واشنگتن باز هم آنکارا را تهدید به تحریم کرد

منبع: برترین ها

86

1398/8/20

00:49


مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه تهدید کرد در صورتی که آنکارا سامانه دفاع موشکی اس‌-400 روسیه را رها نکند با تحریم‌های کنگره مواجه خواهد شد.

خبرگزاری فارس: «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه گفت که کنگره آماده تحریم اقتصادی ترکیه است، مگر آنکه آنکارا سامانه دفاع موشکی «اس‌-۴۰۰» روسیه را رها کند.

اوبرایان که با شبکه خبری «سی‌بی‌اس» مصاحبه می‌کرد، گفت: «اگر ترکیه از اس‌-۴۰۰ خلاص نشود در این صورت احتمالا بر اساس قانون "کاتسا" و با حمایت هر دو حزب آمریکا، تحریم‌هایی در کنگره علیه این کشور تصویب شود و ترکیه پیامدهای این تحریم‌ها را احساس خواهد کرد.»

وی در ادامه این مصاحبه گفت: «ما صراحتا به [رجب طیب] اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفته‌ایم که هیچ جایی برای اس‌-۴۰۰ روسیه یا خرید چشمگیر تسلیحات روسی برای اعضای ناتو وجود ندارد و [دونالد] ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز زمانی که اردوغان به واشنگتن برسد به صورت شفاف این موضوع را خواهد گفت.»

این در حالی است که روسیه اوایل ماه جاری میلادی انتقال تمامی بخش‌های سامانه دفاع موشکی اس‌-۴۰۰ به ترکیه را تکمیل کرده و «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه نیز خبر داده که این سامانه تا بهار آینده آماده راه اندازی می‌شود.

مسکو و آنکارا در سپتامبر ۲۰۱۷ قراردادی درباره تامین سامانه دفاع موشکی اس‌-۴۰۰ با ترکیه امضا کردند. روسیه نخستین محموله از بخش‌های این سامانه موشکی را در اواخر ماه جولای تامین کرد و دومین بخش از تجهیزات این سامانه دفاع موشکی در ماه سپتامبر تامین شد.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه احتمال خرید سامانه‌های اس‌-۴۰۰ بیشتر دیگر از روسیه در صورت نیاز را رد نکرده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو