آشنایی با قرص کاپتوپریل و کاربردها و عوارض این دارو

آشنایی با قرص کاپتوپریل و کاربردها و عوارض این دارو


منبع: آرگا

282

1398/8/23

11:04


فشار خون بالا یکی از بیماری بسیار شایع در جامعه امروزی می باشد که بسیاری از افراد را به خود گرفتار می کند و با مصرف مداوم دارو قابل کنترل است، قرص کاپتوپریل  یکی از همین دارو هایی است که در این زمینه کاربرد دارد.

دارویی که برای درمان فشار خون بالا کاربرد دارد قرص کاپتوپریل است که برای بیماران دچار ایسکمی قلبی نیز مورد استفاده قرار گرفته می شود و سبب جلوگیری از تبدیل آنژیوتانسین I به آنژیوتانسین II و کاهش فشار داخل رگ های خونی می شود، این قرص فشار خون از طریق ادرار نیز دفع می شود، در ادامه مطلب شما را با این دارو بیشتر آشنا خواهیم کرد.

داروی کنترل فشار خون بالا

 قرص کاپتوپریل و نحوه مصرف آن

کاپتوپریل باید طبق دستور پزشک مصرف شود و میزان مصرف آن بسته شرایط بیمار متفاوت می باشد و ممکن است به صورت ۱،۲ یا ۳بار در روز برای بیمار تجویز است، به دلیل اینکه در اولین نوبت مصرف این دارو امکان سرگیجه وجود دارد بهتر است دارو را در شب و قبل از خواب استفاده کنید و بعد از اولین نوبت می توانید دارو را در هر زمان که تمایل دارید مصرف نمایید و به دلیل اینکه مصرف آن را فراموش نکنید بهتر است صبح ها استفاده کنید در صورتی که دکتر بیش از یک عدد قرص در طول روز برای تان تجویز کرده است طبق دستور پزشک با فاصله یک اندازه آن را مصرف کنید، این دارو هیچ تداخلی با غذا ندارد و می توانید آن را قبل و یا بعد از غذا مصرف کنید و اگر یک نوبت از مصرف قرص کاپتوپریل را فراموش کرده اید بلافاصله آن را مصرف کنید و از دو برابر کردن میزان دارو اجتناب نمایید.

طریقه مصرف قرص کاپتوپریل

نکات مهم قبل از مصرف این دارو

  1. درصورت داشتن سابقه چربی خون، مشکلات مربوط به عضلات قلب و مشکلات کلیوی حتما به پزشک تان اطلاع دهید.
  2. پیش از مصرف این دارو در صورت بارداری، اقدام به بارداری و شیردهی پزشک تان را در جریان بگذارید.
  3. اگر بدن تان در وضعیت کم آبی به دلیل اسهال و یا بیماری های اخیر قرار دارد حتما پزشک را مطلع کنید.
  4. در صورتی که به بیماری لوپوس مبتلا هستید حتما به پزشک تان اطلاع دهید.
  5. اگر سابقه ورم زبان، گلو و صورت را دارید پزشک تان را در جریان قرار دهید.
  6. به دلیل اختلال قرص کاپتوپریل با دارو های دیگر، قبل از مصرف این دارو لیستی از تمامی دارو هایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان بگذارید.
  7. در صورتی که دیالیز می شوید حتما به پزشک تان اطلاع دهید.
  8.  اگر سابقه حساسیت دارویی دارید پزشک تان را در جریان بگذارید.

نکات مهم قبل از مصرف کاپتوپریل

توصیه های مهم در رابطه با کاپتوپریل

  1. در مدت زمان دارو از مصرف نمک های دارای پتاسیم پرهیز نمایید.
  2. مصرف این دارو با الکل عوارضی را در پی خواهد داشت بنابراین در صورتی که اخیرا الکل یا فراورده های الکلی مصرف کرده اید حتما پزشک تان را در جریان قرار دهید.
  3. به منظور بررسی روند درمانی در مدت زمان مصرف این دارو زیر نظر پزشک تان باشید و آزمایشات و معاینات لازم را به صورت منظم انجام دهید.
  4. در رابطه با رعایت رژیم غذایی کم نمک و سالم، داشتن فعالیت بدنی و ترک سیگار به توصیه های پزشک تان عمل کنید.
  5. به منظور کنترل فشار خون و تاثیر مثبت این دارو در طول مدت مصرف این دارو، از یک رژیم غذایی سالم و مناسب پیروی نمایید.
  6. در صورتی که به بیماری دیابت مبتلا هستید قرص کاپتوپریل سبب افزایش اثرات داروی ضد دیابت می شود بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید نسبت به نشانه های افت قند خون بسیار هوشیار باشند.

موارد منع مصرف

قرص کاپتوپریل نباید در بیماری کلیوی – عروقی و تنگی آئورت مصرف شود و مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی ممنوع می باشد مگر با تجویز پزشک.

ارزیابی اثرکاپتوپریل در درمان سریع فشار خون

عوارض ناشی از مصرف قرص کاپتوپریل

۱.در اثر مصرف این دارو ممکن است دچار سرفه های خشک شوید که در صورت بروز سرفه و ادامه دار شدن آن با پزشک تان مشورت کنید تا داروی دیگری را جایگزین کند.

۲. ار عوارض گوارشی قرص کاپتوپریل دل درد، اسهال، سوء هاضمه و احساس تهوع می باشد که مصرف غذا های سبک و مصرف مایعات و همچنین پرهیز از غذا های چرب و پر ادویه سبب کاهش عوارض آن می شود.

۳. از شایع ترین عوارض کاپتوپریل احساس سرگیجه و سبکی در سر می باشد که برای جلوگیری از این عوارض به آرامی از وضعیت دراز کش به نشسته تغییر وضعیت دهید و پس از زمان چند دقیقه به آرامی بلند شوید و همچنین در زمان بالا و پایین رفتن از پله ها دقت کنید و از رانندگی و کارهایی که نیاز به دقت دارد تا زمانی که اثر دارو باقی است خودداری کنید.

۴. در صورتی که پس از مصرف دارو دچار نشانه های حساسیت دارویی در نفس کشیدن، ورم دهان، زبان و گلو شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

۵. در صورت بروز نشانه هایی مانند نازک شدن تار های مو، احساس طعم بد دهان، مشکل در خوابیدن و خارش و قرمزی پوست با پزشک تان مشورت کنید.

۶. اگر دچار یبوست شدید مصرف یک رژیم غذایی متعادل که سرشار از فیبر باشد و همچنین مصرف مایعات بسیار مناسب است.

۷. در صورت مشاهده ی زردی چشم یا پوست که نشانه آسیب کبدی است و همچنین لکه های قرمز و شدید پوستی به پزشک مراجعه نمایید.

بررسی عوارض قرص کاپتوپریل

روش نگهداری

این دارو را باید دور از دسترس کودکان، در دمای ۳۰ درجه سانتی گراد و در جای خشک و خنک نگهداری نمایید، همچنین از مصرف قرص های تاریخ گذشته پرهیز کنید.

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای عزیزان مفید واقع شده باشد، جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اطلاعات دارویی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو