واردات مرگ از کانال‌های قاچاق

100

1398/8/20

15:31


واردات مرگ از کانال‌های قاچاق

سلامت نیوز:سال‌هاست که مرگ به‌دليل مصرف قرص برنج، يکي از عوامل خودکشي و مسموميت در کشور بوده و بر اساس آمار پزشکي قانوني، در سال 96 تعداد 640 نفر، در سال 97 تعداد 825 نفر و در پنج ماه نخست امسال، تعداد 346 مورد مرگ ناشي از قرص برنج ثبت شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازرونامه آرمان ملی ، همان‌طور که رئيس گروه تجويز و مصرف منطقي و اطلاع رساني فرآورده‌هاي سلامت سازمان غذا و دارو اعلام مي‌کند:‌ مرگ بر اثر مسموميت با قرص برنج در مردان دو برابر زنان بوده و نيمي از مرگ و ميرها ناشي از سموم دفع آفات، به‌دليل تماس با قرص برنج بوده است.

مسموميت‌هاي ناشي از قرص برنج که به بيمارستان‌هاي کشور مراجعه شده است، در سال 96، يک درصد، در سال 1397، 1.44‌درصد و در نيمه نخست سال 1398، 1.2‌درصد را شامل مي‌شود.

دکتر يسنا بهمنش با اشاره به اينکه قرص برنج کالاي ممنوعه به شمار مي‌رود و واردات آن از شبکه قاچاق صورت مي‌گيرد، توصيه کرد: براي دفع آفات غلات و حبوبات در منزل از سير و نمک يا قرص سير که بي‌خطر است، استفاده شود بسياري از موارد مرگ ناشي از قرص برنج در اثر تنفس گاز سمي آزاد شده از کيسه‌هاي حاوي غلات يا حبوبات بوده است و اين موارد دانسته يا نادانسته، براي دفع آفات، در داخل کيسه قرص برنج قرار داشته و در داخل منزل نگهداري شده است.


تهران و گيلان بيشترين مصرف‌کننده
يک متخصص سم‌شناسي و عضو هيات علمي مرکز تحقيقات پزشکي قانوني با بيان اينکه اقداماتي براي ممنوعيت واردات و محدوديت در فروش قرص برنج توسط سازمان‌ها و نهادهاي مسئول در کشور انجام شده، يادآور شد:

از سال 1384 به‌دنبال گزارش سازمان پزشکي قانوني کشور به هيات نظارت بر سموم (به‌عنوان عالي‌ترين مرجع سياستگذاري در زمينه واردات، صادرات، توليد و توزيع سموم آفت‌کش‌هاي کشاورزي در کشور) و با تصويب اين هيات، فسفيد آلومينيوم به شکل قرص از فهرست سموم کشاورزي مجاز کشور حذف و هرگونه واردات، توزيع و فروش آن ممنوع اعلام شد و هرگونه کاربرد کشاورزي اين سم تنها به‌صورت محدود و تحت نظارت کارشناسان ذيصلاح و تنها بعد از اخذ مجوزهاي لازم صورت مي‌گيرد.

کامبيز سلطاني‌نژاد با اشاره به قاچاق قرص برنج به کشور تصريح کرد: به علت تمايل کشاورزان به مصرف اين سم براي نگهداري محصولات به‌ويژه در مصارف خانگي يا نيمه صنعتي به دلايل ذکر شده قبلي، قاچاق اين فرآورده از کشورهاي همسايه و ايجاد بازار سياه اين سم در کشور وجود دارد و بسياري از موارد، افرادي که از اين سم براي خودکشي استفاده مي‌کنند اين قرص‌ها را از بازار سياه و غيرقانوني تهيه مي‌کنند که در اين زمينه نيازمند لزوم برخورد جدي‌تر با اين معضل هستيم.


مشاهدات بيش از آمار رسمي است
رئيس انجمن متخصصان داخلي درباره خطرات قرص برنج مي‌گويد: تعداد مرگ و ميرها ناشي از مصرف قرص برنج بيش از آمار مطرح شده در رسانه‌هاست. براي مثال در روستاها وقتي افراد فوت مي‌کنند، ديگر کنکاشي درباره چرايي فوت فرد انجام نمي‌شود و علت آن نامعلوم باقي مي‌ماند. ايرج خسرونيا مي‌افزايد:‌ بايد قرص برنج را از دسترسي عطاري‌ها خارج کرد، هم اکنون اين ماده همچون نقل و نبات در عطاري‌هاي در اختيار همگان است.

به گفته او اغلب عطاري‌ها اين قرص را همچون ديگر داروهاي خطرساز به فروش مي‌رسانند. قرص برنج از طريق عطاري‌ها و فعالان در حوزه دارو به فروش مي‌رسد. براي مثال هم‌اکنون برنج‌فروش‌ها نيز به فروش اين قرص مي‌پردازند.

بنابراين بايد سعي کرد تا اين ماده را از دسترس عموم خارج کرد. خسرونيا با بيان اينکه فروش اين ماده چندان به صلاح نيست، مي‌افزايد: براي مثال در گذشته افراد براي اينکه از فاسد شدن برنج جلوگيري کنند، از اين ماده استفاده مي‌کردند، اما هم اکنون ديگر نيازي به توليد و توزيع آن نيست.

درضمن براي جلوگيري از فساد برنج مي‌توان به آن نمک اضافه کرد. به گفته او قرص برنج در داروخانه‌ها و فقط با نسخه پزشک در دسترس قرار گيرد. در واقع وجود اين ماده در بازار ضروري نيست.

خسرونيا درباره اقدامات سازمان‌هاي مربوطه براي جلوگيري از وجود اين قرص در جامعه مي‌افزايد: ساماندهي اين قضيه صرفا در اختيار سازمان بهداشت و درمان نيست.

به باور بنده نيروي انتظامي و ديگر سازمان‌ها بايد در اين‌باره وارد عمل شوند. افرادي که به شکل قاچاق اين قرص را به فروش مي‌رسانند، هم مدرکي ندارند تا وزارت بهداشت و درمان بتواند پيگير فعاليت آنها شود. به گفته او نيروي انتظامي بايد بعد از يافتن منشأ وجود اين قرص در جامعه اقدامات در زمينه جمع‌آوري آن را انجام دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو