان معمولا پیچیده تر و عواقبی سنگین تر به همراه دارد به همین دلیل افشای آن کمی دشوار است. در ادامه به بررسی انواع دروغ می‌پردازیم.

دروغ سفید

معمولا دروغ‌های سفید برای سعی در انجام کاری که به نفع سایر افراد است به کار برده می‌شود. منفعت این نوع دروغ‌ها برای دیگران است و هیچ گونه آسیبی چه به فرد گوینده و چه افرادی که شامل حالشان می‌شود، نمی‌رسد.

می توان گفت که دروغ‌های سفید از نظر اخلاقی قابل قبول تلقی می‌شوند. این دسته از دروغ‌ها به نفع دیگران گفته می‌شود. در کودکان در حدود ۶ سالگی که احساس هم دردی و هم دلی آن‌ها توسعه پیدا می‌کند، به گفتن دروغ‌های سفید روی می‌آورند؛ مانند این جمله: “من نقاشی شما را خیلی دوست دارم.”

بیشتر بخوانید: عباراتی که افراد دروغگو زیاد استفاده می‌کنند؛ دروغ گوها را آسان‌تر بشناسید!

همه دروغ‌ها یکسان نیستند. بیشتر مردم برای رسیدن به یک هدف دروغ می‌گویند که مطمئن هستند از روش صداقت قادر به رسیدن آن نیستند

همه دروغ‌ها یکسان نیستند. بیشتر مردم برای رسیدن به یک هدف دروغ می‌گویند که مطمئن هستند از روش صداقت قادر به رسیدن آن نیستند

دروغ سیاه

دروغ‌های سیاه زمانی به کار برده می‌شوند که فرد ریشه خودخواهانه داشته باشد. علاقه بیش از اندازه و نادرستی که فرد نسبت به شخصیت خود دارد منجر به گفتن دروغ هایی می‌شد که دروغ سیاه می‌نامند.

این نوع دروغ‌ها منجر به رسیدن ضرر و زیان به خود فرد گوینده و سایر اشخاص دیگر می‌شود. دروغ‌های سیاه از نظر رفتار اجتماعی منفی قلمداد می‌شوند و با ناراحتی و رنجش به پایان خواهند رسید. این نوع دروغ‌ها کاملا منفی هستند.

کودکان در حدود سن ۳ سالگی متوجه می‌شوند که والدین شان نمی‌توانند ذهن آن‌ها را بخوانند. پس کم کم در همان سن شروع به گفتن دروغ‌های سیاه می‌کنند؛ مانند این جمله: “من چیپس‌های شکلاتی را نخوردم.”

معمولا دروغ‌های سفید برای سعی در انجام کاری که به نفع سایر افراد است به کار برده می‌شود

معمولا دروغ‌های سفید برای سعی در انجام کاری که به نفع سایر افراد است به کار برده می‌شود

دروغ آبی

دروغ‌های آبی آن دسته از دروغ‌ها هستند که به دلیل عدم اعتماد به نفس شخص گوینده به کار برده می‌شوند. این نوع دروغ‌ها زمانی استفاده می‌شوند که فرد گوینده در یک گروه قرار گیرد و توانایی انجام یک کار یا گفتن یک واقعیت را نداشته باشد.

معمولا این افراد به دنبال پذیرش جمع و احساس امنیت از سوی دیگران هستند. زمانی که فردی دروغ آبی می‌گوید ترس شدیدی از اخراج شدن از گروه دارد و یا این که بهتر است بگوییم که به دلیل ضعف در ارتباط برقرار کردن با جمع دروغ می‌گوید تا بتواند همگام با جمع و گروه شود. این نوع دروغ‌ها به نفع خود گفته می‌شود و برای سودجویی از یک جمع یا گروه است.

بیشتر بخوانید: چرا کودکان دروغ می گویند؟ در مقابل دروغگویی کودکان چه باید کرد؟

زمانی که فردی دروغ آبی می‌گوید ترس شدیدی از اخراج شدن از گروه دارد و یا این که بهتر است بگوییم که به دلیل ضعف در ارتباط برقرار کردن با جمع دروغ می‌گوید

زمانی که فردی دروغ آبی می‌گوید ترس شدیدی از اخراج شدن از گروه دارد و یا این که بهتر است بگوییم که به دلیل ضعف در ارتباط برقرار کردن با جمع دروغ می‌گوید

چگونه دروغ گفتن یک گروه، بقیه افراد را هم دروغ گو می‌کند؟

عبارت دروغ آبی در مواقعی که به نفع سیاست مداران باشد، به کار گرفته می‌شود. این دروغ‌ها به جامعه لطمه می‌زند و در تمام امور سیاسی جامعه می‌تواند دخیل باشد. ما همه این دروغ‌ها را در عمل دیده ایم. یک سیاستمدار می‌تواند با فریب دادن مردم با آن‌ها صحبت کند.

افراد یک گروه با هم اتحاد دارند و اعتقادات درون گروهی را حفظ می‌کنند، اما در برخورد با گروه‌های دیگر دروغ می‌گویند و این امر به وضوح نشان می‌دهد که چقدر می‌تواند این دروغ‌ها به یک جامعه آسیب برساند. هنگامی که احزاب سیاسی وارد عرصه دروغ گفتن می‌شوند، شکاف میان آن‌ها افزایش می‌یابد. به همین دلیل بسیار مهم است که در قبال دروغ هایی که به یکدیگر می‌گویند، مسئول باشند؛ حتی اگر این دروغ‌ها به نفع ما یا افراد دیگری باشند.

دروغ آبی

دروغ آبی

دروغ‌های آبی و حکومت ها

با گذشت سالیان زیاد از ریشه گیری مذاهب و پیشرفت علم، همواره شاهد این هستیم که بسیاری از مردم از اعتقادات مذهبی پیروی نمی‌کنند و قادر به تحمل آن نیستند. به همین دلیل مذاهب سعی در سازگاری با عصر جدید و مدرن هستند تا مردم طبق روز با مذهب خود پیش روند.

با همه این‌ها باز هم فرقه هایی هستند که سریعا طرفداران خود را از دست می‌دهند و البته مذاهب دیگری نیز هستند که همچنان با وجود عقاید پوچ به رشد خود ادامه می‌دهند. دلیل این روند این است که این گونه مذاهب قدرت دروغ‌های آبی را حفظ کرده و از آن کمک گفته اند.

معمولا کسانی که از این نوع دروغ استفاده می‌کنند سعی می‌کنند مزایای پیروی از این ایده‌ها را برای پیروان متقاعد کننده جلوه دهد. بنابراین می‌توان گفت که محتوای قوانین به خودی خود مهم نیست در عوض آن چه مهم است چالش و فتح آن می‌باشد که به کمک دروغ آبی تقویت می‌شود.

کمون‌های سوسیالیستی

دروغ‌های آبی نمونه‌ای از کمون‌های سوسیالیستی است که می‌توان به آن‌ها استناد کرد. این گروه‌های اداری سعی می‌کنند که از شیوه خود مدیریتی استفاده کنند. علاوه بر این در طی قرن نوزدهم نیز در ایالت متحده امریکا این شیوه بسیار محبوب شد و به کار گرفته شد.

این چنین سازمان‌ها از اشخاصی مانند چارلز فوریه و رابرت اوون پیروی می‌کردند. مشکلات داخلی که در این کمون‌ها به چشم می‌خورد این بود که اتحاد بین آن‌ها کم و زیاد می‌شد. این دلیل منجر به از هم پاشیدگی و انحلال آن‌ها پس از دو دهه شد اما کمون هایی که پایه و اساس مذهبی داشتند خیلی بیشتر از آن‌ها پا بر جا باقی ماندند. به دلیل این که سازمان‌های مذهبی الزامات بسیاری را برای اعضای خود تحمیل می‌کردند و الزمات آن‌ها بسیار سخت تر و دشوار تر از گروه‌های سکولار بود.

 

منابع : ++

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو