دکتر اسلیپ (Doctor Sleep)

39 سال، زمانی زیادی برای ساختن یک دنباله سینمایی محسوب می شود. البته اگر هم مثل سازندگان « ترمیناتور » باشید که خیال پایان دادن به قصه فیلمشان در 40 سال گذشته را ندارند، نمی توانید امیدوار باشید که با استقبال تماشاگران مواجه شوید! اما در اینجا کار کمی سخت تر هم به نظر می رسد چراکه این فیلم دنباله اثری محسوب می شود که استنلی کوبریک افسانه ای آن را کارگردانی و جاودانه کرد. با اینحال همانطور که می دانید، این روزها ساختن بازسازی ها در هالیوود رونق بسیاری دارد و دنباله سازی هم که به لطف مارول و دی سی، چرخه اقتصادی هالیوود را بیش از دهه های گذشته می چرخاند.

همانطور که طرفداران فیلم درخشش ( The Shining ) می دانند، داستان « دکتر اسلیپ » درباره دنی تورانس است. پسربچه معروف فیلم نخست که حالا پس از گذشت 30 سال از رویت به جنون رسیدن پدرش جک ( با بازی به یاد ماندنی جک نیکلسون)، او نیز دچار بحران های روحی است و می داند که قابلیت هایی نیز در وجودش دارد. اما زمانی که دنی در مرحله رسیدن به آرامشی نسبی است، دختر یچه ای به نام آبرا ( کایلی کوران ) را ملاقات می کند که شرایطی شبیه به دنی دارد. او از گروهی شرور سخن می گوید که زنی به نام رُز ( ربکا فرگوسن ) آنها را رهبری می کند. آبرا از دنی تقاضای کمک می کند اما دن در شرایطی نیست که بتواند اقدام بزرگی انجام دهد.

دکتر اسلیپ (Doctor Sleep)

شاید شما هم یکی از قربانیان تماشای تریلر فیلم باشید. در تریلرهایی که از فیلم پخش شده، خط ارتباطی داستان به « درخشش » گره می خورد به شکلی که این احساس در ذهن تماشاگر شکل می گیرد که قرار است بصورت دائم به قسمت قبل ارجاع داشته باشیم. اما این یک حربه تبلیغاتی است چراکه « دکتر اسلیپ » جز در پرده سوم که درباره آن صحبت خواهم کرد، راه خود پیدا می کند و بی نیاز از « درخشش » وارد عمل می شود. مایک فلاناگان برای اعتبار بخشیدن به « دکتر اسلیپ » از امتیازهای موفق « درخشش » دوری کرده و به همین دلیل است که روایت در « دکتر اسلیپ » از اثر قدیمی تبعیت نمی کند. بهتر است برای درک وضعیت فیلم قبلی اشاره ای به اظهار نظر استفن کینگ که فیلمنامه از اثر او اقتباس شده داشته باشیم.

همه ما می دانیم کینگ که از فیلم« درخشش » اصلا خوشش نیامده بود. او سالها پیش درباره کوبریگ گفته بود: « او فردی است که خیلی فکر می کند و کمتر چیزی را احساس می کند! ». فکر میکنم این تعریف کاملی درباره کوبریک و فیلم « درخشش » بود. کوبریک مسیر رسیدن جک به جنون را به تصویر می کشید  اما فلاناگان برخلاف کوبریک و به قول کینگ، در هنگام ساخت « دکتر اسلیپ » به احساساتش بیشتر تکیه کرده و جنبه های اجتماعی را در فیلم برجسته کرده است. جنبه هایی انتقادی از دخالت در زندگی کودکان و بحران هایی که برای آنها ساخته می شود تا دنیایشان ویران و تاریک شود.

دکتر اسلیپ (Doctor Sleep)

« دکتر اسلیپ » بیشتر از اینکه یک اثر ترسناک باشد که در آن انتظار داشته باشید مانند قسمت اول جک به این سو و آن سو بدود، اثری درباره مرگ و چگونی رسیدن به نقطه ای است که انسان می تواند به پایان زندگی اش برسد. این ایده ها به مراتب ترسناک تر از این هستند که انتظار فردی دیوانه با تبر را داشته باشید چراکه این ترس در درون خودِ شماست. ترسی که همه ما با آن مواجه هستیم و هر روز بخشی از قلب ما را از کار می اندازد. هنر فلاناگان در « دکتر اسلیپ » این بوده که مفهوم ترس و تقابل افراد در شرایط بحرانی با یکدیگر را به خوبی بررسی می کند و اجازه نمی دهد این روند تنها به عنوان یک پیش زمینه در ذهن تماشاگر باقی بماند.

اما بخشی که احتمالاً « دکتر اسلیپ » را دچار ضعف می کند. جایی است که فیلم می خواهد آنچه که در درون دن است را به گروه " ترو نات " پیوند بزند و نتیجه گیری منطقی از این پیوند کسب کند. اما متاسفانه این پیوند به درستی برقرار نمی شود و فیلم دچار گسست می شود و بخشی از فرصت خود را هم برای سر و سامان بخشیدن به قصه از دست می دهد که شامل پرده سوم می شود. جایی که فیلم ما را به درون نوستالژی های مربوط به « درخشش » هل می دهد تا به اجبار این نکته را بفهمیم که « دکتر اسلیپ دنباله فیلم درخشش است و شما باید این را بدانید! ». بازی با خاطرات اگر با ارائه ایده های جدید همراه نباشد، یک  فرصت سوزی بزرگ است و شکل نگرفتن ایده های فیلم نیز این قربانی بزرگ محسوب می شود.

دکتر اسلیپ (Doctor Sleep)

« دکتر اسلیپ » به عنوان یک دنباله نمی تواند به نزدیکی اثر کوبریک هم برسد و باید بپذیریم که دنباله بیهوده ای هم محسوب می شود. دنباله ای که ساده است و به بزرگی فیلم کوبریک نمی رسد. هنوز نمی دانیم که این نسخه بالاخره می تواند رضایت استفن کینگ را جلب کند یا نه. او همیشه با منطق کوبریک مشکل داشت و او را فردی بی احساس می دانست. حالا که « دکتر اسلیپ » جنبه های روانی و احساسی دیوانگی را با ویژگی های شبه اَبَرقهرمانی ادغام کرده، باید دید که آیا مورد پذیرش قرار خواهد گرفت یا خیر.

 

10

                                                        

imdb logo22

 

منتقد: دیوید ساندرلند

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

دکتر اسلیپ (Doctor Sleep)

Doctor Sleep

کارگردان : Mike Flanagan

نویسنده : Mike Flanagan

بازیگران :

Ewan McGregor...Dan Torrance

Rebecca Ferguson...Rose The Hat

Kyliegh Curran...Abra Stone

Cliff Curtis...Billy Freeman

رده سنی : R (مناسب برای افراد بالای 17 سال)

ژانر : درام

زمان : 151 دقیقه