خونریزی بعد از زایمان، کدام مواقع خطرناکه؟

خونریزی بعد از زایمان، کدام مواقع خطرناکه؟


منبع: نی نی بان

192

1398/8/19

11:16


بسیاری از زنان در طول زایمان و پس از آن مقداری خون از دست می‌دهند اما از آنجا که حجم خون شما 50% درصد در طول بارداری افزایش یافته است، بدن‌تان برای این خونریزی طبیعی کامل آماده است و دچار مشکل نمی‌شود.
اتفاقی که می افتد این است که جفت از رحم جدا می‌‌شود و رگ‌های خونی باز در محل اتصال جفت به رحم باقی می‌‌مانند و شروع به خونریزی به داخل رحم می‌‌کنند. زمانی‌که جفت طی زایمان بیرون آمد، رحم شروع به انقباض می‌‌کند؛ همین امر سبب بسته شدنِ رگ‌های خونی می‌‌شود و خونریزی به‌طور قابل توجهی کاهش می‌‌یابد. اگر در طول زایمان اپی زیاتومی‌ یا پارگی داشته باشید، ممکن است از آن ناحیه هم خونریزی داشته باشید.
 

خونریزی بعد از زایمان، کدام مواقع خطرناکه؟

 
پزشک شما همچنین ممکن است برای کمک به انقباض رحم‌تان آن را ماساژ دهد یا به شما اکسی توسین (پیتوسین) بدهد. شیردهی به طور طبیعی به ترشح اکسی توشین و در نتیجه به انقباض رحم‌تان کمک می‌‌کند (به همین علت است که هنگام شیردهی شما ممکن است در قسمت رحم‌تان گاهی احساس گرفتگی یا درد کنید).
گاهی اوقات پس از زایمان رحم به‌خوبی منقبض نمی‌‌شود و در نتیجه این امر منجر به از دست دادن بیش از حد خون می‌‌شود.
 
ترشحات بعد از زایمان شامل چه مواردی می‌شود؟
اسم کلی‌ای که به ترشحات بعد از زایمان داده می‌شود، لوشیاست که در واقع، مجموعه‌ای است از بافت داخل رحم و آندومتر است. بعد از چند روز میزان خون‌ریزی کمتر می‌شود و تقریبا به رنگ سفید درمی‌آیند؛ یعنی بیشتر حاوی گلبول‌ سفید است و به آن اصطلاحا لوشیا آلبا یا ترشحات سفید می‌گویند. بین این 2 ترشح نیز حد وسطی وجود دارد که به آن لوشیا سروزا می‌گویند.
 
این ترشحات تا چه مدتی ادامه دارند؟
خونریزی بعد از زایمان ممکن است 2 تا 3 هفته و یا تا 6 هفته ادامه پیدا کند. میزان ترشحات بسیار تدریجی کم می شود. ترشحات قرمز رنگ نباید بیش از 2 هفته باقی بمانند هر چند اگر استراحت کافی نبوده و فعالیت بدنی زود شروع شود و زیاد باشد خونریزی ممکن است دوباره شروع شود.
 
اگر خانمی بیش از 10 روز دچار خون‌ریزی باشد، چه؟ غیرطبیعی است؟
اگر ترشحات بیش از 10 روز طول بکشد، چون گاهی اوقات به علت خوب جمع نشدن رحم است لازم می‌دانیم پیگیری کنیم. البته کمی منتظر می‌مانیم؛ یعنی می‌گوییم اگر ترشحات بعد از زایمان تا 4 هفته یا حداکثر 6 تا 8 هفته باقی‌ ماند و تمام نشد، غیرطبیعی است.
 
 

خونریزی بعد از زایمان، کدام مواقع خطرناکه؟

 
چرا در برخی خانم‌ها ترشحات طولانی می‌شود یا رحم جمع نمی‌شود؟
2مساله را باید در نظر گرفت؛ یا قسمتی از نسج جفت داخل رحم مانده که باعث خون‌ریزی دیررس بعد از زایمان می‌شود. یعنی بعد از روز دهم نباید خون‌ریزی شدید داشته باشیم البته تا 6 هفته کم و بیش خون‌ریزی داشتن طبیعی است اما بعد از 6 هفته، داشتن خون‌ریزی،‌به ویژه خون‌ریزی شدید، نشانه باقی‌ ماندن قسمتی از بافت جفت در رحم است.
گاهی همه نسج جفت خارج شده ولی یک عفونت عامل این خون‌ریزی است. برای این افراد معمولا آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. به عبارتی خون‌ریزی‌هایی که بعد از هفته سوم یا چهارم هنوز ادامه دارد، نیاز به بررسی خواهند داشت. پزشک بعد از معاینه فیزیکی و تشخیص، درمان را بر اساس دلیل ترشحات آغاز می‌کند.
 
چقدر طول می‌کشد که رحم به طور کامل جمع شود و مادر به حالت طبیعی قبل از بارداری‌اش برگردد؟
3 تا4 هفته. بعد از اتمام 10 روز اول پس از زایمان که خون‌ریزی‌ها کم می‌شود، داخل رحم یا آندومتر شروع می‌کند به ترمیم و لایه رویی که ریزش کرده و به صورت خون‌ریزی خارج می‌شود و شروع می‌کند در هفته 2 تا 3 به ترمیم شدن، محلی که جفت چسبیده بوده کمی دیرتر ترمیم می‌شود. البته پولیپ محل جفت نیز از جمله ناراحتی‌هایی است که علامت آن خون‌ریزی‌های دیررس زایمان است.
درمان این ناراحتی برخلاف تصور عموم در وهله اول کورتاژ نیست بلکه بیمار باید بستری شود و دارو (سرم و آنتی‌بیوتیک) دریافت کند تا رحم جمع شود. اگر با این مسایل برطرف نشود یک کورتاژ ملایم لازم است.
 
آیا مدت زمان خون‌ریزی و جمع شدن رحم در افرادی که سزارین می‌کنند با افرادی که طبیعی زایمان می‌کنند، یکسان است؟
نه! در افرادی که سزارین می‌کنند، چون جراح داخل رحم را با دست تمیز می‌کند، مقدار زیادی از بافت قابل ریزش آندومتر با دست برداشته می‌شود؛ پس میزان خون‌ریزی کمتر است و زودتر از 10 روز خون‌ریزی پایان می‌یابد ولی به هر حال، ترشحات بعد از زایمان، حتی در افرادی که سزارین کرده‌اند، حداقل به مدت یک هفته وجود خواهد داشت و بعد از 4 تا 6 هفته باید پایان یافته باشد.

آیا باید در موارد خونریزی بعد از زایمان اقدام خاصی انجام داد؟
نه واقعا. فقط نوار بهداشتی به اندازه کافی داشته باشید، دو یا سه بسته ۱۲ تایی از آن باید در دسترس باشد، در حدود شش هفته اول بعد از تولد نوزاد از نوارهای پنبه ای استفاده نکنید چرا که می تواند باعث ورود باکتری ها به رحم تازه بهبود یافته شده و در نتیجه ایجاد عفونت رحم شود.
ممکن است در ابتدا نیاز باشد که در هر ساعت یا هر ۲ ساعت نوار بهداشتی را عوض کنید اما در روزها و هفته های بعد این زمان به هر ۳ تا ۴ ساعت تغییر می یابد. همیشه قبل و بعد از عوض کردن نوار بهداشتی دست های تان را خوب بشوئید. همچنین ممکن است بین واژن و مسیر پشتی (پرینه) زخم یا جراحتی داشته باشید، باید برای جلوگیری از ایجاد عفونت این ناحیه از بدن را تمیز نگه دارید، حداقل روزی یکبار حمام کنید یا دوش بگیرید و نوار بهداشتی تان را مرتبا تعویض کنید. بعضی از مادرها علاقه دارند که به آب وان حمام نمک اضافه کنند، اما زخم تان به تنهایی با آب تمیز هم بهبود می یابد و نیازی به این کار نیست.

هنگام خونریزی بعد از زایمان چه زمانی باید به پزشک تان مراجعه کنید؟
اگر نشانه های زیر در شما ایجاد شد حتما با ماما یا پزشک تان تماس بگیرید چرا که می تواند نشانه ای از عفونت باشد:
- خونریزی بعد از زایمان بوی نامطبوعی داشته باشد.
- تب و لرز شما را بی حال کرده باشد.
- خونریزی بعد از هفته اول همچنان شدید و به رنگ قرمز روشن باشد.
- ناحیه پایینی یک سمت یا هر دو سمت شکمتان احساس دردناکی در لمس داشته باشد.
گاهی اوقات خونریزی بعد از زایمان بسیار شدیدتر از خونریزی های طبیعی اتفاق می افتد، این حالت خونریزی بعد از زایمان (PPH) نامیده می شود.
PPH در عرض ۲۴ ساعت بعد از زایمان (PPH اولیه) یا در فاصله بین ۲۴ ساعت بعد از زایمان تا ۱۲ هفته بعد از آن (PPH ثانویه)اتفاق می افتد. این نوع از خونریزی بعد از زایمان ممکن است به علت باقی ماندن بخشی از پرده های جنینی یا جفت باشد یا رحم تان بعد از خروج جفت انقباضات کافی را نداشته باشد.

خونریزی بعد از زایمان، کدام مواقع خطرناکه؟

 
در موارد زیر در خونریزی بعد از زایمان با اورژانس تماس بگیرید
- خونریزی بعد از زایمان به طور ناگهانی بسیار شدید شده به طوری که در هر ساعت به بیش از یک نوار نیاز باشد.
- خونریزی دائما به صورت تازه (قرمز روشن) بوده و چهار روز بعد از زایمان با وجود استراحت شدیدتر شود
- میزان زیادی از لخته های خون را دفع کنید.
- زمانی که احساس ضعف و گیجی کنید.
- ضربان قلبتان افزایش یافته یا نامنظم شود.
در این مواقع می توانید با آنتی بیوتیک درمان مورد نظر را دریافت کنید یا نیاز به جراحی سبکی برای برداشت باقیمانده جفت داشته باشید. زمانی که درمان مناسب را برای خونریزی بعد از زایمان دریافت کردید، خوب خواهید شد. اما بهبودی کامل به کمی زمان، مراقبت کافی و استراحت نیاز دارد.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
پس از تولد کودکتان صرف نظر از اینکه زایمان شما طبیعی بوده است یا سزارین خونریزی واژینال برایتان رخ می‌دهد که بسیار شبیه به خون ریزی دوره‌ی قاعدگی‌تان است، این خون ریزی برای چند هفته ادامه دارد.
جالب است بدانید بدنتان از طریق این خون ریزی که به آن نفاس نیز می‌گویند از شر لایه درونی رحم خلاص می‌شود. این خون ریزی ممکن است بین ۲ تا ۶ هفته بعد از زایمان طول بکشد.

علائم لخته خون طبیعی بعد از زایمان
لخته خون اغلب ظاهری ژله مانند دارد. لخته ها همچنین دارای مخاط یا بافت هستند. مقدار خونریزی و لخته خون بعد از زایمان با گذشت هفته ها دچار تغییر می شود.
به عنوان یک قانون کلی، فرد تا شش هفته بعد از زایمان خونریزی و ترشح را تجربه می کند.
24 ساعت اول بعد زایمان. در این روز خونریزی معمولا سنگین بوده و رنگ خون قرمز روشن است. فرد معمولا باید ساعتی یک بار پد بهداشتی خود را تعویض کند؛ او همچنین یک تا دو لخته خون بزرگ یا چندین لخته کوچک دفع می کند.
دو تا شش روز بعد از زایمان. سرعت دفع خون کاهش می یابد و رنگ آن قهوه ای یا صورتی- قرمز می شود. این نشان می دهد که خونریزی بعد از زایمان مدت زیادی ادامه نمی یابد. فرد لخته های خونی کوچک دفع می کند.
هفت تا ده روز بعد از زایمان. ترشحات خونی به رنگ صورتی- قرمز یا قهوه ای روشن دفع می گردند. خونریزی از دوره شش روزه اول سبک تر خواهند بود. در این زمان، نیازی به تعویض مرتب پد بهداشتی نیست.
یازده تا چهارده روز بعد از زایمان. ترشحات خونی رنگ روشن تری خواهند داشت. اگر فرد فعالیت بیشتری داشته باشد ترشحات رنگ قرمزتری خواهند داشت. میزان خونریزی کمتر از ده روز اول بعد از زایمان است.
سه تا چهار هفته بعد از زایمان. در این دوره میزان دفع خون کاهش می یابد اما فرد ترشحات کرم رنگی دارد که رگه هایی از خون قهوه ای یا قرمز روشن در آن وجود دارد. برخی مواقع در این هفته ها خونریزی بعد از زایمان به طور کامل متوقف می شود.
پنج تا شش هفته بعد از زایمان. خونریزی بعد از زایمان معمولا در هفته پنجم و ششم متوقف می شود. با این حال، فرد ممکن است گاها لکه های قهوه ای، قرمز یا زرد خونی را تجربه کند.
در طول هفته های بعد از زایمان، خانم ها در زمانهای خاصی همانند صبح ها، بعد از شیردهی، بعد از ورزش کردن شاهد خونریزی بیشتری هستند.

چگونه خونریزی بعد از زایمان را کم کنیم؟ چرا خون ریزی پس از زایمان اتفاق می‌افتد؟
این ترشحات شامل خون، سلول‌ها، مخاط و بافت‌هایی است که بعد از تولد نوزاد از رحم دفع می شوند. همچنین باگذشت زمان شاهد تغییر رنگ این ترشحات خواهید بود که در ابتدا قرمز روشن است سپس به صورتی و قهوه‌ی و در آخر بی‌رنگ می‌شوند.
این ترشحات فقط مایع نیست و ممکن است مخاط مانند یا چسبناک باشد، و این مسئله کاملاً طبیعی است. خون ریزی پس از زایمان در مادران از نظر مدت و شدت متفاوت است اما اگر ترشحات تان بیش از حد بود؛ برای مثال هر یک ساعت نیاز به تغییر پد بهداشتی داشتید، یا اگر بو دار بود و علائم تب را داشتید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.
همچنین در صورت مشاهده‌ی لخته‌های بزرگ باید به پزشک یا مامایی‌تان اطلاع دهید چرا که بعضی اوقات تکه‌های جفت می‌تواند در رحم باقی بماند که در این صورت برای برداشتن آن به یک جراحی جزئی نیاز است.

کنترل خون ریزی پس از زایمان
اگر سریعاً بعد از زایمانتان به کار بیش از حد بپردازید ممکن است خون ریزی‌تان افزایش یابد. این مسئله می‌تواند دلیل خوبی باشد برای اینکه در هفته‌های اول بعد از زایمان به خودتان سخت نگیرید و استراحت کنید.
به یاد داشته باشید که فقط از حوله‌های بهداشتی استفاده کنید و هرگز برای خون ریزی پس از زایمان از تامپون استفاده نکنید چرا که خطر عفونت وجود دارد.
برای بعضی از زنان حوله‌ها درست مثل پدهای بهداشتی خاص زایمان مؤثر هستند مخصوصاً زمانی که ترشحات بعد از چند روز کاهش یافته است.
در ابتدا شاید نیاز باشد هر یک یا دو ساعت پدهای بهداشتی‌تان را تعویض کنید اما در روزها و هفته‌های بعد هر چند ساعت می‌توانید این کار را انجام دهید. خون ریزی زمانی کاهش می‌یابد که رحم تان جمع شده و به حالت قبل از زایمان تغییر یافته است.
ممکن است در حین زایمان دچار شکاف پرینه شده باشید، از این رو مطمئن شوید که آن قسمت را تمیز نگه می‌دارید و به‌طور منظم پد بهداشتی‌تان را عوض می‌کنید. همچنین سعی کنید حداقل روز یک بار حمام بروید و دوش بگیرید.

خونریزی بعد از زایمان، کدام مواقع خطرناکه؟


چگونه خونریزی بعد از زایمان را کم کنیم؟آیا خون ریزی پس از زایمان می‌تواند خطرناک باشد؟
خون ریزی پس از زایمان یک بخش کاملاً طبیعی بهبود پس از زایمان محسوب می‌شود و هیچ جای نگرانی نیست. با این وجود، در صورت مشاهده‌ی هر یک از علائم زیر بهتر است ماما یا پزشکتان را در جریان بگذارید.
- دفع لخته‌های بزرگ، چرا که گاها تکه‌های جفت در رحم باقی می‌ماند که برای برداشتن آن به جراحی بسیار جزئی نیاز است.
- اگر ترشحات تان شدید به نظر می‌رسد، طوری که هر یک ساعت نیاز به تغییر پد بهداشتی دارید.
- اگر این خون ریزی بوی بسیار بد و نامطلوبی دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو