مرگ خود خواسته در نیوزیلند به رفراندوم گذاشته می شود

114

1398/8/23

02:32


قانونگذاران نیوزیلندی امروز چهارشنبه به لایحه جنجال برانگیزی رای دادند که براساس آن دولت این کشور می تواند موضوع «اتانازی» به مفهوم «مرگ خودخواسته با همکاری پزشک» را در سال آینده به رفراندوم عمومی بگذارد. «جیسیندا آردرن» نخست وزیر نیوزیلند از حامیان و پیشنهاددهندگان این لایحه بوده است.

مرگ خود خواسته در نیوزیلند به رفراندوم گذاشته می شود

  به گزارش بهداشت نیوز به نقل از ایرنا، خبرگزاری فرانسه از ولینگتون گزارش داد: این اولین گام پارلمان نیوزیلند برای قانونی کردن موضوع اتانازی دراین کشور کوچک در اقیانوسیه است.

درصورتی که این موضوع در رفراندوم سال آینده  تصویب شود، افراد با بیماری های صعب و دارای شرایط وخیم و لاعلاج که دیگر هیچ راه درمانی به آنها جواب نمی دهد می توانند از پزشک خود برای پایان دادن به زندگی کمک بگیرند.

جیسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند دراین زمینه با حمایت از اقدام پارلمان به رسانه ها گفت که به رغم بحث های زیادی که دراین زمینه در سال های اخیر در نیوزیلند وجود داشت، نمایندگان پارلمان تنها راه قانونی دراین زمینه را تصویب کردند.  درواقع پارلمان نیوزیلند به درخواست دولت این کشور برای برگزاری رفراندوم در مورد اتانازی رای مثبت داده است.

یکی از نمایندگان پارلمان نیوزیلند نیز دراین زمینه توضیح داد که این موضوع از ۲ سال پیش در پارلمان  این کشور در حال بحث و بررسی بوده است.

با این وجود، این مصوبه پارلمان نیوزیلند با مخالفت شدید گروههای زیادی از مردم و همچنین برخی گروههای سیاسی نیوزیلند روبه رو شده است.

معترضان به این مصوبه امروز در مقابل پارلمان نیوزیلند با برپایی یک راهپیمایی پلاکارد هایی را حمل می کردند که بر روی آن نوشته بود "به ما کمک می کنند تا زندگی نکنیم  و بمیریم" و "اتانازی راه حل نیست".

درحال حاضر در اکثر کشورها، از رویکردهای مختلف اجتماعی و مذهبی، اتانازی مطرود بوده و جرم محسوب می شود.

 انجمن جهانی پزشکی World Medical Association))  پیشتر در بیانیه‌ای با اشاره به سوگندنامه‌ بقراط،   اتانازی را به هر شکلی محکوم کرده و آن را غیراخلاقی ترین اقدام در حرفه پزشکی معرفی کرده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو