دوشنبه ۲۰ آبان برگزار می‌شود؛ «تاریخ گرافیک در سینمای ایران» به روایت علی بختیاری

منبع: سینما پرس

60

1398/8/19

17:19


سینماپرس: در ادامه مجموعه نشست‌های پژوهشی تاریخ سینمای ایران ، علی بختیاری پژوهش‌های خود پیرامون «تاریخ گرافیک در سینمای ایران» را ارائه می‌دهد.

نشست‌ پژوهشی تاریخ سینمای ایران

سینماپرس: در ادامه مجموعه نشست‌های پژوهشی تاریخ سینمای ایران ، علی بختیاری پژوهش‌های خود پیرامون «تاریخ گرافیک در سینمای ایران» را ارائه می‌دهد.

به گزارش سینماپرس، این نشست‌ دوشنبه ۲۰ آبان‌ ساعت ۱۶ در مرکز هنر پژوهی نقش جهان برپا می‌شود و محمدرضا مقدسیان مجری و منتقد سینما، اجرای آن‌ را برعهده دارد.

در چکیده پژوهش «تاریخ گرافیک در سینمای ایران» آمده است: مطالعه در زمینه فرهنگ و هنر عامه و عامه پسند، امروزه از مهم ترین رشته های مطالعاتی است که می تواند پایه و اساسی برای مطالعات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی قرار گیرد. تاریخ سینمای عامه پسند ایران چه پیش از وقوع انقلاب اسلامی و چه پس از وقوع آن، هنوز در شاخه های مختلف مورد غفلت مطالعاتی است. علی رغم اینکه سینمای جریان اصلی تنها سینمایی بود و هست که مورد مصرف عمده مخاطب قرار می گرفت، بسیاری کتاب ها و مقالات صرفا به مطالعه جریان کوچک موسوم به سینمای هنری پرداخته اند. این مطالعه تلاشی برای تنظیم تاریخی چند رشته ای و خطی از تولید گرافیک فیلم (سردر، تبلیغات، پوستر و گرافیک ارائه موسیقی فیلم) در ایران است. تقسیم بندی زمانی به سه مقطع پیشا تاریخی (۱۳۰۹– ۱۳۲۷)، سه دهه پیش از انقلاب اسلامی و از وقوع انقلاب تا انتهای دهه ۱۳۸۰ تقسیم شده است. تاریخ شفاهی و تطبیق آن با اسناد روش غالب این مطالعه در کنار استفاده از تحقیقات هر چند محدود در این زمینه بود. نکته مهمی که این مطالعه روشنگر آن بود، غیر خطی بودن روند توسعه و تغییر سبک تولید این طراحی های دیداری و تاثیر پذیری از فاکتورهای گوناگون داخلی (شرایط اجتماعی، فرهنگی) و خارجی (سینمای وارداتی غربی و شرقی) است.



این خبر می افزاید؛ علی بختیاری، کیوریتور نمایشگاه‌های گوناگون و مؤلف کتاب‌های مختلفی در زمینه های مطالعات بینا رشته‌ای فرهنگی هنر معاصر و مدرن، گرافیک و سینما است؛ انتشار کتاب‌ها و برگزاری نمایشگاه‌هایی چون «کارنامه، فرهنگ دیداری کودکان ایران»، «فریدون آوِ طراح» و «مجموعه آثار علی‌اکبر صادقی» و «پلاکارت» از آثار سال‌های اخیر او هستند. سلسله نمایش‌های «گزیده ۴۰ سال سینمای ایران ۱۳۵۷-۱۳۹۷» در پاییز و زمستان ۱۳۹۷ به کیوریتوری او و با همکاری موزه سینمای ایران، فیلمخانه ملی ایران و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

لازم به ذکر است: مجموعه نشست‌های پژوهشی تاریخ سینمای ایران از سوی معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی و با همکاری معاون فرهنگی و هنری فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان به تاریخ سینمای ایران برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های ۱۴ و ۱۳-۸۸۵۵۳۹۱۲ تماس بگیرند و یا به مرکز هنرپژوهی نقش جهان به نشانی خیابان ولی عصر (عج)، ضلع جنوب غربی پارک ساعی، شماره ۲۱۶۹، مراجعه کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو