قرص آنتی هیستامین برای چیست، طرز مصرف  و عوارض آن

قرص آنتی هیستامین برای چیست، طرز مصرف و عوارض آن


منبع: اوما

477

1398/8/21

23:34


قرص آنتی هیستامین برای چیست، طرز مصرف  و عوارض آن

نام علمی دارو : آنتی هیستامین دکونژستان (Antihistamine Decongestant)

گروه دارویی: داروهای ضد حساسيت و ضد احتقان


قرص آنتی هیستامین برای چیست؟

این دارو ترکیبی برای از بین بردن علائم ناشی از سرماخوردگی، آنفولانزا، آلرژی و سایر بیماری های تنفسی (مانند سینوزیت، برونشیت) می باشد. آنتی هیستامین ها به کاهش آبریزش چشم، خارش چشم / بینی / گلو، آبریزش بینی و عطسه کمک می کنند. ضد انعقادها به از بین بردن علائم احتباس بینی و گرفتگی گوش کمک می کنند.

مطالعات نشان می دهند محصولات سرفه و سرماخوردگی در کودکان زیر 6 سال ایمن و مؤثر نیستند. بنابراین، از این محصول برای درمان علائم سرماخوردگی در کودکان زیر 6 سال استفاده نکنید، مگر اینکه به طور خاص توسط دکتر تجویز شود. برخی از محصولات (از جمله برخی از قرص ها / کپسول های طولانی مدت) برای کودکان زیر 12 سال توصیه نمی شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استفاده از محصول با دکتر یا داروساز مشورت کنید. از این محصول برای خواباندن کودک استفاده نکنید.

این محصولات طول مدت سرماخوردگی را درمان و یا کوتاه نمی کنند و ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کنند. برای کاهش خطر عوارض جانبی جدی، به دقت تمام دستور العمل های مصرف دارو را دنبال کنید. از دیگر داروهای سرفه و سرماخوردگی که حاوی مواد مشابه است استفاده نکنید. از پزشک یا داروساز در مورد راه های دیگر برای از بین بردن سرفه و علائم سرما خوردگی (از قبیل نوشیدن مایعات کافی، استفاده از مرطوب کننده و یا قطره یا اسپری نمکی) سؤال کنید [1].

طرز مصرف قرص آنتی هیستامین دکونژستانت

طرز مصرف آنتی هیستامین دکونژستانت

- این دارو را به صورت خوراکی طبق دستور پزشک مصرف کنید. اگر خودتان را درمان می کنید، تمام مراحل نوشته شده بر روی بسته محصول را دنبال کنید. اگر در مورد هر گونه اطلاعاتی مطمئن نیستید، از دکتر یا داروساز خود بپرسید.

- اگر ناراحتی معده رخ دهد، این دارو باید با غذا مصرف شود. مقدار زیادی مایعات بنوشید، مگر اینکه پزشک غیر این حالت دستور دهد.

- اگر فرم مایع این دارو را مصرف می کنید، دقت دوز را با استفاده از دستگاه اندازه گیری خاص / قاشق خاص اندازه گیری کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز به طور مناسب اندازه گیری نشود. اگر فرم مایع شما یک سوسپانسیون است، بطری را قبل از مصرف تکان دهید.

- قرص ها یا کپسول های با آزادسازی طولانی را خرد نکرده و نجوید. انجام این کار می تواند تمام داروها را همزمان آزاد کند و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. همچنین قرصهای با آزادسازی طولانی را نصف نکنید، مگر اینکه پزشک یا داروساز به شما بگویند این کار را انجام دهید. کل قرص یا قرص تکه شده را بدون خرد کردن یا جویدن قورت بدهید.

- اگر از قرص های جویدنی استفاده می کنید، هر قرص را قبل از قورت دادن به طور کامل بجوید.

- اگر از محصول ساخته شده برای حل شدن در دهان (قرص ها / نوارها) استفاده می کنید، قبل از برداشتن قرص دست ها را خشک کنید. هر قرص را روی زبان بگذارید و اجازه بدهید به طور کامل حل شود، سپس آن را با بزاق یا آب قورت بدهید [2].

آنتی هیستامین چند ساعت یکبار

آنتی هیستامین‌ها به صورت روزانه یک عدد قرص مصرف می‌شوند و تاثیر آنها حدود 24 ساعت است.

مقدار مصرف قرص آنتی هیستامین

دوز قرص بر اساس محصولی که مصرف میکنید و سن، وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان تعیین می شود. دوز قرص را بدون مشورت با پزشک افزایش ندهید. همچنین بدون تایید پزشک تعداد دفعات مصرف این دارو را افزایش ندهید. استفاده نادرست (سوء استفاده) این دارو ممکن است موجب آسیب جدی (مانند توهم، تشنج، مرگ) شود.

اگر دکتر توصیه کند این قرص را به صورت روزانه مصرف کنید، آن را به طور مرتب برای کسب بیشترین مزایا مصرف کنید. برای کمک به یادآوری قرص، هر روز آن را در یک زمان مشخص مصرف کنید. اگر وضعیت شما بیش از یک هفته طول کشید، اگر بدتر شد، یا اگر با تب، بثورات، و یا سردرد مداوم همراه بود، به پزشک خود بگویید. ممکن است این علائم نشان دهنده یک مشکل جدی پزشکی باشد و باید توسط یک پزشک بررسی شود.

آنتی هیستامین برای حساسیت پوستی

این قرص در موارد اگزما و کهیر و خارش پوستی هم توسط پزشک گاها تجویز میشود

آنتی هیستامین برای آبریزش بینی

استفاده از قرص آنتی هیستامین برای جلوگیری و متوقف کردن از آبریزش بینی و عطسه در دوران سرماخوردگی موجب غلیظ شدن ترشحات دستگاه تنفس می شود و در نتیجه تغلیظ ترشحات دستگاه تنفسی انسداد مجاری خروجی سینوس ها و از سویی دیگر رشد بیشتر ویروس ها را موجب می شود بنابراین توصیه می شود فرد در سه روز اول سرماخوردگی تا حد امکان از استفاده از آنتی هیستامین ها برای رفع عطسه و آبریزش بینی خودداری کند.

آنتی هیستامین برای کودکان

استفاده از آنتی هیستامین برای جلوگیری از آبریزش بینی و عطسه در کودکان توصیه نمی شود چرا که دوز تنظیمی آن برای بزرگسالان است [3].

عوارض آنتی هیستامین

 

عوارض آنتی هیستامین

خواب آلودگی، سرگیجه، خشکی دهان / بینی / گلو، سردرد، ناراحتی معده، یبوست یا خواب آلودگی ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات همچنان ادامه داشت یا بدتر شد، به سرعت به پزشک یا داروساز خود بگویید.

اگر پزشک به شما توصیه کند از این محصول استفاده کنید، قطعا می داند مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افرادی که از این محصول استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.
اگر هر کدام از این عوارض جانبی غیرممکن، اما جدی را داشتید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • تغییرات ذهنی / خلقی (مانند سردرگمی، توهم)
  • زنگ در گوش
  • ادرار دشوار
  • تغییر بینایی (مانند تاری دید / دو بینی)

اگر هر یک از این عوارض جانبی ناخوشایند اما بسیار جدی را داشتید، سریعا به پزشک مراجعه کنید: ضربان قلب نامنظم، تشنج. واکنش آلرژیک به این دارو بسیار نادر است. اما اگر متوجه علائم واکنش شدید آلرژیک شدید، به پزشک مراجعه کنید. این علائم عبارتند از:

  • بثورات
  • خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکل تنفس

فهرست بالا لیست کامل عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر اثرات دیگری را که در بالا ذکر نشده است مشاهده کردید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

قبل از مصرف این محصول، اگر به این محصول یا مواد دیگر حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود بگویید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگر می شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید [4].

مصرف خودسرانه آنتی هیستامین

مصرف خودسرانه آنتی‌هیستامین‌ها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چراکه باعث ایجاد اختلالات چشمی می‌شوند. قبل از استفاده از این دارو، به پزشک یا داروساز در خصوص سابقه پزشکی خود بگویید، به خصوص: مشکلات تنفسی (مانند آسم، آمفیزم)،

  • دیابت
  • گلوکوم
  • مشکلات قلبی
  • فشار خون بالا
  •  مشکلات کلیوی
  • بیماری کبد
  • تشنج
  • مشکلات معده و روده (مانند زخم، انسداد)
  • تیروئید بیش از حد (پرکاری تیروئید)
  • مشکل ادرار کردن (مانند افزایش پروستات)

مصرف سرخود قرص آنتی هیستامین

این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شود. الکل یا ماری جوانا می تواند موجب سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. پس از مصرف این دارو رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده کنید یا هر کاری را که نیاز به هشیاری دارد انجام ندهید. نوشیدنی های الکلی را محدود کنید. اگر از ماریجوانا استفاده می کنید، با دکتر خود صحبت کنید.

محصولات مایع، قرص های جویدنی و یا قرص / نوار های محلول ممکن است حاوی قند یا آسپارتام باشند. محصولات مایع ممکن است حاوی الکل باشند. در صورت داشتن دیابت، وابستگی به الکل، بیماری کبد، فنیل کتونوری (PKU) یا هر بیماری دیگری که نیاز به محدود کردن / اجتناب از این مواد در رژیم غذایی دارد، احتیاط کنید. در مورد استفاده از این محصول به صورت ایمن با از دکتر یا داروساز خود صحبت کنید.

قبل از انجام عمل جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود در خصوص تمام محصولاتی که مصرف می کنید بگویید(از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی). کودکان ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی این محصول، بویژه تحریک و عصبانیت داشته باشند.

سالمندان ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی این محصول، به ویژه سرگیجه، خواب آلودگی، سردرگمی، یبوست، ضربان قلب سریع / بی نظم، خواب کم یا مشکلات ادراری داشته باشند. سرگیجه، خواب آلودگی و سردرگمی می تواند خطر افتادن را افزایش دهد.

آنتی هیستامین در بارداری

FDA طبقه بندی: C. در دوران بارداری، این دارو باید تنها زمانی که مورد نیاز است مصرف شود. در مورد خطرات و مزایای دارو با پزشک خود صحبت کنید [5].

آنتی هیستامین در شیردهی

این دارو ممکن است به شیر مادر منتقل شود و تأثیر آن بر روی نوزاد شیرخوار مشخص نیست. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی آنتی هیستامین

مصرف همزمان داروهاي مقلد سمپاتيك با داروهاي بيهوش كننده، ‌مانند هالوتان و ساير بيهوش كننده هاي هالوژنه، ممكن است سبب فيبريلاسيون بطني شود. مصرف همزمان داروهاي مقلد سمپاتيك با گليكوزيدهاي قلبي، كينيدين‌ يا ضد افسردگيهاي سه حلقه اي ممكن است احتمال بروز آريتمي قلبي را افزايش دهد.

بسياري از داروهاي مقلد سمپاتيك با داروهاي مهاركننده مونوآمين اكسيداز تداخل دارند و بايد حداقل با 14 روز فاصله از يكديگر مصرف شوند. داروهاي مقلد سمپاتيك اثر بسياري از داروهاي پايين آورنده فشار خون را خنثي مي‌كنند [6].

1- Katrina L Randall. Antihistamines and allergy. Aust Prescr. 2018 Apr; 41(2): 41–45.

2- Martin K Church and Diana S Church. Pharmacology of Antihistamines. Indian J Dermatol. 2013 May-Jun; 58(3): 219–224.

3-Ten Eick AP, Blumer JL, Reed MD. Safety of antihistamines in children. Drug Saf. 2001;24(2):119-47.

4- Goetz DW, Jacobson JM, Apaliski SJ, Repperger DW, Martin ME. Objective antihistamine side effects are mitigated by evening dosing of hydroxyzine. Ann Allergy. 1991 Oct;67(4):448-54.

5- Sumit Kar, Ajay Krishnan, K. Preetha, and Atul Mohankar. A review of antihistamines used during pregnancy. J Pharmacol Pharmacother. 2012 Apr-Jun; 3(2): 105–108.

6- Renwick AG. The metabolism of antihistamines and drug interactions: the role of cytochrome P450 enzymes. Clin Exp Allergy. 1999 Jul;29 Suppl 3:116-24.

دکتر شاداب برزویی

این مطلب به ویرایش و تأیید رسیده است، ایشان داراي مدرك دكتراي حرفه اي داروسازي از دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه مي باشد. از فعالیت های عمده دکتر برزویی میتوان به مشاوره دارويي و تداخلات دارويي، مشاوره پوست و مو و مكمل هاي مربوطه، مكمل هاي بارداري و شيردهي و مشاوره در زمینه مكمل هاي مادر و نوزاد اشاره کرد. پايان نامه ايشان در زمينه برسي برون تني اثرات فعاليت ضدقارچي كاكل ذرت بر روي تعدادي از درماتوفيتزهاي شايع و شناسايي و تعيين مقدار دسته تركيبات شاخص است و در این زمینه مقالاتی در دست چاپ دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو