آیا درگیر حالت های خفیفی از آکنه هستید که به صورت جوش سرسیاه است؟ اگر پاسخ شما به این سوال، مثبت است، تنها نیستید. جوش های سرسیاه، بسیار شایع بوده و بر تمامی انواع پوست ها تاثیر می گذارند با وجود اینکه ممکن است به نسبت دانه های معمولی، کمتر به چشم بیایند، هنوز هم در فکر رفعدانه های سرسیاه هستید (به خصوص در صورتی که یکی از آینه های بزرگ کننده را دارید که باعث می شود هر مشکل پوستی ای در بدنتان حتی بدتر جلوه کند). در ادامه این مقاله ار بخش زیبایی, پوست و موی دکتر سلام به توضیج کامل درباره جوش های سرسیاه پرداخته و با آن آشنا می شویم.

جوش های سرسیاه

جوش های سرسیاه چه هستند؟

آیا این امکان وجود دارد که یکبار برای همیشه از شرشان خلاص شویم؟ آیا هیچ گونه درمان خانگی ای برای آکنه وجود دارد که به طور خاص، هدفش جوش های سرسیاه باشد؟ خلاص شدن از شر جوش های سرسیاه اغلب کمی تلاش یا تغییر در سبک زندگیتان می طلبد اما کم کردن تعدادشان، از همین امروز ممکن است.

جوش سرسیاه چیست؟

جوش سرسیاه ازلحاظ فنی، نوعی از آکنه است که آن را به نام کومدون (چربی-دانه) می شناسیم. کمدون در واقع روزه موی مسدود شده (منفذ)، در پوست شما می باشد. در حالی که انواع مختلفی ازکومدون ها وجود دارد، عامل بروز تمامی آن ها یک موقعیت است: منفذ مسدود شده هنگامی که چربی، سلول های مرده پوست یا باکتری باعث مسدود شدن منافذ شما می شود، این پدیده منجر به تشکیل کومدون کوچکی خواهد شد که آن را با نام جوش سرسیاه می شناسیم.

در صورتی که منفذ مسدود شده باز بماند، اکسیژنی که در هوا وجود دارد باعث اکسید کردن چربی ها شده و آن ها را به رنگ سیاه یا قهوه ای تیره در می آورد. این نقاط تیره کوچک را با نام جوش های سرسیاه می شناسیم. فرآیند بروز جوش سرسیاه مشابه با نحوه قهوه ای شدن یک سیب، در صورتی است که با هوا در تماس باشد.

از طرف دیگر در صورتی که منفذ مسدود شده، پر شود، قسمت بالایی این دانه، رنگ سفید تری گرفته و آن را با نام جوش سرسفید می شناسیم. به چشم شما، جوش های سرسیاه اغلب از پوست، بیرون زدگی ندارند در حالی که جوش های سرسفید، به صورت واضح بیرون زدگی از پوست دارند.

انواع مختلف آکنه

چندین نوع جراحت آکنه وجود دارد که ممکن است یک یا ترکیبی از چندین حالت آن را داشته باشید:

کومدون ها

کومدون ها در واقع جراحت های آکنه غیرالتهابی ای هستند که باز یا بسته می باشند ،کومدون های بسته یا جوش های سرسفید در واقع سوراخ های مسدود شده ای هستند که محتوی آن ها در معرض هوا قرار نمیگیرد. کومدون های باز یا جوش های سرسیاه، سوراخ های کوچکی می باشند که منافذ آن ها بر روی پوست، منبسط شده است. این منافذ باعث اکسید شدن بازمانده در سوراخ مو شده و این پدیده باعث می شود که رنگ آن ها سیاه شود.

آکنه التهابی

هنگامی که جراحت های مذکور، قرمز شده یا تبدیل به جوش های نرمی می شوند، آن ها را با نام جوش نوک تیز می خوانیم. جوش های نوک تیز و جوش های چرکی در واقع جراحت های آکنه التهابی هستند که به صورت کومدون ظاهر می شوند.

جوش های سرسیاه

آکنه ورم کرده

هنگامی که جراحت های التهابی بزرگتر شده یا حتی نرم تر می شوند آن ها را به عنوان آکنه ورم کرده می شناسیم.

آکنه کیست مانند

کیست ها در واقع جراحت های عمیق و پر از مایع هستند و هنگامی که این آکنه ها همراه با جوش های ورم کرده بروز پیدامی کنند، عبارت نودولوسیستیک یا آکنه کیسه ای، برای آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. جوش های سرسیاه، بیشترین شیوع را بر روی صورتتان دارند (به خصوص بر روی بینی و در قسمت های کناری بینی). برخی، در سایر نواحی همانند گوش، شانه یا پشتشان، دچار جوش سرسیاه می شوند. متاسفانه جوش های سرسیاه (و جوش های سر سفید) می توانند در هر جایی در یک منفذ یا پیاز مو تشکیل شوند.


بیشتر بخوانید: اثربخشی آویشن در درمان جوش و آکنه


علل پیدایش جوش های سرسیاه

جوش های سرسیاه بسیار شایع بوده و در برخی از مواقع، بدون هیچ گونه توزیع خاصی بروز پیدا می کند.

با این وجود چندین موضوع وجود دارد که می تواند باعث تشکیل جوش های سرسیاه شود:

هورمون

دلیل اصلی جوش های سرسیاه، نوسان در هورمون های بدن است که اغلب در طول بلوغ و هم چنین درطول سندروم قاعدگی، برای خانم ها اتفاق می افتد. غلظت بالاتر هورمون های خاص می تواند باعث شود که پوست، چرب تر شود. جریان بیش از حد چربی انباشته شده و سپس با سلول های مرده انباشته شده در پوست، ترکیب شده که به صورت نرمال نمی توان آن ها را دفع کرد و سپس منجر به جوش سرسیاه خواهند شد.

سیگار

زنان و مردانی که دخانیات استعمال می کنند اغلب دچار جوش های غیرالتهابی (همانند جوش های سرسیاه و سرسفید) می شوند. سیگار، ذرات غیرسالم فراوانی دارد (همانند نیکوتین) که اثر مثبت مستقیمی بر روی پوست شما می گذارد و منجر به ایجاد جوش سرسیاه می شود. سیگار کشیدن می تواند جلوی درمان اثربخش جوش های سرسیاه را نیز بگیرد. بنابراین نه تنها شما باعث این مشکل می شوید بلکه از درمان آن نیز جلوگیری می کنید.

تولید بیش از حد چربی

هنگامی که پوست شما چرب بوده یا به دلایل خاصی چربی تولید می کند، منافذ آن به احتمال زیاد مسدود شده و جوش های سرسیاهی در این منافذ مسدود شده تشکیل می شوند.

جوش های سرسیاه

فرآورده های مراقبت از پوست و آرایشی

فرآورده های پوستی و آرایشی که در خود، عطر، رنگ های مصنوعی و چربی معدنی دارند به راحتی میتوانند باعث مسدودشدن منافذشده و متعاقبا جوش های سرسیاه بروز پیدا خواهند کرد.

رژیم غذایی ضعیف

غذاهایی با کربوهیدرات  و شکر بالا و سرخ شده اغلب، هنگام صحبت درباره جوش های سرسیاه، بیشترین ضرر را دارند. الکل یا کافئین بیش از حد، به خصوص اوردوز کافئین، می تواند باعث بروز این مشکلات شود. مراقب حد شدن جوش های سرسیاه باشید و به خوبی درباره چیزی که می خورید فکر کنید.

برداشتن طبیعی جوش های سرسیاه

چرا تمامی محصولات حذف غیرطبیعی و تجاری جوش های سرسیاه که در بازار عرضه شده است را از ذهن خود پاک نکرده و مسیر طبیعی را دنبال نمی کنید؟ این مسیر مطمئنا می تواند نتایج مداوم تر، اثربخش تر و بهتری را به شما ارائه کند.

روش حذف کردن طبیعی جوش های سرسیاه:

1- پاک کنندگی اثربخش و ملایم

گام اول، برای حذف کردن طبیعی جوش های سرسیاه، پاکسازی روزانه و ملایم است. احتمالا بخواهید این روش را با شستشو صورت، با عسل خانگی، برای رسیدن به پوستی شفاف انجام دهید. از یک پاک کننده طبیعی همانند آنچه گفته شد، قبل از رفتن به تختخواب استفاده کنید و در صورت لزوم، بعد از تمرین و ورزش نیز پاکسازی را انجام دهید. پاکسازی را بیشتر از صبح، غروب و پس از تمرین انجام ندهید زیرا پاکسازی بیش از حد می تواند باعث حساس شدن پوست و کم آبی در آن شود که خود منجر به تولید بیش از حد چربی و بروز جوش های سرسیاه بیشتر خواهد شد.

جوش های سرسیاه

2- لایه برداری منظم

علاوه بر پاکسازی، لایه برداری، قسمت مهمی از نحوه حذف کردن طبیعی جوش های سرسیاه است. لایه برداری منظم پوست، روشی است که با استفاده از آن می توانید مراقب بروز این دانه های کوچک باشید زیرا لایه برداری، سلول های مرده پوست شما را که می تواند منجر به بسته شدن منافذ شود را از بین می برد. استفاده از یک لایه بردار ملایم صورت، حداقل یک یا دو بار در هفته می تواند گزینه مناسبی باشد. هنگامی که درباره لایه برداری صحبت می کنیم، هر چه بیشتر، این کار را انجام دهید، بهتر است.

توجه کنید انجام دادن بیش از حد آن می تواند منجر به مشکلات پوستی بیشتر شود (به خصوص برای افرادی که پوست حساسی دارند). جوش شیرین، یک لایه بردار اثربخش و ارزان قیمت است، به سادگی، یک قاشق چایخوری از جوش شیرین را با نصف فنجان آب ترکیب کرده و آن را با حرکت دایره ای، بر روی صورت خود مالیده و سپس بشویید

3- نوارهای منفذ

درباره روش خلاص شدن از شر جوش های سرسیاه روی بینی تان فکر می کنید؟ نوارهای منفذ که حاوی موادهای طبیعی هستند، روشی فوق العاده برای برداشتن جوش های سرسیاه، از روی بینی یا سایر نواحی می باشند. چه نوارهای منفذ را از مغازه بخرید و چه در خانه آن ها را درست کنید، این روش، برای برداشتن جوش های سرسیاه، کامل و سریع است.

در حقیقت می توانید برداشته شدن جوش های سرسیاه را به چشم ببینید. برای برخی، نتایج می تواند فوق العاده رضایت بخش باشد اما به آن وابسته نشوید زیرا استفاده از آن، روزانه نیست. چه از نوارهای منفذ، برای جوش های بینی (شایع ترین) استفاده کنید و چه پیشانی و چانه؛ آن ها را بیشتر از یک بار در سه روز استفاده نکنید. در حقیقت، تکرر برای این کار، یک بار در هفته است.

4- ماسک های ذغال و خاک رس

ماسکی که حاوی خاک رس، با کیفیت خوب (همانند خاک رس بنتونیت) یا ذغال باشد، برای پاکسازی منافذ می تواند عملکرد خارق العاده ای از خود نشان دهد. در واقع جوش های سرسیاه را بیرون کشیده، پوست را لطیف تر و مرطوب تر می کند. هم چنین می توانید ماسک از بین برنده جوش سرسیاه DIY را امتحان کنید. ماده کلیدی، گلاتین است که می تواند به بیرون کشیدن باقی مانده مواد، در منافذ مسدود شده کمک کرده و به عنوان یک پاک کننده طبیعی جوش سرسیاه عمل نماید.

5- بخور

در صورتی که تلاش می کنید جوش های سرسیاه را بردارید، بخور گرفتن می تواند قسمت مفیدی برای روتین مراقبت از پوسستان باشد. بخار آب داغ می تواند به شل کردن جوش های سرسیاه، در منافذ پوستتان کمک کند. کار خود را با شستن صورت آغاز کنید. کاسه ای را با آب جوش پر نموده و سپس اجازه دهید کمی سرد شود.

پس از آن، سر خود را با یک حوله پوشانده و روی کاسه آب، به مدت 5 تا 10 دقیقه خم شوید. هنگامی که این زمان تمام شد (دیگر نمی توانید گرما را تحمل کنید)، صورت خود را با یک پاک کننده و آب گرم شسته وصورت خود را به طور ملایم خشک کنید. توجه کنید که به آب جوش، بیش از حد نزدیک نشوید زیرا ممکن است خود را بسوزانید. می توانید این کار را در یک بار در هفته یا در صورت لزوم، بیشتر انجام دهید.


بیشتر بخوانید: بخور زنجبیل مفید و موثر برای پاکسازی پوست


6- نارون کوهی

نارون کوهی به عنوان یک درمان خانگی طبیعی، برای آکنه می تواند به کاهش التهاب و تولید چربی بیش از حد، در صورت اِعمال بر روی پوستی که احتمال بروز جوش سرسیاه، بر روی آن بسیار زیاد است، مفید واقع شود. به عنوان یک پاک کننده، تونر و ماده ضد التهاب گیاهی- دارویی، نارون کوهی، در نرم کردن صورت و کاهش تولید بیش از حد چربی، فوق العاده است. یک مزیت دیگر آن، این است که می تواند به شما کمک کند تا منافذ خود را رفع گرفتگی کرده و سایز منافذتان راکوچک کنید و ظاهر منافذ خود را کاهش دهید (هیچ فرآورده ای نمی تواند سایز منافذ شما را کوچک کند).

7- برس پوست

در صورتی که ویدئوهای برداشتن جوش سرسیاه را به صورت آنلاین مشاهده می کنید، متوجه می شوید که ابزارهای زیادی در آن، مورد استفاده قرار می گیرد، یکی از این ابزارها، برای برداشتن جوش سرسیاه، برس مکانیکی صورت است. برس مکانیکی صورت، برای اهداف کلی پاکسازی استفاده می شود اما می تواند روش روزانه موثری برای کاهش جوش سرسیاه نیز باشد.

جوش های سرسیاه

این ابزارها به عنوان لایه بردار پاک کننده عمیق و قدرتمند عمل کرده و می تواند به پاک کننده شما کمک کند تا اثر بیشتری داشته باشد. در صورتی که از برس صورت استفاده می کنید اطمینان حاصل کنید که آن را فوق العاده تمیز نگه داشته و با تکرر بالا، قسمت سری آن را جایگزین کنید. بنابراین با استفاده از این روش، باکتری بر روی آن نمانده و باعث بروز مشکلات بیشتر نمی شود.

8- پاک کردن شبانه آرایش

این احتمالا 8965امین باری است که این جمله را شنیده اید اما لطفا با آرایش نخوابید. نه تنها صورت شما تمیز نیست بلکه در حال خواب، اجازه تنفس به پوست شما داده نمی شود. در حال خواب، پوست ما وارد فاز بازپروری و بازیابی می شود. بنابراین قبل از رفتن به رختخواب، صورتتان را بشویید و اجازه دهید پوست، کار خودش را انجام دهد.

9- صورت خود را دستکاری نکنید

متاسفانه هر چه بیشتر به صورت خود دست بزنید (به خصوص با دست های آلوده)، احتمال بیشتری وجود دارد که باکتری را به پوست منتقل کرده و منافذ خود را کثیف کنید. این پدیده به راحتی می تواند منجر به بروز جوش سرسیاه و سایر بیماری ها شود. ترکاندن جوش های سرسیاه حتی با دست های تمیز، کاری است که همیشه باید از آن اجتناب به عمل بیاورید زیرا می توانید باعث بروز مضرات بیشتری شوید (حتی در صورتی که بتوانید برخی از این جوش های سرسیاه را بترکانید).

نه تنها باعث بروز تعداد بیشتر این لکه های کوچک می شوید بلکه بیماری های دیگری نیز به سراغ شما می آیند و هم چنین به پوست خود آسیب میر سانید. این آسیب ممکن است دائمی بوده و باعث بزرگتر شدن دائمی منافذ پوستیتان می شود. به جای استفاده از دست، بهتر است از ابزارهای برداشتن جوش سرسیاه (همانند وکیوم جوش سرسیاه یا خارج کننده آن) استفاده کنید.

اطمینان حاصل کنید که به دقت، از دستور العمل های این محصول مدنظر پیروی کرده باشید. در صورتی که شک دارید همیشه می توانید به یک متخصص زیبایی، برای برداشتن حرفه ای، جوش های سرسیاه مراجعه نمایید.

10- مرطوب ساختن مناسب پوست

برخلاف باور عمومی، پوست های چرب یا پوست هایی که در معرض بروز جوش سرسیاه هستند باید به طور روزانه مرطوب شوند. استفاده از محصولات سطحی که باعث خشک کردن صورت می شوند تنها باعث تولید بیشتر چربی شده و باعث افزایش تعداد جوش های سرسیاه خواهد شد. به دنبال مرطوب کننده هایی از برند طبیعی باشید که باعث ایجاد کومدون نمی شوند (به گونه ای فرمولبندی شده اند که منجر به مسدود شدن منافذ پوستی نگردند).

هر چقدر مواد این محصولات، کمتر باشد، بهتر است زیرا مواد بیشتر، فرصت بیشتری را برای بروز حساسیت ایجاد خواهد کرد. بسیاری از مرطوب کننده های مرسوم، برای کاهش آکنه، در خود، اسید سالیسیلیک دارند که می تواند طبیعی یا مصنوعی باشد. از آن جایی که اسید سالیسیلیک می تواند در کاهش انواع مختلف آکنه، موثر واقع شود، بهتر است آن رااز منابع طبیعی دریافت کنید. آلوورا، یک مرطوب کننده گیاهی است که به طور طبیعی، اسید سالیسیلیک دارد (همراه با سایر مواد تقویت کننده پوست ( همانند ویتامین، آنزیم های معدنی و آمینو اسیدها)).

جوش های سرسیاه

11- درمان ضروری لکه های چربی

یک محصول DIY حذف کننده موثر جوش سرسیاه در واقع، استفاده از چربی های ضروری است. بسیاری از آن ها برای پوست شما، خوب هستند (برای مثال روغن درخت چای، ثابت شده است که همانند پرواکسید بنزویل که در واقع یک درمان فروشگاهی مرسوم آکنه است، می تواند به خوبی جواب دهد).

چند قطره از روغن درخت چای را می توان به صورت مستقیم روی جوش سرسیاه، به عنوان درمانی در طول شب گذاشت که باکتری ها را کشته و به از بین رفتن جوش سرسیاه کمک می کند. درصورتی که پوست شما فوق العاده حساس است می توانید چند قطره از روغن ضروری را با روغن غیر کومدون زا همانند جوجوبا یا روغن آرگان ترکیب نمایید.


بیشتر بخوانید: پیشگیری از ایجاد منافذ پوستی


رژیم غذایی برای برداشتن جوش های سرسیاه

اکنون به نحوه خلاص شدن از شر جوش های سرسیاه، با توجه به رژیم غذاییتان می پردازیم. از طریق بهبودبخشی روزانه رژیم غذایی می توانید کیفیت پوستتان را به شدت بهبود ببخشید. این مسئله شامل کاهش یا حتی حذف کامل جوش های سرسیاه و سایر آکنه ها خواهد شد.

غذاهای برتر

غذاهای خاصی هستند که می توانند به کاهش التهاب داخلی و خارجی شما، افزایش باکتری های خوب، در روده و بروز سایر تاثیرات مثبت بر بدن کمک کنند که به طور مستقیم، بر سلامت پوستتان اثر خواهد داشت.

دراین جا چند غذای ضد جوش سرسیاه را به شما معرفی می کنیم:

غذاهای پروبیوتیک

غذاهای پروبیوتیک همانند کفیر، ماست و سبزیجات پرورش داده شده می توانند به شما کمک کنند که مخمر ها و باکتری های بد را از بدن خود خارج کنید که در واقع باعث می شود تمامی حالت های آکنه شامل جوش های سرسیاه، از بدنتان خارج شود.

غذاهای مملو از زینک

دانه کدو حلوایی، تخم کتان و دانه چیا و شاهدانه، مقادیر قابل توجهی از زینک دارند. زینک می تواند سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشیده و به شما کمک کند تا از بیماری های روده ای، بهبود پیدا کنید که به نوبه خود، سلامت پوست را بهبود می بخشد. پژوهشگران نشان داده اند که استفاده داخلی زینک می تواند التهاب آکنه را کاهش داده و حتی بیش-تولیدی چربی پوست را متوقف کند یا کاهش دهد.

غذاهای دارای ویتامین A

هویج، اسفناج و کبد گاو، همگی ویتامین A فراوانی دارند که می توانند از سلامت پوست پشتیبانی نمایند.

غذاهایی با ویتامین C

ویتامین C، برای نگهداری و رشد تمامی بافت های پوستی در بدن، مورد نیاز است هم چنین آنتی اکسیدانی است که به حفاظت پوست، در برابر آسیب کمک میکند. مصرف کردن سبزیجات و میوه بیشتر، به خصوص مرکبات، توت ها و سبزیجاتی با برگ تیره (کلم پیچ) می تواند به شما کمک کند.

غذاهایی با فیبر بالا

فیبر، در سبزیجات، میوه، مغز و دانه می تواند به پاکسازی روده بزرگ و رشد باکتری های خوب، در روده کمک کند. غذاهایی با فیبر بالا می تواند به متوازن کردن سطوح قند خون کمک کند که همین پدیده، دلیل دیگر داشتن پوستی سالم است.

پروتئین پاک

مرغ ارگانیک، گوشت قرمز ارگانیک و هم چنین تخم مرغ های ارگانیک و ماهی آزاد، همیگی مثالی برای پروتئین ناب و پاک هستند که به متوازن کردن قند خون بدنتان کمک می کنند. پژوهشگران نشان داده اند که رژیم غذایی، با پروتئین بالا و گلیسمیک پایین می تواند به مبارزه با جوش سرسیاه و سایر انواع آکنه کمک کند.

جوش های سرسیاه

غذاهایی که باید از آن ها دوری کرد

برنامه ای برای نحوه خلاص شدن از شر دانه های جوش سرسیاه، به طور طبیعی، شامل غذاهای خاصی می شود که باید از آن ها دوری کنید. علاوه بر عدم استفاده بیش از حد از الکل و کافئین تلاش کنید تا به طرز قابل توجهی غذاهای زیر را کاهش داده یا حذف کنید.

غذاهای مملو از کربوهیدرات و شکر

پژوهش ها از ارتباط میان مصرف کربوهیدرات های اصلاح شده و آکنه پشتیبانی می کنند. مصرف بیش از حد شکر و محصولات غله ای می تواند باعث تولید مخمر و کاندیدا در بدن شود که تمامی انواع آکنه شامل جوش های سرسیاه را افزایش خواهد داد.

گلوتن و گندم

در برخی از افراد، غذاهای مذکور می تواند باعث التهاب روده شود که به نوبه خود، تاثیری منفی بر پوست خواهد گذاشت. تلاش کنید تا غذاهای خود را یادداشت نمایید تا با استفاده از آن، متوجه شوید که آیا گلوتن یا گندم، باعث بروز جوش سرسیاه می شود یا نه.

شکلات

شکلات، ترکیباتی را در خود جای داده که می تواند برای برخی از افراد، باعث بروز آکنه شود. برای مثال، در مطالعه دو سو-کور، با کنترل تلقین، در مردانی که سابقه ابتلا به آکنه را داشتند، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که مصرف شکلات، با افزایش تشدید آکنه در ارتباط است. در صورتی که شکلات، برای شما چنین وضعی دارد، به طور کامل، آن را حذف کنید. در صورتی که مصرف شکلات دارید اطمینان حاصل کنید که این شکلات، شکلات تلخ خالص است که شکر کمتری داشته و مواد مغذی مفید بیشتری دارد.

فست فود و غذاهای سرخ شده

این غذاها چندین ماده را در خود جای داده اند که می تواند منجر به التهاب شود (شامل روغن های هیدروژنه، مواد شیمیایی، سدیم، افزودنی های طعم دار و شکر).

روغن های هیدروژنه

روغن های هیدروژنه باعث بروز روغن چرب شده و یکی از دلایل اصلی بروز آکنه، شامل جوش های سرسیاه است. روغن های هیدروژنه را می توان در غذاهایی همانند پیتزا و غذاهای بسته بندی شده که شامل روغن دانه سویا، روغن ذرت، روغن کانولا و روغن سبزیجات یافت.

لبنیات مرسوم

لبنیات مرسوم می تواند باعث التهاب روده و پوست شود که منجر به آکنه خواهد شد. مطالعات، مصرف لبنیات مرسوم را با تغییرات هورمونی، مرتبط می داند که به نوبه خود منجر به بروز آکنه خواهد شد.

ریسک ها و اثرات جانبی جوش های سرسیاه

اطمینان حاصل کنید که از روغن های ضروری ای استفاده می کنید که 100 درصد خالص هستند و درجه اورگانیک و درمانی دارند. همیشه آزمایش بسته ای، قبل از مصرف روغن های ضروری، بر روی صورت را انجاام دهید. در صورتی که باعث بروز حساسیت شد، دیگر آن را استفاده نکنید.

سخن آخر درباره جوش های سرسیاه

جوش سرسیاه، به طور فنی در واقع نوعی از آکنه است که آن را با نام کومدون (چربی دانه) می شناسیم که در واقع همان منفذ موی مسدود شده، در پوست است. جوش های سرسیاه، بیشترین شیوع را در صورت (به خصوص روی بینی) دارند. درمان های طبیعی، برای جوش سرسیاه فراوان بوده و رفع جوش های سرسیاه را به سادگی در خانه می توان انجام داد. هم چنین این درمان ها می توانند به کاهش این لکه های کوچک اما آزاردهنده، کمک قابل توجهی کنند.