بیرون بردن نوزاد، چند روزگی مجاز است؟

منبع: نی نی بان

98

1398/8/21

21:16


هیچ قانون یکتا و نسخه صریحی در مورد بیرون بردن نوزاد از خانه وجود ندارد. در برخی موارد از خانمها خواسته می شود حداقل یک ماه برای بیرون بردن کودک خود صبر کنند و در این مدت در خانه بمانند. بعضی از پزشکان نیز ممکن است از شما بخواهند که قبل از انجام این کار یک یا دو ماه صبر کنید.
این کار به منظور کاهش قرار گرفتن کودک در معرض میکروب ها و پاتوژن ها (انواع ویروسها و باکتری های بیماری زا) است زیرا سیستم ایمنی بدن آنها به قدرت ما نیست.
از آنجایی که هیچ قاعده پزشکی مشخصی وجود ندارد که کی بتوانید نوزاد خود را به خارج از منزل ببرید، بنابراین هر وقت آماده بوده و برای این کار احساس راحتی کنید می توانید این خواسته را عملی کنید. دریافت هوای تازه و نور خورشید می تواند برای شما و نوزادتان مفید باشد. با این حال برخی از دستورالعمل ها و اقدامات احتیاطی برای بیرون بردن نوزاد وجود دارد که باید آنها را رعایت کنید تا کودک خود را در برابر عناصر مضر خارجی محافظت کنید.

از حضور در اماکن شلوغ خودداری کنید
بهتر است در طی هفته های اولیه زندگی کودک از حضور در مناطق پرجمعیت خودداری کنید، زیرا محیط برای ورود میکروب مستعد بوده و جمعیت زیاد احتمال آن را بالاتر می برد. نوزادان برای حتی برخی غریبه ها جذاب و غیرقابل مقاومت بوده و ممکن است از شما بخواهند کودکتان را لمس کرده یا در آغوش بگیرند. بنابراین این ایده خوبی است که از رفتن به یک مرکز خرید یا استخر شنا خودداری کرده و در عوض به یک پیاده روی آرام در پارک بروید.

لباس مناسب آب و هوای فصل را بپوشانید
در هر چهار فصل سال اطمینان حاصل کنید که لباس کودک شما مناسب هوای فصل است. این مورد برای خودتان نیز صادق است. شما باید مراقب سلامتی خود باشید تا بتوانید از کودکتان مراقبت کنید. اطمینان حاصل کنید که کودک شما خیلی گرم یا سردش نیست. گاهی مادران تمایل دارند که کودک را بیش از حد بپوشانند یا برعکس که این هر دو نیز برای کودک بیش از حد آزاردهنده است. کار درست این است که در شرایط عادی مشابه همان لباسی را که خودتان پوشیده اید به او نیز بپوشانید.
اگر هوا آفتابی و گرم است کودک خود را در معرض تابش نور خورشید قرار ندهید. برای محافظت از آنها در برابر تابش مستقیم آفتاب از یک کلاه و سایه بان استفاده کنید. وقتی در زمستان قدم می زنید عاقلانه تر است که یک پتو یا یک لباس اضافه را نیز بپوشید تا کودک از سرما در امان باشد.

آماده و مجهز باشید
اگر قصد طی مسافت طولانی تری دارید تمام موارد ضروری را به همراه داشته باشید. این حداقل یک ساک شامل یک دست لباس و پوشک اضافی و مواد غذایی است. به این ترتیب وقتی کودک شما گرسنه شود یا نیاز به تعویض پوشک داشته باشد، مستاصل نمی شوید.

قبل از خروج وضعیت هوا را بررسی کنید
ما در مورد لباس پوشیدن کودک در شرایط مختلف آب و هوایی تذکرهایی دادیم، اما اگر هوا برای کودک ظریف شما خیلی مناسب نباشد در چنین مواردی و در هوای خیلی گرم یا سرد بهتر است قید بیرون بردن او را بزنید.

مواجهه کودک با میکروب را به حداقل برسانید
یکی از راه های خودداری کودک از قرار گرفتن در معرض میکروب، اجتناب از حضور در مکان های شلوغ است. راه دیگر این است که با افرادی که کودکتان را لمس می کنند رودربایستی را کنار گذاشته و به خصوص اگر شخصی دچار سرماخوردگی، آنفولانزا یا آبریزش بینی شده است از آنها بخواهید کودک شما را لمس نکنند، زیرا کودک به راحتی می تواند بیمار شود.
همچنین می توانید قبل از لمس کردن کودک در مهمانیها نیز از افراد بخواهید که دست خود را بشویند. همه می دانند که نوزادان ظریف و ضعیف در هفته های اولیه پس از تولد چقدر آسیب پذیر هستند.

مراقبت بهداشتی کودک هنگام بازگشت به خانه
بعد از بازگشت به خانه دست های کودک خود را بشویید. نوزادان اغلب دستان خود را در دهانشان می برند که این کار می تواند به راحتی میکروب ها را منتقل کند. فراموش نکنید که برای جلوگیری از انتقال میکروب دست خودتان را نیز بشویید به ویژه اگر از یک مرکز خرید یا فروشگاه مواد غذایی بازدید کرده اید.

بردن نوزاد به مهمانی
نوزادان موجوداتی ظریف هستند که نیاز به محافظت و اقدامات احتیاطی بیشتری دارند. همه ما اهمیت استنشاق هوای تازه را هم برای مادر و هم برای کودک می دانیم و انجام این اقدامات لازم باعث می شود بدون نگرانی در مورد سلامتی آنها بتوانید با نوزاد خود قدم بزنید.
مهم است که اطمینان حاصل کنید که واکسن های کودک نیز تزریق شده باشند. اگر کودک شما نارس به دنیا آمده و یا شرایط و مشکل خاصی در سیستم ایمنی بدن آنها وجود دارد، حتماً قبل از بیرون بردن نوزاد ابتدا با یک پزشک متخصص اطفال صحبت و مشورت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو