برگزیدگان جایزه قیصر امین‌پور تجلیل شدند

منبع: برترین ها

101

1398/8/20

13:42


برندگان سومین دوره جایزه کتاب سال دفتر شعر جوان (جایزه قیصر امین پور) از میان ۱۴ برگزیده نهایی طی آیینی معرفی و تجلیل شدند.

ایرنا: برندگان سومین دوره جایزه کتاب سال دفتر شعر جوان (جایزه قیصر امین پور) از میان ۱۴ برگزیده نهایی طی آیینی معرفی و تجلیل شدند.

برگزیدگان جایزه قیصر امین‌پور تجلیل شدند

در آستانه دوازدهمین سالگرد درگذشت قیصر امین‌پور، مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه کتاب سال دفتر شعر جوان، در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

همچنین داوران مرحله اول سومین دوره کتاب سال، راضیه بهرامی و فاطمه سالاروند و در مرحله نهایی، ساعد باقری، محمدرضا محمدی‌نیکو، عبدالرضا موسوی‌طبری و محمد رمضانی‌فرخانی بودند.

در این دوره، از میان ۶۰ عنوان کتاب رسیده به دبیرخانه کتاب سال، ۱۴ عنوان توسط هیات انتخاب، برگزیده شد و برای بررسی در اختیار داوران نهایی قرار گرفت.

۱. آپارتمان عمر اثر اردوان انوشه انتشارات نگاه
۲. این هم از این نوشته امیرعلی سلیمانی انتشارات چشمه
۳. حاشا اثر رضا یزدانی انتشارات شهرستان ادب
۴. از هم ریخته نوشته داوود جمالی نشر ایهام
۵. دریاچه را دریاچه می‌فهمد اثر محمد رهام انتشارات فصل پنجم
۶. زن پارچه‌ای نوشته نیّر فرزین انتشارات آنیما
۷. زنگار اثر مریم حسینی‌تکیه‌ای انتشارات سیب سرخ
۸. زیر انگشت‌های تشریح از رحمت‌الله رسولی‌مقدم نشر ایهام
۹. مونث نوشته ساجده جبارپور ماسوله انتشارات نزدیک‌تر
۱۰. غروب مردمک‌ها اثر بهمن میلان انتشارات ایهام
۱۱. فاتحه نوشته امیر تیموری نشر نزدیک‌تر
۱۲. کودتآه اثر میثم داوودی انتشارات سیب سرخ
۱۳. مویه‌هایی از استراتوسفر نوشته فواد سیاهکالی نشر آنیما
۱۴. هیاهو اثر مهدی خانمحمدی از شهرستان ادب

سومین دوره جایزه دفتر شعر جوان، با بررسی کتاب های شعر از شاعران ۳۰ ساله و زیر ۳۰ سال که کتابشان در سال ۹۷ به چاپ رسیده بود، از میان مجموعه های مستقل و چاپ اول که به زبان و خط فارسی برگزیدگان خود را شناخت.

از میان این ۱۴ عنوان کتاب شعر، هفت اثر به عنوان آثار برگزیده اعلام شد که از این میان، سه کتاب شعر بدون رتبه، جزو برگزیدگان و چهار اثر شایسته تقدیر بودند.

اسامی این آثار به شرح زیر است:

برگزیدگان:

۱. کتاب مؤنث سروده ساجده جبارپور
۲. کتاب دریاچه را دریاچه می‌فهمد سروده محمد رهام
۳. کتاب غروب مردمک‌ها سروده بهمن میلان

شایسته تقدیر

۱. کتاب این هم از این سروده امیرعلی سلیمانی
۲. کتاب زن پارچه‌ای سروده نیّر زرین
۳. کتاب زیر انگشت‌های تشریح سروده رحمت‌الله رسولی‌مقدم
۴. کتاب مویه‌هایی از استراتوسفر سروده فواد سیاهکالی

هیأت داوران جایزه کتاب سال شعر جوان (جایزه قیصر امین پور) در آغاز آیین اختتامیه به این شرح بیانیه داد:

«هیأت داوران نمی‌تواند رونق نسبی اندیشه ورزی و تأملات هستی شناسانه از یک سو و نیز دغدغه مندی اجتماعی فرهنگی و سیاسی شاعران این دورۀ جایزۀ کتاب سال قیصر امین پور را به فال نیک نگیرد و یادآوری این مزیت را ناگفته بگذارد و بگذرد.

در عین حال در آسیب شناسی تجربۀ شعر جوان امروز با توجه به آثاری که در سومین دورۀ کتاب سال شعر جوان بررسی شده‌اند ، هیأت داوران تذکر موارد زیر را بر خود فرض می‌داند:

یک

هنوز هم مشکل پایه‌ای دفتر های شاعران جوان چه آفرینشگران شعر در فرم‌های جدید و چه پدیدآورندگان شعر در قالب‌های کهن فارسی بیش از هر چیزی متوجه یک کاستی آشکار و آن کم توجهی غیر قابل گذشت و غیرقابل کتمان به عنصر اساسی شعر یعنی زبان است و اینجاست که یادآوری بخشی از بیانیۀ دورۀ نخست این جایزه کماکان محل تأمل و توجهی دوباره است:"مشکلات نه از شعر ِ دفترهای چاپ شده، که از شتابزدگی شاعران جوان برای چاپ دفترهای شعر آغاز می‌شود و پس از آن می‌توان به وضوح آثار فقر مطالعۀ هدف‌مند ، نقادانه و حرفه‌ای سنت و میراث شگفت انگیز شعر فارسی از آغاز تا اکنون توسط شاعران جوان را دید و دریافت"
بارز ترین نمود این کاستی را می‌توان در یک ساحتی شدن زبان بیشتر دفترهای شعر و هم پوشانی کم و بیش آن با " زبان گفتار " دانست.

چنانچه همین تجربۀ سی سالۀ بسیاری از شاعران جوان و حتی گاه مطرح را مد نظر قرار دهیم، تجربۀ نزدیک تر شدن شعر به زبان گفتار علیرغم مزیت اصلی آن که همانا ملموس‌تر بودن و باورپذیری تجربۀ شعری است، هنگامی که با نادیده گرفتن و قربانی کردن بسیاری از ظرفیت‌های زبان فارسی توأم شود به ناگزیر و خواه ناخواه نتیجۀ دیگری را نیز به دنبال خواهد داشت که نه خوشایند است و نه محدود به جغرافیای شعر و آن واقعیت دردناک چیزی نیست جز لاغر شدن زبان تنومند و پربار فارسی .

دو

نکتۀ قابل اشاره دیگر همانا بهره گیری ابزاری از نام‌های جغرافیایی اصطلاحات فلسفی و عرفانی و ارجاع های بیشمار به مقولاتی مانند تاریخ، اسطوره و روانشناسی است که در بیشتر موارد فقط در قوارۀ یادآوری اطلاعات عمومی شاعر خودی نشان می‌دهند و نه بیش از آن.

با همین رویکرد تقریباً عمدۀ تعریض‌ها و نقدهای اجتماعی و سیاسی که در شعر شاعران جوان جا خوش کرده و حضور پررنگی نیز دارند، گذشته از برخی موارد نادر ، معمولاً در سطح گزارش یک اعتراض و یا تیتر روزنامه و نهایتا عقده گشایی‌های شخصی می‌مانند و جایی بسامان در پیکرۀ شعر نمی‌یابند.

سه

سی سالگی سن کمی برای شاعران نیست اگر نه در همه احوال، اما برای بسیاری از شاعران سی سالگی سن به بار نشستن و جا افتادگی سلوک و سبک شعری است. از یاد نبریم که کتاب‌های گرامی و ماندگار " زمستان"، "تولدی دیگر" و "در کوچه باغ‌های نشابور" محصول سی سالگی شاعران بزرگ آن‌هاست.»
جایزه قیصر امین پور از سال ۱۳۸۸ به عنوانی یک جایره ادبی غیردولتی به منظور معرفی آثار برگزیده شاعران جوان با عنوان جایزه کتاب سال، به همت دفتر شعر جوان به مناسبت سالروز درگذشت قیصر امین پور (۸ آبان) برگزار می‌شود، این جایزه بعد از چند سال وقفه در سال ۱۳۹۶ به همت دفتر شعر جوان دوباره برگزار شد.
قیصر امین پور، از جمله شاعران سرشناس پس از انقلاب اسلامی ایران است که در سال ۱۳۸۶ درگذشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو