افزایش کارایی مغز با تکنیک های متفاوت

افزایش کارایی مغز با تکنیک های متفاوت


منبع: آرگا

140

1398/8/20

00:37


مغز مانند ماهیچه های بدن نیاز به تقویت دارد. در طول زمان مرکز حافظه مغزی کوچک می شود و عملکرد آن کاهش می یابد. برای افزایش کارایی مغز و بالا رفتن قدرت یادگیری در مغز تکنیک های متفاوتی وجود دارد.

همه ما دوست داریم از حافظه قوی برخوردار باشیم تا تمام مطالب را مو به مو به یاد سپرده و در پیری دچار آلزایمر نشویم. کارایی مغز مانند ماهیچه های بدن است و با روش های خاصی می توان آن را تقویت کرد. در این مقاله به تکنیک های مختلف برای افزایش کارایی مغز می پردازیم.

افزایش کارایی مغز با تکنیک های مختلف

هر آنچه که انجام می دهیم مانند خوردن، لمس کردن، انجام وظایف و… همگی می توانند موجب تقویت و افزایش کارایی مغز شوند و یا نتیجه عکس بدهد. راه های زیادی برای شروع یک تغییر اساسی در راستای بالا بردن عملکرد مغز وجود دارد. ما به شما تمرین هایی را معرفی می کنیم که می توانید با انجام آن ها هوش و حافظه خود را تقویت کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

افزایش کارایی مغز با چند تمرین ساده

۱. تمرین کنید تا با چشمان بسته دوش بگیرید

وقتی در حمام چشم های خود را می بندید و بدن خود را می شویید، قسمت ها و بافت هایی از بدن خود را لمس خواهید کرد که قبلا متوجه آن ها نمی شدید و این باعث ارسال پیام به مغزتان می شود. سعی کنید فقط از حس لامسه خود استفاده کنید؛ البته مواظب باشید آسیب نبینید. فقط با حس لامسه خود شیر دوش را پیدا کنید و دمای آب را کم یا زیاد کنید، بعد با چشمان باز به شست و شو و اصلاح بپردازید.

تقویت هوش و حافظه با روش های متفاوت

۲. سعی کنید به جای تایپ کردن با دست بنویسید

فرا گیر شدن کامپیوتر و موبایل باعث شد بیشتر افراد به جای دست نویس کردن مطالب آن ها را تایپ کنند، اما تحقیقات نشان

می دهد یادداشت کردن مطالب با دست باعث افزایش کارایی مغز می شود.

استفاده از کاغذ و خودکار مستلزم فعالیت چند بخش مختلف مغز می باشد و از این طریق باعث کارآمدتر شدن آن می شود.

  • دیداری: دیدن آنچه که بر روی کاغذ در مقابل شما قرار می گیرد.
  • شناختی: به یاد آوردن شکل حرف ها به گونه متفاوتی از بازخورد از سوی مغز نیاز دارد.
  • حرکتی: بهره گیری از مهارت های ظریف حرکتی برای آن که با قلم روی کاغذ بنویسید و با قرار دادن حرف ها کنار یکدیگر وازه بسازید.

تقویت عملکرد مغز با نوشتن مطالب

۳. برای افزایش کارایی مغز غذاهای جدید و نا آشنا را امتحان کنید

سیستم بویایی، ترکیبات منحصر به فردی از گیرنده های داخل بینی را فعال می کند که می تواند میلیون ها بو را به آسانی تشخیص دهد. گیرنده های داخل بینی با مرکز احساسی مغ ارتباط مستقیمی دارد. و بوهای جدید احساسات و تداعی های غیر منتظره ای را می توانند در شما برانگیزانند. طور مثال یک دستور غذایی کاملا نا آشنا انتخاب کنید. سبزیجات مختلف و ادویه جات و مواد غذایی بسته بندی شده را بررسی کنید. و از فروشنده بخواهید چند کالای غذایی نا آشنا به شما معرفی کند.

افزایش عملکرد مغز با راه های مختلف

۴. از استرس برای افزایش کارایی مغز خود استفاده کنید

برای اینکه استرس را به انرژی تبدیل کنید، به جای فکر کردن بیش از حد، به برنامه ریزی و انجام کارها بپردازید. اگر قرار است یک سخنرانی یا ارائه انجام دهید، به جای فکر کردن در مورد آن مطالب لازم را آماده کرده و تمرین کنید.

فعالیت بهتر مغز با چند روش ساده

۵.برای افزایش کارایی مغز مهارت جدیدی یاد بگیرید.

شرکت در فعالیتی هدفمند و معنادار سیستم عصبی شما را تحریک می کند، اثرات مربوط به بیماری را از بین می برد، ریسک زوال عقل را کاهش می دهد و سلامت شما را بهبود می بخشد. پژوهش ها نشان داده اند که شرکت در فعالیت های نیازمند فعالیت مغزی، مانند عکاسی، فراگیری نوازندگی یک ساز باعث افزایش کارایی مغز می شود.

در انتخاب این فعالیت به چهار نکته توجه کنید:

  • چیزهای جدیدی به شما بیاموزد: این فعالیت باید برای شما ناآشنا و جدید باشد تا مغزتان را به فعالیت وادارد.
  • چالش برانگیز باشد: این فعالیت باید توجه و تمرکز شما را به طور کامل به خود اختصاص دهد و این حالت را در همه ی زمان ها حفظ کند.
  • پاداش بگیرید: پاداش گرفتن ضامن ادامه پروسه یادگیری مغز است. هر چقدر بیشتر به این فعالیت علاقه داشته باشید، ادامه آن آسان تر خواهد بود. بنابراین فعالیتی را انتخاب کنید که گرچه چالش انگیز است، اما لذت بخش نیز هست.

افزایش کارایی مغز با فراگرفتن مهارت جدید

۶.  از هر دو دست برای مسواک زدن استفاده کنید.

محققان بر این باورند اگر هنگام مسواک زدن از دست غیر غالب، مثل دست راست برای چپ دیست ها، استفاده کنید، قسمت هایی از قشر خارجی مغر که اطلاعات لمسی را از دست دریافت می کنند به میزان زیادی و با سرعت بالایی گسترش می یابند. هم چنین استفاده از دو دست به تعادل نیمکره های مغز کمک می کند.

تقویت هوش و حافظه با چند روش ساده

۷. برای افزایش کارایی مغز با صدای بلند کتاب بخوانید.

وقتی به کتاب خواندن دیگر گوش می دهید و یا کتابی را با صدای بلند می خوانید، نسبت به زمانی که با صدای کم مطالعه می کنید، از مدارهای مغزی متفاوتی استفاده می کنید. سعی کنید به صورت گروهی مطالعه کنید و نقش شنونده و خواننده را با هم عوض کنید، این کار برای تقویت عملکرد مغز بسیار موثر می باشد.

تقویت هوش و حافظه با تکنیک های باور نکردنی

۸. از گوش دادن به موسیقی برای افزایش کارایی مغز خود استفاده کنید.

شنیدن موسیقی در هر سنی شما را خلاق تر و باهوش تر می کند و به بهبود یادگیری شما کمک می کند. موسیقی باعث بهبود قدرت یادگیری می شود. در هنگام کار شنیدن موسیقی با صدای کم، تاثیر شگفت انگیزی بر روی خلاقیت دارد. صدای پس زمینه مغز را بیشتر درگیر می کند و باعث می شود عملیات پردازش در سطح بالاتری انجام شود و همین امر باعث خلاقیت بیشتر می شود.

افزایش کارایی مغز با موسیقی

۹.به طبیعت بروید و از این همه زیبایی لذت ببرید.

قسمتی از مغز، به نام هیپوکامپ، حافظه را پردازش می کند و به خصوص با صداها، بوها و مناظر که نقشه های ذهنی را شکل می دهند در ارتباط است. وقتی در خودروی خود نشسته اید و مسیر را طی می کنید، سعی کنید پنجره ها را باز بگذارید تا بوها و صداها و منظر جدید را شناسایی کنید. هم چنین مطالعات نشان می دهد پیاده روی، تمرین مناسبی برای تقویت عملکرد مغز است.

روش های افزایش هوش و حافظه

۱۰. برای افزایش کارایی مغز، ورزش کنید.

مطالعات نشان می دهد ورزش کردن جریان خون را به سمت مغز افزایش می دهد و باعث بالا رفتن سرعت یادگیری می شود. پژوهشگران بر این باورند که در طول زمان، مرکز حافظه مغزی کوچک می شود و عملکرد آن کاهش می یابد. اما اگر به ورزش کردن بپردازید، هر ساله ۱ یا ۲ درصد به اندازه این مرکز اضافه خواهد شد. ورزش کردن نه تنها به تقویت جسم شما کمک می کند بلکه عضلات مغز را نیز قوی تر می کند. یک ورزش ۳۰ دقیقه ای باعث تقویت عملکرد حافظه می شود و فرآیند پردازش اطلاعات بهتر صورت می گیرد.

ارتباط مستقیم میان ورزش و تقویت عملکرد مغز

ورزش کردن موجب می شود مغز اتصالات عصبی خود را تقویت کند و در نتیجه سرعت یادگیری بالا می رود و سطح هوشی شما افزایش می یابد. سعی کنید یک ورزش را به طور منظم انجام دهید تا از فواید آن بهره مند شوید. ورزش های هوازی روش مناسبی برای تحریک کردن سلول های مغز است. محققان عقیده دارند افزایش جریان خون در مغز  باعث رسیدن اکسیژن بیشتر به سلول های مغز می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو