اگر صورت تان خال داشته باشد به راحتی می توان با آن کنار آمد. اما ضایعات پیگمانته خوشایند نیست و معمولا نمی توان آن را تحمل کرد. اگر تا به حال تغییر رنگ پوست و لک های تیره رنگ را تجربه کرده باشید می دانید که کنار آمدن با آن ها می تواند واقعا سخت باشد. ضایعات پیگمانته اختلال رایج و بی خطری است که در آن قسمت هایی از پوست از نظر رنگ، نسبت به پوست اطراف تیره تر می شوند. در این مقاله از بخش زیبایی شما را با ضایعات پیگمانته، دلیل، پیشگیری و درمان آن آشنا خواهیم کرد.

ضایعات پیگمانته

دلایل بروز ضایعات پیگمانته

این تیره شدن هنگامی اتفاق می افتد که ملانین اضافی (رنگدانه قهوه ای که رنگ عادی پوست را تولید می کند) سبب ایجاد رسوبات در پوست می شود. ضایعات پیگمانته می تواند روی هر رنگ پوستی تاثیر بگذارد. اما بعضی از افراد بیش از دیگران در معرض آن قرار دارند.

ضایعات پیگمانته در نحوه شروع هم متفاوت است. این اختلال می تواند از قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض نور آفتاب نتیجه بگیرد و با گذر زمان به آرامی پدیدار شود. حال که با تعریف ضایعات پیگمانته آشنا شدیم بهتر است که به دلیل پشت لکه های تیره ناخواسته بپردازیم.

دلیل بروز ضایعات پیگمانته شامل تغییرات هورمونی، عوامل محیطی و گزینه های مربوط به سبک زندگی است. حتی بیماری های پوستی همچون آکنه هم بعد از بهبود، لک های تیره رنگی از خود بر جای می گذارند. سایر دلایل وجود لک های تیره رنگ، شامل آسیب به پوست از جمله آسیب در اثر جراحی هستند. خال ها دانه های کوچک قهوه ای رنگ هستند که می توانند در هر جای بدن ظاهر شوند اما بیشتر روی صورت و بازوها دیده می شوند.

وجود خال می تواند ارثی باشد. یکی از انواع رایج ضایعات پیگمانته لک های حاصل از سن و سال و لک های کبدی هستند. گاهی این لک ها به علت آسیب ناشی از آفتاب اتفاق می افتند و پزشکان آن ها را لنتیگو می نامند. این نقاط تیره و کوچک معمولا روی صورت، دست ها و سایر قسمت هایی که در معرض آفتاب هستند دیده می شوند.

ضایعات پیگمانته ای که به علت تغییرات هورمونی اتفاق بیفتد را ملاسما و کلوآسما می گویند. این لک ها از نظر ظاهری شبیه به لک های ناشی از سن هستند اما قسمت بیشتری از پوست را تحت تاثیر قرار می دهند و به علت تغییرات هورمونی رخ می دهند. برای مثال بارداری می تواند سبب تولید بیش از حد ملانین شود که این سبب ایجاد لک های بارداری روی صورت می شود.

زنانی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند هم معمولا دچار ضایعات پیگمانته می شوند چون بدن شان تحت تاثیر نوع مشابهی از تغییرات هورمونی قرار می گیرد. اگر کسی به علت مصرف قرص ضد بارداری دچار لک شده، بهتر است که مصرف این قرص ها را قطع کند. اگر فرد در معرض ملاسما قرار دارد، استفاده مرتب از کرم ضد آفتاب اهمیت زیادی دارد.

چگونه از ضایعات پیگمانته پیشگیری کنیم

وقتی که پوست در معرض نور آفتاب قرار می گیرد، خال، لکه های ناشی از سن و سایر قسمت های تیره پوست می توانند تیره تر شوند یا برجسته تر شوند. ملانین انرژی اشعه ماوراء بنفش نور خورشید را جذب می کند تا از پوست در برابر قرار گرفتن زیاد از حد در برابر نور آفتاب پیشگیری کند. نتیجه این پروسه قهوه ای و تیره شدن پوست است.

وقتی صحبت از محصولات مراقبت از پوست می شود به یاد داشته باشید که کرم ضد آفتاب یکی از مهم ترین محصولاتی است که نباید مصرف آن را فراموش کرد. استفاده از کرم ضد آفتاب یک ضرورت است. کرم ضد آفتاب از پوست در برابر اشعه UVA و UVB محافظت می کند.

برخی از کرم های تجویز شده توسط پزشک علاوه بر پیشگیری از آسیب توسط نور خورشید، برای انواع دیگری از درمان هم استفاده می شوند. بسیاری از کرم های این چنینی حاوی هیدروکینون هستند که با کاهش سرعت تولید ملانین برای صاف و محو کردن لکه های پوستی به کار می روند و به لکه های پوستی این امکان را می دهند که با گذر زمان محو شوند و با رنگ پوست فرد هماهنگ شوند.

کرم های سفید کننده تجویزی حاوی دو برابر هیدروکینون (ماده فعال) هستند. در مواقعی که این میزان پاسخگو نیست، درصد هیدروکینون را می توان افزایش داد و یا می توان به داروی تجویزی ترتينوئين یا کوژیک اسید افزود. به یاد داشته باشید که این ترکیب می تواند سبب سوزش پوست حساس شود و برای مشاهده نتیجه نهایی گاهی باید ۳ تا ۶ ماه زمان صرف شود.

ضایعات پیگمانته

درمان ضایعات پیگمانته

گزینه دیگر برای از بین لک ها و ضایعات پیگمانته استفاده از لایه برداری شیمیایی است که برای انجام این کار می توانید قرار ملاقاتی با متخصص پوست تعیین کنید. اگر قبلا از لایه برداری پوست استفاده نکردید باید بدانید که استفاده از مواد شیمیایی روی پوست سبب از بین رفتن همه یا قسمتی از اپیدرم، و گاهی میان پوست می شود و باعث از بین رفتن جراحت های سطحی می شود.

این کار سبب تولید دوباره پوست جدید و بافت عمیق تر می شود. استفاده از لایه بردار مشهورترین درمان برای ملاسما است. دلیل عملکرد خوب لایه بردارهای شیمیایی این است که با سوزش کنترل شده پوست، ملانین اضافی را از بین می برند.

اگر استفاده از لایه بردارهای شیمیایی گزینه مناسبی برای شما نباشد یا دنبال روش های درمانی دیگری باشید می توانید از درمان توسط لیزر استفاده کنید. از آن جایی که در برخی شرایط ضایعات پیگمانته نزدیک سطح پوست است و در برخی موارد دیگر عمیق تر است، باید لیزر درست را انتخاب کرد. برای مثال لیزر جدید PiQo4 توانایی هدف قرار دادن رنگدانه ها در لایه های مختلف پوست را دارد.

در نتیجه اختلالات زیادی را درمان می کند. این نوع لیزر به جای استفاده از گرما برای از بین لکه ها از انرژی استفاده می کند. گرمای زیاد می تواند سبب بدتر شدن ضایعات پیگمانته ، به خصوص برای پوست های تیره تر شود. گزینه های لیزر دیگر شامل لیزر Clear+Brilliant و لیزر IPL هستند. لیزر IPL منبع عظیمی از نور است و برای فوتوروژنیشن استفاده می شود.

لیزر Clear+Brilliant یکی از انواع لیزر است که برای رسیدن به پوست درخشان گزینه مناسبی است. این لیزر برای زخم های کم عمق استفاده می شود، بازسازی پوست را تحریک می کند و آسیب سطحی, نقایص پوست و رنگدانه های اضافی پوست را برطرف می کند.

وقتی که صحبت از استفاده از محصولات بدون تجویز برای مراقبت روزانه از پوست می شود، پیشنهاد می شود که دنبال موادی همچون کوژیک اسید، آسکوربیک اسید‌ (ویتامین C)، عصاره شیرین بیان و ترانگزامیک اسید بگردید که تمام آن ها در کاهش ضایعات پیگمانته موثرند. بسته به علت بروز ضایعات پیگمانته ، درمان شامل حل دلیل مشکل یا قطع مصرف یک داروی خاص است.

اگر درمان خانگی جوابگو نبود، انواع مختلفی از گزینه های درمانی در دسترس هستند تا به شما کمک کنند که به نتیجه ای که می خواهید برسید.

این درمان ها شامل این مواردند:

  • لایه برداری شیمیایی
  • میکرودرمابراسیون
  • لیزر IPL
  • لیزر بازسازی کننده سطح پوست
  • کرایوتراپی

ضایعات پیگمانته

لایه برداری شیمیایی

لایه بردارهای شیمیایی چه هستند؟

لایه برداری شیمیایی نوعی درمان زیبایی است که می توان روی پوست صورت، دست ها و گردن از آن استفاده کرد. این درمان برای تقویت ظاهر پوست استفاده می شود. در طی این پروسه، محلول های شیمیایی روی ناحیه تحت درمان استعمال می شوند، که در نهایت سبب پوسته پوسته شدن و ریختن پوست می شوند.

وقتی که این که این اتفاق افتاد، پوست جدید زیرین معمولا نرم تر است، چین و چروک کمتری دارد و آسیب کمتری دیده است. دلایل زیادی برای این که چرا افراد از لایه برداری شیمیایی استفاده می کنند وجود دارد. ممکن است که آن ها قصد درمان اختلالاتی همچون این موارد را داشته باشند:

  • خطوط سطحی و چین و چروک
  • آسیب ناشی از نور آفتاب
  • زخم های ناشی از آکنه
  • ضایعات پیگمانته
  • زخم
  • ملاسما
  • قرمزی ناهنجار پوست

انواع لایه برداری شیمیایی شامل چه مواردی هستند؟

سه نوع مختلف لایه برداری شیمیایی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. این روش های لایه برداری شامل این مواردند:

لایه برداری سطحی

در این نوع لایه برداری از موادی همچون آلفا هیدروکسی اسید برای به آرامی پوسته پوسته شدن پوست استفاده می کنند. این لایه برداری تنها سطح بیرونی پوست را تحت تاثیر قرار می دهد.

لایه برداری با عمق متوسط

در این نوع لایه برداری از تری کلرواستیک اسید یا گلیکولیک اسید استفاده می کنند تا به لایه میانی و بیرونی پوست دسترسی داشته باشند. این روش برای از بین بردن سلول های آسیب دیده پوست روش موثری است.

لایه برداری عمیق

این نوع لایه برداری کاملا به لایه درونی پوست نفوذ می کند و سلول های آسیب دیده پوستی را از بین می برد. در این روش هم از فنول یا تری کلرواستیک اسید استفاده می کنند.

لایه برداری شیمیایی چگونه انجام می شود؟

لایه برداری شیمیایی معمولا در مطب پزشک انجام می شود. ممکن است که برای لایه برداری عمیق پوست از تجهیزات جراحی استفاده کنند که این کار به صورت سرپایی انجام می شود. قبل از این پروسه، به شما پیشنهاد می دهند که موهایتان را از صورت تان جمع کنید چون صورت باید تمیز باشد. سپس از عینک های مخصوص یا پانسمان برای محافظت از چشم ها استفاده می کنند.

هنگامی که قرار است لایه برداری عمقی پوست انجام شود؛ ممکن است که پزشک از داروهای بیحسی برای بیحس کردن قسمت مربوطه استفاده کند. برای لایه برداری های عمیق، پزشک از بیحسی منطقه ای استفاده می کند تا قسمت گسترده ای را بی حس کند. از این روش خصوصا هنگامی که محل مورد درمان صورت و گردن است استفاده می شود. در طی این پروسه ضربان قلب فرد کاملا تحت نظر گرفته می شود.

ضایعات پیگمانته

لایه برداری سطحی

برای لایه برداری سطحی از یک دستمال نخی، پانسمان یا براش آغشته به محلول شیمیایی (همچون اسید سالیسیلیک) روی محل مورد نظر استفاده می کنند. پوست شروع به سفید شدن می کند و ممکن است که احساس سوزش به شما دست دهد. بعد از تکمیل این پروسه، محلول شیمیایی از روی پوست برداشته می شود و یا از محلول خنثی کننده استفاده می کنند.

لایه برداری با عمق متوسط

در طی لایه برداری با عمق کم، پزشک از گاز پانسمان، اسفنج مخصوص، یا پارچه نخی استفاده می کند تا از محلول شیمیایی روی صورت استفاده کند. این محلول شیمیایی حاوی گلیکولیک اسید و تری کلرواستیک اسید است. گاهی به تری کلرواستیک اسید یک رنگ آبی می افزایند. سپس پوست شروع به سفید شدن می کند و پزشک از کمپرس آب سرد روی پوست استفاده می کند.

ممکن است که برای ۲۰ دقیقه احساس سوزش داشته باشید. در این روش به محلول خنثی کننده نیازی نیست، اما برای خنک کردن پوست می توان از آن استفاده کرد. اگر از تری کلرواستیک اسید آبی برای شما استفاده شده باشد، ممکن است که تا چندین روز رنگ آبی روی پوست تان باقی بماند.

لایه برداری عمیق

در طول لایه برداری عمیق، به فرد مسکن می دهند. پزشک از یک پارچه نخی برای استعمال فنول روی پوست استفاده می کند. ممکن است که در حین استفاده از این ماده پوست تان سفید یا خاکستری شود. این پروسه طی ۱۵ دقیقه انجام می شود تا امکان قرار گرفتن پوست در برابر اسید را به حداقل برسانند.

چگونه برای لایه برداری شیمیایی آماده شوید؟

قبل از انجام این پروسه باید با متخصص پوست قرار ملاقاتی داشته باشید. در طی این ملاقات، متخصص به شما می گوید که کدام درمان گزینه بهتری برای شما است. سپس پزشک درباره جزئیات روش های لایه برداری با شما صحبت خواهد کرد. پزشک درباره هر چیزی که در انجام لایه برداری تداخل ایجاد کند از شما سوال می پرسد. مواردی که سبب تداخل در انجام لایه برداری می شوند شامل مصرف داروی ضد آکنه و داروی ضد التهاب هستند.

قبل از لایه برداری شیمیایی

  • نباید حداقل تا ۴۸ ساعت از هر گونه رتینول یا داروی رتین آ استفاده کنید.
  • متخصص پوست را درباره هر نوع دارویی که مصرف می کنید آگاه کنید.
  • تا حداقل ۶ ماه قبل از انجام این پروسه نباید آکوتان استفاده کنید.

ممکن است پزشک پیشنهاد دهد که:

  • اگر سابقه تبخال دارید از داروی ضد ویروس استفاده کنید تا از شکل گیری آن در اطراف دهان پیشگیری کنید.
  • برای ارتقاء درمان از لوسیون هایی همچون لوسیون گلیکولیک اسید یا کرم رتینوئید برای پیشگیری از تیرگی پوست استفاده کنید.
  • حداقل یک هفته قبل از لایه برداری، از محصولات از بین برنده موهای زائد صورت استفاده نکنید.
  • یک هفته قبل از لایه برداری از استفاده از اسکراب صورت یا اکسفولیانت (مواد لایه بردار) بپرهیزید.

اگر پزشک مسکن تجویز کرده، به میزان تجویز شده از آن استفاده کنید.

ضایعات پیگمانته

میکرودرمابراسیون

خلاصه

میکرودرمابراسیون پروسه نسبتا کم تهاجمی است که برای بازسازی رنگ و بافت پوست انجام می شود. میکرودرمابراسیون می تواند آسیب ناشی از نور آفتاب، چین و چروک‌، خطوط ریز، لک های ناشی از سن، زخم های حاصل از آکنه، ملاسما و اختلالات مربوط به پوست را درمان کند. در این پروسه از یک ساینده مخصوص برای به آرامی برداشتن لایه بیرونی پوست و جوانسازی آن استفاده می کنند.

در یک روش دیگر میکرودرمابراسیون، ذرات کوچک آلومینیوم اکسید یا بی ‌کربنات سدیم را اسپری می کنند و از وکیوم و ساکشن استفاده می کنند تا به نتیجه ای همچون پروسه ساییدن سطح پوست برسند. میکرودرمابراسیون برای بیشتر رنگ های پوست فرآیندی بی خطر در نظر گرفته می شود. اگر مشکلات پوستی زیر را دارید، این فرآیند را انجام دهید:

  • خطوط، چین و چروک جزئی
  • ضایعات پیگمانته ، لک های ناشی از سن و لک های قهوه ای
  • منافذ بزرگ و جوش های سر سیاه
  • آکنه و زخم ناشی از آکنه
  • خسته به نظر رسیدن به خاطر مشکلات پوست
  • رنگ و بافت ناهموار پوست
  • ملاسما
  • آسیب ناشی از نور آفتاب

میکرودرمابراسیون چگونه عمل می کند؟

میکرودرمابراسیون در مطب پزشک انجام می شود و انجام آن حدودا یک ساعت زمان می برد. این کار توسط متخصص حرفه ای انجام می شود. برای انجام میکرودرمابراسیون استفاده از بیهوشی و بیحسی ضروری نیست. در طی ملاقات با پزشک، باید روی یک صندلی مخصوص بنشینید.

پزشک از یک دستگاه استفاده می کند تا به آرامی مواد را اسپری کند یا لایه بیرونی پوست قسمت مربوطه را با مواد ساینده پاک کند. در آخر درمان، از مرطوب کننده و کرم ضد آفتاب روی پوست استفاده می کنند. میکرودرمابراسیون اولین بار در سال ۱۹۹۶ توسط سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا تایید شد. از آن زمان، صدها دستگاه میکرودرمابراسیون تولید شدند.

سیستم های نور شدید پالسی (IPL) چیست؟

منظور از IPL، سیستم های نور شدید پالسی است که نوعی درمان توسط نور است و برای درمان چین و چروک‌ و لک استفاده می شود. می توانید از IPL برای کاهش یا برداشتن این موارد استفاده کنید:

  • لک های ناشی از سن
  • آسیب ناشی از نور آفتاب
  • خال
  • خال مادرزادی
  • واریس
  • پارگی رگ های صورت
  • روزاسه
  • وجود مو روی صورت، گردن، کمر، قفسه سینه، پا، زیر بازو، بیکینی

ضایعات پیگمانته

تفاوت بین IPL و لیزر درمانی چیست؟

درمان توسط IPL شبیه به لیزر است. اما لیزر تنها روی یک طول موج تمرکز می کند در حالی که IPL نورهای زیادی با طول موج گوناگون منتشر می کند. نور IPL نسبت به لیزر پراکنده تر است و تمرکز پایین تری دارد. IPL به دومین لایه پوست (میان پوست) نفوذ می کند و به سطحی ترین لایه پوست (اپیدرم) آسیبی نمی زند، در نتیجه سبب آسیب کمتری به پوست می شود.

سلول های رنگدانه ساز در پوست، انرژی نور که تبدیل به گرما می شود را جذب می کنند. گرما رنگدانه های اضافی را پاک می کند تا خال و سایر لک ها را پاک کند. یا فولیکول مو را از بین می برد تا از رشد دوباره مو پیشگیری کند. می توانید از IPL برای پوست هر قسمتی از بدن استفاده کنید اما IPL در همه قسمت های بدن به طور مشابه عمل نمی کند. استفاده از IPL برای افرادی که مستعد کلوئید هستند یا پوست تیره ای دارند پیشنهاد نمی شود.

لیزر بازسازی کننده پوست چیست؟

لیزر بازسازی کننده پوست نوعی پروسه مراقبتی از پوست است که توسط متخصص پوست انجام می شود. در این روش از لیزر برای تقویت بافت و ظاهر پوست استفاده می شود. با توجه به نیازهای شخص، متخصص پوست ممکن است که از لیزر ابلیتیو یا لیزر غیر ابلیتیو استفاده کند. لیزر ابلیتیو شامل کربن دی اکسید (CO2) یا اربیوم است.

بازسازی با لیزر CO2 برای رهایی از زخم، زگیل و چین و چروک عمیق استفاده می شود. اربیوم برای خطوط و چین و چروک جزئی و سایر مشکلات سطحی پوست استفاده می شود. هر دو نوع لیزر ابلیتیو لایه بیرونی پوست را بر می دارند.

از طرف دیگر، لیزر غیر ابلیتیو سطح پوست را بر نمی دارد. این نوع لیزر شامل نور پالسی، لیزر پالسی رنگینه ای و لیزر فرکشنال است. لیزر غیر ابلیتیو برای روزاسه، رگ های عنکبوتی و مشکلات پوستی مربوط به آکنه استفاده می شود.

چرا از لیزر بازسازی کننده پوست استفاده می شود؟

اگر مشکلات پوستی ناشی از سن، نور آفتاب و آکنه دارید که با محصولات بدون نیاز به تجویز، قابل درمان نیستند، انجام این پروسه به شما پیشنهاد می شود. از لیزر بازسازی کننده پوست برای درمان یک یا چند مورد از مشکلات پوستی زیر استفاده می شود:

  • لکه های ناشی از سن
  • زخم
  • زخم ناشی از آکنه
  • خطوط و چین و چروک جزئی
  • خطوط پنجه کلاغی
  • پوست آویزان
  • غدد چربی بزرگ شده
  • زگیل

رنگ طبیعی پوست نیز می تواند مشخص کند که آیا این پروسه زیبایی گزینه مناسبی برای شما هست یا نه. افرادی که پوست روشنی دارند معمولا گزینه مناسبی برای انجام این پروسه هستند چون خطر بروز ضایعات پیگمانته در آن ها کمتر است. اما پزشکان اعتقاد دارند این ادعا که لیزر بازسازی کننده پوست تنها برای پوست های روشن است، یک تصور غلط است.

بهترین کار این است که به یک متخصص پوست ماهر مراجعه کنید که بداند کدام لیزر برای کدام رنگ پوست مناسب است (برای مثال لیزر اربیوم).

ممکن است که این پروسه برای افرادی که پوست شل دارند یا آکنه دارند مناسب نباشد. برخی پزشکان پیشنهاد می دهند که این فرآیند را در طول پاییز یا زمستان انجام دهید. چون قرار گرفتن در معرض نور آفتاب در این فصل ها کمتر است و آسیب ناشی از نور آفتاب به پوست نیز کم می شود.

ضایعات پیگمانته

کرایوتراپی

کرایوتراپی که به آن سرما درمانی هم می گویند روشی است که در آن بدن برای چند دقیقه در معرض دمای سرد قرار می گیرد. کرایوتراپی می تواند تنها روی یک قسمت بدن انجام شود یا می توان از آن برای تمام بدن استفاده کرد. کرایوتراپی موضعی، را می توان به روش های مختلفی انجام داد از جمله کمپرس یخ، ماساژ با یخ، اسپری سرد کننده و حمام یخ.

کرایوتراپی تمام بدن شامل نگه داشتن بدن در هوای سرد برای چند دقیقه است. این روش روی سلامتی تاثیرات مفید زیادی می گذارد. فرد بین ۲ تا ۴ دقیقه در محیط بسته و دمای پایین قرار می گیرد. حتی یک جلسه کرایوتراپی مزایای زیادی دارد و هنگامی که به طور مرتب استفاده می شود، بیشتر می توان نتایج آن را مشاهده کرد. برخی از ورزشکاران دو بار در روز کرایوتراپی را انجام می دهند. برخی نیز روزانه برای ۱۰ دقیقه یا ماهیانه یک بار آن را انجام می دهند.

درمان ضایعات پیگمانته در خانه

راه زیادی برای درمان ضایعات پیگمانته در خانه وجود دارند. اگر چه برخی از این روش ها در گذشته استفاده می شدند اما برخی از تحقیقات نشان داده اند که ترکیبات اصلی آن ها روی درمان ضایعات پیگمانته موثرند.

سرکه سیب

سرکه سیب حاوی استیک اسید است که برای درمان ضایعات پیگمانته موثر است. برای استفاده از این درمان:

  • ۱_ در یک محفظه به میزان مساوی آب و سرکه سیب بریزید.
  • ۲_ آن را بر روی نقاط تیره رنگ پوست بزنید و دو الی سه دقیقه صبر کنید.
  • ۳_ با استفاده از آب گرم محل مورد نظر را بشویید.
  • ۴_ دوبار در روز این کار را تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا حاوی آلوئین است. آلوئین یک ترکیب طبیعی دپیگمانتاسیون یا رنگیزه زدا است که برای صاف کردن پوست استفاده می شود. آلوئه ورا به عنوان درمانی غیر سمی برای ضایعات پیگمانته استفاده می شود. برای استفاده از آلوئه ورا:

  • ۱_ قبل از خواب، ژل آلوئه ورا را به قسمت مربوطه بزنید.
  • ۲_ صبح روز بعد با آب گرم آن را بشویید.
  • ۳_ روزانه این کار را انجام دهید تا زمانی که رنگ پوست بهتر شود.

پیاز قرمز

عصاره پیاز قرمز (آلیوم کپا) ماده ای است که در برخی محصولات و کرم های مراقبت از پوست و برطرف کننده زخم وجود دارد. تحقیقات نشان داده اند که پیاز قرمز به طور موثر سبب صاف شدن پوست می شود. برای درمان ضایعات پیگمانته دنبال کرم هایی بگردید که حاوی آلیوم کپا باشند.

عصاره چای سبز

خیلی ها بر این باورند که عصاره چای سبز هنگامی که روی پوست استفاده شود، خاصیت دپیگمانتاسیون یا رنگیزه زدایی دارد. برخی از منابع استفاده از چای سبز کیسه ای را برای روشن شدن لک های تیره پیشنهاد می دهند، اما شواهدی برای تایید کارآمدی این روش وجود ندارد. اگر می خواهید آن را امتحان کنید، این مراحل را دنبال کنید:

  • ۱_ یک چای سبز کیسه ای را برای ۳ الی ۴ دقیقه در آب داغ بجوشانید.
  • ۲_ چای سبز را در بیاورید و اجازه دهید که سرد شود، نباید پوست تان بسوزد.
  • ۳_ چای سبز را روی نقاط تیره پوست بگذارید.
  • ۴_ دو بار در روز این کار را تکرار کنید تا نتیجه بگیرید.

ضایعات پیگمانته

چای سیاه

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ روی یک گونه خوک انجام شد نشان داد که چای سیاه برای درمان لک های تیره پوستی موثر است. در این مطالعه، دو بار در روز از چای سیاه روی پوست استفاده کردند، این کار را ۶ روز در هفته تا ۴ هفته متوالی انجام دادند. برای این که این روش درمانی ضایعات پیگمانته را در خانه امتحان کنید باید:

  • ۱_ یک قاشق سوپخوری چای سیاه را به یک فنجان آب در حال جوشیدن اضافه کنید.
  • ۲_ اجازه دهید که چای ۲ ساعت در آب باشد و سپس تفاله ها را جدا کنید.
  • ۳_ یک پارچه نخی را در آب چای بزنید و آن را دو بار در روز روی قسمت هایی که ضایعات پیگمانته قرار دارد بزنید.
  • ۴_ تا ۴ هفته متوالی، این کار را برای ۶ روز در هفته انجام دهید.

عصاره شیرین بیان

عصاره شیرین بیان حاوی مواد فعالی است که برای از بین بردن ضایعات پیگمانته ای موثر است که در اثر ملاسما و قرار گرفتن در برابر نور خورشید ایجاد شده است. می توانید از کرم های موضعی که حاوی عصاره شیرین بیان هستند روی محل مورد نظر استفاده کنید. به همان میزانی که روی بسته بندی تایید کرده از آن ها استفاده کنید.

شیر

نشان داده شده که شیر برای برطرف کردن تغییر رنگ پوست موثر است. لاکتیک اسید موجود در شیر ماده ای است که سبب این تاثیر می شود. برای استفاده از شیر روی پوست:

  • ۱_ یک پارچه نخی را در شیر قرار دهید.
  • ۲_ روزی دو بار آن را روی قسمت های تیره پوست قرار دهید.
  • ۳_ روزانه این کار را تکرار کنید تا نتیجه را ببینید.

رب گوجه فرنگی

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ انجام شد نشان داد که رب گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است که از پوست در برابر آسیب بلند مدت و کوتاه مدت محافظت می کند. شرکت کنندگان در این تحقیق، روزانه ۵۵ گرم رب گوجه فرنگی را به همراه روغن زیتون روی پوست استفاده کردند و این کار را تا ۱۲ هفته انجام دادند.

عصاره ارکیده

عصاره ارکیده به اندازه ویتامین C در درمان ضایعات پیگمانته موثر است. استفاده از عصاره غنی از ارکیده روی پوست برای ۸ هفته، روی اندازه و ظاهر لک های قهوه ای تاثیر می گذارد. می توانید از محصولات مراقبت از پوست همچون ماسک، کرم و اسکراب که حاوی عصاره ارکیده هستند، استفاده کنید. به همان میزان توصیه شده استفاده کنید تا به بهترین نتیجه برسید.

ضایعات پیگمانته

دال عدس (عدس قرمز)

ماسک صورت دال عدس که از عدس قرمز ساخته شده برای درمان ضایعات پیگمانته موثر است. اگر چه هیچ شواهدی مبنی بر اثبات این ادعا وجود ندارد اما عدس قرمز سرشار از آنتی اکسیدان ها است که برای پوست گزینه مناسبی هستند. برای ساخت ماسک دال عدس خانگی باید:

  • ۱_ در مدت یک شب، ۵۰ گرم عدس قرمز را در یک کاسه آب بخیسانید.
  • ۲_ از مخلوط کن برای تهیه خمیر استفاده کنید.
  • ۳_ آن را برای ۲۰ دقیقه روی پوست قرار دهید.
  • ۴_ سپس آن را با آب سرد بشویید و صورت تان را با حوله خشک کنید.

چشم انداز

ضایعات پیگمانته مشکلی زیبایی است و معمولا بیماری در نظر گرفته نمی شود. درمان های خانگی زیادی برای برطرف کردن نقاط تیره روی پوست وجود دارند. اگر نگران ضایعات پیگمانته پوست خود هستید یا اگر حس می کنید که تغییر رنگ پوست تان به علت اختلال، بیماری یا مصرف دارو اتفاق افتاده، با پزشک تان مشورت کنید.