دانشجو آزاد باشد، جنگ ۷۲ ملت ایجاد می‌شود!

منبع: برترین ها

114

1398/8/19

23:17


فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه بسیاری از مشکلات کشور ناشی از جنبش دانشجویی بوده است، گفت: همین الان اگر دانشجویان را آزاد بگذارید یک جنگ ۷۲ ملت در آنجا به وجود می‌آید.

خبرگزاری فارس: احمد زیدآبادی فعال سیاسی اصلاح‌طلب شامگاه امروز (یکشنبه) در نشست نگاهی به جنبش دانشجویی ایران که به همت حزب اراده ملت برگزار شد، اظهار داشت: از سال ۶۲ تا ۷۱ در دانشگاه تهران بودم. در سال ۶۲ وضعیت روشن بود؛ سه دسته در دانشگاه فعالیت می‌کردند، نخست افرادی که بنا داشتند درس بخوانند و فارغ التحصیل شوند سپس کسانی که افکار هیئت حاکم را نمایندگی می کردند و سوم دانشجویانی که فارغ از فضای سنگین به دنبال فعالیت بودند.

وی ادامه داد: اتفاقی که در دوم خرداد افتاد سبب شد، چهارچوب انجمن‌ها به هم بخورد و به سمت دگردیسی برود یعنی آزادی، حقوق‌بشر و غیره وارد انجمن‌ها شد.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب خود را عضو گروهی از دانشجویان اعلام کرد که می خواستند فارغ از این فضای سنگین حاکم بر دانشگاه فعالیت کنند.

زیدآبادی به شکل گیری مجمع روحانیون مبارز و انشعاب از جامعه روحانیت مبارز اشاره کرد و این موضوع را عامل ایجاد فضا برای افراد متفاوت ارزیابی کرد و ادامه داد: در دوران دولت سازندگی، فضا به نفع چپ اسلامی چرخید و جریان چپ غالب با دیگر گروه ها اصطکاک هایی پیدا کرد.

وی به تلاش های دولت سازندگی برای حمایت از نگاه های متفاوت اشاره کرد و گفت: در دولت سازندگی، اقداماتی شد اما در نهایت خروجی آن علیه هاشمی رفسنجانی شد.

زیدآبادی معتقد است در دوران اصلاحات، انجمن های اسلامی دانشجویان دچار دگردیسی شدند و مسایلی مثل حقوق بشر و حقوق زنان هم به شعارهای آنها اضافه شد.

وی با تعریف دانشجو به عنوان کسی که علت حضورش در دانشگاه، تحصیل است، افزود: چرا دانشجویان باید لوکوموتیو حرکت های مردمی باشند؟ فکر می‌کنم باید انتظارمان را از آنها پایین بیاوریم. در دوره‌های مختلف هم، دانشجویان معمولاً از بیرون تغذیه می شدند.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه برخی مشکلات در کشور ریشه در جنبش‌دانشجویی داشته گفت: به نظرم بحث‌های اولیه باید اینجا صورت بگیرد؛ نخست اینکه صلاحیت دانشگاه اساسا چیست. اصل فعالیت جنبش دانشجویی به دلیل انسدادهای سیاسی بود چرا که در جوامع باز نحله‌های سیاسی و احزاب حضور دارند و فعالیت می کنن

زیدآبادی با بیان این موضوع که خیلی از اقدامات دانشجویی برای کشور مشکل ایجاد کرد، گفت: حدود حرکت دانشجویان باید مشخص باشد زیرا بخشی از مشکلات کشور نتیجه همین اقدامات دانشجویی است که به طور مثال، عده ای رفتند در سن کم، حرکت های مسلحانه راه انداختند.

وی افکار دانشجویان چپ اسلامی را تحت تاثیر افکار سروش عنوان کرد و گفت: افکار دکتر شریعتی و شهید مطهری با فضای فکری پیش از انقلاب همخوانی داشت و طرفدار نداشت و در این دوره، سروش از اقبال دانشجویان به خود استفاده کرد و از آنان ایدیولوژی زدایی کرد.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب نظام فکری ایدیولوژیک را مانع از تلاش دانشجویان برای جستجوی حرفهای جدید دانست و گفت: ایدیولوژیک ها خود را آگاه به همه چیز می دانند و دیگر نیازی به دانستن نمی‌دانند.

وی به گزینش در دانشگاه ها در اوایل انقلاب اشاره کرد و گفت: بعد از فوت امام، هم فضای اختناق و درگیری جناح ها ادامه داشت تا اینکه بعد از ارتحال امام در دوره ای هم، خط امامی ها پیروز شدند.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه دانشگاه انعکاسی از فضای موجود در جامعه است، گفت: ما روی این مسئله اجماع نکرده‌ایم که چه چیزی جنبش دانشجویی است بنابراین هرکسی از نگاه خود به جنبش دانشجویی نگاه می‌کنند.

وی تاکید کرد: همین الان اگر دانشجویان را آزاد بگذارید یک جنگ ۷۲ ملت در آنجا به وجود می‌آید. نباید دانشگاه به گونه‌ای باشد که تنها چیزی که رعایت نشود درس خواندن باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه در حال حاضر سرخوردگی، بی روحیه بودن و عدم قدرت در دانشگاه‌ها وجود دارد، گفت: امروز دانشجویان علاقه‌ای به فعالیت سیاسی نشان نمی‌دهند.

زید آبادی تاکید کرد: گسترش دانشگاه‌ها و افزایش ۲۰ برابری دانشجویان که در سیستم ما که به عنوان دستاورد از آن یاد می‌شود فاجعه آمیز شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو