فواید شیر برای سلامتی بدن، پوست و مو

فواید شیر برای سلامتی بدن، پوست و مو


منبع: زیبامون

209

1398/8/18

14:37


در این پست از زیبامون با فواید بی نظیر شیر برای سلامتی بدن، پوست و مو با ما همراه باشید.

فواید شیر برای سلامتی بدن، پوست و مو

بدن ما به شیر برای رشد و بهبود عملکرد اش نیاز دارد. شیر منبع کلسیم است و به همین علت در رشد کودکان اهمیت بسزایی دارد. شیر را به عنوان یک ماده ی غذایی کامل می شناسند که 18 ماده از 22 ماده ی اصلی بدن را داراست. شیر حاوی کلسیم، منیزیم، آهن، زینک، پروتئین، فسفر، منیزیم، پتاسیم، چربی است. همچین ویتامین های B، E و K را داراست. نوشیدن شیر برای خیلی از افراد یک عادت هر روزه به شمار می رود ولی مصرف بیش از اندازه ی آن می تواند مضر واقع شود. در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید تا بیشتر به خواص و فواید این ماده ی ارزشمند بپردازیم.

 

فواید شیر

 

20 خواص شیر برای سلامتی بدن

1. شیر باعث تقویت دندان و استخوان ها می شود.

شیر به استخوان ها و دندان ها که دو عضو مهم بدن هستند کمک می کند تا وظایفشان را به نحو بهتری انجام دهند و سلامت آن ها را تضمین می کند. شیر باعث استحکام دندان و استخوان ها می شود و تراکم آن ها را حفظ می کند به همین دلیل باید هر فرد در رژیم روزانه ی خود شیر را قرار دهد. این ماده ی ارزشمند عوارضی ندارد فقط برای افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند توصیه می شود از شیر بز استفاده کنند.

2. شیر سموم بدن را دفع می کند.

در طول شبانه روز بدون این که متوجه باشیم از طریق غذا و محیط سمومی وارد بدن ما می شوند. این سموم می توانند روند طبیعی و سالم بدن را دچار اخلال کنند. از مهم ترین فواید شیر می توان به خنثی و دفع کردن این سموم اشاره کرد.

3. شیر باعث بهبود رشد کودک می شود.

همان طور که شیر برای استخوان ها و دندان ها مفید است با جذب کلسیم به بهبود رشد کودکان کمک شایانی می کند. کودکانی که کمبود کلسیم دارند مراحل رشد را به صورت کند تری پیش می برند. شیر در افزایش حافظه نقش بسزایی دارد و برای کودکان بسیار مفید است.

4. شیر انرژی بدن را تامین می کند.

کالری بخشی از انرژی بدن را تامین می کند. شیر علاوه بر کلسیم، کالری هم دارد. برخی از افراد برای ترس از افزایش وزن از کالری دوری می کنند اما بدن به اندازه ی طبیعی برای حفظ انرژی در طول روز نیاز به کالری دارد.

5. شیر فشار خون را کنترل می کند.

از دیگر فواید نوشیدن شیر می توان به کنترل فشار خون اشاره کرد. طبق تحقیقات انجام شده فشار خون کسانی که روزانه شیر مصرف می کنند 54 درصد کمتر از افرادی است که شیر را در رژیم غذایی روزانه ی خود ندارند.

6. شیر برای پوست و زیبایی مفید است.

شیر برای رفع مشکلات پوستی و خشکی پوست بسیار مفید است. افرادی که از خشکی پوستشان ناراحت هستند می توانند شیر را در رژیم غذایی خود قرار دهند. شیر پوست را هیدراته می کند و همچنین به  نرم کردن و روشن کردن آن کمک می کند. به همین دلیل است که در اسپاها از شیر استفاده می کنند. همچنین شیر با خاصیت آنتی اکسیدانی، پوست را سالم تر و در برابر رادیکال های آزاد مقاوم می کند. با مصرف روزانه آن ماده ی سرشار از خاصیت می توانید از پیری زودرس جلوگیری کنید و شیر را جایگزین محصولات ضد پیری قرار دهید.

7. شیر به باردار شدن کمک می کند.

طبق تحقیقات به دست آمده از دانشگاه هاروارد آمریکا افرادی که هر روز شیر پرچرب می خوردند نسبت به افرادی که در هفته یک بار مصرف می کنند 25 درصد کمتر با مشکلات باروری و تخمک گذاری روبه رو می شوند.

8. شیر در دوران بارداری مفید است.

در دوران بارداری جنین را باید با مواد مغذی تامین کرد. شیر منبع خوبی برای تامین کلسیم و پروتئین است.

9. بهبود و کاهش افسردگی و استرس با شیر

اگر به هر دلیلی تحت فشار و استرس هستید می توانید با خوردن شیر گرم آن را کاهش دهید. پروتئین و لاکتیوم موجود در شیر هورمون های ایجاد کننده ی استرس را پایین می آورند و با متعادل کردن آن ها، مغز به آرامش می رسد.

10. کاهش وزن با شیر امکان پذیر است.

این باور که شیر باعث افزایش وزن می شود، باوری غلط است و حتی می تواند به کاهش وزن کمک کند. شیر با داشتن مواد مغذی احساس سیری در فرد ایجاد می کند و از پرخوری جلوگیری می کند. کالری یک لیوان شیر با یک بشقاب برنج مساوی است و منبع خوبی برای انرژی است.

11. شیر سلامت مو را تضمین می کند.

شیر با داشتن ویتامین های A و B  سلامت مو را حفظ کرده و از ریزش مو جلوگیری می کند. هیچ کس دوست ندارد مشکلات و ریزش مو داشته باشد به همین دلیل باید شیر را در برنامه ی غذایی خود قرار دهد.

12. افزایش هوش با شیر

منیزیم موجود در شیر به افزایش هوش کمک می کند. این ماده ی ارزشمند در افزایش هوش کودکان موثر است و از فراموشی در بزرگسالان جلوگیری می کند.

13. شیر از سرطان روده ی بزرگ جلوگیری می کند.

مواد مفید و مغذی در یک لیوان شیر سلامت روده ی بزرگ را تضمین می کند و از سرطان جلوگیری می کند. اگر شیر را در برنامه ی غذایی خود ندارید پس هر چه زودتر مصرف روزانه ی آن را شروع کنید.

14. شیر خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

مطالعات دانشگاه کاردیف در بریتانیا نشان می دهد شیر کلسترول بد را پایین می آورد و در نتیجه خطر بیماری های قلبی و عروقی و سکته را کاهش می دهد.

15. شیر برای سلامت چشم مفید است.

شیر با داشتن ویتامین A برای سلامت چشم بسیار مفید است.

16. شیر خطرات نوع دیابت دوم را کاهش می کند.

طبق تحقیقات سال 2005 در حوزه ی سلامت، نشان داده شد که مردانی که هر روز یک لیوان شیر کم چرب می خورند نسبت به مردانی که مصرف نمی کنند کمتر دچار دیابت نوع دوم می شوند. همچنین با تحقیق بر روی 37000 زن بزرگسال ثابت شد، زنانی که شیر کم چرب مصرف می کنند کمتر از آن هایی که در برنامه ی غذایی خود شیر را حذف کرده اند، در معرض دیابت نوع دوم هستند.

17. خطر ابتلا به  سرطان سینه را در بانوان کاهش می دهد.

بر اساس مطالعه های انجام شده در حوزه ی سلامت در نروژ، زنانی که از کودکی عادت به خوردن شیر داشتند کمتر از زنان دیگر دچار سرطان سینه شدند و بدنی مقاوم تر داشتند.

18. شیر خواب را بهبود می بخشد.

شیر حاوی ماده ای است که هورمون ملاتونین را تحریک به خواب آلودگی می کند. به همین دلیل افرادی که قبل از خواب یک لیوان شیر گرم می خورند، خواب راحت تری دارند.

19. آب از دست رفته ی بدن را جبران می کند.

بدن هر فرد روزانه نیاز به 6 تا 8 لیوان مایع جات دارد. شیر حاوی مقدار زیادی از مولکول های آب است و جدای آب آشامیدنی بهترین مایع برای جبران آب بدن به شمار می رود.

20. شیر اسیدیته ی بدن را کاهش می دهد.

نوشیدن شیر سرد به کاهش اسیدیته ی بدن کمک می کند و راهی برای خلاص شدن از آن هاست.

 ماسک شیر برای مو

همان طور که اشاره شد، نوشیدن روزانه ی شیر برای تقویت مو، حفظ سلامتی مو و جلوگیری از ریزش مو بسیار مفید است. جدای مصرف شیر استفاده از ماسک شیر برای مو هم فواید زیادی دارد.

برای تهیه ی ماسک شیر کافی ست دو قاشق عسل را با یک فنجان شیر ترکیب کنید سپس بر روی موهای خود قرار دهید و بعد از گذشتن 15 دقیقه آن را با آب ولرم بشویید. این ماسک بی نظیر ویتامین های مورد نیاز مو را تامین می کند و به موهای آسیب دیده و شکننده کمک می کند.

 

ماسک موی شیر و عسل

 

 ماسک شیر برای پوست

همان طور که اشاره شد نوشیدن شیر برای پوست بسیار مفید است و از پیری زود رس جلوگیری می کند. خواص شیر جدای مصرف خوراکی آن به صورت ماسک هم  برای پوست خاصیت دارد. از شیر می توان به عنوان یک پاک کننده ی طبیعی پوست استفاده کرد. می توانید پنبه را به کمی شیر آغشته کنید و با آن صورتتان را پاک کنید. از شیر همچنین می توان به عنوان مرطوب کننده ی طبیعی استفاده کرد. شیر می تواند در درخشندگی پوست تاثیر زیادی داشته باشد همچنین یک لایه بردار طبیعی محسوب می شود. آفتاب سوختگی و التهاب پوست به راحتی با شیر بهبود پیدا می کند.

• ماسک خیار و شیر

برای این ماسک به یک فنجان شیر و یک عدد خیار نیاز دارید. خیار را رنده کنید و در درون شیر بریزید و به روی صورت و گردن خود قرار دهید بعد از گذشتن 20 دقیقه ماسک را از روی صورت خود با آب ولرم بشویید. این ماسک به طراوت و شادابی پوست کمک می کند.

• ماسک تخم و مرغ و عسل

برای تهیه ی این ماسک سفیده تخم مرغ را با عسل ترکیب کنید و بعد به آن شیر را اضافه کنید. ترکیب به دست آمده را بر روی صورت خود به مدت 10 الی 15 دقیقیه قرار دهید و سپس با آب خنک بشویید. این ماسک به طراوت، درخشندگی و مرطوب ماندن پوست کمک می کند.

 

ماسک شیر

 

مطالب پیشنهادی:

رژیم غذایی مناسب برای مادران شیرده، برنامه سالم تغذیه

مزایای استفاده روزانه از شیر خام برای پوست صورت

طرز تهیه شیر پاک کن خانگی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو